Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canonical faciliteert het installeren van niet vrije software, wat te doen?  (gelezen 9944 keer)

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Ik ben het ook met testcees eens. Die filosofie van Canonical hoort eigenlijk ook op onze site thuis
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline chaos7

  • Lid
* Hoewel het besturingssysteem Ubuntu vrij is, faciliteert Canonical  het installeren van zowel vrije als onvrije software in Ubuntu. Daarom adviseert Ubuntu Nederland mensen die een fundamentalistische houding over het gebruik van onvrije software hebben om een andere distributie te gebruiken.

als ik ook een duit in het zakje mag doen, waarschijnlijk is het al voorbij gekomen.
- aan het woord fundamentalistisch vindt ik een zware negativiteit hangen.
- is het onvrije? ik dacht niet vrije software.
- gelijk in de beginpagina adviseren een andere distributie gebruiken vindt ik gelijk aan, iedereen afstoten en nooit meer terug laten komen.
- dat ze in het softwarecentrum soms geld vragen voor bepaalde software is duidelijk, dat ze bepaalde drivers van een closed source gebruiken om te zorgen dat het beter functioneert, zolang het niet betaald is, daarmee blijven ze wel overeind houden dat ubuntu ten alle tijde vrij verkrijgbaar moet blijven.
- canonical maakt ubuntu, wij gebruiken ubuntu, dit forum is voor ubuntu, waarom die ophef over niet vrije software. dit klinkt als of je op de verkeerde distributie zit en dat wilt veranderen, in wat je wilt, terwijl er andere alternatieven zijn.

zomaar mijn 2 centen.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Ik ben het ook met testcees eens. Die filosofie van Canonical hoort eigenlijk ook op onze site thuis
Nou, volgens mij al zo'n vijf mensen die dit graag willen, nu nog iemand die de handen uit de mouwen steekt. :)

Er staat al een lege pagina te wachten:
http://communityserver.ubuntu-nl.org/introductie/vrij

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Citaat
Ubuntu is vrije software. Dat wil zeggen dat het gratis te downloaden is, maar eigenlijk is dat niet het pure doel van de term 'vrij'. Het  heeft namelijk ook een andere betekenis, als in vrijheid. Bijvoorbeeld vrijheid van meningsuiting. Vrij betekent hier ook dat iedereen Ubuntu mag inzien, mag kopiëren, en vooral: mag aanpassen. Eén van de motivaties en beloftes van Ubuntu is dat het altijd gratis zal blijven, maar óók dat iedereen altijd de broncode (de code waar het systeem uit wordt gebouwd) mag inzien, en veranderen. Dit wordt ook wel Open Source genoemd, wat letterlijk Open bron betekent. Een bekende man op het gebied van deze 'vrijheid' zei ooit over de term 'vrij': "Free as in free speech, not as in Free beer", wat iets betekent als "Vrij als in vrijheid, niet als in gratis drinken". Daarmee wordt ook meteen het doel van vrije software duidelijk gemaakt: Een betere wereld, waarin iedereen wat te zeggen heeft. Een mooie bijkomstigheid hiervan is dat de software (bijna) altijd gratis is. Geniet ervan, in beide opzichten!

Schiet eens ;)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Ik vind het een prima samenvatting Timo, maar ben tevens van mening dat we de tekst zo integraal mogelijk moeten weergeven.

Een vertaling heb ik al gemaakt, maar die heb ik voor zekerheid doorgestuurd naar het vertaalteam om nog even te laten screenen  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Zet er iets bij, dat je bij commerciële apps, geen support krijgt. dat is helemaal eerlijk en oprecht.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Ik vind het een prima samenvatting Timo, maar ben tevens van mening dat we de tekst zo integraal mogelijk moeten weergeven.

Een vertaling heb ik al gemaakt, maar die heb ik voor zekerheid doorgestuurd naar het vertaalteam om nog even te laten screenen  ;)

Wat mis je dan nog in 'mijn' samenvatting? :)

Ik vind het een heel goede tekst Timo. :) Maar zoals meestal, wanneer er meer mensen kijken, kan het wellicht nog beter worden.

Alleen vind ik het 'vrij als gratis' niet zo duidelijk, omdat in het Nederlands vrij eigenlijk niet deze zelfde dubbele betekenis heeft als in het Engels. Ik heb dus de dubbele betekenis in het Engels er even bij gezet. Daarnaast een aantal praktische voorbeelden toegevoegd van zodat het wat minder abstract is.

