Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Heb je afgelopen twee jaar wel eens een virus, spyware of een rootkit op je desktop systeem gehad, en heb je daar schade van ondervonden? (het is mogelijk deze poll meerdere keren te beantwoorden als je meerdere systemen hebt gebruikt)

Nee, op Ubuntu desktop heb ik hier afgelopen twee jaar nooit last van gehad.
69 (61.6%)
Ja, op Ubuntu desktop heb ik hier afgelopen twee jaar wel eens last van gehad, maar dat leverde geen schade op.
1 (0.9%)
Ja, op Ubuntu desktop heb ik hierdoor afgelopen twee jaar schade ondervonden.
1 (0.9%)
Nee, op Windows 7 heb ik hier afgelopen twee jaar nooit last van gehad.
17 (15.2%)
Ja, op Windows 7 heb ik hier afgelopen twee jaar wel eens last van gehad, maar dat leverde geen schade op.
11 (9.8%)
Ja, op Windows 7 heb ik hierdoor afgelopen twee jaar schade ondervonden.
5 (4.5%)
Nee, op Mac OS X heb ik hier afgelopen twee jaar nooit last van gehad.
8 (7.1%)
Ja, op Mac OS X heb ik hier afgelopen twee jaar wel eens last van gehad, maar dat leverde geen schade op.
0 (0%)
Ja, op Mac OS X heb ik hierdoor afgelopen twee jaar schade ondervonden.
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 73

Poll gesloten: 2012/07/19, 10:19:29

Auteur Topic: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?  (gelezen 26669 keer)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Heb je wel eens (last van) een virus, spyware of rootkits e.d?
« Reactie #75 Gepost op: 2012/06/21, 19:44:15 »
Het begint een beetje offtopic te geraken (ook mijn fout) met de discussie over garantie en marketing.
Laten we het weer over de virussen en andere kwaadaardige programma's hebben.

On topic: Jaren geleden op XP wel eens besmet geraakt met een virus, maar ik heb daar geen schade van ondervonden. Wel wat tijd kwijtgeraakt aan het opruimen maar dat is alles.
Op Ubuntu nooit ergens last van gehad.

« Reactie #76 Gepost op: 2012/06/21, 20:15:23 »
Op Ubuntu nooit last gehad van malware in de vijf jaar dat ik het gebruik. Ook niet in SuSE die ik in de twee jaar daarvoor uitprobeerde. Terwijl ik toch niet bepaald terughoudend ben met PPA's en losse debjes.

Ik had op mijn vaste computer tot voor kort ook nog Windows XP, ook geen virussen mee gehad. Laatste virus dat ik heb gehad was in 2004 toen ik nog op de computer van mijn vader werkte.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Yoshi2889

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2012/06/21, 20:33:15 »
Op Ubuntu en Mac OS X nog nooit last gehad van Malware. Op Windows 7 plaagt het me en blijft het me plagen ook al browse ik het web normaal, het heeft eens m'n harde schijf met data voor school vernield.

Ik installeer op Ubuntu ook alles wat los en vast zit (moet ik eens afleren lol) en blijft nog steeds graag draaien.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #78 Gepost op: 2012/06/21, 20:50:45 »
Ik installeer op Ubuntu ook alles wat los en vast zit (moet ik eens afleren lol) en blijft nog steeds graag draaien.
Hoezo ook? Op Windows zou ik zeker niet alles wat los en vast zit installeren! ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Yoshi2889

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2012/06/21, 23:39:20 »
Hoezo ook? Op Windows zou ik zeker niet alles wat los en vast zit installeren! ;)
Haha klopt. Het was bedoeld als reactie op een ander lid :)

« Reactie #80 Gepost op: 2012/06/22, 00:05:26 »
Of nog beter installeer geen Windows. Ik installeer ook allerlei "duistere software" die los of vast is, tot op heden, ik werk nu 12 jaar met Linux, geen problemen gehad met de in de titel genoemde problemen. Nou vooruit misschien 1 keer een rootkit, maar dat was zelfs geen echte. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #81 Gepost op: 2012/06/23, 12:03:40 »
Voorlopig overzicht resultaten enquete:

OSGeen last vanmalwareSchade door malware ondervonden
Ubuntu98%2%
Windows 756%11%
OSX100%0%

Ik denk dat je kan stellen dat Ubuntu en OSX in de praktijk beduidend minder last hebben van malware dan Windows. Hoe zeer dit door mensen in 'theoretische' discussies ook wordt bestreden.

