Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 253317 keer)

Offline Dave

• Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #725 Gepost op: 2012/10/28, 17:02:52 »
Heb de pro versie voor 15 euro aangeschaft maar die krijg ik weer vergoed van HP.
Heb zelf op de laptop geen win7 want schoongeveegd maar wie weet waar het nog eens bruikbaar voor is.

Vrouwlief is verknocht aan XP maar gezien nieuwere laptops geen drivers hier voor hebben heeft ze tegenwoordig op haar laptop ook ubuntu met XP in VB
Ondertussen doet ze steeds meer internet dingen gewoon in Ubuntu waar ze eerst niets van wilde weten.
Heb overigens de schijf vervangen voor een ssd en die oude schijf met win7 ligt er nog en heb ik even moeten gebruiken om die download van win8 op gang te krijgen want er moest eerst een systeemtest plaats vinden voor ik door kon klikken.

Om het op dvd te bestellen komt er zomaar 30 euro bij de prijs.
Beetje vreemde verhouding wel.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #726 Gepost op: 2012/10/28, 18:58:51 »
@Pattattezak, Ik wil dat het werkt en ik kan het niet hebben als iets niet werkt. Ik blijf dan constant zoeken naar een oplossing.
Mijn audio werkte eerst in mijn laptop ook niet. Heb een tijdje met een usb audio kaart gewerkt maar dat was ook niet de oplossing.
Uiteindelijk gevonden en opgelost en in de versie er na zat het probleem er niet meer in gelukkig.
Nu weet ik met mijn pc dat het puur een Xorg probleem is en dat daarom Wayland gemaakt word. Xorg is net berekend op de nieuwe systemen en eisen.

@Dave, Dat is inderdaad groot maar zo willen ze mensen over halen om online te kopen. Dan krijg je meteen te weten of het werkt op je systeem.
Is met een DVD nog maar afwachten.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #727 Gepost op: 2012/10/28, 19:54:45 »
zo zal het heten maar denk eerder omdat toch veel mensen graag een origineel geperst schijfje in bezit willen en dus extra kassa.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #728 Gepost op: 2012/10/28, 20:36:30 »
zo zal het heten maar denk eerder omdat toch veel mensen graag een origineel geperst schijfje in bezit willen en dus extra kassa.

Ja die heb je er ook bij al begrijp ik het niet.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #729 Gepost op: 2012/10/28, 20:47:53 »
toch veel mensen graag een origineel geperst schijfje in bezit willen en dus extra kassa.
Dat kan ook: http://shop.canonical.com/index.php?cPath=17 :P
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #730 Gepost op: 2012/10/28, 20:55:39 »

Dus jij verwacht dat een Windows-gebruiker nooit een probleem (al dan niet zelf veroorzaakt) tegen zal komen waardoor hij/zij niet opnieuw hoeft te installeren? Dacht het dus wel. En voor opnieuw installeren heb je toch echt een DVD of USB-stick nodig.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #731 Gepost op: 2012/10/28, 20:58:59 »
Uit het eerste bericht van deze topic
Citaat
Windows 8 wordt volgens deze gezaghebbende ZDnet-blogger een grote ramp
Vandaag heb ik bij iemand een installatie van Windows 8 mogen meemaken. De installatie op een oude dualcore pc met maar 1 GB geheugen,  duurde , vergeleken met Ubuntu, vrij lang. Na de installatie, direct op verkenning en ik kan niet anders concluderen: Windows 8 is helemaal geen ramp.
De nieuwe Windows vraagt om gewenning maar moeilijk is het niet, de  Windows 8 Metro Interface werkt heerlijk op een desktop pc.
Na de installatie geen problemen met de hardwareherkenning en wat Windows 8 bijzonder maakt is: snelheid.. opvallend snel met maar 1 Gb geheugen
Leuke middag gehad, m'n eerste kennismaking met Windows 8 was positief. 
Goed, en nu weer genieten van m'n eigen Ubuntu   =D

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #732 Gepost op: 2012/10/28, 21:02:13 »
En dan moet je nog een fatsoenlijke antimalwersuite installeren en dan blijft er van die 1 GB niet veel over en wordt het systeem echt pokketraag... Ja, Windows is heerlijk!

