Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met dualboot  (gelezen 4327 keer)

Offline annemia

• Lid
Re: Probleem met dualboot
« Reactie #25 Gepost op: 2012/08/22, 00:01:06 »
Gijsbert,
Bedankt.
Ik ga het morgen proberen. Het zou dus om de volgende tekst gaan:

You should be able to mount the NTFS partition from within GNU/Linux.  Then you can copy your files to another location for safe keeping.

To mount /dev/sda1 on /mnt/myntfs use the following steps:

1)  sudo mkdir /mnt/myntfs

2)  sudo mount /dev/sda1 /mnt/myntfs

Ik lees wel verder dat het deze man/vrouw daarna het daarna heeft over "reformating" . Heb je enig idee wat dat dan zou kunnen betekenen?

« Reactie #26 Gepost op: 2012/08/22, 00:08:03 »
De betreffende NTFS partities opnieuw formatteren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2012/08/22, 08:54:57 »
Maar dan raak ik dus Windows kwijt en dat wilde ik eigenlijk proberen te voorkomen.

Weet jij overigens of de beide sudo commando's "kwaad" kunnen of zaken veranderen die ik niet kan terugdraaien?

« Reactie #28 Gepost op: 2012/08/22, 09:57:29 »
Met het eerste commando maak je een map met de naam myntfs aan in de directory /mnt
Met het tweede commando mount (koppelen)je de partitie sda1 op het mountpunt /mnt/myntfs
En helaas met deze methode, je stelt wel je files veilig, maar je moet wel xp opnieuw installeren.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2012/08/22, 10:25:50 »
Je schrijft dat ik wel de files veilig stel, hoe dan?
Ik kan nu ook via Ubuntu files veilig stellen door ze naar een externe hd te kopieren.

Houdt Windows opnieuw installeren in dat ik schijf C eerst moet formatteren of kan ik kiezen voor de optie Windows installatie herstellen, zodat dan naar ik hoop de andere programma's erop blijven staan?

« Reactie #30 Gepost op: 2012/08/22, 18:54:01 »
Door het aankoppelen van sda1 kan je de files naar de map myntfs toe kopiëren, je kan natuurlijk ook de files naar je externe disk kopiëren. Als je een Windows cd hebt kan je via de herstelmodus proberen om de Windows installatie te herstellen, dat zou het makkelijkste zijn. Wel wordt Windows naar het MBR geschreven, waardoor je later Grub moet herstellen. Maar dat lees ik wel. :)

Offline annemia

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2012/08/22, 19:51:59 »
Gijsbert, bedankt tot nu toe voor je adviezen, maar aangezien ik vrijdagmorgen een poosje met vakantie ga, laat ik de zaak even rusten totdat ik terug ben. Ik had al geprobeerd om windows te herstellen volgens een link die ik eerder op dit forum had gekregen. Dat ging helaas niet, want toen er na het kopieren van een aantal bestanden opnieuw opgestart moest worden, kreeg ik gewoon weer het grub menu in plaats van een doorstart van de windows installatie. Kortom het houd me van de straat en ik vrees dat het erop neer komt dat ik de C schijf opnieuw moet formatteren en windows opnieuw installeren.

« Reactie #32 Gepost op: 2012/08/22, 20:22:44 »
Fijne vakantie, ik zie het wel als je weer verder gaat. :)

Offline annemia

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2012/09/25, 21:28:03 »
De fijna vakantie zit er weer op en helaas zijn er geen kaboutertjes geweest die mijn WinXP gerepareerd hebben.
Zou het een idee zijn om bijvoorbeeld met de G-parted cd voor het C schijf gedeelte een nieuwe partitietabel aan te maken?
Voor zover ik kan zien zou dat mogelijk moeten zijn.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2012/09/25, 22:11:36 »
Toen ik net in Ubuntu onder Beheer > Schijfgereedschap de harde schijf bekeek, zag ik dat het deel van de schijf waar Ubuntu op staat aangekoppeld is en het deel waar indows op staat niet. zou dat het probleem zijn??