Citaat
Ubuntu is vrije software, of in het Engels 'free software'. In het Engels heeft 'free' een dubbele betekenis, het betekent zowel 'vrij' als 'gratis'. Nu is Ubuntu net als de meeste vrije software gratis te downloaden, maar dat is niet het eigenlijke doel van vrije software. Het gaat namelijk niet om vrij als in 'vrijkaartje', maar om vrij als in 'vrijheid van meningsuiting'. Je mag dus Ubuntu inzien, kopiëren, en vooral: aanpassen naar eigen wens.

Het doel van vrije software is dus niet commercieel (een goedkoop product maken), maar ideëel, de vrijheid van de gebruikers waarborgen. Veel gesloten software dient primair commerciële belangen van de makers, en vaak wordt hiervoor software functionaliteit opgeofferd.  Denk hierbij bijvoorbeeld aan allerlei beperkingen worden ingebakken zodat deze software niet goed samenwerkt met producten van andere bedrijven. Omdat bij gesloten software gebruikers de brondcode (de code waar het systeem uit wordt gebouwd) niet mogen inzien, en veranderen kunnen ze hier niets aan doen.

Hiermee is dan ook meteen het doel van vrije software duidelijk gemaakt: Een betere wereld, waarin de gebruikers van moderne technologie wel de mogelijkheid hebben om hun software zo te maken en gebruiken als ze zelf willen. Mis je bijvoorbeeld een functie in Ubuntu? Huur een programmeur in, en die kan zo bij de code om de gewenste functionaliteit toe te voegen. Een mooie bijkomstigheid van deze vrijheid is dus dat de software (bijna) altijd gratis is.

Geniet ervan, in beide opzichten!
« Laatst bewerkt op: 2012/08/19, 10:05:38 door Thomas de Graaff »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Citaat
Het doel van vrije software is dus niet commercieel (een goedkoop product maken), maar ideëel, de vrijheid van de gebruikers waarborgen.
Het doel van vrije software is dus niet commercieel (een goedkoop product maken), maar ideëel, de vrijheid van de gebruikers waarborgt.
- Het doel van vrije software is dus niet commercieel (een goedkoop product maken), maar ideëel, en waarborgt zo de vrijheid van gebruikers.
- foutje in waarborgt/waarborgen
- iedereen bedankt voor het meedenken, ik denk dat thomas/timo's tekst geplaatst kan worden.
- oerheks, support in de betekenis van hoe-software-te-installeren geldt wat mij betreft voor comm. en vrije software.
- hoe verloopt de bugmelding binnen launchpad van comm. software? Dat verloopt indentiek aan de vrije software afaik.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Citaat
Mis je bijvoorbeeld een functie in Ubuntu? Huur een programmeur in, en die kan zo bij de code om de gewenste functionaliteit toe te voegen.
Programmeur inhuren? Dit geldt ook voor andere (gesloten) besturingssystemen; je kan zo een programmeur inhuren om voor jouw software te maken voor Windows of Apple. Hoewel niet onjuist begrijp ik niet waarom de mogelijkheid een programmeur in te huren in een inleidende tekst komt, weinig (beginnende) gebruikers zullen een programmeur gaan/kunnen/willen inhuren (verwacht ik).

Veel leuker (en wellicht belangrijker om te noemen dan de optie van inhuur) zijn dan de andere mogelijkheden die Ubuntu-gebruikers hebben als ze functionaliteit missen of willen verbeteren. Dan kan je relatief eenvoudig contact opnemen met het ontwikkelteam via Launchpad (bugmeldingen), een mailinglijst, irc-kanaal, enz.. Vaak kan je het ontwikkelteam actief meehelpen de software verder te verbeteren, bijvoorbeeld door wijzigingen te testen. Nieuwe functionaliteit kan je ook voorstellen op http://brainstorm.ubuntu.com/

Wat nog ontbreekt is dat uitgangspunt van Ubuntu is dat iedereen alle software moet kunnen gebruiken, niet alleen omdat het geen geld kost maar ook omdat het vertaalt is, inclusief ondersteuning in de eigen taal en er geen technische-knobbel voor nodig is en er verschillende hulpmiddelen zijn voor gebruikers met een beperking (universele toegang).

