Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linus Torvalds over Gnome 3.4.1 (weggevertje: hij is nog steeds niet tevreden)  (gelezen 9828 keer)

Als het een tijd duurt voor je er aan gewend bent dan is het geen goed systeem.
Ergo: Windows is een slecht systeem :) Kan me voorstellen dat het best wat tijd kostte om te wennen aan de nieuwe Windows 3.11-omgeving als je net van DOS 5.x overkwam :)

Iets wat nieuw is en wat tijd kost om aan te wennen, hoeft nog niet meteen slecht te zijn. De overstap naar Linux zal bijvoorbeeld voor heel veel mensen heel moeilijk zijn, omdat het  een totaal ander ecosysteem is dan Windows. De software die draait onder Windows, zal vrijwel niet draaien onder Linux. Maar daarvoor zijn er andere pakketten die even goed zijn, maar op een totaal andere manier werken. Toch zal iedereen moeten erkennen dat Linux een van de veiligste, betrouwbaarste en snelste besturingssystemen op de markt is. Qua usability ligt het bovendien niet ver meer achter op Windows en consorten. Kortom, een nieuw systeem waar je aan moet wennen is niet per definitie een slecht systeem :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

doe mij maar gewoon een menu, dan kan ik rustig uitzoeken wat ik moet en hoef ik niet al die opdrachten uit het hooft te leren.
ik bedoel, "gebruik dan maakt gewoon de keyboard shortcuts", enig idee hoeveel ik dan uit mijn hooft moet leren?
Ehh, misschien helemaal niets als je de HUD in 12.04 gebruikt...  ;)
misschien een hele hoop omdat ik HUD de grootste UI ramp ooit vind?
En waarom vind jij het een ramp?
Omdat Hij  @foxofinfinety U niet is en U  hem niet bent ,met andere woorden twee verschillende personen en gedachten makkelijk toch ?.
Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar als niet beargumenteerd wordt waarom je iets voor jou niet goed vindt werken, kunnen anderen daar ook niets mee, bv door verbeteringen aan te brengen of tips te geven.
dat valt ook niet echt te doen, ik heb er een hekel aan, waarom? kan ik ook niet zeggen, maar ik vind het irritant werken.
steeds meer proberen nieuwe UI's om van menu balken af te komen, ik wil juist die menu's behouden.
ik wil niet iets ter vervanging van het menu, ik wik het menu zelf.


@Crashit: wat ik mij echter afvraag, waarom willen ontwikkelaars van UI's aldoor dat ik aan iets nieuws ga wennen? ik ben blij met wat ik had, en ik wil helemaal niks nieuws.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Omdat de techniek niet stilstaat en de menigte nieuw spul wil. Jij vindt die HUD een ramp, maar ik kan er veel beter mee werken dan met die oude menu's waar ik nooit wat in kon vinden.

Maarja, kennelijk is het voor jou een beetje teveel gevraagd om wat objectiever te zijn. Tuurlijk mag je een eigen mening hebben, maar houd ook rekening met anderen; niet alleen jou oude UI regeert.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/06, 12:18:22 door Vistaus »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
steeds meer proberen nieuwe UI's om van menu balken af te komen, ik wil juist die menu's behouden.
ik wil niet iets ter vervanging van het menu, ik wil het menu zelf.
Dan wordt de keuze beperkter, KDE en XFCE werken met menu's, afhankelijk van jouw wensen zal jij dan wel met één van deze werken, of een oude Gnome-2 !
Mijn voorkeur zal ondertussen wel berucht zijn :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

@Crashit: wat ik mij echter afvraag, waarom willen ontwikkelaars van UI's aldoor dat ik aan iets nieuws ga wennen? ik ben blij met wat ik had, en ik wil helemaal niks nieuws.

Dat is volgens mij voor veel mensen zo. De vernieuwingsdrang in de ict is niet aan iedereen besteed. Nog steeds gebruiken heel veel mensen naar volle tevredenheid Windows XP. De verlenging van 3 naar 5 jaar ondersteuning van Ubuntu LTS versies zal denk ik voor veel mensen erg welkom zijn. Eens in de vijf jaar aan een nieuw systeem wennen is voor de meeste mensen meer dan genoeg.

