Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer  (gelezen 10474 keer)

Offline yJi

• Lid
Re: Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #25 Gepost op: 2012/06/25, 13:41:31 »
Eens met koos4401. Een stervende harde schijf heeft maar één zinvolle bestemming: de kliko. Het risico van gegevensverlies is immers onaanvaardbaar groot.

Ben het wel eens met Koos en Pjotr, maar kan dan pas een backup maken van alle XP gegevens nadat ik een nieuwe schijf heb geplaatst en XP en Xubuntu weer heb geinstalleerd, toch?
.... . . .

Kun je nog wel een live-CD sessie opstarten? Zoja, dan kun je de data wellicht naar een usb-stick of externe HDD wegschrijven.

Nee hoor Ayuda, ik doe dit allemaal al van de live-CD hé. Alleen XP heeft nog alle informatie, maar jammer, het is nu ook niet meer bereikbaar.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Ayuda

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2012/06/25, 13:47:40 »
Heb je geprobeerd de XP-partitie te mounten in je live-CD sessie?

Offline yJi

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2012/06/25, 13:51:12 »
Heb je geprobeerd de XP-partitie te mounten in je live-CD sessie?

Nee, dat heb ik niet gedaan, kan dat dan? Er stond immers een GRUB-menu op en daarin zat dus ook XP.
Dualboot had ik en dat wil wel ook weer zo hebben.
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Ayuda

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2012/06/25, 16:07:46 »
Als je de XP-partitie nog kunt benaderen/mounten in een Xubuntu live-CD sessie, kun je wellicht je niet-graag-gemiste bestanden nog redden. Daarna zul je een nieuwe harddisk moeten inbouwen.

Als je in je live-sessie de bestandsbeheerder Thunar opstart,  zie je links een kolom met onder andere 'Bureaublad', 'Prullenbak', etc. Daaronder tref je hopelijk ook een harddisk-icoontje aan,  met de naam van je XP-partitie.  Als je daarop dubbel-klikt, zou je bij je XP-gebruikersbestanden moeten komen, via de XP-map 'Users'.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2012/06/25, 17:06:19 »
Als je de XP-partitie nog kunt benaderen/mounten in een Xubuntu live-CD sessie, kun je wellicht je niet-graag-gemiste bestanden nog redden. Daarna zul je een nieuwe harddisk moeten inbouwen.

Als je in je live-sessie de bestandsbeheerder Thunar opstart,  zie je links een kolom met onder andere 'Bureaublad', 'Prullenbak', etc. Daaronder tref je hopelijk ook een harddisk-icoontje aan,  met de naam van je XP-partitie.  Als je daarop dubbel-klikt, zou je bij je XP-gebruikersbestanden moeten komen, via de XP-map 'Users'.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2012/06/25, 17:11:56 »
Leuk hoor om in 2006 een BenQ Joybook te kopen, alleen maken ze deze Joybooks dus helemaal niet meer.
Dat maakt dus dat de hdd hierin, nu een verouderde hdd is en vermoedelijk hebben ze daar dus geen vervanger meer voor.  :o
Betekent dat dan ook dat ik in deze Joybook ook geen nieuwe hdd kan inbouwen, tenminste dat is wat de man in de computerwinkel mij vertelde vanmiddag?
Ik dacht dat ik daar nog wel een WD Scorpio Blue hdd, 2.5 inch kon inbouwen... ???

Offline Ayuda

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2012/06/25, 17:28:37 »

je krijgt een herkansing  ;)

Offline yJi

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2012/06/25, 19:07:17 »

je krijgt een herkansing  ;)

In die herkansing heet dat trouwens gebruikers in XP-taal in het nederlands, dan kom ik in Yvon Jana dan krijg ik die bestanden allemaal wel te zien, maar ook nu worden de usb-schijven niet geaccepteerd. Dus kan ik ook nu niet deze bestanden veilig stellen, lijkt mij...  :-[

Offline Ayuda

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2012/06/25, 21:00:05 »
Wonderlijk dat je een usb-stick niet te zien krijgt: die zou eveneens links in Thunar moeten staan, alwaar je je XP-partitie hebt gevonden.

