Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: FUD van de bovenste plank  (gelezen 2348 keer)

Offline Bloom

  • Lid
FUD van de bovenste plank
« Gepost op: 2012/08/22, 14:34:47 »
http://www.zdnet.be/news/142500/waarom-ik-het-gehad-heb-met-linux-servers/

Dit vind ik dus echt ongelooflijk. FUD van de bovenste plank. Zal ik even naar Windows vertalen wat die man schrijft over Linux?

"Ik heb het gehad met Windows en schakel over naar Linux.
Software voor Windows 98 kan ik niet installeren op Windows 7. En als ik drivers voor XP voor een randapparaat op Windows 7 wil installeren, kan dat ook al niet. En allerlei .NET bibliotheken van Microsoft die wel op XP maar niet op Vista of 7 werken, of juiste wel op Vista maar niet op 7 of op XP en ook nog een paar die 7 vereisen en weigeren op Vista of XP.
Wat een rommel! Ik ga terug naar Linux!"

De "expert" vertoont een schrijnend gebrek aan kennis. VNC is iets wat je gebruikt om Windows op afstand te bedienen. Bij Linux heb je dat niet nodig. En een Linux server heeft uiteraard ook geen desktop die je op afstand zou willen kunnen bedienen (al kan dat natuurlijk wel). Case sensitivity is aanwezig in ALLE besturingssystemen BEHALVE Windows. Komaan zeg. Als je DAAR nog niet mee vertrouwd bent als zogezegde Linux systeembeheerder, waar ben je dan mee bezig?
En al die jaren ervaring met UNIX hebben hem niet geleerd dat ook dat dus case sensitive is en dat er andere tools dan VNC nodig zijn om dat op afstand te beheren?

Het hele artikel schreeuwt tegen mij dat het om iemand gaat die eens vijf minuten geprobeerd heeft te werken met achtereenvolgens Ubuntu en CentOS en vastgesteld heeft dat die totaal anders werken. Logisch! Ze delen alleen dezelfde Linux-kernel, de rest heeft iedere leverancier volgens eigen smaak ingedeeld en samengesteld: Ubuntu werkt volgens de Debian-methode, CentOS volgens RedHat en die zijn onderling grotendeels compatibel maar met genoeg verschillen dat je effectief moet weten wat je doet als je zo'n systeem wil gaan beheren. En deze man heeft duidelijk veel te weinig ervaring met Linux opgedaan. Als je een Linux systeem probeert te beheren zoals je dat gewend bent van Windows, ga je falen. Dat werkt niet.
Als je Ubuntu geleerd hebt en je probeert dan software over te zetten naar CentOS, werkt dat ook niet. Dat zijn verschillende besturingssystemen! Maar gelijkaardige pakketten bestaan wel bij CentOS en je kunt dus via het pakketdistributiesysteem yum dezelfde pakketten in CentOS installeren als wat je gebruikte bij Ubuntu via apt. Doch Ubuntu-specifieke pakketten vind je natuurlijk niet bij CentOS en kun je ook niet overnemen. Dat zijn dingen die iedereen weet die ooit met meerdere OS'en gewerkt heeft. Maar iemand die alleen Windows kent, gaat hier natuurlijk over vallen. Al zijn er ook bij Windows incompatibiliteiten tussen verschillende versies, zoals ik bovenaan probeerde te illustreren.

Het is een zeer tendentieuze tirade en van het soort die ik zou verwachten van iemand die betaald wordt door Microsoft.
Pure FUD!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/22, 15:09:02 »
Ach, het staat gelukkig onder 'opinie'. En iedereen heeft natuurlijk het recht op zijn eigen mening. Het gaat alleen verkeerd als die mening verward wordt met een waarheid, laat staan de waarheid.  :)

Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/22, 15:30:53 »
VNC is iets wat je gebruikt om Windows op afstand te bedienen.
Meestal wordt op Windows WinRDP gebruikt (een oplossing van Microsoft); maar ja, je hebt gelijk. Op Linux gebruik je SSH. Daarom dat je serverprovider je niet meer dan SSH zal geven, en serverdistro's ook standaard ssh instellen en meeleveren.

Citaat
Case sensitivity is aanwezig in ALLE besturingssystemen BEHALVE Windows. Komaan zeg. Als je DAAR nog niet mee vertrouwd bent als zogezegde Linux systeembeheerder, waar ben je dan mee bezig?
Hier wil ik je ook weer even aanvullen dat er verschillende soorten van case sensitivity bestaan en dat verschillende operating systems een tools hier anders mee omgaan. Command line options worden per programma anders geparst, en dus de case sensitivity van deze hangt af van de tool zelf, bijvoorbeeld de GNU-tools op Windows zijn ook case sensitive, maar ls -r betekent hetzelfde als ls -R.