(Natuurlijk met alle voorbehouden die in de eerste draad van deze poll zijn genoemd.)

« Reactie #82 Gepost op: 2012/06/23, 23:47:41 »
OSX heeft in de praktijk meer last van malware dan Ubuntu maar minder dan Windows. Dat is gewoon een feit. Maar gebaseerd op de poll heb je gelijk.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2012/06/24, 00:20:47 »
OSX heeft in de praktijk meer last van malware dan Ubuntu maar minder dan Windows. Dat is gewoon een feit. Maar gebaseerd op de poll heb je gelijk.

Uhm Vistaus als je had gelezen wat hij schreef dan had je geweten dat hij dit al gezegd heeft.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2012/06/24, 11:44:31 »
Voorlopig overzicht resultaten enquete:

OSGeen last vanmalwareSchade door malware ondervonden
Ubuntu98%2%
Windows 756%11%
OSX100%0%

Ik denk dat je kan stellen dat Ubuntu en OSX in de praktijk beduidend minder last hebben van malware dan Windows. Hoe zeer dit door mensen in 'theoretische' discussies ook wordt bestreden.

(Natuurlijk met alle voorbehouden die in de eerste draad van deze poll zijn genoemd.)
Ik vraag me af, gezien het feit dat vrijwel niemand een anti-malware programma draait onder Linux, of er misschien bedreigingen zijn die domweg niet gezien worden onder Linux. Ik denk b.v. Aan spyware. Ik herinner me vroeger toen ik xp draaide en nog een inbelmodem had dat ik pas merkte dat mijn computer vol spyware zat toen mijn internet verbinding traag werd. Toen gaf iemand my een anti-spyware progje en merkte ik pas hoe vol de boel zat. Met de huidige internetsnelheden moet je wel heel veel spyware hebben om die dicht te laten slibben. Dus wordt de boel misschien domweg niet herkend?
« Laatst bewerkt op: 2012/06/24, 11:46:07 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2012/06/24, 12:13:27 »
Zowat alle malware moet zichzelf in het systeem ingraven zodat het bij iedere systeemstart ook weer uitgevoerd wordt. En voor spyware moet meestal de toetsenbordprocedure afgevangen worden. Allemaal dingen die je onder Linux alleen kunt met rootrechten. Zolang je geen onverwacht dialoogvenster krijgt dat vraagt je rootwachtwoord in te toetsen en je dan niet dom genoeg bent om dat ook nog te doen, heb je onder Linux geen enkel risico.

Offline midas

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2012/06/24, 12:22:26 »
MKe, wanneer je echt een up to date installatie draait en je doet geen domme dingen dan lijkt mij die kans heel erg klein. Maar waar ik mij inderdaad ook zorgen over maak zijn security-flaws in bijvoorbeeld flash en java. Wat bijvoorbeeld wanneer malware vanuit flash and java tijdens een on-line sessie binnenkomen en dan plaatselijk in je browser actief zijn en bijvoorbeeld wachtwoorden gaan stelen? Veel van dit soort ongein werkt immers cross-platform?

Ik acht de kans dan ook niet uitgesloten dat wij zelfs onder linux aan de aanvullende beveiligingsmaatregelen moeten. Maar gelukkig zal het dan een maatregel betreffen die eventuele restrisico's zal moeten uitsluiten. In de basis is het veiligheidsmodel van linux (mits volledig gepatched) natuurlijk al veel sterker. Bij windows (bijvoorbeeld) is men voor bijna het hele veiligheidstraject afhankelijk van het functioneren van een eindmaatregel (malwarescanner).