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #733 Gepost op: 2012/10/28, 21:09:49 »
En dan moet je nog een fatsoenlijke antimalwersuite installeren en dan blijft er van die 1 GB niet veel over en wordt het systeem echt pokketraag... Ja, Windows is heerlijk!
Het zal wel meevallen denk ik, de pc was voorzien van Windows 7, met een redelijk aantal antivirus, malware en spywareprogjes. Windows 8 is opmerkelijk sneller dan versie 7
« Laatst bewerkt op: 2012/10/28, 21:11:47 door RikRik »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #734 Gepost op: 2012/10/28, 21:12:36 »

Dus jij verwacht dat een Windows-gebruiker nooit een probleem (al dan niet zelf veroorzaakt) tegen zal komen waardoor hij/zij niet opnieuw hoeft te installeren? Dacht het dus wel. En voor opnieuw installeren heb je toch echt een DVD of USB-stick nodig.

Uhm je kunt hem gewoon downloaden en op een usb of dvd zetten.
Is dus net als dat je tegenwoordig een pc koopt waar de software ook alleen op het systeem staat en je zelf een recovery dvd kunt branden.

@RikRik, Ik heb het getest met extra virusscanner en zo er op en het maakt niets uit. [knip]

[Mod edit: hou het eens buiten het persoonlijke.]

Doe dan ook iets tegen het bashen!
« Laatst bewerkt op: 2012/10/28, 23:47:23 door emiel1976 »

« Reactie #735 Gepost op: 2012/10/28, 23:06:06 »
Oh, dat wist ik niet. Dacht dat dat alleen bij Mac en Ubuntu kon maar kennelijk ook bij Windows.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #736 Gepost op: 2012/10/28, 23:52:32 »
Oh, dat wist ik niet. Dacht dat dat alleen bij Mac en Ubuntu kon maar kennelijk ook bij Windows.

Ja Windows 8 kan dat ook.
Het is snel en ook als er een virusscanner op staat.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #737 Gepost op: 2012/10/29, 00:13:59 »
Over welke virusscanner heb je het dan?
Mijn ervaring met Windows is dat een echt goeie virusscanner echt wel desastreuze gevolgen heeft inzake resourcegebruik, tenzij je royaal gedimensioneerde hardware hebt. Met Linux heb je daar uiteraard geen last van. Vandaar dat Linux steevast stukken sneller is en aanvoelt dan Windows op dezelfde hardware. Na een verse installatie voelt Windows meestal ook wel snel op moderne pc's, maar dat blijft niet zo eenmaal dat je ermee werkt en als er een echt goeie antimalwaresuite op geïnstalleerd wordt.
En voor de duidelijkheid: ik werk voor mijn werk elke dag met Windows en doe dat al meer dan 30 jaar. Privé gebruik ik Linux. Ik weet dus echt wel waarover ik praat en mijn afkeer van Windows is dan geen bashing maar praktijkervaring!

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #738 Gepost op: 2012/10/29, 02:07:16 »
Ik zelf Avast maar ook wel eens een tijd helemaal niets.
Ja je kunt Windows draaien zonder virusscanner en geen virussen binnen krijgen.
Maar een vriend van mij draait op een netbookje die hij ooit gekocht had met Linux er op, draait er nu Windows 8 op met het pakket van zijn werk. Is helemaal dicht getimmerd en draait gewoon soepel.

Hij test Windows 8 voor zijn werk en draait het op verschillende systemen.
Heb vandaag nog met hem gesproken over Windows 8 en hij is er zeer te spreken over, ook over de snelheid.

Je kunt misschien ervaring met Windows hebben maar jij hebt nog niet Windows 8 gebruikt?
Want als ik de reactie op RikRik lees dan is het niet uit eigen ervaring met dat systeem maar een reactie waarbij je uit gaat van voorgaande systemen en niet vanuit eigen ervaring.

Dan nog wat, als ik achter een dualcore systeem ga zitten dan zal ik ongeacht het besturingssysteem klagen over hoe traag het ding is. Het is maar hoe je het bekijkt. Linux draait op mijn desktop niets sneller dan dat Windows doet.

@Vistaus, voor OS X heb je tegenwoordig ook een virusscanner nodig wil je er veilig mee werken.
De tijd dat je dat niet nodig had is voorbij. OS X moet er ook aan geloven net als Android.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/29, 02:09:33 door emiel1976 »

Pieter2

• Gast
« Reactie #739 Gepost op: 2012/10/29, 02:33:25 »
En voor de duidelijkheid: ik werk voor mijn werk elke dag met Windows en doe dat al meer dan 30 jaar.
Meer dan 30 jaar lijkt me stug, zolang bestaat Windows nog niet ;)

« Reactie #740 Gepost op: 2012/10/29, 06:55:09 »
W 3.11 is toch om en bij de 30 jaar oud hoor ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #741 Gepost op: 2012/10/29, 07:30:34 »
Nee, die komt uit '93, net geen twintig jaar dus ;)

« Reactie #742 Gepost op: 2012/10/29, 08:24:12 »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #743 Gepost op: 2012/10/29, 11:00:50 »
@emiel: Nee, voor OSX heb je geen virusscanner nodig en voor Android ook niet. Tuurlijk kan het nuttig zijn gezien de malware van de laatste tijd maar het is geen bittere noodzaak zoals op Windows nog wel het geval is.