Dan is er ook nog filesystem case sensitivity (kan ik twee bestanden met dezelfde naam maar verschillend gebruik in hoofdletters hebben?). Dit hangt af van het filesystem en niet het OS. NTFS is case insensitive, op alle operating systems. Ext*, UFS, Brtfs, en Reiser zijn case sensitive. HFS+ en ZFS hebben de keuzemogelijkheid (HFS+ by default insensitive, ZFS by default sensitive).

Ten slotte is er ook nog shell case insensitivity. Je kan je shell zo instellen dat hij hoofdletterongevoelig moet werken (voor completion of voor alles). Zo kan je bijvoorbeeld zeggen dat 'cd do<tab>' moet completen naar 'cd Downloads'. In bash: "set completion-ignore-case on'; in zsh: "zstyle ':completion:*' matcher-list 'm:{a-zA-Z}={A-Za-z}''. Dan kan je ook nog instellen dat 'LS' effectief hetzelfde betekent als 'ls'. Opties die worden doorgegeven zijn dan nog steeds case-sensitive afhankelijk van het programma.

Dit is duidelijk iemand die Windows probeert te gebruiken alsof het Linux is; wat niet gaat. Andersom ook niet: als iemand die veel met Linux en OS X bezig is vind ik Windows enorm frustrerend, maar vaak moet ik gewoon toegeven dat het niet 'slechter' is, maar 'anders'.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/22, 23:30:09 »
geurtje aan dit artikel ? ... kijk eens naar de datum van dit Engelse artikel : October 21, 2011  -> http://www.zdnet.com/blog/diy-it/why-ive-finally-had-it-with-my-linux-server-and-im-moving-back-to-windows/245

Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/23, 01:03:44 »
Nou ja, zodra er geen fatsoenlijk alternatief bestaat voor die toch wel erg fijne Windows-beheeromgeving heeft deze persoon volkomen gelijk. De enige reden waarom ik een Linux-server draai, is omdat het gratis is. Configuratiebestandjes aanpassen is zó jaren 70.

Diagnostiek, systeemoverzicht, configuratie en verspreiding van software gaat in Windows grafisch, het is efficiënt en makkelijk. Waarom kan dat niet op Ubuntu? Ja, er is Landscape, maar dan zit je vast aan Canonical.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/23, 01:05:17 door Cumulus007 »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/23, 07:29:01 »
geurtje aan dit artikel ? ... kijk eens naar de datum van dit Engelse artikel : October 21, 2011  -> http://www.zdnet.com/blog/diy-it/why-ive-finally-had-it-with-my-linux-server-and-im-moving-back-to-windows/245
Geurtje? Het meurt kilometers ver.  :D
Een regelrechtige linkbait om weer eens flink wat pagehits te scoren! Goed voor de adverteerders, dat dan weer wel....

Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/23, 11:02:58 »
Er staat anders toch één zin in heel dat artikel dat de waarheid is, namelijk wat hij van zichzelf vindt:

Citaat
...Idioot dat ik ben!...
=D =D =D

Als hij het zelf zegt zal het wel waar zijn zeker.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/23, 11:44:54 »
Er staat anders toch één zin in heel dat artikel dat de waarheid is, namelijk wat hij van zichzelf vindt:

Citaat
...Idioot dat ik ben!...
=D =D =D

Als hij het zelf zegt zal het wel waar zijn zeker.

 ;)  ;)  =D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/23, 11:49:21 »
Er staat anders toch één zin in heel dat artikel dat de waarheid is, namelijk wat hij van zichzelf vindt:

Citaat
...Idioot dat ik ben!...
=D =D =D

Als hij het zelf zegt zal het wel waar zijn zeker.
Het is vast ironisch bedoeld, net als de rest van het artikel.  :)

Offline h2o

  • Lid
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/23, 11:52:20 »
Nou ja, zodra er geen fatsoenlijk alternatief bestaat voor die toch wel erg fijne Windows-beheeromgeving heeft deze persoon volkomen gelijk. De enige reden waarom ik een Linux-server draai, is omdat het gratis is. Configuratiebestandjes aanpassen is zó jaren 70.