Offline emiel1976

  • Lid
Ik heb een hekel aan al die zogenaamde vernieuwingen.
Veelal is het alleen een verbetering als je, je manier van werken aanpast want anders is het alleen maar meer klikken en onoverzichtelijk geworden.
Fantastisch dat SUPER toets indrukken en dan typen maar dat kun je op ieder systeem zetten maar als je alleen je muis gebruikt dan is dat een nutteloze functie.
Zo ook het menu. Als je net als mij alleen je muis gebruikt en niet het toetsenbord gebruikt om dingen te zoeken dan ben je slechter af met dat nieuwe wazige menu. Het is een groot zoek plaatje geworden.
Gebruik je meerdere bureaubladen zoals ik dat doe dan zijn Gnome 3 en Unity niet echt optimaal als je weer alleen een muis gebruikt. Daarbij moet je eerst een handeling doen om te zien waar iets staat terwijl bij Gnome 2 en Xfce je op je desktop zonder ergens op te hoeven klikken, je kunt zien waar het staat.
Voor mij dus niet beter en niet alleen voor mij. Ik heb in Windows ook nooit dat zoek venster gebruikt en op mijn desktop pc staat standaard de Windows toets uit. Kan ik uit zetten voor bij het gamen en aangezien ik die toch nooit gebruik staat hij uit.

Ik word door die nieuwe systemen genoodzaakt om iets anders te leren en dan niet dat een programma er net wat anders uit ziet maar dat het hele systeem is aangepast aan iets waarbij ik mijn manier van werken volledig moet omgooien.
Voor mensen die 100% met de muis werken zijn het geen verbeteringen. Voor mensen die graag sneltoetsen gebruiken is het een verbetering al zie ik niet overal een verbetering en dan met name als je meerder bureaubladen gebruikt.
Gebruik je straks ook een touchscreen dan is het met de combinatie van sneltoetsen wel handig maar weer voor iemand die daar mee werkt.

Voor mensen die graag met de muis werken en alleen het toetsenbord gebruiken om te typen of te gamen zijn er gelukkig ook nog systemen die daar wel goed voor zijn.

KDE heeft trouwens nog een oud menu wat je kunt gebruiken.
Hadden ze met Unity ook moeten doen zodat je die lenzen uit kunt zetten en weer een menu hebt.
Daarbij roemt iedereen hoe veel je kunt aanpassen aan Gnome 3 en Unity maar als ik zo rond kijk dan zie ik alleen maar andere kleur instellingen en de balk die je kunt laten verbergen en kwa grote kunt aanpassen.
Wil je de balk onder plaatsen of als je de balk automatisch wilt laten verbergen dan kan dat niet. Ook ben je niet vrij om er dingen op te plaatsen die jij wilt op de plek die jij wilt.
Gnome heeft wat meer opties maar dan moet je vaak met plugins werken en van alles uithalen.
Kijk eens voor de gein naar de verschillende desktops die men plaatst in de galerij en dan zie je wat ik bedoel.
Het is herkenbaar als Unity terwijl als je kijkt naar Xfce en zelfs KDE en dergelijke dan zie je dat daar veel meer verschil in zit kwa indeling en uiterlijk.

Offline MKe

  • Lid
Emiel, Ik ben verrast door je argument over de desktops  In gnome2 en xfce kun je ook niet echt zien wat er op de andere desktops staat, tenzij je 1 venster per desktop gebruikt wat m.i. desktops weer overbodig maakt. Bij deze desktops moet je dan toch op de switcher klikken om naar die desktop te gaan en zien wat erop staat. Gnomeshell is naar mijn mening zelfs het beste als het om virtual desktops gaat. Het aantal groeit met je behoefte en het is zeer eenvoudig om te zien welke vensters open staan.
Gnomeshell heeft ook nog gewoon een menu per programma en het aplicatiemenu ala gnome2 is er in zeer vergrote vorm in de dash.
Wat mij betreft, dus mijn mening, doet kde het het beste. Deze desktop combineert de oude en de nieuwe methoden en het is aan de gebruiker de keus wat hij wil gebruiken. De oude taakbalk is er nog steeds (mis ik erg in shell en unity), maar je kunt ook het overzicht van open bestanden krijgen alla shell/unity.     Ben je nieuwsgierig op welk bureaublad iets open staat kun je kde gemakkelijk instellen om met een muisbeweging eenbureaublad grid te laten zien met (niet erg) verkleinde realistische weergaven van alle bureaubladen. En zoals je al aangaf is ook het oude menu nog steeds bruikbaar, maar het is erg eenvoudig een dash te maken alla unity/shell voor de programma's.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/06, 21:34:11 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
In gnome2 en xfce kun je ook niet echt zien wat er op de andere desktops staat,
Toch wel, in XFCE kan je bij de eigenschappen van de balk zetten, dat alle programma's van alle werkbladen getoond moeten worden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline emiel1976