Klik links bovenin op Documentatie

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Het citaat is wat ongelukkig neergezet. De tekst van Cees is een reactie op Thomas :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
testcees, welke tekst is nu van jou?

En als ik die tekst die nu is geschreven, door mijn man laat lezen, snapt die er de balle van. Plus bepaalde zinnen kloppen qua zinsbouw niet helemaal.
Ik denk dat het eenvoudiger moet worden opgesteld.
Zelf heb ik geen tekst opgesteld maar een reactie gegeven op een voorgestelde tekst. Ben het wel met je eens dat het eenvoudiger zou moeten (als inleidende tekst voor nieuwe gebruikers).

Eerder heb ik de Filosofie van Ubuntu genoemd en (nu een klein stukje hiervan) vertaalt: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Filosofie#Vrije_software . Misschien kan dit helpen bij het verder uitwerken van de tekst?

On-topic is de mogelijkheid ook closed-source en betaalde software te verspreiden via Ubuntu Softwarecentrum. Die optie is niet conform deze filosofie maar blijkbaar is de 80/20% - verdeling van de opbrengst interessant (als inkomstenbron voor Canonical, de motor achter het Ubuntu-project)
Klik links bovenin op Documentatie

Ik zou niet te veel veranderen (om te veranderen) maar gewoon een nuchtere opmerking toevoegen dat niet alles 'vrije software' is en niet alles gewoon 'gratis'. Het grote voordeel is dat velen die er iets van kennen, in de zoektocht van fundamentalistische vrije software, het wel zullen snappen, maar ook een beginner die een eenvoudige boodschap meekrijgt waarmee hij het kan doen (of laten).

Teveel woorden leiden naar teveel interpretaties, en net die zorgen voor ongegronde verwarring.

Ik wil gerust mee helpen om zo'n 'nuchtere' tekst mee te ontwikkelen, maar gezien de hoge werkdruk van deze maanden kan ik niet voluit participeren. Toch niet tot aan eind september.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu is gratis maar hoe meer betaalde software en closed drivers beschikbaar hoe beter.
Het gros denkt alleen aan gratis bij Linux en om dat te verdoezelen is open-source natuurlijk een mooie kreet om leuk ideologisch over te komen.

t-shirtjes voor 5 euro die door kinderhandjes in elkaar gezet zijn is geen probleem zolang het er maar niet op staat.

Belangrijke software als open-source is wel belangrijk maar daarnaast moet er zekerwel ook ruimte zijn voor commerciele software.


Ik heb weer een aantal wijzigingen gedaan op basis van de goede feedback. :)
Citaat
Ubuntu is vrije software, of in het Engels 'free software'. In het Engels heeft 'free' een dubbele betekenis: het betekent zowel 'vrij' als 'gratis'. Het doel van vrije software is echter niet dat deze gratis is, maar dat de gebruiker vrij is om te doen wat hij of zij wil met deze software. Daarom is de broncode (de code waar het systeem uit wordt gebouwd, de 'mechaniek') van vrije software vrij toegankelijk en mag je deze inzien en aanpassen naar eigen wens. Ook mag je Ubuntu kopiëren, en delen met anderen.

Het doel van vrije software is dus niet commercieel (een goedkoop product maken), maar ideëel: vrije software waarborgt de vrijheid van de gebruikers. Veel gesloten bron software dient vooral commerciële belangen, en regelmatig wordt hiervoor functionaliteit opgeofferd.  Denk bijvoorbeeld aan allerlei beperkingen die worden ingebakken zodat deze software niet goed samenwerkt met producten van andere bedrijven. Omdat bij gesloten bron software de broncode geheim wordt gehouden kunnen gebruikers hier niets aan doen.

Hiermee is dan ook meteen het doel van vrije software duidelijk: Een betere wereld, waarin de gebruikers van moderne technologie wel de mogelijkheid hebben om met elkaar hun software zo te maken en gebruiken als ze zelf willen. Mis je bijvoorbeeld een functie in Ubuntu? Dan kan je alleen of samen met de gemeenschap aan de slag om deze functie te realiseren. Mis je de benodigde vaardigheden hiervoor? Dan kan je een programmeur inhuren die de functie voor je toevoegt. Een mooie bijkomstigheid van vrije software is dat deze (bijna) altijd gratis is zonder enige verplichting. Geniet van je vrijheid, in alle opzichten!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Waarom zoveel details die verwarring geven?
Veel gesloten bron software dient vooral commerciële belangen, en regelmatig wordt hiervoor functionaliteit opgeofferd.
Andersom geeft bepaalde commerciële software (silverlight? en andere voorbeelden) soms extra functionaliteit. 1-1 ("ga uit van de kracht van open-source en niet van kritiek op anderen"?)

