Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer  (gelezen 10475 keer)

Offline yJi

• Lid
Re: [Opgelost] Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #50 Gepost op: 2012/06/28, 23:35:55 »
Citaat
Ja, zo'n CD heb ik al. Waar moet het dan aan voldoen, Ext4 weer, of anders?
Of maakt dat helemaal niets uit?
"het" is dus te nieuw te maken partitie!?

Een stabieler,  maar niet rechtstreeks door Windows te lezen bestandssysteem is Ext(2,3)4.
NTFS is redelijk stabiel tegenwoordig én door zowel Windows als Linux te lezen. Maak dus een keuze.

Want ik van Pjotr begrepen heb, dan alleen maar Ext4 als het voor Linux is, beter omdat een iets uitgebreidere versie van Ext2 is met een logboek erbij.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

• Lid
« Reactie #51 Gepost op: 2012/06/28, 23:39:18 »
Hangt er vanaf wat je er mee wil doen dus. Delen tussen Windows en Linux? -> NTFS. Alleen voor Linux -> ext4

Eigenlijk denk ik wel aan wat jij hier zei, een gezamenlijke, dan wordt het dus NTFS. Verder las ik ook zoiets, bij Pjotr weer geloof ik, dat OS en programma's hoef je nooit te backuppen, maar bestanden e.d. natuurlijk wel.
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2012/06/28, 23:45:16 »
Een verhaaltje hoe ik het doe.
Op mijn HD heb ik een primaire partitie, NTFS waar een Windows versie op staat (nooit geupdate, wordt bijna nooit gebruikt)
Dan 4 secundaire partities voor 3 Linux installaties en swap.
De rest van de schijf is NTFS geformatteerd en daar staat al mijn data, brieven, foto's en muziek.
Het voordeel van NTFS is, dat het ook vanuit Windows te benaderen is.
Het voordeel van meer Linux installaties is, dat een crash niet je systeem onbruikbaar maakt, en de /home partities zijn elkaars backup (en nog een backup op een externe HD natuurlijk).
Denk er rustig over na, en bekijk alle voor- en nadelen, jij hebt een andere manier van werken dan ik, zo werk ik nu met Xubuntu 12.10 en dat geeft risico's :lol:

Dus je kunt dus ook alles op een NTFS geformatteerde partitie zetten, dus voor Linux en XP. Ja, want mijn ext. schijven zijn immers ook NTFS geformatteerd.
En ja, Ron je hebt ook gelijk dat ik anders bekijk dan jullie, dus zie ik wel meer en meer overeenkomsten in ons denken, of bij mij, het aanvoelen van anderen. 't Is toch eigenlijk net de wereld hé.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2012/06/29, 22:56:36 »
Een verhaaltje hoe ik het doe.
Op mijn HD heb ik een primaire partitie, NTFS waar een Windows versie op staat (nooit geupdate, wordt bijna nooit gebruikt)
Dan 4 secundaire partities voor 3 Linux installaties en swap.
De rest van de schijf is NTFS geformatteerd en daar staat al mijn data, brieven, foto's en muziek.
Het voordeel van NTFS is, dat het ook vanuit Windows te benaderen is.
Het voordeel van meer Linux installaties is, dat een crash niet je systeem onbruikbaar maakt, en de /home partities zijn elkaars backup (en nog een backup op een externe HD natuurlijk).
Denk er rustig over na, en bekijk alle voor- en nadelen, jij hebt een andere manier van werken dan ik, zo werk ik nu met Xubuntu 12.10 en dat geeft risico's :lol:

Dus je kunt dus ook alles op een NTFS geformatteerde partitie zetten, dus voor Linux en XP. Ja, want mijn ext. schijven zijn immers ook NTFS geformatteerd.
En ja, Ron je hebt ook gelijk dat ik anders bekijk dan jullie, dus zie ik wel meer en meer overeenkomsten in ons denken, of bij mij, het aanvoelen van anderen. 't Is toch eigenlijk net de wereld hé.

