Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Idee hoe te partitioneren?  (gelezen 1818 keer)

[OPGELOST] Idee hoe te partitioneren?
« Gepost op: 2012/06/07, 00:05:12 »
Komend weekend was ik van plan om Voyager 12.04 te installeren op mijn netbookje, waarbij ik tevens Windows 7 wilde gaan verwijderen. Mijn vriendin was daar niet zo'n voorstander van, aangezien er software voor haar TomTom op geïnstalleerd staat, en ze via dat machientje haar navigatietoestanden up-to-date houdt. Oeps... even niet aan gedacht.  :-[

Ik moet nu dus een dualboot maken, dus met behoud van Windows 7. Nu heb ik wel een idee hoe dit te doen, maar één partitie laat me twijfelen of dit zonder gevolgen blijft. Dit is de situatie:



Zelf had ik het idee om de niet toegewezen ruimte en SDA4 te verwijderen, SDA2 met 40 tot 50% te verkleinen, en op die vrijgekomen ruimte Linux te installeren. Alleen laat de bootflag "lba" (= logical block addressing) me twijfelen. Ik wil namelijk achteraf niet met een niet opstartbaar netbookje blijven zitten, want dat gaat me ongetwijfeld een boos gezicht bij mijn wederhelft opleveren.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Voor de goede orde: Ik installeer regelmatig Linux-distro's op diverse PC's, maar vanwege die ene bootflag (die ik nog niet eerder ben tegengekomen) twijfel ik nu of dit geen gevolgen heeft voor het opstarten van de machine. Vandaar...  ;)

Bedankt alvast voor jullie eventuele tips en hulp!
« Laatst bewerkt op: 2012/06/09, 18:01:35 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/07, 05:43:21 »
Gewoon installeren, grub of win boorloader kun je gewoon repareren of herinstalleren.

https://sites.google.com/site/computertip/grub

https://sites.google.com/site/computertip/
Hier staat ook hoe je windows repareert, dus boot loader repareert en/of linux verwijderen.

Als uitwijk mogelijkheid kun je met supergrub booten, en dan direct naar win of linux starten, dus zonder grub.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/07, 07:14:02 »
Als eerste: zorg dat je een goede backup hebt van het hele systeem en dat je weet hoe je die evt. terug kan zetten. Op die manier kan je veilig verschillende dingen proberen.

Probleem 1 is dat je nu al vier primaire partities hebt en dat is ook het maximale. Je moet 1 partitie verwijderen om die om te zetten in een uitgebreide partitie. Binnen die uitgebreide partitie kan je dan weer logische partities maken voor Ubuntu.
Zie ook http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen

Ik denk dat het het handigste is als je de sda4 partitie apart backupt en daarna verwijdert. Heb je die later toch nog eens nodig, dan kan je hem weer terugzetten.

Over de lba en boot vlaggen bij de partities zou ik me verder geen zorgen maken. GRUB handelt dat verder voor je af zodra  Voyager geïnstalleerd is.

Offline aartje

  • Lid
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/07, 07:52:59 »
Ik zou sda2 nemen, de gegevens daarop op een extern medium (USB-disk, USB-memorystick, CD, DVD)
zetten en van sda2 een extended partitie van maken.

Je moet daartoe een live-systeem opstarten, fdisk opstarten en die partitie deleten.
Daarna zou ik van de dan overblijvende niet gebruikte ruimte een
extended partitie maken.
In die extended partitie zou ik de volgende logische partities maken:

1) een partitie van 20 GB, ext4 , dit wordt je root-partitie
2) een partitie van 6 GB, dit wordt je swap-partitie
3) een partitie van 20 GB, ext4,dit wordt je /home-partitie
4) een partitie van 50 GB to 100 GB, ntfs, dit wordt je /data_ntfs partitie
    Zowel bereikbaar door windows als door ubuntu
5) een partitie van de rest  ext4, dit wordt je /data_ext4 partitie
    Alleen bereikbaar door ubuntu

Bij het installeren moet je dan kiezen voor handmatige-partitie en bovenstaande
mountpoints opgeven.

Als alles lukt kan je je oude data van je externe medium weer
terugzetten op /data_ntfs

Zo verander je zo weinig mogelijk aan de diskindeling van je
oude systeem en heb je zo weinig mogelijk risico om je
windows te verknallen.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/07, 11:05:23 door aartje »

Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/07, 13:29:59 »
Hoi allemaal,

Hoe en wat met partities (teveel partities, uitgebreide en logische partities), daarmee was ik al bekend.  Het is niet de eerste keer dat ik een Linuxdistro installeer.   ;)

Misschien had ik beter het volgende moeten zeggen: "Zelf had ik het idee om de niet toegewezen ruimte en SDA4 te verwijderen, SDA2 met 40 tot 50% te verkleinen, en op die vrijgekomen ruimte een uitgebreide partitie van te maken, en daarbinnen Linux te installeren op de gebruikelijke manier."