Mis je de benodigde vaardigheden hiervoor? Dan kan je een programmeur inhuren die de functie voor je toevoegt. Een mooie bijkomstigheid van vrije software
Nogmaals, waarom zou een eenvoudige gebruiker van Ubuntu software een programmeur inhuren? Over welke vaardigheden hebben we het? Je zou ook kunnen voorstellen een vraag te stellen op dit (Nederlandstalig!) forum als iets niet goed werkt (of rijd ik nu iemand in de wielen die juist professionele ondersteuning als programmeur wil verlenen)?
Klik links bovenin op Documentatie

Waarom zoveel details die verwarring geven?

Je kan het details noemen die verwarring geven, of voorbeelden die het wat minder abstract en meer begrijpelijk maken. Het is maar hoe je er naar kijkt, en hoe theoretisch je bent aangelegd. :)

Citaat
Veel gesloten bron software dient vooral commerciële belangen, en regelmatig wordt hiervoor functionaliteit opgeofferd.
Andersom geeft bepaalde commerciële software (silverlight? en andere voorbeelden) soms extra functionaliteit. 1-1 ("ga uit van de kracht van open-source en niet van kritiek op anderen"?)

Sja, het is natuurlijk erg leuk om te zeggen dat je hard kan rennen, maar zonder vergelijkingsmateriaal weet je totaal niet waar je het over hebt. Juist in de tegenstelling en verschillen worden zaken veel duidelijker dan wanneer je het alleen hebt over abstracte noties.

Citaat
Mis je de benodigde vaardigheden hiervoor? Dan kan je een programmeur inhuren die de functie voor je toevoegt. Een mooie bijkomstigheid van vrije software
Nogmaals, waarom zou een eenvoudige gebruiker van Ubuntu software een programmeur inhuren? Over welke vaardigheden hebben we het? Je zou ook kunnen voorstellen een vraag te stellen op dit (Nederlandstalig!) forum als iets niet goed werkt (of rijd ik nu iemand in de wielen die juist professionele ondersteuning als programmeur wil verlenen)?

Als je voorbeelden geeft is het slim om rekening houden met de lezer zodat die zich er in kan verplaatsen. Nu,  de gemiddelde mens kan er zich waarschijnlijk niets bij voorstellen als je zegt dat hij of zij de code kan aanpassen van Ubuntu al dan niet met hulp van de gemeenschap. Maar als je mensen vertelt dat ze iemand kunnen inhuren is dat al een stuk beter voor te stellen. En voor wat betreft ondersteuning leveren op een forum, het citaat gaat over vrije software, en wat dat is, dat heeft niets te maken met ondersteuning geven op een forum. Er zijn genoeg OSX fora, maar dat maakt OSX nog geen vrije software.

Citaat
(of rijd ik nu iemand in de wielen die juist professionele ondersteuning als programmeur wil verlenen)

Wil je echt weten of ik professionele ondersteuning als programmeur wil geven? Of wil je me alleen wegzetten als iemand die onze gemeenschapswebsite (mis/ge)bruikt om klanten te werven?

In het geval dat je echt geïnteresseerd bent of ik professionele ondersteuning als programmeur wil geven in Ubuuntu, nee, dat is niet mijn ambitie. Ik hoop dat ik met het maken van websites mijn boterham kan gaan verdienen, en dat is een hele andere tak van sport. En ja, dat ik me bezig heb gehouden met het maken van sites voor Ubuntu NL, daar heb ik zeker veel van geleerd, en dat is ook mooi op mijn cv. :)


« Laatst bewerkt op: 2012/08/20, 00:36:12 door Thomas de Graaff »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Zullen we e.e.a. buiten de persoonlijke sfeer houden?