« Reactie #35 Gepost op: 2012/09/25, 22:30:09 »
Je kan in ieder geval met schijfgereedschap de Windows partitie/schijf aankoppelen, als dit gelukt is open je een terminal en daar type je in:
sudo os-prober en geef een ENTER, hierna moet je het wachtwoord intypen, hier zie je niets van, gewoon blind typen, en geef een ENTER. Als dit klaar is en de cursor staat weer te knipperen type je dit in de terminal sudo update-grub  en geef een ENTER, hierna hoef je waarschijnlijk geen wachtwoord in te typen, dit komt doordat je als root inlogt hier een vaste tijd voorstaat, wordt er wel een wachtwoord gevraagd dan deze intypen en een ENTER geven. Als dit klaar is kan je de computer herstarten, nu hoort Windows in Grub te staan, kan je nog steeds Windows niet opstarten en het lukt ook niet van de Windows CD de reparatie uit te voeren, zit er niets anders op dan Windows opnieuw te starten. Ik lees het wel of het gelukt is. :)

Offline annemia

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2012/09/25, 22:36:11 »
Kan ik ook het WinXP volume via de terminal "mounten"??

« Reactie #37 Gepost op: 2012/09/25, 23:09:33 »
Hier wat info over het mounten:
http://www.gnodde.com/linux/linux.php?nr=10
http://www.linuxdocs.nl/wiki/index.php/Mount
Er zijn er nog veel meer dit zijn er gewoon een paar.

Je kan ook in de terminal typen info mount

Offline annemia

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2012/09/27, 16:59:26 »
De Windows partitie zit in /dev/sda1.
Als in in de terminal het commando sudo mount /dev/sda1 krijg ik na het invoeren van het wachtwoord de volgende melding:
mount: kan /dev/sda1 niet vinden in /etc/stab noch in /etc/mtab
Wat doe ik fout?
Als ik in Locaties naar het win deel ga krijg ik daar als naam: /media/9A60.......
Moet ik dat soms als mountadres invoeren?

Ik heb ook nog gekeken in het bestand etc/mtab
Dat ziet er als volgt uit:/dev/sda5 / ext4 rw,errors=remount-ro,user_xattr 0 0
proc /proc proc rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
none /sys sysfs rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
none /sys/fs/fuse/connections fusectl rw 0 0
none /sys/kernel/debug debugfs rw 0 0
none /sys/kernel/security securityfs rw 0 0
none /dev devtmpfs rw,mode=0755 0 0
none /dev/pts devpts rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620 0 0
none /dev/shm tmpfs rw,nosuid,nodev 0 0
none /var/run tmpfs rw,nosuid,mode=0755 0 0
none /var/lock tmpfs rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
none /lib/init/rw tmpfs rw,nosuid,mode=0755 0 0
binfmt_misc /proc/sys/fs/binfmt_misc binfmt_misc rw,noexec,nosuid,nodev 0 0
gvfs-fuse-daemon /home/winus/.gvfs fuse.gvfs-fuse-daemon rw,nosuid,nodev,user=winus 0 0
/dev/sdb1 /media/HDDRIVE2GO vfat rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks,uid=1000,gid=1000,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,flush 0 0
/dev/sdb2 /media/HDDRIVE2GOBU fuseblk rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096,default_permissions 0 0
/dev/sda1 /media/9A6068EE6068D315 fuseblk rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096,default_permissions 0 0
De onderste regel is dus de windows partitie en de bovenste de Ubuntu.

Moderator edit: [ code ] tags geplaatst, om de leesbaarheid te vergroten.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/27, 17:13:31 door Ron »

« Reactie #39 Gepost op: 2012/09/27, 17:43:06 »
Idd dat moet je invoeren, schijf/partitie buiten het systeem worden in de map media aangekoppeld. succes. :)

Offline tryer

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2012/09/27, 17:54:12 »
beste Annemia,

mocht je ten lange leste van plan zijn om Windows opnieuw te installeren, dan adviseer ik je niet Windows opnieuw te installeren (ben je een volle dag mee bezig), maar ubuntu.  Bij het opnieuw installeren van ubuntu krijg je een nieuwe bootpartitie voor zowel windows als ubuntu. Natuurlijk wel belangrijke bestanden van je homepartie veilig stellen.