Wat je ook kan doen, is je bestanden als bijlagen via web-mail naar jezelf mailen (hopelijk zijn het er niet al te veel).

Offline Ayuda

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2012/06/25, 21:03:14 »
Leuk hoor om in 2006 een BenQ Joybook te kopen, alleen maken ze deze Joybooks dus helemaal niet meer.
Dat maakt dus dat de hdd hierin, nu een verouderde hdd is en vermoedelijk hebben ze daar dus geen vervanger meer voor.  :o
Betekent dat dan ook dat ik in deze Joybook ook geen nieuwe hdd kan inbouwen, tenminste dat is wat de man in de computerwinkel mij vertelde vanmiddag?
Ik dacht dat ik daar nog wel een WD Scorpio Blue hdd, 2.5 inch kon inbouwen... ???

Je kunt je afvragen of je nog wilt investeren in een notebook van zes jaar oud. Je kunt voor € 450 een nieuwe kopen die veel sneller is, en met veel meer opslagruimte.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2012/06/26, 10:48:17 »
Wonderlijk dat je een usb-stick niet te zien krijgt: die zou eveneens links in Thunar moeten staan, alwaar je je XP-partitie hebt gevonden.

Wat je ook kan doen, is je bestanden als bijlagen via web-mail naar jezelf mailen (hopelijk zijn het er niet al te veel).

Nou dit is mij te veel hoor, onder windows zijn er zeker al 8 programma's van wie ik de bestanden wil houden.

Onder linux zijn dat er ook weer 6 met bergen aan bestanden en onder linux kon ik ze al niet opslaan want daar werd ook al de usb-schijven onbenaderbaar en onder XP nog wel, maar ja de laatste tijd had ik het te druk om het onder XP op de data usb-schijf op te slaan. Al met al bergen aan verloren bestanden nu.
Zo vaak had ik al af en toe een crash en steeds weer deed ik wat ik kan, verbeterde wat, zette delen van de schijf buiten spel, maar ja nu is het einde blijkbaar bereikt.
Maar ook de USB-sticks zie ik wel, maar blijven ook onbenaderbaar onder linux.

Ik ga de schijf uitbouwen, alleen kan ik dan nog wel opstarten vanaf de live-CD? Want ja ook XP is niet meer bereikbaar anders dan als die 21Gbyte-partitie onder de live-CD, kun je dat nog wel op een CD branden?

Een nieuwe laptop kost ook al € 450, welke neer komt op Fl 992 gulden, mensen en hun geweldige  :evil: commercie hé.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2012/06/26, 10:50:48 »

Je kunt je afvragen of je nog wilt investeren in een notebook van zes jaar oud. Je kunt voor € 450 een nieuwe kopen die veel sneller is, en met veel meer opslagruimte.

Woont er misschien een linux deskundige in Assen of directe omgeving?

Offline Ayuda

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2012/06/26, 11:07:51 »
http://kaart.ubuntu-nl.org/ 

Hier kun je inzoomen voor een steunpunt in jouw omgeving. Ik zie rick.blub staan in de buurt van Assen; verder zie ik steunpunten in Haren en Groningen.

Via de kaart kun je een bericht sturen naar het steunpunt.

Offline Ayuda

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2012/06/26, 11:14:02 »
Als je de Windows XP installatie-CD nog hebt, kun je proberen de Windows bootloader terug te plaatsen. Daarmee wordt je (verziekte) Grub overschreven. Misschien dat je daarna je XP weer op kunt starten.

Hier vind je de instructies onder punt 6a:
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitsluitend-Windows-   

Offline Ayuda

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2012/06/26, 11:20:47 »
Als ik het goed heb, zit er ook een brand-programma op de live-CD (Xfburn ?). Je kunt proberen of je daarmee je bestanden op een cd/dvd kunt branden.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2012/06/26, 11:36:04 »
Als ik het goed heb, zit er ook een brand-programma op de live-CD (Xfburn ?). Je kunt proberen of je daarmee je bestanden op een cd/dvd kunt branden.

Geweldig hoor Ayuda wat jij wel niet voor mij doet, terwijl we elkaar niet eens kennen hé...
Je ben echt een  :angel: hoor!