Misschien eens even terug naar de fipo. Daar ging het uiteindelijk om. Althans in bedoeling  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Ik heb weer een aantal wijzigingen gedaan op basis van de goede feedback. :)
Citaat
Ubuntu is vrije software, of in het Engels 'free software'. In het Engels heeft 'free' een dubbele betekenis: het betekent zowel 'vrij' als 'gratis'. Het doel van vrije software is echter niet dat deze gratis is, maar dat de gebruiker vrij is om te doen wat hij of zij wil met deze software. Daarom is de broncode (de code waar het systeem uit wordt gebouwd, de 'mechaniek') van vrije software vrij toegankelijk en mag je deze inzien en aanpassen naar eigen wens. Ook mag je Ubuntu kopiëren, en delen met anderen.

Het doel van vrije software is dus niet commercieel (een goedkoop product maken), maar ideëel: vrije software waarborgt de vrijheid van de gebruikers. Veel gesloten bron software dient vooral commerciële belangen, en regelmatig wordt hiervoor functionaliteit opgeofferd.  Denk bijvoorbeeld aan allerlei beperkingen die worden ingebakken zodat deze software niet goed samenwerkt met producten van andere bedrijven. Omdat bij gesloten bron software de broncode geheim wordt gehouden kunnen gebruikers hier niets aan doen.

Hiermee is dan ook meteen het doel van vrije software duidelijk: Een betere wereld, waarin de gebruikers van moderne technologie wel de mogelijkheid hebben om met elkaar hun software zo te maken en gebruiken als ze zelf willen. Mis je bijvoorbeeld een functie in Ubuntu? Dan kan je alleen of samen met de gemeenschap aan de slag om deze functie te realiseren. Mis je de benodigde vaardigheden hiervoor? Dan kan je een programmeur inhuren die de functie voor je toevoegt. Een mooie bijkomstigheid van vrije software is dat deze (bijna) altijd gratis is zonder enige verplichting. Geniet van je vrijheid, in alle opzichten!

Goed stuk Thomas; het is duidelijk en verwijst meteen naar de essentie. Enkel een verwijzing (als is het maar een duidelijke link) naar dit forum zou zeker niet ongepast zijn, en ik doel daarmee naar de passage van de programmeur; dat is in vele gevallen zelfs niet nodig en het forum heeft zeker slagkracht genoeg om sommige zaken direct (of met een bocht) op te lossen. Ik denk dat een programmeur eerder nodig is voor een professionele gebruiker die iets héél specifiek wenst, en dat is eerder zeldzaam.
Buiten dat, draagt je tekst een goede waardigheid uit.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Iemand nog iets aan te merken op dit stukje:
Citaat
Ubuntu heeft een vrijesoftwarelicentie. Dit betekent dat iedereen Ubuntu mag gebruiken voor ieder doel, dat iedereen Ubuntu mag bestuderen, aanpassen en verbeteren, en dat iedereen Ubuntu mag kopiëren en verspreiden. Dat laatste maakt een verdienmodel gebaseerd op de verkoop van Ubuntu lastig.  Ubuntu belooft dan ook altijd gratis te zijn. Standaard wordt alleen vrije software geïnstalleerd. Naast een ruime keuze uit extra vrije software biedt Ubuntu ook gesloten en betaalde software aan.
in context: http://communityserver.ubuntu-nl.org/introductie/gratis

Zo niet, dan pas ik het stukje op de hoofd server aan.

@ Joris, het stuk tekst is niet zozeer van mij, de basis is door Timo gemaakt, ik heb een aantal aanpassingen gedaan op basis van gegeven feedback door anderen. De melding van het inhuren van een programmeur is wat mij betreft best zinvol, het maakt dat het wijzigen van code wat minder abstract is. Er zijn genoeg mensen die duizenden euro's uitgeven aan het oplappen van hun auto omdat ze er zelf geen tijd of zin in hebben, of de vaardigheden missen. Mensen die soms ook gefrustreerd zijn met hun besturingssysteem die bepaalde dingen niet doet zoals ze zouden wensen. Nu, bij Ubuntu hebben ze de mogelijkheid om in plaats van een monteur een programmeur aan het werk te zetten om de boel op te lappen als ze geen zin hebben om dit zelf te doen of afhankelijk te zijn van vrijwilligers in de gemeenschap. Dat dit op het eerste gezicht misschien een vreemde gedachte is voor veel mensen komt denk ik doordat men alleen gewend is aan gesloten software, waar je deze mogelijkheid niet hebt.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/20, 10:53:48 door Thomas de Graaff »