Wat je ook nog kunt doen: een kleine nieuwe partitie aanmaken en een ubuntu of mintversie erop zetten, waarna de bootpartitie met windows is hersteld.

Maar probeer eerst de adviezen die hierboven zijn gezet.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2012/09/27, 18:03:33 »
@Gijsbert,
Als ik het commando in de terminal uitvoer, krijg ik het volgende:
"winus@Medion-Ubuntu:~$ sudo mount /media/9A6068EE6068D315$
[sudo] password for winus:
mount: kan /media/9A6068EE6068D315$ niet vinden in /etc/fstab noch in /etc/mtab
winus@Medion-Ubuntu:~$ sudo mount /media/9A6068EE6068D315
mount: /dev/sda1 is al aangekoppeld of /media/9A6068EE6068D315 is bezig
mount: volgens mtab is /dev/sda1 al aangekoppeld op /media/9A6068EE6068D315
winus@Medion-Ubuntu:~$ umount /media/9A6068EE6068D315
umount: /media/9A6068EE6068D315 staat niet in fstab (en u bent niet root)
winus@Medion-Ubuntu:~$ "
Eerst zegt hij dat het al aangekoppeld is, maar afkoppelen lukt ook niet.

@Tryer,
Begrijp ik goed, dat als ik opnieuw Ubuntu installeer dat windows het dan ook weer doet?
Hoe installeer ik het dan opnieuw? Cd ophalen en als dualboot installeren over de oude Ubuntu?
Lijkt me een interessante optie.

Winus

Offline tryer

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2012/09/27, 21:49:20 »
Als het aankoppelen het probleem is, kun je ook het programma: "storage device manager" of "pysdm" gebruiken, kun je installeren vanuit ubuntu met softwaremanager.

als je die hebt opgestart ga je met de balk op de windows partitie staan (sda1 ?) aan de rechterkant zie je onder het hokje assistent mount of unmount. Als er mount staat, kun je de aankoppeling doen, dan staat er vervolgens unmount, dan is je sda1 vervolgens aangekoppeld. Afsluiten met Toepassen / sluiten. Zo kun je ook de andere partities aankoppelen.

antwoord op je vorige vraag: met opnieuw installeren van ubuntu zou ook je boot van windows hersteld moeten zijn, als die niet beschadigd is. dan heb je een nieuw grub met windows.

Als er nog voldoende ruimte hebt op je hdd kun je ook zoals ik zei een kleine nieuwe partitie aanmaken en nieuwe ubuntu installeren, dan houd je je bestanden van je oude ubuntu. Kan ook met een usb stick en het programma unetbootin.

https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf#TOC-Unetbootin

Offline annemia

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2012/09/27, 22:09:55 »
Ik vrees dat Windows op een of andere manier zo beschadigd is dat die niet meer, door mij in ieder geval, te repareren is.
De suggestie die je doet om het met de storage device manager te gebruiken, zal ik nog proberen.

Ik vraag me overigens af, of als ik een schone installatie van Ubuntu 12.04 uitvoer, het windows probleem opgelost is. Het zou mooi zijn en ik laat het in ieder geval hier weten.

Omdat ik al eerder mail-contact heb gehad met de man achter de "Boot repair disk", had ik die ook een mailtje gestuurd.
Het advies dat hij gaf heb ik ook geprobeerd, maar eveneens zonder resultaat.
Zijn advies staat hieronder:

"After a trip to Italy, I am back home and again trying to repair my dual boot system.
After starting up I get the Grub menu and the choice between Ubuntu and WinXP.
Ubuntu is working normal. winXP doesn't start up.
I have seen that the the Ubuntu part of the disk is mounted, but the Win part not or not in the right way.
Could this be the source of the problem?"