  • Lid
Ik heb 5 bureaubladen en op 4 van die staan altijd dezelfde programma's.
Heb Unity en Gnome 3 geprobeerd en daar kon ik niet met 1 muisklik wisselen naar het bureaublad dat ik wil.
Verder zie ik wat er staat aan de vorm van het venster wat hij weer geeft in de werkblad wisselaar.

Ben het wel met je eens dat er in de nieuwe systemen goede dingen zitten en dat het oude ook niet altijd 100% is maar de oude systemen kun je aanpassen met een ander menu, dock en plek van alles waar dat in Unity niet het geval is.
Je kunt er een dock bij zetten maar die staat er al in.

Maar het vergrote menu zoals in Gnome 3 en Unity vind ik niet overzichtelijk en het zorgt voor muis kilometers.
Het is net zo'n menu als in Android en dat vind ik 1 van de slechtste menu's die er is. Ben alleen daarvoor al aan het kijken naar de mogelijkheden om dat aan te passen.
Maar voor een touchscreen is het wel makkelijker dan een menu zoals Xfce en zo heeft al zou het wel wat aangepast kunnen worden om het naar mijn mening overzichtelijker te maken.
KDE het oude menu vind ik fijner dan dat wazige menu wat ze  nu hebben maar een dash zoals Unity zie ik niet zitten.

Maar je kunt gelukkig kiezen in wat voor desktop je wilt.
Aan mij zijn die nieuwe omgevingen niet besteed al vind ik Windows 8 het minst slechte van de 3. Is in basis een menu maar dan raar uitgevoerd maar wel overzichtelijker.
Daarbij vind ik die info in die blokken best wel fijn.
Wou eigenlijk zo iets voor Linux hebben maar dan in een andere opzet.
Die lenzen zijn wel een goed idee alleen vind ik ze niet zo goed uitgewerkt. Daar laten ze naar mijn mening wat liggen.

@Crashit: wat ik mij echter afvraag, waarom willen ontwikkelaars van UI's aldoor dat ik aan iets nieuws ga wennen? ik ben blij met wat ik had, en ik wil helemaal niks nieuws.

Dat is volgens mij voor veel mensen zo. De vernieuwingsdrang in de ict is niet aan iedereen besteed. Nog steeds gebruiken heel veel mensen naar volle tevredenheid Windows XP. De verlenging van 3 naar 5 jaar ondersteuning van Ubuntu LTS versies zal denk ik voor veel mensen erg welkom zijn. Eens in de vijf jaar aan een nieuw systeem wennen is voor de meeste mensen meer dan genoeg.
Zo heel groot is die vernieuwingsdrang in de ict nou ook weer niet. Op het werk gebruiken we nog spul uit het jaar 2000, wat m.i. aantoont dat bedrijven aartsconservatief zijn als het gaat om vernieuwing van de ict. Het is niet voor niets dat het Microsoft tien jaar kostte om een nieuw besturingssysteem uit te poepen, wat vervolgens uitgekotst werd door de goegemeente (Vista). Met Windows 7 hebben ze het eindelijk voor elkaar, maar nu gaat MS weer richting Windows 8, wat m.i. op de desktop net zo'n afgang wordt als vista / 2000. Uiteindelijk zijn die vernieuwingen echter wel nodig, omdat oude besturingssystemen tegen grenzen aanlopen wat betreft de hardware en beveiliging. Bovendien brengen ze verbeteringen (qua veiligheid, usabiliteit, uiterlijk) die beter aansluiten op de moderne eisen van vandaag. En als ict niet om de zoveel jaar met iets nieuws op de proppen komt, zouden we nu nog met IPv4 zitten. Lijkt me ook niet echt handig. 