Iemand nog iets aan te merken op dit stukje:
Citaat
Ubuntu heeft een vrijesoftwarelicentie. Dit betekent dat iedereen Ubuntu mag gebruiken voor ieder doel, dat iedereen Ubuntu mag bestuderen, aanpassen en verbeteren, en dat iedereen Ubuntu mag kopiëren en verspreiden. Dat laatste maakt een verdienmodel gebaseerd op de verkoop van Ubuntu lastig.  Ubuntu belooft dan ook altijd gratis te zijn. Standaard wordt alleen vrije software geïnstalleerd. Naast een ruime keuze uit extra vrije software biedt Ubuntu ook gesloten en betaalde software aan.
in context: http://communityserver.ubuntu-nl.org/introductie/gratis

Zo niet, dan pas ik het stukje op de hoofd server aan.

@ Joris, het stuk tekst is niet zozeer van mij, de basis is door Timo gemaakt, ik heb een aantal aanpassingen gedaan op basis van gegeven feedback door anderen. De melding van het inhuren van een programmeur is wat mij betreft best zinvol, het maakt dat het wijzigen van code wat minder abstract is. Er zijn genoeg mensen die duizenden euro's uitgeven aan het oplappen van hun auto omdat ze er zelf geen tijd of zin in hebben, of de vaardigheden missen. Mensen die soms ook gefrustreerd zijn met hun besturingssysteem die bepaalde dingen niet doet zoals ze zouden wensen. Nu, bij Ubuntu hebben ze de mogelijkheid om in plaats van een monteur een programmeur aan het werk te zetten om de boel op te lappen als ze geen zin hebben om dit zelf te doen of afhankelijk te zijn van vrijwilligers in de gemeenschap. Dat dit op het eerste gezicht misschien een vreemde gedachte is voor veel mensen komt denk ik doordat men alleen gewend is aan gesloten software, waar je deze mogelijkheid niet hebt.

Ow in die zin heb je volkomen gelijk; het kwam alleen raar over als je dat laat lezen door nieuwelingen met Ubuntu. Maar in een breder perspectief is dit een juiste bewoording.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Op een muis berust een patent, moeten diezelfde mensen nu ook hun computer het raam uit gooien? Deze boodschap klinkt in mijn oren alsof er een groepje evangelisten wordt aangesproken, die een serieuze overtreding maken wanneer zij Ubuntu zouden gebruiken.

Ten eerste, de keuze is aan de gebruiker om closed-source programmatuur te installeren.

Ten tweede, en dit is mijn persoonlijke mening, is dit soort idealisme volkomen misplaatst in een wereld die berust op pijlers van bedrijfsgeheimen, gesloten code en patenten.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Nog even over die programmeur.... Als beginners dit lezen dan heb je kans dat je gelijk denken van.....nou, laat maar.
Dit lijkt me een typisch geval van iets uit de context halen. Want die tekst ('programmeur') staat is een alinea die begint met 'een betere wereld' en eindigt met 'vrijheid'. En in die context past het prima, vind ik. Als nu die hele alinea over programmeren en code en zou gaan, zou ik je gelijk geven, maar nu is dat evident niet het geval.

Citaat
Tenslotte wil je dat nieuwe bezoekers en dus nieuwe gebruikers Ubuntu gaan proberen en niet om ze weg te jagen met mooie bewoordingen en uitspraken zoals programmeur.
Is dit hét doel, één doel of jóuw doel? Of zou het niet gaan om sowieso iemand te helpen met zijn computerprobleem waarbij iedere persoon er één is. Met andere woorden: vinden we dat kwantiteit (aantal mensen dat overgaat) of kwaliteit (dát er mensen overgaan) het belangrijkste. Voor mij persoonlijk speelt eigenlijk alleen kwaliteit (een oplossing aanreiken die Ubuntu heet) , de hoeveelheid mensen boeit me niet zo eerlijk gezegd. Maar anderen kunnen daar anders over denken, natuurlijk.