Het ging er mij meer om dat of ik de boel niet "verkloot" als ik sda4 leeghaal waaraan die lba bootflag gekoppeld zit. Die liet mij heel erg twijfelen of dit geen problemen zou opleveren met de geïnstalleerde Win7. Ik ben dubbel zo voorzichtig met deze machine omdat mijn vriendin Windows 7 wil behouden, en ik er absoluut zeker van kan zijn dat het opnieuw indelen van de schijf geen gevolgen heeft op het booten van Windows. Maar  lezend van Johan's opmerking zou het geen kwaad kunnen deze weg te halen. In dat geval ben ik er dan wel uit!  ^-^

Uiteraard maak ik backups. Ik ben één van die types die elke maand een image draait van mijn systemen. Mocht het een keer écht goed mis gaan, dan heb ik altijd nog iets om op terug  te vallen. En belangrijke data (foto's, documenten, projecten) staan uiteraard op 2 aparte externe  harde schijven (om helemáál veilig te zijn!).

Zodra ik het komend weekend voor elkaar heb, dan zal ik vertellen hoe en wat ik gedaan heb, en dan zet ik dit draadje als "opgelost".

Bedankt voor jullie (kostbare) tijd en de reacties!  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/06/07, 13:41:52 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/07, 14:39:07 »
De partitie HPTools verwijderen (sowieso nutteloos; ik heb ook een HP'tje). Daarmee heb je geen vier primaire partities meer, en kun je "op de volautomaat" installeren en krijg je een tweevoudig opstartbare machine met behoud van Windows.

Uitleg:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier-primaire-partities
(punt 6.1)

Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/07, 15:05:41 »
Precies, Pjotr. Dat was ook mijn idee. Daarom wilde ik ook met specifiek die partitie aan de gang. De recovery-partitie laat ik ongemoeid, want je weet nooit waar het nog goed voor is.

Uitleg:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Mogelijk-probleem:-maximum-van-vier-primaire-partities
(punt 6.1)

Daarmee was ik al bekend, want ik heb al tientallen keren dualboots gemaakt bij vrienden, kennissen etc. Alleen wist ik niet wat de bootflag "lba" in dit geheel betekende, en welke rol het speelde in het geheel. Als die specifieke bootflag er niet bij had gestaan, dan was ik allang klaar geweest. Maar ik heb altijd geleerd: bij twijfel, eerst toch even (na)vragen. En waar kan dit beter dan hier, met al die ervaringsdeskundigen en experts op dat gebied? ;)

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie tips en reacties.  ^-^
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/07, 15:32:45 »
de bootflag "lba"
"lba" is wel een vlag, maar geen opstartvlag. De opstartvlag is "boot", en die staat op sda1.  :)

Offline aartje

  • Lid
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/07, 22:59:33 »
Ik had me sowieso nooit druk gemaakt over een partitie van 100MB (!!). Je weet nooit zeker
waar je die HP-tools nog voor nodig kan hebben.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/07, 23:02:11 »
Ik had me sowieso nooit druk gemaakt over een partitie van 100MB (!!). Je weet nooit zeker
waar je die HP-tools nog voor nodig kan hebben.
Je begrijpt de reden niet. :)

Het gaat niet om het aantal MB's. Al was die partitie slechts 1 kilobyte groot geweest, dat doet er niet toe: weg moet-ie....

Het gaat er namelijk om, dat je een nieuwe extended primaire partitie moet kunnen aanmaken. En dat kan niet, wanneer er al vier primaire partities zijn. Want een harde schijf kan maximaal slechts vier primaire partities hebben.

Je moet er dus eentje opofferen. En dat HPTools-gedoe heb je sowieso niet nodig, dus het opofferen daarvan kan het minste kwaad.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/07, 23:04:59 door Pjotr »

Offline aartje

  • Lid
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/07, 23:05:09 »
Ja, daar kan je dus die datapartitie (sda2) voor gebruiken. Als je daar een extended van maak kan je er tig
logische partities in kwijt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/07, 23:06:08 »
Ja, daar kan je dus die datapartitie (sda2) voor gebruiken.
Ja hallo, daar staat je Windows op!  =D

Offline aartje

  • Lid
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/07, 23:08:54 »
Ja, daar kan je dus die datapartitie (sda2) voor gebruiken.
Ja hallo, daar staat je Windows op!  =D
Nee, die staat volgens mij op SYSTEM (sda1)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/07, 23:10:17 »
Ja, daar kan je dus die datapartitie (sda2) voor gebruiken.
Ja hallo, daar staat je Windows op!  =D
Nee, die staat volgens mij op SYSTEM (sda1)
Dat staat-ie NIET. Op 200 MB zeker....  =D

sda1 is de opstartpartitie van 200 MB die standaard is bij Windows 7. De eigenlijke W7 staat op sda2.