Omgekeerde wereld dus :)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

« Reactie #87 Gepost op: 2012/06/24, 12:53:51 »
Ik vraag me af, gezien het feit dat vrijwel niemand een anti-malware programma draait onder Linux, of er misschien bedreigingen zijn die domweg niet gezien worden onder Linux.

Deze draad, poll is juist bedoelt om dergelijke theoretische discussies te vermijden. Discussies over problemen die men mogelijkerwijs heeft zonder dat men er iets van merkt graag in een andere draad houden. In deze draad gaat het om harde ervaringen.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2012/06/24, 14:48:25 »
Deze draad, poll is juist bedoelt om dergelijke theoretische discussies te vermijden. Discussies over problemen die men mogelijkerwijs heeft zonder dat men er iets van merkt graag in een andere draad houden. In deze draad gaat het om harde ervaringen.
Dat is duidelijk, maar dat was niet wat ik ermee bedoelde. Het is meer opbouwende kritiek op de interpretatie van deze enquete.

Wat is "last van"? Bij windows krijg je een melding dat je spyware hebt door een scanner die vrijwel iedereen heeft op windows. Is dat dan direct "last van"? Ik neem aan van wel en ik denk de meeste mensen dat zullen zeggen.  Bij Linux krijg je die melding niet want je hebt toch geen scanner geïnstalleerd. Deze mensen hebben er dus geen "last van" want ze weten het niet. Op die manier concludeer je dat Linux veiliger is want er is geen mechanisme om problemen te detecteren. Geeft dus een vertekend beeld. Hoe detecteer je spyware onder Linux? Vallen trackingcookies ook onder malware?

@bloom en midas dat is de theorie ja, maar volgens mij is het doel van deze enquete hierover harde waarheid boven tafel brengen i.p.v. theorieën.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #89 Gepost op: 2012/06/24, 14:52:42 »
@bloom en midas dat is de theorie ja, maar volgens mij is het doel van deze enquete hierover harde waarheid boven tafel brengen i.p.v. theorieën.
En wat is die harde waarheid dan, volgens jou?

Offline MKe

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2012/06/24, 14:59:06 »
Hmmm, dat moet toch niet zo moeilijk zijn? Volgens mij is de bedoeling dat in kaart wordt gebracht hoeveel malware op wat voor manier dan ook toch op linux gaan draaien ondanks alle theorieën. Maar daarvoor moet je Thomas de Graaf vragen, niet mij. Dus niet klakkeloos op theorieen af gaan (buiten beschouwing laten of ze kloppen of niet), maar gewoon echte gevallen aangeven (harde feiten, praktijk).  Wat hiervan dan de harde waarheid is weet ik niet, maar daarvoor is deze enquete dan ook.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/24, 15:01:32 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline markba

• Lid
« Reactie #91 Gepost op: 2012/06/24, 15:04:40 »
Als ik zo de draad een keer doorkijk, zie ik dat er een probleem is ontstaan met het downloaden en installeren van een (obscure) deb buiten de repo om. Voor mij is de harde waarheid dus: als je binnen de officiele repo's blijft, ben je voor 100% veilig.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2012/06/24, 15:08:44 »
Als ik zo de draad een keer doorkijk, zie ik dat er een probleem is ontstaan met het downloaden en installeren van een (obscure) deb buiten de repo om. Voor mij is de harde waarheid dus: als je binnen de officiele repo's blijft, ben je voor 100% veilig.
Okay, dan kan de enquete dus sluiten. :)

« Reactie #93 Gepost op: 2012/06/24, 15:12:14 »

Niet persé. In Ubuntu's geval wel, maar bijv. die Unreal IRC malware die ik eerder aanhaalde is toendertijd in de pakketbronnen van Fedora en Gentoo beland. Nu zijn dat zeker geen obscure distro's dus als hun dat zomaar die geïnfecteerde versie packagen in hun officiële pakketbronnen, dan sluit ik niet uit dat Canonical ook een keer zo'n foutje kan maken.