Citaat
Tenslotte wil je dat nieuwe bezoekers en dus nieuwe gebruikers Ubuntu gaan proberen en niet om ze weg te jagen met mooie bewoordingen
En waarom denk je dat dat zo is? In mijn ervaring met mijn project (zie onder), zie je júist dat dit aspect mensen triggert en motiveert. Maar misschien komt dat ook omdat ik vanuit de doelstelling van het project veel in contact kom met mensen die helemaal niets te makken hebben en vanuit die gedachte ook anders tegen dit soort dingen aankijken. Het persoonlijk perspectief bepaalt dus hoe je het effect beoordeelt van dergelijke woorden.

Op een muis berust een patent, moeten diezelfde mensen nu ook hun computer het raam uit gooien? Deze boodschap klinkt in mijn oren alsof er een groepje evangelisten wordt aangesproken, die een serieuze overtreding maken wanneer zij Ubuntu zouden gebruiken.
Het is maar hoe je dit leest, maar dat geldt voor eigenlijk alles. Ik zie dit meer als een uitnodiging om de wereld die achter Ubuntu zit te verkennen en er dan achter kunt komen dat het gaat om een wereld van delen, het delen van code, programmateur, kennis, creaties, enthousiasme. Dat deze wereld een volstrekte tegenpool is van die andere wereld, die ze kennen, een wereld die gebaseerd is op afschermen, behartigen van belangen, geheimhouden, etc. Ja, dat conflicteert en confronteert, zeker als je (niet persoonlijk bedoelt) je nooit hebt afgevraagd dát er misschien zo'n andere wereld zou kunnen bestaan.

Citaat
Ten eerste, de keuze is aan de gebruiker om closed-source programmatuur te installeren.
Tuurlijk, dat blijft zo. Alleen wordt hier de basis, de wortel van Ubuntu en Linux in het algemeen besproken, en dat is nu eenmaal vrije software. En dat die vrije software op gespannen voet staat met gesloten software lijkt me ook wel duidelijk, beiden kunnen niet ontkend worden. Dit meer als constatering dan als waarde-oordeel, dus doe ermee wat je zelf wilt.

Citaat
Ten tweede, en dit is mijn persoonlijke mening, is dit soort idealisme volkomen misplaatst in een wereld die berust op pijlers van bedrijfsgeheimen, gesloten code en patenten.
Zoals je het hier neerzet, lijkt het net of dit altijd zo geweest is, altijd zo zal blijven en het ook niet anders kan. Maar juist Ubuntu, gebaseerd op vrije software laat zien dát het anders kan. Het houdt je als het ware een spiegel voor die je laat begrijpen dat alles wat je als onprettig kunt ervaren (geheimhouding, patenten, etc.) helemaal niet nodig is. Juist door het presenteren van een tegenpool krijg je inzicht in de realiteit zoals die om ons heen gecreëerd is.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Hoe zit dat bij het installeren van Ubuntu? Op enig moment komt er tekst voorbij, met iets in deze trant: " wilt u codecs, etc etc installeren kan dit door deze software aan te vinken, in enkele landen etc...."
Waarom verwijzen we niet naar dat moment in het installatieproces. En leggen aan de hand van dat moment in het installatie proces uit waarom dat gebeurt.
Verwijzen naar concrete dingen/sofware is misschien zo gek nog niet.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Het is een gegeven, dat Ubuntu ook in een wereld leeft waarin afspraken, wetten en octrooirecht bestaat. En het staat ieder vrij om met een EULA accoord te gaan of niet.
We zouden kunnen aangeven, dat Ubuntu in een aantal gevallen closed source software faciliteert om een zo breed mogelijk gebruikersgemak te kunnen aanbieden, waar er nog geen alternatieven voorhanden zijn.
Daarnaast, bij problemen met geinstalleerde closed source programma's kan Ubuntu niet in alle gevallen ondersteuning bieden. Dat was ook de oorspronkelijke reden van dit draadje, toch?

Hiernaast, heb ik de oorspronkelijke tekst van Canonical zo integraal mogelijk vertaald. Dat is nl. ook een mogelijkheid naast een eigen versie formuleren. Dan krijg je dit:

Over Ubuntu, onze filosofie.

Ons werk wordt gedreven door de overtuiging dat software vrij en toegankelijk hoort te zijn voor iedereen.

