Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Heb je afgelopen twee jaar wel eens een virus, spyware of een rootkit op je desktop systeem gehad, en heb je daar schade van ondervonden? (het is mogelijk deze poll meerdere keren te beantwoorden als je meerdere systemen hebt gebruikt)

Nee, op Ubuntu desktop heb ik hier afgelopen twee jaar nooit last van gehad.
69 (61.6%)
Ja, op Ubuntu desktop heb ik hier afgelopen twee jaar wel eens last van gehad, maar dat leverde geen schade op.
1 (0.9%)
Ja, op Ubuntu desktop heb ik hierdoor afgelopen twee jaar schade ondervonden.
1 (0.9%)
Nee, op Windows 7 heb ik hier afgelopen twee jaar nooit last van gehad.
17 (15.2%)
Ja, op Windows 7 heb ik hier afgelopen twee jaar wel eens last van gehad, maar dat leverde geen schade op.
11 (9.8%)
Ja, op Windows 7 heb ik hierdoor afgelopen twee jaar schade ondervonden.
5 (4.5%)
Nee, op Mac OS X heb ik hier afgelopen twee jaar nooit last van gehad.
8 (7.1%)
Ja, op Mac OS X heb ik hier afgelopen twee jaar wel eens last van gehad, maar dat leverde geen schade op.
0 (0%)
Ja, op Mac OS X heb ik hierdoor afgelopen twee jaar schade ondervonden.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 73

Poll gesloten: 2012/07/19, 10:19:29

Auteur Topic: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?  (gelezen 18728 keer)

Offline MKe

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #100 Gepost op: 2012/06/25, 06:33:50 »
Als je mijn conclusie goed had gelezen heb ik niet gezegd dat Linux veiliger is. De discussie over veiligheid is namelijk die theoretische discussie waar je niet uit gaat komen, dat blijkt iedere keer weer. Deze poll gaat over de feitelijke gebruikerservaringen, heb je ergens last van of niet. Ik trek alleen de conclusie dat gebruikers van Ubuntu beduidend minder last hebben van malware dan gebruikers van Windows. Niet meer en niet minder.

Nogmaals het verzoek deze draad niet te gebruiken voor discussies over veiligheid van besturingssystemen. Dat zijn per definitie theoretische exercities, en daarvoor is deze draad niet bedoelt.
Misschien ben ik eenmuggenzifter hoor, mijn excuses daarvoor, maar beschrijf dan eens wat "last van" betekent? Als detecteren daaronder valt dan heeft deze enquete weinig zin.  Ik detecteer trackingcookies bij de fleet onder Windows, maar ik heb er niet echt last van, afgezien van die vervelende popup van avg.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/25, 06:39:42 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #101 Gepost op: 2012/06/25, 10:49:52 »
Misschien ben ik eenmuggenzifter hoor, mijn excuses daarvoor, maar beschrijf dan eens wat "last van" betekent?

Deze pol draagt de tekst:
Heb je afgelopen twee jaar wel eens een virus, spyware of een rootkit op je desktop systeem gehad, en heb je daar schade van ondervonden?

Wat vind je daar niet duidelijk aan ?

Bij schade had nog het woord "Problemen" kunnen worden toegevoegd.

En het lijkt mij heel duidelijk dat "Schade" en of "Problemen"  overlast bezorgen,
oftewel dat je last hebt gehad van die troep. !
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #102 Gepost op: 2012/06/25, 11:18:47 »
Niet ieder virus of mailware maakt schade aan je systeem en als je dus in Windows bijvoorbeeld je virusscanner uit zet betekend het niet dat als je besmet raakt met virussen, dat je dat dan ook merkt. Dan valt het in dit topic onder dat je nergens last van hebt gehad. Het gaat er niet om of je werkelijk vrij bent van die meuk maar of je er last van hebt gehad en of schade aan hebt ondervonden en dan kun je dus virussen op je pc hebben en er geen last of problemen mee hebben gehad.

Jij gaat er vanuit dat je virus vrij moet zijn.
Als je een virusscanner op je pc wilt voor Linux dan is daar AVG en als ik mij niet vergis Avast.
Maar dat ik eigenlijk een ander topic.

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #103 Gepost op: 2012/06/25, 11:32:00 »
Avast inderdaad, AVG inderdaad, verder ook ClamTK en Panda... veel keuze dus.