"No, it's not.
The problem is located inside XP files. You need to fix XP this way: https://help.ubuntu.com/community/RestoreUbuntu/XP/Vista/7Bootloader
Then use Boot-Repair again to recover the GRUB menu.
Regards
Yann"

« Reactie #44 Gepost op: 2012/09/27, 22:32:55 »
Met fixboot en fixmbr via de cd herstelmodus had het moeten lukken. Of je Windows installatie is corrupt, of er wordt de mbr wordt op de andere schijf, als je nog een andere schijf hebt, geschreven of de partitie waar Windows opstaat is niet goed. Dit laatste kan je testen met testdisk dit programma werkt in de terminal, opstarten met sudo testdisk als het niet is geinstalleerd kan je dit via het softwarecentrum installeren. Helpt dit ook niet zit er niets anders op dan Windows opnieuw te installeren.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2012/09/28, 13:41:01 »
Als ik testdisk draai, krijg ik het volgende scherm te zien

Disk /dev/sda - 320 GB / 298 GiB - CHS 38913 255 63
Current partition structure:
     Partition                  Start        End    Size in sectors

Warning: Incorrect number of heads/cylinder 240 (NTFS) != 255 (HD)
 1 * HPFS - NTFS              0  32 33  9607  13  6  154335232
 2 E extended             32816 178  1 38913  70  5   97941506
 3 P HPFS - NTFS           9607  13  7 32816 145 33  372860928
 5 L Linux                32816 178  3 38658  14 12   93841408
   X extended             38658  14 13 38913  70  5    4100096
 6 L Linux Swap           38658  46 45 38913  70  5    4098048
*=Primary bootable  P=Primary  L=Logical  E=Extended  D=Deleted
[Quick Search]  [ Backup ]
                            Try to locate partition
Is dit te verhelpen??

Offline annemia

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2012/09/28, 15:29:56 »
Ik heb net de storage divice manager gebruikt en via dat programma het ik /dev/sda1 kunnen mounten.
Na het opnieuw opstarten is in schijfbeheer zichtbaar dat de schijf aangekoppeld is.
Het resultaat is nog altijd hetzelfde, knipperende cursor als ik windows kies in grub.
Als laatste mogelijkheid misschien via g-parted een nieuwe partitietabel aanmaken voor de C schijf?

« Reactie #47 Gepost op: 2012/09/28, 16:31:35 »
Kijk eens hier http://www.cgsecurity.org/wiki/Data_Recovery_Examples#Recovery_of_a_lost_and_damaged_NTFS
De foutmelding betreft het aantal cilinders, is minder bij de NTFS partitie dan op de harde schijf.
Mocht dit niet lukken is de partitie opnieuw te formatteren, Windows opnieuw te installeren en naderhand de Grub te herstellen, Windows overschrijft nl. het MBR.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2012/09/28, 17:38:34 »
Ik krijg het volgende te zien:

Disk /dev/sda - 320 GB / 298 GiB - CHS 38914 255 63
     Partition               Start        End    Size in sectors
* HPFS - NTFS              0   1  1 24205 254 49  388869313
P Linux                32816 178  3 38658  14 12   93841408
P Linux Swap           38658  46 45 38913  69 52    4098032

Als ik het goed begrijp zou ik dus of de NTFS partitie moeten wijzigen of een tweede NTFS partitie erbij moeten maken.

Als ik in het bovenstaande scherm op A klik, vraagt hij het volgende:

Disk /dev/sda - 320 GB / 298 GiB - CHS 38914 255 63
No partition             0   0  1 38913 254 63  625153410

[Cylinder]  [  Head  ]  [ Sector ]  [Cylinder]  [  Head  ]  [ Sector ]
[  Type  ]  [  Done  ]

De cursor staat dan bij [Cylinder], daar moet ik dus een getal invullen en ook bij de andere vijf.
Dit gaat me eerlijk gezegd een beetje boven de pet.

« Reactie #49 Gepost op: 2012/09/28, 18:07:12 »
Sda is de Harddisk zelf, daar staan dus de partities op.
Opnieuw formatteren kan je met Gpartded doen, is denk ik wat makkelijker te doen dan zelf cilinders op te geven. Kan natuurlijk wel als je dat prettiger vind werken.