We hebben de overtuiging dat iedere computergebruiker:
-De vrijheid hoort te hebben om zijn/haar software te downloaden, bestuderen, delen met anderen, wijzigen en verbeteren, ongeacht het doel, zonder licentiekosten te betalen.
-In staat is om zijn/haar software te gebruiken in de taal naar eigen keuze.
-In staat moet zijn om alle software te gebruiken, met inachtneming van eventuele tekortkomingen.
-Onze filosofie uit zich in de software die we maken en distribueren, alsmede onze Licentievoorwaarden.

Installeer Ubuntu en u kunt er verzekerd van zijn dat al onze software aan deze overtuigingen voldoet. Daarnaast werken we continu aan de zekerheid, dat elk stuk software dat u nodig kunt hebben beschikbaar is onder een licentie die u die vrijheid geeft.

 
Vrije Software.

Ubuntu software is vrij. Dat is het altijd al geweest, en zal altijd zo blijven. Vrije software geeft eenieder de vrijheid het te gebruiken zo men wil, en te delen met wie men wil. Deze vrijheid heeft grote voordelen. Aan de ene kant is de Ubuntu-gemeenschap zo in staat de gezamenlijke ervaring en expertise te laten groeien en delen, teneinde Ubuntu continu te verbeteren. Aan de andere kant zijn we in staat om toegang te geven tot essentiële software aan mensen die zich dat anderszins niet kunnen veroorloven -een voordeel dat duidelijk gevoeld wordt door individuen en organisaties over de gehele wereld.

 Om een gedeelte aan te halen uit Free Software Foundation 'Wat is vrije software', de kern van vrije software is gedefinieerd als:
-De vrijheid om te bestuderen hoe programma's werken, en aanpassen naar behoefte.
-De vrijheid om kopieën te herdistribueren om anderen te helpen.
-De vrijheid om een programma te verbeteren en publiekelijk uit te brengen, zodat iedereen ervan meeprofiteren kan.


Open source.

Open source is werkende gezamenlijke kracht. De kracht van een wereldwijde gemeenschap van hoogopgeleide experts die gezamenlijk de nieuwste programma's bouwen, verbeteren en delen- en het vervolgens beschikbaar stellen aan iedereen.
De term 'Open source' is in 1998 gestart om de dubbelzinnigheid weg te nemen omtrent het Engelse woord 'free', en kent in toenemende mate succes en brede herkenning. Alhoewel sommigen 'vrij' en 'open source' als concurrerende bewegingen beschouwen met eigen doelen, vinden wij dat niet. De Ubuntu-gemeenschap is er trots op om leden te herbergen, die beiden omarmen.
 Van oorsprong uit 1998, komt de term 'open source' uit de vrije software beweging, een gezamenlijke kracht die nog volop in beweging is sinds het begin van computers in de 50'er jaren. Deze vroege beweging was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van vele van de eerste computersystemen, programma's, en in 1969 van het Internet zelf.
 De open source gemeenschap is groeiend en kan bogen op sommige van de besten in het vakgebied. Het doel heeft vrij toegankelijke systemen niet beinvloed, en programma's dienen beschikbaar te zijn voor eenieder, waar dan ook.
 Zonder open source zouden vele systemen en toepassingen niet bestaan, die we nu als vanzelfsprekend beschouwen.
In de geest van open source, is Ubuntu absoluut vrij om te downloaden, gebruiken, delen en verbeteren, hoe en wanneer men wil.
 
Wat is open source?

Er zijn 10 kernbeginselen van open source software:
 -Software moet vrij te herdistribueren zijn.
-Het programma dient de broncode te bevatten.
-De licentie dient mensen toe te staan om te experimenten en wijzigingen te herdistribueren.
-Gebruikers hebben het recht te weten wie er verantwoordelijk is voor de programma's die ze gebruiken.
-Er hoort geen discriminatie te zijn tegen wat voor persoon of groep dan ook.
-De licentie mag niemand belemmeren een programma te gebruiken voor wat voor toepassing dan ook.
-Niemand hoeft een additionele licentie nodig te hebben om een programma te gebruiken dan wel te herdistribueren.
-De licentie dient niet specifiek voor een product te zijn.
-De licentie mag geen andere programma's belemmeren.
-De licentie dient neutraal te zijn v.w.b. Technologie.
 


Ik heb de tekst nog voor screening naar het vertaalteam gestuurd, maar dan heeft men alvast een idee  ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/08/20, 17:28:59 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]