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #104 Gepost op: 2012/06/25, 11:33:51 »
@Emiel
Dat heb ik al eerder gezegd en MKe heeft het er ook over: Je kunt eigenlijk niet 100% uitsluiten dat er malware op je systeem draait, of heeft gedraaid. Slimme malware houdt zich koest tenzij het van die scareware rommel is. Ook als je wél een virusscanner draait is dat natuurlijk helemaal geen garantie dat je systeem schoon is. De kans dat er ongezien malware meedraait lijkt me door een combinatie van factoren op Linux wel aanzienlijk kleiner.

Offline MKe

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #105 Gepost op: 2012/06/25, 14:24:15 »

Deze pol draagt de tekst:
Heb je afgelopen twee jaar wel eens een virus, spyware of een rootkit op je desktop systeem gehad, en heb je daar schade van ondervonden?

Wat vind je daar niet duidelijk aan ?

Bij schade had nog het woord "Problemen" kunnen worden toegevoegd.

En het lijkt mij heel duidelijk dat "Schade" en of "Problemen"  overlast bezorgen,
oftewel dat je last hebt gehad van die troep. !
Laat ik het eens specifiek zeggen:
Spyware en tracking cookies worden ook genoemd. Dit is over het algemeen software dat ongemerkt je privacy schendt en je dus schade toebrengt. Als je het niet opmerkt heb je er dus geen last van, hoewel je privacy geschonden wordt. Had je het wel geweten, dan had je er dus wel last. Onder windows heb je er dus last van want daar merkt je scanner het op, onder Linux dus niet, want daar draait geen scanner op. Aangezien misschien 99% (geen hard cijfer) van de malware onder deze categorie valt zul je dus veel stemmen krijgen bij windows en niet bij Linux. Dit geeft dus een bias voor Windows.

En nu houd ik erover op want het is me niet waard om er een grotere discussie van te maken.

Offline Tom

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #106 Gepost op: 2012/06/25, 14:33:47 »
Goed enkele zullen nog wel weten dat ik Chkrootkit gebruik en dat zins midden 2007 ,en nog altijd scan ik voor het afsluiten iedere zondag avond dat ding (gewoonte)
Nog nooit een rootkit gevonden ,dus altijd dezelfde uitslag nothing found.
Dit alles voor wat het waard is.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/25, 22:18:12 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #107 Gepost op: 2012/06/26, 10:01:03 »
Misschien ben ik eenmuggenzifter hoor, mijn excuses daarvoor, maar beschrijf dan eens wat "last van" betekent?

Wat het is om ergens last van te hebben kan je eigenlijk niet definiëren omdat het per definitie een ervaring is, en die zijn subjectief. Voorwaarde om last te hebben van malware is natuurlijk wel dat er daadwerkelijk malware op je computer moet staan. Maar dat wil niet zeggen dat iemand die malware op zijn computer heeft staan daar last van heeft.

In deze poll gaat het dus om het inventariseren van gebruikerservaringen. Zowel last hebben van, als schade ondervinden van zijn subjectieve gebruikerservaringen.

En ik ben het niet eens dat er een bias naar Windows is. Ubuntu gebruikers kunnen ook spyware scanners gebruiken en installeren als ze dat nodig vinden. Dat is niet alleen bij Windows mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/26, 10:06:31 door Thomas de Graaff »

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #108 Gepost op: 2012/07/05, 11:10:08 »
Hier, kijkt eens aan: http://www.nu.nl/gadgets/2851866/android-malware-blijft-flink-stijgen.html
"Volgens het bedrijf is het zorgelijk dat Googles appwinkel Google Play getroffen wordt door de malware. Zeker 17 malware-apps blijken meer dan 700.000 keer te zijn gedownload voordat ze verwijderd waren."

En dan maar blijven beweren dat Google Play zo'n veilige app store is... Mensen, open je ogen, ook de app store van Google is niet 100% veilig.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #109 Gepost op: 2012/07/05, 16:19:11 »
Dat had ik al gemeld Vistaus maar het is wel verbeterd de laatste tijd.
Het is niet 100% veilig maar Google controleert wel meer dan dat ze in het begin deden. Het blijft wel veiliger om daar je software te halen dan erbuiten.
Wel een virusscanner en dergelijke installeren.