Diagnostiek, systeemoverzicht, configuratie en verspreiding van software gaat in Windows grafisch, het is efficiënt en makkelijk. Waarom kan dat niet op Ubuntu? Ja, er is Landscape, maar dan zit je vast aan Canonical.
Het probleem met Windows is dat het confectie is, en met Linux/Unix/BSD is het maatwerk. De ene voelt zich beter thuis in een confectiepak, de ander in een maatkostuum.

Windows, daar kun je met de beschikbare middelen veel me doen, maar als jet net dat ene extra taakje wil uitvoeren, en dat andere en nog dat andere, dan ben je met Windows ook klaar. Linux/BSD/Unix kun je als het ware transformeren tot een 'ongeveer' zelfdenkend systeem wat precies uitvoert wat je wil hebben en dat ook op de goede momenten doet en anticipeert op een probleem. Het kan zelfs op een soort robot gaan lijken. Als zich dit voordoet, dan doet het dat..... enz.
Dat maatwerk is op servers juist zo essentieel. Maar..... niet ieder server systeem heeft dat ook nodig, en mis je de essentiële kennis kennis, dan heb je een probleem en kan Windows een 'uitkomst' zijn.
Dan kan een confectie-systeem systeem goed werken en met third-party zaken aangevuld ook redelijk werken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline DeBaas

  • Lid
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/23, 12:03:02 »
ZDnet staat toch voor Microsoft reclame zuil ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/23, 12:05:35 »
ZDnet staat toch voor Microsoft reclame zuil ?

Precies. Want hun positieve review over Ubuntu 12.04 is ook pure MS-reclame.

Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/23, 12:55:23 »
Wat die man in essentie zegt is vermoed ik gewoon waar, al meld hij het in een tirade. Wat hij in feite meld is dat als je zonder al te veel kennis van zaken wat websitjes online wilt knallen, dat een Windows server dan de beste keus is. Ik vermoed dat dat een waarheid als een koe is, hoewel ik nog nooit een windows server heb gezien. Wat ik wel weet is dat Linux server beheer gewoon een flinke investering in kennis en vaardigheden vergt wil je je wek goed kunnen doen.

Dat je als je eenmaal die vaardigheden hebt opgedaan ook meteen heel veel extra power tot je beschikking hebt om ook minder standaard taken uit te voeren, en 'eigen' beheersoplossingen specifiek toegespitst op jouw behoeften kan maken waarmee je werk belasting significant lager kan worden, en specifieke optimalisaties kan doorvoeren specifiek voor jouw server belastingen, etc. dat is natuurlijk wel zo, maar dat is zoals uit de tirade blijkt niet voor iedereen weggelegd.

Dat je voor Linux systeem beheer vaak een beroep moet doen op hoger geschoolde en meer ervaren krachten dan voor het beheer van een Windows server zou me niks verbazen. Niet iedereen heeft de power van Linux nodig, en dan kan je wel eens goedkoper uit zijn met Windows omdat laag opgeleid personeel goedkoper en makkelijker te vinden is.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/23, 13:06:10 door Thomas de Graaff »

Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/23, 16:16:09 »
Ik weet uit mijn openSUSE-tijd nog dat je heel veel serverdingen grafisch via YaST kan instellen? In drie klikken heb je dan een VNC-server of zo. Lijkt mij enorm hard op wat Windows doet, maar als je een beetje kent van Linux ga je het al sneller doen via de command line.

openSUSE lijkt mij gericht op (ex-)Windowsadmins en "enterprise" servers, en is ook de eerste distro die ik succesvol geïnstalleerd heb. Wat Ubuntu Server als beheersopties biedt (lees: (bijna) geen) is maar bleekjes daartegen...

- Sey
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/23, 16:19:23 »
Wat Ubuntu Server als beheersopties biedt (lees: (bijna) geen) is maar bleekjes daartegen...
Dat komt, omdat er geen desktop bij zit, installeer dan een (kleine) desktop.
Op mijn server heb ik XFCE gezet, maar een kleinere (minder belastende) is beter.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/23, 16:42:24 »
Wat Ubuntu Server als beheersopties biedt (lees: (bijna) geen) is maar bleekjes daartegen...
Dat komt, omdat er geen desktop bij zit, installeer dan een (kleine) desktop.
Op mijn server heb ik XFCE gezet, maar een kleinere (minder belastende) is beter.

Zelfs dan heb je nog "alleen" maar een desktop. Heb je al eens gekeken wat YaST biedt?



