Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: boss effectpedaal backup  (gelezen 1970 keer)

Offline MKe

  • Lid
boss effectpedaal backup
« Gepost op: 2012/06/15, 21:33:07 »
Hoi,

Heeft iemand een suggestie voor een programma dat ik kan gebruiken om een backup te maken van de patches in mijn boss gt-6 gitaar effecten pedaal onder Ubuntu? Ik wil graag iets simpels en heb totaal geen verstand van midi e.d.



Re: boss effectpedaal backup
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/16, 00:37:57 »
Je zal als eerste een midi kaart moeten hebben. Zo'n met van die 5 polige pluggen, met midi in, midi out en het liefst met een midi trough, makkelijk om bijv. een synthesizer er aan vast te "knopen". En natuurlijk een site hoe je het een en ander opzet in Ubuntu, bijv.  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=8736 met software tips. En een boek over midi is ook nooit weg, hoe dat werkt met banken etc. Ik hoop dat je wat hebt aan de info. Als je midi een beetje doorhebt kan je er leuke dingen mee doen met je gitaar+effect pedaal een Synth aansturen of met een midi microfoon je effectpedaal van je gitaar etc. de mogelijkheden zijn legio, dat maakt het ook weer gecompliceerd en leuk. :-)
« Laatst bewerkt op: 2012/06/16, 00:41:25 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline MKe

  • Lid
Re: boss effectpedaal backup
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/16, 06:49:32 »
Gijsbert, bedankt. Ik zag dat er usb- midi interfaces zijn. Heb jij ervaring met deze dingen of ze bruikbaar zijn onder Ubuntu? Op dit moment gaat het mij vooral om het backuppen van de patches, omdat ik binnenkort de batterij moet vervangen van de gt-6.

Re: boss effectpedaal backup
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/16, 08:19:09 »
hier een link naar een programma die je kunt installeren.

http://fxfloorboard.sourceforge.net
Dreamstudio 11.10

Offline MKe

  • Lid
Re: boss effectpedaal backup
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/16, 10:43:37 »
Ah, dat ziet er goed uit. Ik heb inmiddels een Roland UM-ONE (usb-midi) gekocht. Helaas werkt de boel niet. Ik probeer dit nu op Windows VISTA m.b.v. de driver, maar niets werkt. Op de een of andere manier wil de Boss niets zenden. De lampjes voor midi IN en midi out gaan ook niet branden op de midi interface. Weet niet of de UM-ONE gewoon kapot is of dat het ligt aan mijn GT-6. Zeer irritant. Maar dit is natuurlijk geen Linux probleem, dus hoort waarschijnlijk ergens anders thuis.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/16, 12:16:57 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: boss effectpedaal backup
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/16, 19:33:08 »
Gijsbert, bedankt. Ik zag dat er usb- midi interfaces zijn. Heb jij ervaring met deze dingen of ze bruikbaar zijn onder Ubuntu? Op dit moment gaat het mij vooral om het backuppen van de patches, omdat ik binnenkort de batterij moet vervangen van de gt-6.
Met usb interfaces heb ik geen ervaring, alleen met PCI kaartjes. Kijk eerst eens of de usb kaart gezien wordt. Sluit de kaart aan, open een terminal(onder Hulpmiddelen) en typ in lsusb (De eerste letter is een kleine L) en geef een ENTER. Kan je de uitkomst hier plaatsen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline MKe

  • Lid
Re: boss effectpedaal backup
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/17, 19:37:34 »
Hoi Gijsbert,

Op zich wordt de interface wel gezien door het os. Mijn probleem ligt meer aan de andere kant. De interface ziet niet dat er een midi apparaat is aangesloten. Er zitten lampjes op, midi in en out en usb. Het usb lampje gaat gewoon branden maar beide midi niet. Ik heb out aan inaangesloten zoals voorgeschreven, maar het werkt gewoon niet. Ook een keyboard dat ik heb wordt niet herkend. Ik kan de boss instellen dat hij alle patches naar de midi stuurt, maar de compueter ontvangt ze o niet en zegt dat er geen midi apparaat aan het interface hangt. Het is dus of een setting in de boss en het keyboard dat niet goed staat of het apparaatje is stuk. Maar ik kan niets vinden over een speciale setting in de boss, alleen dat hij op bulk transfer moet staan.

Offline MKe

  • Lid
Re: boss effectpedaal backup
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/19, 19:34:38 »
lsusb geeft het volgende:
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 004: ID 058f:6362 Alcor Micro Corp. Flash Card Reader/Writer
Bus 003 Device 002: ID 046d:c03d Logitech, Inc. M-BT96a Pilot Optical Mouse

Veel belangrijker, aconnect -o geeft:
client 14: 'Midi Through' [type=kernel]
    0 'Midi Through Port-0'
mke@lp-linux:~$ aconnect -o
client 14: 'Midi Through' [type=kernel]
    0 'Midi Through Port-0'
client 24: 'UM-ONE' [type=kernel]
    0 'UM-ONE MIDI 1   '

Hij herkent blijkbaar toch de UM-ONE.
Evenzo, zowel onder Ubuntu als onder Windows Vista, als onder Win7 krijg ik geen contact met de GT-6. Op een of andere manier kreeg ik het progje floorboard gt-6 wel zover dat hij ging luisteren en hij wilde zelfs een file wegschrijven, maar hij had niets ontvangen. Balen, gaat weer 40 euro voor een midi device en ik weet niet eens zeker of het aan de device ligt of aan de GT-6 :(

Re: boss effectpedaal backup
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/19, 23:09:20 »
Vreemd dat de interface niet gezien wordt op een usb poort. Welk muzieksysteem gebruik je, ALSA of Pulse? Zie je in een van de twee een midi tabblad?
Installeer eens een softwarematige midi synthesizer kijk eens of het anders om wel werkt. Dat je de midi van het pedaal aan kan sturen.
Verder, niet balen, er zal heus wel een oplossing zijn. Soms duurt het even.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline MKe

  • Lid
Re: boss effectpedaal backup
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/20, 20:08:20 »
Probleem is dat ik het device uiterlijk morgen terug kan brengen, anders ben ik die 40 euro kwijt. De boel werkt ook niet onder Windows (7 en Vista) met de bijgeleverde drivers, wat lijkt erop te wijzen dat het geen Linux probleem is maar iets met de hardware. Ik heb zelfs op een Boss forum een beschrijving gekregen hoe het zou moeten werken, maar ook dat helpt niet. Verder heb ik Roland gebeld en ook zij konden mij niet verder helpen. Ik denk dus dat ik de UM-ONE morgen maar terug breng.

Re: boss effectpedaal backup
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/20, 22:33:30 »
Lijkt mij inderdaad het beste om de interface terug te brengen als deze het op Windows ook niet doet. Volgens mij kan je beter voor een midi PCI kaartje kijken, dat geeft volgens mij wel betere resultaten dan een USB interface. Ik heb alleen geen idee wat je budget is, een m-audio kaart met midi zal rond de € 90,- zitten. Bijv. http://www.rjshop.nl/M-Audio-Audiophile-2496-PCI/nl/product/20195/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.