Offline yJi

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2012/06/26, 16:28:49 »
Als je de Windows XP installatie-CD nog hebt, kun je proberen de Windows bootloader terug te plaatsen. Daarmee wordt je (verziekte) Grub overschreven. Misschien dat je daarna je XP weer op kunt starten.

Hier vind je de instructies onder punt 6a:
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitsluitend-Windows-

dank voor deze tip, maar ik heb nu toch maar een andere harde schijf gekocht voor € 89,95. MyCom had er nog een.
Kan ik dan ook eerst Xubuntu 12.04 installeren en dan pas XP, of moet ik eerst XP installeren en dan pas Xubuntu 12.04.
Dringende vraag aan ieder die er meer kijk op hebt dan ik.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #42 Gepost op: 2012/06/26, 16:47:36 »
Daar heb je al een ander topic voor gestart zag ik.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2012/06/26, 17:19:51 »

Ja dank jullie wel hoor.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2012/06/27, 18:04:13 »

Ja dank jullie wel hoor.

Toch gelukt om hier nog een andere passende hdd weer in te plaatsen. Eigenlijk was dat een 'fluitje van een cent'. Nu staat Xubuntu 12.04 er wel goed op, moet de rest nog wel afwerken. Nu bleek ook dat de CD eigenlijk de problemen gaf, maar goed de hdd die erin zat is toch wel beschadigd. Nu heb ik ook genoeg ruimte om extra op te slaan, kan ik daarmee een partie aanmaken met Gparted? Zo ja, hoe dan?
Dank jullie allemaal hoor!

Offline koos4401

• Lid
Re: [Opgelost] Xubuntu met zwart kruis ipv aanwijzer
« Reactie #45 Gepost op: 2012/06/27, 21:29:27 »
Citaat
kan ik daarmee een partitie aanmaken met Gparted? Zo ja, hoe dan?
Ja, maar NIET met de Gparted die op de in gebruik zijnde HD staat. Oplosing: stop een liveUbuntu (of liveGparted).iso cd in de drive, reboot en werk van daaraf.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline yJi

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2012/06/28, 09:41:14 »
Citaat
kan ik daarmee een partitie aanmaken met Gparted? Zo ja, hoe dan?
Ja, maar NIET met de Gparted die op de in gebruik zijnde HD staat. Oplosing: stop een liveUbuntu (of liveGparted).iso cd in de drive, reboot en werk van daaraf.

Ja, zo'n CD heb ik al. Waar moet het dan aan voldoen, Ext4 weer, of anders?

Of maakt dat helemaal niets uit?
« Laatst bewerkt op: 2012/06/28, 14:01:46 door yJi »

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2012/06/28, 14:24:11 »
Citaat
Ja, zo'n CD heb ik al. Waar moet het dan aan voldoen, Ext4 weer, of anders?
Of maakt dat helemaal niets uit?
"het" is dus te nieuw te maken partitie!?

Een stabieler,  maar niet rechtstreeks door Windows te lezen bestandssysteem is Ext(2,3)4.
NTFS is redelijk stabiel tegenwoordig én door zowel Windows als Linux te lezen. Maak dus een keuze.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

« Reactie #48 Gepost op: 2012/06/28, 16:05:36 »
Hangt er vanaf wat je er mee wil doen dus. Delen tussen Windows en Linux? -> NTFS. Alleen voor Linux -> ext4

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #49 Gepost op: 2012/06/28, 18:47:07 »
Een verhaaltje hoe ik het doe.
Op mijn HD heb ik een primaire partitie, NTFS waar een Windows versie op staat (nooit geupdate, wordt bijna nooit gebruikt)
Dan 4 secundaire partities voor 3 Linux installaties en swap.
De rest van de schijf is NTFS geformatteerd en daar staat al mijn data, brieven, foto's en muziek.
Het voordeel van NTFS is, dat het ook vanuit Windows te benaderen is.
Het voordeel van meer Linux installaties is, dat een crash niet je systeem onbruikbaar maakt, en de /home partities zijn elkaars backup (en nog een backup op een externe HD natuurlijk).
Denk er rustig over na, en bekijk alle voor- en nadelen, jij hebt een andere manier van werken dan ik, zo werk ik nu met Xubuntu 12.10 en dat geeft risico's :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.