Hoe groot heb jij de extra NTFS schijf gemaakt dan en deed je dat met de Gparted CD, of vanuit Linux?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #54 Gepost op: 2012/06/29, 23:31:28 »
Alles heb ik gedaan met de live CD van Ubuntu, alleen heette dat bij mij live USB-stick :lol:
De Windows partitie is 20 GB en die loopt vol (staat ook MS Office op).
De Linux partities zijn 1x 10GB en 2x 20 GB, zelfs de partitie van 10GB krijg ik maar niet vol (alle data staat op een andere partitie).
De NTFS partitie voor "de rest" is ~171GB, meer was er niet over ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #55 Gepost op: 2012/06/30, 00:01:10 »
Toch zou ik de Linuxpartitie ook niet te klein maken, je weet nooit wat je allemaal nog wilt installeren. Zelf heb ik 15 GB voor / toegewezen en dat is aan de krappe kant hoor. Xubuntu zal ongetwijfeld dan wel wat kleiner zijn dan Kubuntu (KDE heeft naar ik vermoed ook veel meer caches voor verschillende zaken). Momenteel is 85 % in gebruik en daarbij heb ik net als jij documenten, muziek en video op een  aparte NTFS-partitie geparkeerd.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2012/06/30, 11:22:58 »
Alles heb ik gedaan met de live CD van Ubuntu, alleen heette dat bij mij live USB-stick :lol:
De Linux partities zijn 1x 10GB en 2x 20 GB, zelfs de partitie van 10GB krijg ik maar niet vol (alle data staat op een andere partitie).

Toch zou ik de Linuxpartitie ook niet te klein maken, je weet nooit wat je allemaal nog wilt installeren. Zelf heb ik 15 GB voor / toegewezen en dat is aan de krappe kant hoor. Xubuntu zal ongetwijfeld dan wel wat kleiner zijn dan Kubuntu (KDE heeft naar ik vermoed ook veel meer caches voor verschillende zaken). Momenteel is 85 % in gebruik en daarbij heb ik net als jij documenten, muziek en video op een  aparte NTFS-partitie geparkeerd.

Op dit moment is het nu nog zo bij mij (zie het plaatje onderaan).

Offline yJi

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2012/06/30, 11:24:22 »

Op dit moment is het nu nog zo bij mij (zie het plaatje onderaan). Wat adviseren julie dan?

Offline yJi

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2012/07/01, 09:13:12 »

Ron, mijn Windows en opstartpartitie is 127GB groot, daar wil ik eerst eigenlijk 99GB van afnemen en dan daar een NTFS partitie van maken. Alleen merkte ik dat dat te veranderen niet zonder risico is van niet meer te kunnen opstarten. Ik heb nog even het verhaal van Pjotr nog even weer gelezen, maar ook daar staat niet volgens mij, hoe je 99GB van de Windows partitie afneemt zonder het gevaar van niet meer opstartbaar te zijn.
Die 99Gb moet een extended partitie worden, begreep ik uit het verhaal van Pjotr, maar hoe doe ik dat dan, zonder niet meer opstartbaar te zijn met de Gparted-Live CD.

« Reactie #59 Gepost op: 2012/07/01, 11:13:53 »
Dat verkleinen kun je het beste vanuit Windows zelf doen, dan weet je zeker dat het goed gaat. Die datapartitie hoeft trouwens helemaal niet per se extended te zijn. De enige beperking is dat je max. 4 primaire partities mag hebben op een schijf. Ik heb 3 primaire partities (waaronder de NTFS-datapartitie) met alles van Kubuntu onder een 'extended' partitie.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2012/07/01, 11:14:38 »
Citaat
maar hoe doe ik dat dan
Van de Windowspartitie een image maken; heb je wat om op terug te vallen als er iets mis gaat.
Eerst in Windows de Windowspartitie defragmenteren.
Veiligheidshalve chkdsk doen.
Dan naar een Linux (Live of op een andere partitie/andere HD)
Gparted opstarten.
De vrije ruimte op de Windowspartitie bekijken en inkrimpen. (Deze ruimte staat meestal achterin de partitie(Goed de opties die Gparted biedt, lezen) Er onstaat nu een stuk "unallocated". Ga er van uit dat dit lang kan duren, zeker als er data verhuisd moeten worden.
Windows opstarten. Deze zal wel meteen aan een nieuwe chkdsk beginnen. Zo niet, chkdsk handmatig opstarten via cmd(als administrator) (Tweemaal rebooten naar Windows)
Vrije ruimte op je schijf - al dan niet mbv Gparted - ergens voor gebruiken of aan toekennen. Van de partities die je nú onder handen gaat nemen, eerst weer een image maken.
OPM1 : Ik zou Windows zeker 50GB ruimte geven/laten houden; maar dat is persoonlijk. 
OPM2:  Laat deze post even besterven, mischien zijn er nog mensen met verhelderingen of aanvullingen.
Succes ermee.