Offline aartje

  • Lid
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/07, 23:17:06 »
Ja, daar kan je dus die datapartitie (sda2) voor gebruiken.
Ja hallo, daar staat je Windows op!  =D
Nee, die staat volgens mij op SYSTEM (sda1)
Dat staat-ie NIET. Op 200 MB zeker....  =D

sda1 is de opstartpartitie van 200 MB die standaard is bij Windows 7. De eigenlijke W7 staat op sda2.
Oops,  foutje, je hebt gelijk, ik vergiste me een factor 1000 :|

Maar dan bestaat misschien ook wel de mogelijkheid om ( na een goede backup van win7  met clonezilla)
je recovery-partitie er aan op te offeren. Maar ja, 16 GB is ook niet echt veel voor root,swap en home, dus verkleinen
van je win-partitie en opofferen van HPTOOLs is het beste
« Laatst bewerkt op: 2012/06/07, 23:19:24 door aartje »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/07, 23:28:11 »
Maar dan bestaat misschien ook wel de mogelijkheid om ( na een goede backup van win7  met clonezilla)
je recovery-partitie er aan op te offeren. Maar ja, 16 GB is ook niet echt veel voor root,swap en home
Zou ook kunnen, inderdaad. En de vrijkomende grootte maakt niet uit: je kunt na het verwijderen van de vierde primaire partitie, immers altijd de groottes van de andere drie veranderen.... Speelruimte zat. Gparted is een prachtig instrument daarvoor.  :)

Maar het vernietigen van de Recovery maakt het wel ingewikkelder, natuurlijk. Zelf heb ik op mijn HP'tje niet alleen de HPTools vernietigd, maar ook de Recovery. Van de Winnie 7 op sda1 en sda2 heb ik vervolgens een beeldbestand gemaakt met Acronis True Image, en dat op DVD's gebrand. Zodoende kan ik 'm altijd schoon terugzetten, indien gewenst....

Hoe dan ook: de kortste klap is in dit geval het simpelweg vernietigen van sda4, oftewel HPTools....  :)

Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/08, 17:08:21 »
Er is ook een andere (ingewikkelder) manier.
Het fijne weet ik ook niet, heb geen ervaring met dual-boot.
Dus even zoeken via google hoe en wat je moet doen.

Het komt er op neer om /dev/sda1, de boot-paritie van Win7, te verhuizen naar /dev/sda2, de Win7 partitie.
Dan de /dev/sda2 verkleinen aan de voor kant zodat je /dev/sda1 groter kan maken.
Dan /dev/sda1 op offeren als primaire en er een extended van maken. De andere primaire partitie kunnen dus blijven
En je bent vertrokken.

Hoe je draai of keer, het blijft een operatie met risico's. Dus eerst backups maken.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/08, 23:28:13 »
Nee, ik ga toch voor de veiligste optie. Dit is een gedeeld netboekje met mijn partner, dus ik kan er niet mee rommelen of experimenteren. Anders krijg ik met de deegroller! Ha ha...

Het plan wordt dus sda4 verwijderen, sda2 verkleinen, en op de vrijgekomen ruimte een uitgebreide partitie aanmaken waarbinnen ik Voyager installeer. Dat lijkt me in dit geval het beste, de meest logische én veiligste optie in mijn geval.

Morgen ga ik ermee aan de gang.... ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Idee hoe te partitioneren?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/09, 18:01:05 »
Gelukt! Ik heb Voyager geïnstalleerd op de manier zoals ik het van plan was om te doen, en het heeft geen problemen opgeleverd. Het ging eigenlijk vlekkeloos.

Dit was mijn methode (in vogelvlucht): Ik heb allereerst Windows "zijn" partitie laten defragmenteren, zodat het partitioneren later veilig zou verlopen (voor wat het waard is uiteraard). Daarna sda4 verwijderd, vervolgens sda2 met 80GB verkleind, en in de vrijgekomen ruimte een uitgebreide partitie aangemaakt. Binnen die uitgebreide partitie heb ik 15GB gereserveerd voor Voyager (ext4 uiteraard!), een 63GB NTFS-partitie aangemaakt voor het delen van documenten tussen de 2 OS'en, en tot slot een 2GB swap aangemaakt.

Daarna Win7 opgestart, die eerst even orde op zaken moest stellen in zijn "nieuw" toegewezen kleinere ruimte. Daarna Voyager opgestart via USB-stick en de boel geïnstalleerd op die 15GB partitie. Het staat er nu op, en draait prima. Het aanpassen naar mijn wensen komt later wel.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken en de hulp! Dit draadje is wat mij betreft opgelost!   ^-^
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?