Offline markba

• Lid
« Reactie #94 Gepost op: 2012/06/24, 15:13:37 »
In Ubuntu's geval wel, maar bijv. die Unreal IRC malware die ik eerder aanhaalde is toendertijd in de pakketbronnen van Fedora en Gentoo beland.
Zo te zien gaat het hier niet om de officiele pakketbronnen:
http://news.techworld.com/security/3226723/linux-trojan-hits-unreal-irc-raises-malware-concerns/

dan sluit ik niet uit dat Canonical ook een keer zo'n foutje kan maken.
Zou kunnen, maar dat is weer theorie, toch?

Okay, dan kan de enquete dus sluiten. :)
Hoeft niet hoor, ik wacht alleen op het moment dat bovenstaande stelling ontkracht wordt. Tot die tijd is het voor mij de theorie die door de praktijk bewezen wordt, noemen ze ook wel empirisch bewijs.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/24, 15:18:20 door markba »

« Reactie #95 Gepost op: 2012/06/25, 00:23:14 »
Kijk, het kan dus wel nog steeds in de Play Store: http://www.muktware.com/3749/android-app-can-steal-credit-card-info-using-nfc
Het is dat Google het verwijderd heeft, maar pas nadat mensen al gedownload hadden want toen kwam Google er pas achter...

« Reactie #96 Gepost op: 2012/06/25, 00:31:00 »
Op die manier concludeer je dat Linux veiliger is want er is geen mechanisme om problemen te detecteren. Geeft dus een vertekend beeld.

Als je mijn conclusie goed had gelezen heb ik niet gezegd dat Linux veiliger is. De discussie over veiligheid is namelijk die theoretische discussie waar je niet uit gaat komen, dat blijkt iedere keer weer. Deze poll gaat over de feitelijke gebruikerservaringen, heb je ergens last van of niet. Ik trek alleen de conclusie dat gebruikers van Ubuntu beduidend minder last hebben van malware dan gebruikers van Windows. Niet meer en niet minder.

Nogmaals het verzoek deze draad niet te gebruiken voor discussies over veiligheid van besturingssystemen. Dat zijn per definitie theoretische exercities, en daarvoor is deze draad niet bedoelt.

« Reactie #97 Gepost op: 2012/06/25, 00:33:13 »
@MKe: Hoezo is er geen mechanisme om dat te detecteren? Leg maar eens uit wat AppArmor is dan en waarom dat op de meeste distro's standaard aan staat.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2012/06/25, 00:54:07 »
@Thomas de Graaff, Heb jij de uitkomsten van eerdere polls op dit onderwerp?
Ben benieuwd of er veel verschil in zit.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #99 Gepost op: 2012/06/25, 01:02:15 »
@Vistaus:
AppArmor detecteert zelf vrij weinig, eigenlijk helemaal niets.
Het is een hulpmiddel om voor bepaalde programma's de rechten in te perken. Zo wil Skype regelmatig de favorieten van je Firefox lezen, maar omdat Skype gesloten is weet je niet wat ze ermee doen, om maar een voorbeeld te noemen.
Voor zulke situaties is het handig om de schade die mogelijk aangericht kan worden te beperken.

Verder werkt AppArmor standaard alleen met programma's die al bekend zijn. Je moet voor ieder uitvoerbaar bestand dat je wil beveiligen een aparte set regels aanmaken die beschrijft wat wel en niet mag. Onbekende of nieuwe programma's hebben geen regels en mogen in principe alles doen tot ze tegengehouden worden door de andere rechtensystemen (bestandsrechten, kernelbeveiligingen, etc.).

Er zijn wel andere programma's die verdachte dingen kunnen monitoren, denk aan OSSEC/HIDS, SNORT, Tripwire, RKhunter, chkrootkit, Tiger, enz. En je hebt natuurlijk de traditionele virusscanners zoals andere OS'en die ook hebben.