AANV: Windows verkleinen mbv MicrosftWindows is een goed idee van Eric1984!!
« Laatst bewerkt op: 2012/07/01, 11:16:15 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline yJi

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2012/07/01, 12:31:43 »
Citaat
maar hoe doe ik dat dan
Van de Windowspartitie een image maken; heb je wat om op terug te vallen als er iets mis gaat.

Hoe maak je dan een image van de Windowspartitie Koos4401, doe je dat dan via de Xubuntu Live-CD?

Want Windows verkleinen mbv MicrosoftWindows gaat al niet met Fdisk. Dat draait intern en extern niet onder XP.
Trouwens ik wilde dat eerst wel even bekijken. Verder laat ik even 'besterven'.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2012/07/01, 12:43:51 »
Dat gaat niet met de liveCD, maar...
Er zijn op het internet goede aanwijzingen te vinden. Voorbeelden:
Clonezilla kan dat en is gratis; REDO idem; Acronis True Image kan dat is is betaald.
Opm: zeker géén image maken naar dezelfde partitie en liefst ook niet naar dezelfde HD.

« Reactie #63 Gepost op: 2012/07/01, 12:53:07 »
Opm: zeker géén image maken naar dezelfde partitie en liefst ook niet naar dezelfde HD.
Gewoon geen image naar dezelfde HD maken. Dat is water naar de zee brengen. Gewoon op een andere schijf zetten.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

« Reactie #64 Gepost op: 2012/07/01, 13:44:37 »
Citaat
maar hoe doe ik dat dan

Hoe maak je dan een image van de Windowspartitie Koos4401, doe je dat dan via de Xubuntu Live-CD?

Want Windows verkleinen mbv MicrosoftWindows gaat al niet met Fdisk. Dat draait intern en extern niet onder XP.
Trouwens ik wilde dat eerst wel even bekijken. Verder laat ik even 'besterven'.

Dat verkleinen doe je ook niet met Fdisk maar via Computerbeheer > Schijven of iets dergelijks (sorry mijn XP kennis is wat weggeroest de laatste jaren :P).

Offline yJi

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2012/07/01, 17:31:52 »

Erik1984, bedoel jij dan Systeembeheer>Computerbeheer>Schijfbeheer? Daar staan de primaire en logische schijven dan onder.

Erik1984, is het dan ook zo dat ik onder Schijfbeheer>Computerbeheer>schijfbeheer, de ruimte voor Windows XP daar moet verkleinen?
Ik heb al wel een .iso van Windows XP via REDO op een externe USB schijf gebrand. Maar dat Windows verkleinen zie ik niet onder Schijfbeheer, of ik zie wat over het hoofd.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/03, 12:49:32 door yJi »

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2012/07/01, 18:31:39 »
Redo is een iso; dwz start de computer op,en zet  het te maken image op de plaats die jij aanwijst;  fungeert als een soort OS om images te maken. Zo bezien lijkt het op de LiveCD om een Ubuntu/Mint/Windows vanuit het "niets" te installeren.
Je hebt , indien nodig, dezelfde LiveCD nodig om het image weer terug te zetten als er iets is misgegaan. Het image-zelf is een 'gewoon' databestand en wordt door de computer als zodanig behandeld.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2012/07/04, 16:49:22 »
Redo is een iso; dwz start de computer op,en zet  het te maken image op de plaats die jij aanwijst;  fungeert als een soort OS om images te maken. Zo bezien lijkt het op de LiveCD om een Ubuntu/Mint/Windows vanuit het "niets" te installeren.
Je hebt , indien nodig, dezelfde LiveCD nodig om het image weer terug te zetten als er iets is misgegaan. Het image-zelf is een 'gewoon' databestand en wordt door de computer als zodanig behandeld.