« Reactie #744 Gepost op: 2012/10/29, 11:09:38 »
Eerste windows was 20 November 1985, dat was versie 1.0. De volgende versie was 2.0 op 9 december 1987.

2.1 op 27 mei 1988 gevolgd door 3.0 op 22 mei 1990 en 3.1 ergens in 1992.

De eerste versie is dus 27 jaar oud.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #745 Gepost op: 2012/10/29, 11:18:58 »
Ik bedoelde dat ik al meedraai sinds DOS op zichzelf en DOS met Windows 1.0 en 2.0 (ware verschrikkingen, trouwens). In feite ga ik nog verder terug dan dat, want ik heb zelfs nog professioneel gewerkt met Apple DOS voor Apple II plus computers.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #746 Gepost op: 2012/10/29, 11:21:27 »
Je kunt misschien ervaring met Windows hebben maar jij hebt nog niet Windows 8 gebruikt?
Ik heb de beta-versie van Win8 getest op diverse systemen (zowel fysiek als virtueel). Voor mij is die qua resourcehogging vergelijkbaar met Win7.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #747 Gepost op: 2012/10/29, 11:26:50 »
@emiel: Nee, voor OSX heb je geen virusscanner nodig en voor Android ook niet. Tuurlijk kan het nuttig zijn gezien de malware van de laatste tijd maar het is geen bittere noodzaak zoals op Windows nog wel het geval is.
Als Google en Apple niet beter hun best doen hun appstores malwarevrij te houden, heb je ook onder die besturingssystemen antimalware nodig. Ik begrijp niet hoe met name Google een systeem zoals Android dat inherent veilig is (waar Windows dat dus niet is) onveilig weet te maken door zijn eigen appstore niet absoluut malwarevrij te houden. Een zware blunder, want anders hadden ze een reputatie van veiligheid gehad voor Android die Win8 voor tablets en smartphones niet gehad zou hebben, net zomin als op pc's en note/netbooks. En het ziet er helaas naar uit dat Apple al even laks is in zijn appstore. Wel concurrentie en alles wat hen niet zint censureren, maar malware weren - ho maar! Echt onbegrijpelijk!

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #748 Gepost op: 2012/10/29, 11:32:34 »
want ik heb zelfs nog professioneel gewerkt met Apple DOS voor Apple II plus computers.
En dan geen CP/M ? Dat was eigenlijk het eerste OS dat voor meerdere systemen was en ook een standaard was.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #749 Gepost op: 2012/10/29, 11:40:09 »
Als Google en Apple niet beter hun best doen hun appstores malwarevrij te houden, heb je ook onder die besturingssystemen antimalware nodig. Ik begrijp niet hoe met name Google een systeem zoals Android dat inherent veilig is (waar Windows dat dus niet is) onveilig weet te maken door zijn eigen appstore niet absoluut malwarevrij te houden. Een zware blunder, want anders hadden ze een reputatie van veiligheid gehad voor Android die Win8 voor tablets en smartphones niet gehad zou hebben, net zomin als op pc's en note/netbooks. En het ziet er helaas naar uit dat Apple al even laks is in zijn appstore. Wel concurrentie en alles wat hen niet zint censureren, maar malware weren - ho maar! Echt onbegrijpelijk!

Hoho, Apple heeft maar 1 malwareapp in de app store gehad en dat was alleen op iOS. iOS zou ik nog niet eens op een gratis device willen gebruiken.
En Android is bijna klaar met hun anti-malware-bot die malware vooraf weert dus dat wordt al opgelost.

Verders weet ik precies wat ik download en bovendien moet je als je iets installeert buiten de App Store op OSX je wachtwoord intypen, net als op Linux dus dat is per definitie al even veilig omdat je altijd je wachtwoord ter bevestiging moet invoeren.
Op Android niet nee, maar goed daar wordt dus aan gewerkt en ik weet wat ik download uit de Google Play Store dusja...