Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat  (gelezen 4357 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Vastgesteld in Xubuntu: in een Nederlandstalig systeem slaat Libre Office z'n documenten niet op in de juiste map, door een localisatiefout.

Als volgt verbeter je dat:
https://sites.google.com/site/computertip/libreoffice?pli=1#TOC-Verbeter-de-plek-waar-de-documenten-worden-opgeslagen

Doe er je voordeel mee!  :)

N.B.: ik heb dit uitsluitend in Xubuntu gezien en nog niet nagekeken in andere Ubuntuversies. Reacties van gebruikers van Ubuntu, Lubuntu en Kubuntu zou ik daarom op prijs stellen...
« Laatst bewerkt op: 2012/08/09, 12:00:37 door Pjotr »

Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/09, 12:15:12 »
Ik gebruik Ubuntu 12.04 met Mate en ik heb het probleem niet (het was me waarschijnlijk niet eens opgevallen als ik het wel had gehad :)).

Edit: gek genoeg staat het pad ingesteld op /home/michael/Documenten/Documents
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/09, 12:37:59 »
Hier ook geen problemen in Ubuntu 12.04 en Elementary OS Luna (gebaseerd op 12.04) en Bodhi Linux 2.x (gebaseerd op 12.04).
Wel heb ik dat ie soms ineens niet standaard meer op de Documenten-map staat en dan moet ik daar weer heen navigeren, maar dat vind ik niet zo erg opzich.

Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/11, 00:20:44 »
bij mij stond het ook als  /home/naam/Documenten/Documents
terwijl de map Documents bij mij ook niet bestaat
Ik gebruik 12.04 sinds mei dit jaar.
had het nog niet gemerkt en heb er verder niet veel problemen mee ondervonden.
heb het wel veranderd zoals Pjotr het heeft aangegeven.
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/11, 19:48:56 »
Op Kubuntu 12.04 geen problemen, ook niet het rare pad dat jullie opgeven.
Dus een aanpak is blijkbaar hier niet nodig.


edit: fout getest van mij; zie verder op in deze draad
« Laatst bewerkt op: 2012/08/15, 09:26:41 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline petervs

  • Lid
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/11, 20:16:08 »
Bij mij (Ubuntu 12.04) wordt het standaard opgeslagen in /home/peter/Documenten. Goed dus.
Ubuntu MATE 16.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/11, 22:43:45 »
Vreemd, die wisselende resultaten....

Net zelf gecontroleerd in een schone Ubuntu 12.04 (met Unity dus) op een proefbak, na eerst alle updates te hebben binnengehaald: exact hetzelfde probleem als in Xubuntu 12.04.

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/11, 23:08:47 »
 /home/tom/Documenten < mijn resultaat Xubuntu 12.04.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/11, 23:25:40 »
Vreemd, die wisselende resultaten....

Net zelf gecontroleerd in een schone Ubuntu 12.04 (met Unity dus) op een proefbak, na eerst alle updates te hebben binnengehaald: exact hetzelfde probleem als in Xubuntu 12.04.
Misschien heeft het te maken dat je oorspronkelijk in Engels installeert en naderhand pas de NL-taal toevoegt? Ik weet niet of je het doet, maar het zou kunnen. En als er anderen zijn die meteen in NL installeren kan dat idd een verschillend resultaat opleveren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/11, 23:30:52 »
Ik installeer altijd in het Nederlands, met internetverbinding tijdens de installatie....

Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/12, 10:34:46 »
Ik installeer altijd in het Nederlands, met internetverbinding tijdens de installatie....

Ik doe precies hetzelfde en toch klopt het hier gewoon (Ubuntu 12.04 Unity). Schone installatie van vorige week.

Dus inderdaad is het dan nu de vraag waarom het soms verkeerd gaat...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/14, 14:55:59 »
Mogelijk zijn er "valse" goedmeldingen in dit draadje, door het volgende verschijnsel:

Als het pad staat ingesteld op "/home/gebruikersnaam/Documenten/Documents", zoals sommigen melden, dan zal LO vaststellen dat er geen submap genaamd "Documents" bestaat in "/home/gebruikersnaam/Documenten". Waardoor LO de boel dus vanzelf in "/home/gebruikersnaam/Documenten" gooit (zijnde de eerstbestaande map in het opgegeven pad).

Daarmee lijkt alles in orde te zijn (want geen praktisch nadeel), maar dat is dan eigenlijk niet het geval....

Het zou prettig zijn, als de melders dit even nakijken in de voorkeuren van LO:
Werkbalk Libre Office Tekstverwerker (Writer) - Extra - Opties... - onderdeel LibreOffice: klik op Paden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/14, 16:09:19 »
Vreemd, die wisselende resultaten....

Net zelf gecontroleerd in een schone Ubuntu 12.04 (met Unity dus) op een proefbak, na eerst alle updates te hebben binnengehaald: exact hetzelfde probleem als in Xubuntu 12.04.
Ik bevestig, op een Engelstalige installatie. Het pad staat ingesteld op ~/Documents/Documents. Nog nooit gemerkt, en nog nooit last van gehad, maar dit is inderdaad een configuratiebugje.