Met Redo meende ik een een image gebrand te hebben op een ext. usb Hdd. Vandaag gebrand op een nieuwe CD van TDK, maar nu blijkt dat er dus helemaal niets op staat, terwijl Nero zei dat het wel goed is gegaan, is het blijkbaar dus niet zo.
Ik heb hele Windows partie met Redo zo als .iso opgeslagen op die andere Hdd.
Wat kan ik hier fout hebben gedaan, terwijl Nero geen fout aangaf.

De 'kapotte' hdd is nu wel weer bereikbaar via de inbouw optie in een andere behuizing. Dus de data-gegevens zijn er dan ook nog allemaal.  (pdf's, docs, foto's etc.)

Onder schijfbeheer weet ik niet hoe ik de Windows partitie kan verkleinen, maar onder de Live-CD van Xubuntu dus wel. Kan ik het dan het beste maar zo gaan doen Erik1984 en Koos4401. Of anderen die er mogelijk nog wat meer kijk erop hebben dan bovengenoemden hebben.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #68 Gepost op: 2012/07/04, 17:24:19 »
Leg eens uit wat je bedoelt:
1. Met Redo meende ik een een image gebrand te hebben op een ext. usb Hdd. Je kunt niet op een HDD branden, alleen plaatsen. Daar heb je geen nero of zo bij nodig.

2.Ik heb hele Windows partitie met Redo zo als .iso opgeslagen op die andere Hdd. Daarmee zeg je mij niets.
De download van Redo wordt als image gebrand of als iso gebrand, hoe je programma dat noemt.
Om een image te maken.
         Vlak voor je de computer afsluit, doe je het volgende:
  • sluit een externe usbHDD aan met voldoende vrije ruimte dwz minstens evenveel vrije ruimte als het totaal van alle data die je wilt verplaatsen.
  • leg de al gemaakte RedoCD met dus uitsluitend de Redo.iso erop gebrand in de CDlezer (je mag de lade sluiten)
  • Kies de optie "reboot"/herstarten om de computer te herstarten. Sluit nu meteen de lade als dat niet automatisch gebeurt.
  • Wacht het opstarten van de computer af. Er verschijnt tenslotte een aantal Redo-iconen.
  • Kies de juiste icoon ("maak een image") en volg de verder opties van Redo ( heb je op de externe HDD een doelmap aangemaakt, vergeet niet de doelmap te dubbelklikken)
Als alles is gebeurd, kun je via de knop rechtsonder op de werkbalk afsluiten.

Sorry als dit niet een van de punten was waarop je "in de knoop ging".
Aanv.: Fijn dat je weer bij je data kan.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2012/07/04, 19:01:11 »
Leg eens uit wat je bedoelt:
1. Met Redo meende ik een een image gebrand te hebben op een ext. usb Hdd. Je kunt niet op een HDD branden, alleen plaatsen. Daar heb je geen nero of zo bij nodig.

Ja dit was een gezipped bestand, maar uitgepakt met WinRar, is het toch niet te branden op een CD, ook geef ik die bestanden wel allemaal aan. Met een Xubuntu.iso speelt dat niet.

2.Ik heb hele Windows partitie met Redo zo als .iso opgeslagen op die andere Hdd. Daarmee zeg je mij niets.

Ja ik was in die veronderstelling omdat ik geloofde dat dit zoals het door beschreven staat.

De download van Redo wordt als image gebrand of als iso gebrand, hoe je programma dat noemt.

Als een gezipped bestand dus hier, uitpakken kan ik het wel, maar toch wordt het niet gebrand asl een iso of als een image, het blijft ingepakt op de CD.

Om een image te maken.
         Vlak voor je de computer afsluit, doe je het volgende:
  • sluit een externe usbHDD aan met voldoende vrije ruimte dwz minstens evenveel vrije ruimte als het totaal van alle data die je wilt verplaatsen.
  • leg de al gemaakte RedoCD met dus uitsluitend de Redo.iso erop gebrand in de CDlezer (je mag de lade sluiten)

Alleen blijft deze iso/image wel ingepakt op de CD. Raar maar waar hoor.