(Noot: ik wil niet zeggen dat ik dit allemaal op Ubuntu wil hebben, integendeel, ik ben tevreden met "ronddabben" in configuratiefiles — ik kan me alleen wel voorstellen dat iemand die door Windows in de watten gelegd werd dit in eerste instantie mist)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/23, 17:24:55 »
Ziet er mooi uit, maar ik heb eigenlijk alleen ervaring met Debian afgeleiden ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #17 Gepost op: 2012/08/23, 18:33:56 »
Was het een Linux gebruiker die ineens voor zich Windows kreeg en dan er mee moest werken dan had je precies de omgekeerde reactie gehad.
Het is gewenning.
Wat een Linux gebruiker makkelijk vind werken kan voor een Windows gebruiker juist lastig zijn en omgekeerd.

Verder ieder heeft zo zijn eigen favoriete software en zal daarvoor kiezen.
Zo vind ik sommige functies beter in Windows dan in Linux en dat is ook omgekeerd.

ZDnet je moet er maar van houden.
Ik vind het 1 van de mindere sites aangezien de meeste berichten zeer gekleurd zijn. Maar ieder zijn ding.

Offline h2o

  • Lid
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #18 Gepost op: 2012/08/23, 20:42:44 »
Feit is ook dat je Webmin kan installeren op de Linux server en die dan via een werkstation over kan nemen. Wat hier dan moeilijk aan is weet ik dan ook niet meer.
Het 'probleem' met Windows servers is dat het 'alles kunners' moeten zijn. Je hebt dan een heleboel dingen die je wellicht helemaal niet nodig hebt, met performance verlies en veiligheidsrisico's erbij inbegrepen. Linux servers kun je helemaal kaal installeren en alleen dedicated taken uit laten voeren, desnoods parallel met andere taken. De basis is ook robuuster dan een Windows server omdat het ontworpen is om meerdere taken tegelijk uit te voeren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline DeBaas

  • Lid
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #19 Gepost op: 2012/08/23, 23:25:19 »
@Bloom
Citaat
"Ik heb het gehad met Windows en schakel over naar Linux.
Software voor Windows 98 kan ik niet installeren op Windows 7. En als ik drivers voor XP voor een randapparaat op Windows 7 wil installeren, kan dat ook al niet. En allerlei .NET bibliotheken van Microsoft die wel op XP maar niet op Vista of 7 werken, of juiste wel op Vista maar niet op 7 of op XP en ook nog een paar die 7 vereisen en weigeren op Vista of XP.
Wat een rommel! Ik ga terug naar Linux!"
Heb je dat al onder zijn artikel gezet ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #20 Gepost op: 2012/08/23, 23:34:21 »
Erg Off-topic: maar ik zou heel graag, liefst heel veel, willen leren over Linux-servers. Weet iemand een goed referentieboek of online site daarover ? Google is mijn vriend, maar ik krijg zóveel resultaten dat het op de duur niet meer weet wat eerst te klikken. [/ offtopic]

ZDnet is idd er gekleurd met haar artikels.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #21 Gepost op: 2012/08/24, 00:02:39 »
Zdnet artikel over Ubuntu, iets minder gekleurd: http://www.zdnet.nl/reviews/138987/review-ubuntu-12-04-precise-pagolin-/
Ubuntu is een van de gebruiksvriendelijke Linuxvarianten.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #22 Gepost op: 2012/08/24, 00:08:19 »
Ik heb hier "Leerboek Linux" (deel 1 systeembeheer) liggen van Sander van Vugt.
Zo kan je leren hoe je een basissysteem vanuit de terminal kan beheren. Voor specifieke serversoftware (database, e-mail, websites enz.) kan je andere boeken of het internet raadplegen. http://httpd.apache.org/docs/ bijv. voor de webserver Apache.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #23 Gepost op: 2012/08/24, 00:19:22 »
David Gewirtz is iemand die behoorlijk onhandig is met computers, ook al doet hij zich graag voor als deskundige. Daarom schrijft hij vaak "politieke" blogs, simpelweg omdat hij door de mand valt als het te technisch wordt voor 'm. "Politieke" verhalen zijn lekker makkelijk, want je kunt dan geen technische blunders maken. En je scoort een hoop lezers en reageerders.

Ik lees weleens wat blogs op ZDnet in 't Engels, vandaar... De echte Linuxdeskundigen onder de ZDnet-bloggers zijn mensen als Jason Perlow (tevens een groot Apple-fan) en Steven Vaughan-Nichols.

Re: FUD van de bovenste plank
« Reactie #24 Gepost op: 2012/08/24, 23:58:52 »
Ik vind dit persoonlijk wel een leuk review en leuke kijk op Ubuntu 12.04: http://nmunro.blogspot.dk/2012/08/why-ubuntu-1204-is-best-desktop.html