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #110 Gepost op: 2012/07/05, 16:22:26 »
Dat had ik al gemeld Vistaus maar het is wel verbeterd de laatste tijd.
Het is niet 100% veilig maar Google controleert wel meer dan dat ze in het begin deden. Het blijft wel veiliger om daar je software te halen dan erbuiten.
Wel een virusscanner en dergelijke installeren.

Weet ik, maar dit zjn weer 17 nieuwe gevallen ;)

Offline midas

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #111 Gepost op: 2012/07/05, 17:10:53 »
Toch nog 15,7% die de afgelopen 2 jaar problemen hebben ondervonden onder Ubuntu. Best wel veel eigenlijk...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #112 Gepost op: 2012/07/05, 18:00:55 »
Nee, de getallen zijn niet goed uitgelijnd. Je moet rijen tellen om de juiste getallen te vinden. Er is slechts één iemand die een probleem heeft gehad met Ubuntu.

Hier zijn de correcte percentages op dit moment:
OSGeen last vanmalwareSchade door malware ondervonden
Ubuntu98%2%
Windows 754%13%
OSX100%0%

Offline midas

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #113 Gepost op: 2012/07/05, 19:25:41 »
Ha...gelukkig :)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #114 Gepost op: 2012/07/06, 17:10:59 »
ik las een artikel dat android steeds meer malware kreeg. ik heb daarom AVG op mijn tablet gezet, hij begon wel gelijk te zijveren dat mijn tablet in "developer-mode" stond (onvertrouwde bronnen AAN, geforceerde hardwareversnelling en een compiler aan boord) en dat dat onveilig was. sorry! ik ben toch developer (student)?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #115 Gepost op: 2012/07/06, 17:38:56 »
Ja maar die software gaat uit van de basis en zal alle aanpassingen die een risico kunnen veroorzaken ook gemeld word.

Ook Apple heeft nu voor het eerst mailware gehad in de appstore.
http://www.nu.nl/gadgets/2852764/eerste-malware-in-app-store-ontdekt.html
Die gozer volledig blokken en geen toegang meer geven.
Een bug in de app was het volgens hem. Tja hij moet wat roepen om nog de mogelijkheid te houden om zijn apps ergens aan te bieden.
Ik zou hem nergens meer toelaten maar ik denk dat Apple en Google het hem niet makkelijk maken.


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #117 Gepost op: 2012/07/09, 02:33:14 »
Kun je na gaan en dat is allemaal wat men zelf op hun ding installeren.
Ach het is maar Android en Android is geen Linux zoals op de desktop want dan moet je toestemming geven om iets te installeren en natuurlijk weet iedereen wat ze doen in Linux want de meeste gebruikers van Android zijn gebruikers die niet weten wat ze doen, dus Linux is veilig.

Offline Haris

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #118 Gepost op: 2012/07/13, 08:45:25 »
Het is nog vroeg, maar hoe, waar kan ik de poll invullen?  :|

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #119 Gepost op: 2012/07/13, 09:01:47 »
Gewoon bovenaan de pagina?

Offline Haris

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #120 Gepost op: 2012/07/13, 10:23:39 »
Ik heb al een keer de poll ingevuld, daarom nu niet meer mogelijk?
Ik wilde de ervaringen van mijn buurman weergeven.

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #121 Gepost op: 2012/07/13, 10:31:59 »
Ik heb de poll een beperkte tijd gegeven zodat die niet eeuwig blijft doorlopen. Het is de bedoeling een momentopname te krijgen. Over een jaar oid. zal ik waarschijnlijk weer zo'n poll doen om te kijken of er iets is veranderd.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #122 Gepost op: 2012/07/13, 12:23:55 »
Ik heb al een keer de poll ingevuld, daarom nu niet meer mogelijk?
Ik wilde de ervaringen van mijn buurman weergeven.
Je kan een poll maar 1 keer invullen :)

Offline Haris

  • Lid
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #123 Gepost op: 2012/07/13, 13:25:10 »
OK, maar de poll sluit toch pas op:

Poll sluit: 2012/07/19, 10:19:29........ ;)

Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #124 Gepost op: 2012/07/13, 14:34:46 »
Stem jij in september ook met jouw stempas voor die vriend? :D