Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mappen constant synchroniseren  (gelezen 2027 keer)

Offline Youngone

• Lid
Mappen constant synchroniseren
« Gepost op: 2012/10/06, 09:49:53 »
Mensen, weet iemand een goede howto aangaande het constant synchroniseren van twee mappen?
Ik wil namelijk mappen in mijn home map en die op mijn NAS met elkaar laten synchroniseren, bij een verandering in een van de mappen.
Dit zou moeten kunnen met lsyncd en deze als deamon laten draaien, maar ben nog geen goede (althans voor mij duidelijk) howto tegen gekomen.
Maw een keer instellen, en niet meer hoeven kijken ;)

Elke andere suggestie is natuurlijk ook welkom.

M.v.g. Reinier

Offline vanadium

• Lid
Re: Mappen constant synchroniseren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/06, 18:13:35 »
Het lijkt erop dat lsyncd i Ubuntu softwarecentrum zit. Installeren is dus gemakkelijk.

Om dan aan het programma te zeggen wat het moet doen, zie ik hier (http://code.google.com/p/lsyncd/) commando's:, vb:
lsyncd -rsync /home remotehost.org::share/
Dit commando kan je automatisch bij opstart van het systeem laten uitvoeren door het op te nemen in /etc/rc.local.

Probeer eens "man lsyncd" nadat je het programma geïnstalleerd hebt: dit roept een kleine handleiding op, als die tenminste wordt meegeleverd.

[edit]Hier https://github.com/axkibe/lsyncd/wiki/Invoking-lsyncd is een meer gedetailleerde handleiding: je can via configbestanden aangeven wat allemaal moet gesynct worden.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/06, 18:16:32 door vanadium »

« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/07, 17:09:03 »
LuckyBackup
Zit in de standaard repo's.
Werkt op rsync, maar dan met een mooie GUI incl scheduler.

« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/07, 17:45:13 »
Voor mijn foto's doe ik dat met rsync als volgt:
$ rsync -tva fotoos /media/hd250Die regel vervolgens invoeren in Gnome Taakplanner en er bij vermelden hoe vaak die dat moet doen.
Voor een backup van je hele home-map verander je 'fotoos' in ~/home/<user>

Voor een fijnmazige backup (die en die map wel, andere niet, en die en die aparte bestanden) kun je een eenvoudig Perl-scriptje maken, bijvoorbeeld:

#! /usr/bin/perl -w
@locaties = qw (werk dev appdev studie/belangrijk_bestand1 artikelen/belangrijk_bestand2);   #etc.

$standaardlocatie="/home/paul"; # vertrek-dir
$backup_locatie="/media/hd250/backup"; # opslag-dir/apparaat

chdir $standaardlocatie;
system("rsync -tva @locaties $backup_locatie");
exit;

Dit aanpassen en bewaren als bv. mijn-backup.pl en dan wederom in Gnome Taakplanner aangeven dat-ie dat dagelijks om 12 en 18 uur draait. In de taakplanner aangeven: 'perl mijn_backup.pl' zonder de quotes, er vanuit gaande dat dit Perl-bestandje zich in /home/<user> bevindt.

Hoef je maar één keer te doen, daarna never-nooit-geen data pleitte meer (nu ja, bijna dan, Murphy is overal).
« Laatst bewerkt op: 2012/10/07, 17:48:34 door Paul Matthijsse »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/08, 09:41:28 »
Twee laatste bijdragen gaan over iets anders. We hebben het hier over een systeem, waarbij een daemon een bestandssysteem bewaakt, en bij iedere wijziging ook ander bestandssysteem bijwerkt.

« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/08, 11:53:30 »
Correct. Ik reageerde op "Elke andere suggestie is natuurlijk ook welkom." :-)

« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/09, 14:15:32 »
Ik zou graag automatisch regelmatig de map  .Thunderbird willen back-uppen/synchroniseren,  maar ik loop bij verschillende backup programma's als grsync en luckybackup vast.
Daarin kan ik niet kiezen voor de map .Thunderbird
Weet iemand hoe je die map wel kan synchroniseren?

Asus Vivobook Ryzen7   Debian 12 Gnome.

Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/09, 17:37:20 »
Misschien helpt het op het moment dat je een pad opgeeft om Cltr-h in te drukken, dan verschijnen de verborgen bestanden. Het is overigens niet .Thunderbird maar .thunderbird, kleine letter.

« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/09, 18:00:34 »
Misschien helpt het op het moment dat je een pad opgeeft om Cltr-h in te drukken, dan verschijnen de verborgen bestanden. Het is overigens niet .Thunderbird maar .thunderbird, kleine letter.
Dat werkt inderdaad. Hoe simpel kan het zijn, als je het maar weet.
natuurlijk heb je gelijk met de kleine letters.
mijn probleem is opgelost.
thanx
Asus Vivobook Ryzen7   Debian 12 Gnome.

Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.