Offline petervs

  • Lid
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/14, 16:50:17 »
Het zou prettig zijn, als de melders dit even nakijken in de voorkeuren van LO:
Werkbalk Libre Office Tekstverwerker (Writer) - Extra - Opties... - onderdeel LibreOffice: klik op Paden.
Inderdaad, hier staat /home/peter/Documenten/Documents
Ubuntu MATE 16.04

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/14, 18:30:58 »
Het zou prettig zijn, als de melders dit even nakijken in de voorkeuren van LO:
Werkbalk Libre Office Tekstverwerker (Writer) - Extra - Opties... - onderdeel LibreOffice: klik op Paden.
Inderdaad, hier staat /home/peter/Documenten/Documents
Idem. Ubuntu 12.04 (upgrade van 11.10)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/14, 18:33:58 »
Idem. Verse installatie Kubuntu 12.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/14, 19:36:09 »
OK, dank..... Voorlopige conclusie: het gaat bij alle versies mis, behalve bij onvertaalde (Engelse) Xubuntu en Lubuntu (zelf geconstateerd).

Praktisch heeft dit geen gevolgen, wegens het automatisch terugvallen op de bovenliggende, wel-bestaande map. Wederom met een uitzonderingspositie voor de Nederlandstalige Xubuntu en Lubuntu: de eerste wel-bestaande map in het pad, is bij hen de hoofdmap van de gebruiker. En dat is lastig...

Ik had al eerder een foutmelding gedaan op Launchpad, waarvan ik de tekst zojuist heb aangepast aan de nieuwste bevindingen. Willen jullie hem mede ondersteunen?
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/libreoffice/+bug/1034521

Je kunt klikken op "This bug affects me too" in de linkerbovenhoek. Desgewenst kun je ook nog wat commentaar toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/14, 19:38:41 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #17 Gepost op: 2012/08/14, 19:40:17 »
Ik had al eerder een foutmelding gedaan op Launchpad, waarvan ik de tekst zojuist heb aangepast aan de nieuwste bevindingen. Willen jullie hem mede ondersteunen?
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/libreoffice/+bug/1034521

Je kunt klikken op "This bug affects me too" in de linkerbovenhoek. Desgewenst kun je ook nog wat commentaar toevoegen.
Zo, hij staat al op confirmed doordat ik deze bevestigd hebt (gaat automatisch). Goed werk, Pjotr!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #18 Gepost op: 2012/08/14, 20:01:37 »
@markba: dank je. En jij bedankt voor het ondersteunen van de melding.  :)

Nou nog de aandacht zien te trekken van de ontwikkelaars....  :P
Dat valt niet altijd mee, en het blijft een kwestie van wat geluk hebben. Soms zit het mee en wordt de fout voortvarend verholpen, soms zit het tegen en gebeurt er niks mee.

Ik heb pas ook wat foutopsporing gedaan voor de komende openSUSE 12.2, en daarbij had ik het onverwachte geluk direct een "zware jongen" te interesseren voor de beide meldingen die ik deed. Ze werden dus ook meteen opgepakt en opgelost. Dat zijn mooie momenten.

Enfin, we zien wel.... Wij hebben in elk geval ons steentje bijgedragen.

Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #19 Gepost op: 2012/08/14, 21:21:18 »
Mogelijk zijn er "valse" goedmeldingen in dit draadje, door het volgende verschijnsel:

Als het pad staat ingesteld op "/home/gebruikersnaam/Documenten/Documents", zoals sommigen melden, dan zal LO vaststellen dat er geen submap genaamd "Documents" bestaat in "/home/gebruikersnaam/Documenten". Waardoor LO de boel dus vanzelf in "/home/gebruikersnaam/Documenten" gooit (zijnde de eerstbestaande map in het opgegeven pad).

Daarmee lijkt alles in orde te zijn (want geen praktisch nadeel), maar dat is dan eigenlijk niet het geval....

Het zou prettig zijn, als de melders dit even nakijken in de voorkeuren van LO:
Werkbalk Libre Office Tekstverwerker (Writer) - Extra - Opties... - onderdeel LibreOffice: klik op Paden.

Dit even gecheckt in Kubuntu, en je hebt volmondig gelijk Pjotr : ook bij mij heb ik zo'n bizar pad in de bestanden . Dus dan is je aanpak wel degelijk nodig. Kleine opmerking: vandaag is er een nogal flinke update geweest voor LO (terzijde even vermeld).
Ook voor Kubuntu die bizarre fout (die niet meteen opviel, zoals je stelt in je citaat).
Meteen ook geklikt op this bug affects me too

Knap gevonden Pjotr, ik denk dat er heel weinig zijn die die fout nog maar gemerkt hebben.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/15, 09:30:32 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #20 Gepost op: 2012/08/14, 21:35:37 »
Affects me too!

Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #21 Gepost op: 2012/08/17, 16:07:50 »
Bij mij staat het pad gewoon goed in LO en hij slaat alles gewoon op in /home/vistausss/Documenten. Nederlandstalige installatie van ubuntu-nl.org

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #22 Gepost op: 2012/08/17, 17:33:44 »
Oké, het zou kunnen dat de localized versie geen problemen heeft, en de standaard wel ;)
Weer een beetje meer info. We komen er wel :D

Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #23 Gepost op: 2012/10/01, 09:10:50 »
Heb gisteren 12.04.1 Kubuntu geïnstalleerd, en die fout zit er nog steeds in.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: verbeter de plek waar Libre Office z'n documenten opslaat
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/01, 09:29:32 »
Heb gisteren 12.04.1 Kubuntu geïnstalleerd, en die fout zit er nog steeds in.
Is niet zo raar want de status van de bug die door Pjotr is aangemeld staat nog steeds ongewijzigd op 'Confirmed'. En dit terwijl, zonder naar de code te kijken, me dit vrij simpel opgelost zou kunnen worden lijkt me.