• Kies de optie "reboot"/herstarten om de computer te herstarten. Sluit nu meteen de lade als dat niet automatisch gebeurt.
  • Wacht het opstarten van de computer af. Er verschijnt tenslotte een aantal Redo-iconen.
  • Kies de juiste icoon ("maak een image") en volg de verder opties van Redo ( heb je op de externe HDD een doelmap aangemaakt, vergeet niet de doelmap te dubbelklikken)
Als alles is gebeurd, kun je via de knop rechtsonder op de werkbalk afsluiten.

Dit begrijp ik wel hierboven, alleen gaat het ergens dus fout ook na het unzippen van dit Redo bestand.

Sorry als dit niet een van de punten was waarop je "in de knoop ging".
Aanv.: Fijn dat je weer bij je data kan.

Ja, dit uitpakken gaat wel maar branden dus niet op een CD, waarom is me nog een raadsel.

Goed dat de data weer bereikbaar is.

« Reactie #70 Gepost op: 2012/07/04, 19:52:31 »
Hmmz... ik keek toch iets te veel met een Windows7-bril :P Blijkbaar kan je vanuit XP de partitie niet zomaar verkleinen (dat maak ik op uit de eerste paar Googleresultaten althans), je moet daar dan een apart programma voor hebben. Dan is de Xubuntu-CD daarvoor inderdaad wel een goede optie.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #71 Gepost op: 2012/07/04, 19:52:43 »
Hier op deze pagina https://sourceforge.net/projects/redobackup/ op de groene knop rechtsboven klikken ( redobackup-livecd-1.0.3.iso) het bestand wat je dan ontvangt MET RUST LATEN, VOORAL NIET UITPAKKEN, alleen naar je brandprogramma slepen en in dat brandprogramma kiezen voor "branden als image /iso" op de laagste snelheid die het programma toestaat.

Citaat
Ja, dit uitpakken gaat wel maar branden dus niet op een CD, waarom is me nog een raadsel.
Dit is je fout.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #72 Gepost op: 2012/07/05, 11:33:28 »
Hmmz... ik keek toch iets te veel met een Windows7-bril :P Blijkbaar kan je vanuit XP de partitie niet zomaar verkleinen (dat maak ik op uit de eerste paar Googleresultaten althans), je moet daar dan een apart programma voor hebben. Dan is de Xubuntu-CD daarvoor inderdaad wel een goede optie.

Ja Erik1984, tot die conclusie ben ik zelf ook al gekomen. Dus dit ga ik met de Xubuntu Live-CD doen.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #73 Gepost op: 2012/07/05, 11:38:27 »
Hier op deze pagina https://sourceforge.net/projects/redobackup/ op de groene knop rechtsboven klikken ( redobackup-livecd-1.0.3.iso) het bestand wat je dan ontvangt MET RUST LATEN, VOORAL NIET UITPAKKEN, alleen naar je brandprogramma slepen en in dat brandprogramma kiezen voor "branden als image /iso" op de laagste snelheid die het programma toestaat.

Citaat
Dit is je fout.

Blijkt dus Koos4401 dat ik de CD wel goed gebrand heb. Dan staan er als eerste 4 keuzes in het menu en als eerste heb ik de net gebrande Redo Live-CD getest. Het resultaat is goed!
Maar toch vergeet mijn joybook soms om van deze CD op te starten, maar van de Live-CD van Xubuntu nooit. Daar start ie altijd van op, maar die Redo-CD da's het rare hieraan, soms dus niet.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #74 Gepost op: 2012/07/05, 12:20:24 »
Citaat
vergeet mijn joybook soms om van deze CD op te starten
Vaag popt ergens in mijn achterhoofd de herinnering op dat je meldde dat het een Joybook op respectabele leeftijd is. Is mijn herinnering juist?
Zo ja: is de batterij die de BIOSinstellinge vast moet houden nog oké?
Zo nee, dan was dit géén post, zoals je duidelijk leest. ;)