Grote bedrijven hebben het gewoon nodig om te sleutelen aan hun producten, om nog actueel en interessant te blijven voor mensen. Veel mensen raken snel uitgekeken op 10 jaar dezelfde desktop waar je nooit wat fatsoenlijks mee kon doen, anderen blijven liever bij het oude vertrouwde. Persoonlijk vond ik Gnome 2.x behoorlijk goed - beter dan Windows - maar Gnome Shell vind ik gewoon beter. Niet alleen omdat het een minder spartaans uiterlijk heeft dan Gnome 2.x, maar ook omdat er gewoon handigheidjes in zitten die ik miste in Gnome 2.x. En met elke nieuwe release wordt Gnome Shell alleen maar beter. Voor mij een reden om mee te gaan met de trend ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

@emiel:
"Voor mensen die 100% met de muis werken zijn het geen verbeteringen. Voor mensen die graag sneltoetsen gebruiken is het een verbetering al zie ik niet overal een verbetering en dan met name als je meerder bureaubladen gebruikt."

Zou je nu eens kunnen ophouden met dit soort statements? Het is helemaal geen feit, het is een MENING. Zou je dat voortaan dan ook willen toepassen op die manier? Dankjewel.
Ik muis 98% in Unity en geen problemen ermee.

@foxofinety: Je kunt ook gewoon weer terug naar het prille begin met Mac Lisa en Dos 1.0 :D

Offline lizardman

  • Lid
Het fijne van de oude menu's was dat je er lekker in kon 'browsen' en zodoende een goed overzicht had van wat er zoal op je computer te doen was....
tegenwoordig moet je 'sleutelwoorden' verzinnen als je iets wil, en dan maar hopen dat je iets vindt wat je kunt gebruiken.....in mijn ogen zeker geen vooruitgang.
Ik hou er niet van als mijn computer mij verrast, ik moet er van op aan kunnen!
Ik kan Linus alleen maar gelijk geven!
Maar dat is natuurlijk een persoonlijke visie :)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Het fijne van de oude menu's was dat je er lekker in kon 'browsen' en zodoende een goed overzicht had van wat er zoal op je computer te doen was....
In de dash kun je met filteren EXACT hetzelfde bereiken (zie bijlage).

Citaat
tegenwoordig moet je 'sleutelwoorden' verzinnen als je iets wil,
Hoeft dus niet (zie hier boven), maar het mag wel, als je dat wilt.

Offline emiel1976

  • Lid
@Vistaus, Nee!.
Tevens is het de opzet van die nieuwe systemen om meer met sneltoetsen te doen.
Ik start meer programma's op en ik wissen heel veel van bureaublad. In de launcher kan ik als ik alles wat ik gebruik het niet meer terug vinden omdat het dan op stapelt. Moet dan het menu gebruiken en het menu met de muis is nou niet echt optimaal.
Tevens als jij 98% met de muis doet dan kun je beter een andere desktop omgeving nemen. Heb mijn muis klikken geteld in Unity en dat vergeleken met Xubuntu en je bent vaak dubbel zo veel aan het klikken zodra het niet in je launcher staat.


@markba, Door dat menu heen zoeken naar wat je wilt openen is niet echt prettig.
Voor je daar bent ben je tevens een aantal klikken verder.
En het is niet echt overzichtelijk, het is veel onduidelijker om iets terug te vinden en vooral als je veel programma's hebt die bijvoorbeeld onder office of iets dergelijks staat. Je hebt dan weer een scherm vol iconen. Kun je net zo goed Windows nemen waar je bureaublad vol staat met iconen.


"Tevens is het de opzet van die nieuwe systemen om meer met sneltoetsen te doen. "

Bron? Want ik lees dat namelijk nergens terug. Het enige wat ik lees is dat ze die sneltoetsen hebben toegevoegd, maar ik haal er nergens uit dat het de bedoeling is meer met sneltoetsen te gaan doen.

"Tevens als jij 98% met de muis doet dan kun je beter een andere desktop omgeving nemen. Heb mijn muis klikken geteld in Unity en dat vergeleken met Xubuntu en je bent vaak dubbel zo veel aan het klikken zodra het niet in je launcher staat. "

Een paar klikjes meer of minder maakt mij niet uit. De muis is bij mij zo vanzelfsprekend dat ik daar niet eens op let; ben het gewoon.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
ik wil niet iets ter vervanging van het menu, ik wik het menu zelf.
Het menu is niet weg, deze is er nog steeds; de HUD is geen vervanging maar puur optioneel. Dus als je die niet wilt gebruiken, dan gebruik je 'm niet maar blader dan gewoon door het menu.

@markba, Door dat menu heen zoeken naar wat je wilt openen is niet echt prettig.
Voor je daar bent ben je tevens een aantal klikken verder.
En het is niet echt overzichtelijk, het is veel onduidelijker om iets terug te vinden en vooral als je veel programma's hebt die bijvoorbeeld onder office of iets dergelijks staat. Je hebt dan weer een scherm vol iconen. Kun je net zo goed Windows nemen waar je bureaublad vol staat met iconen.
Of je het prettig vindt is een persoonlijke smaak, en daarover valt niet te twisten.

Waar mijn reactie om gaat is de bewering dat je programma's niet meer per categorie kunt browsen: dat is dus absoluut NIET zo, want de indeling per categorie is namelijk exact hetzelfde, sterker nog, beiden maken gebruik van dezelfde categorie-indeling. Het ziet er wat anders uit, dat klopt, ja; maar de functionaliteit blijft gelijk. QED

En ook de gedachte dat je dat altijd nodig hebt, omdat je menuutjes nu eenmaal ook zo werken, ook dat is niet zo. Want de meest gebruikte programma's (90%) staan in je starter, van 9% weet je de naam of functie, dus die kun je zo opzoeken in de dash en die laatste 1%, die zou je dan via de categorie (filtering) moeten vinden (ik verzin maar wat percentages). Lijkt me allemaal niet echt een probleem dus...
« Laatst bewerkt op: 2012/06/06, 23:28:49 door markba »

Offline emiel1976

  • Lid
90% van mijn programma's die ik gebruik in de starter is geen optie voor mij.
Heb het geprobeerd maar dan stapelt alles op en het word er dan niet echt duidelijker op. Voor mensen die minder programma's gebruiken is het wel een ding om het zo te gebruiken.

Ja het menu is er nog en daar heb je gelijk in.
Natuurlijk is het persoonlijk maar het menu zoals het nu is, is nogal onduidelijk door de afmetingen en zorgt voor meer muisklikken en meer muis kilometers.

@Vistaus, Jongeren houden meer van dat soort omgevingen.
Merk het ook met hoe ze met hun telefoon om gaan en wat er allemaal op moet.

@crashit, Beetje late reactie van mij maar bij deze.
Ik heb Win 95 over geslagen omdat het waardeloos was. Verder heb ik alles gehad en Win ME heb ik ook gelijk weg gedaan.
Ik was snel aan alle systemen gewend. Overstap van XP naar Win 7 is veel kleiner dan straks naar Win 8 of een Unity en Gnome3.
Dat vergt veel meer tijd om te wennen en als dat wennen langer duurt dan haakt men ook weer af en ben je ze kwijt.
Is ook het risico wat Windows loopt met Win 8 en ook OS X krijgt steeds mee commentaar dat ze naar een iOS desktop omgeving gaan.
Men blijft niet voor niets zo lang bij XP. Als ze snel gewend zijn aan Win 7 dan zouden ze daar gelijk naar over gaan maar Vista buiten dat het slecht werkte kwam niet van de grond.
Meeste mensen willen geen tijd besteden aan hun systeem en dat is iets wat er voor kan zorgen dat men niet die overstap maakt.
Ik krijg meer en meer vragen over Windows 7 omdat ze niet naar Win 8 willen en wel hun huidige systeem moeten vervangen. Ze willen niet wachten op Windows 8 omdat het er voor hun eng uit ziet.
Vandaar dat ik zeg dat als men niet snel aan een systeem kan wennen, dat het niet een goed systeem is. Niet dat het systeem slecht is maar omdat de gebruiker geen tijd wil besteden om het te leren.
Ik heb Unity weken gebruikt en af en toe probeer ik het nog eens als men weer eens roept hoe goed het is maar iedere keer kan ik er niet aan wennen.

"Merk het ook met hoe ze met hun telefoon om gaan en wat er allemaal op moet."

Ja, tuurlijk. Ga nou eerst webOS maar eens bekijken vooraleer je dat soort uitspraken richting mij doet en dan zul je wel zien dat ik heel anders met mijn telefoon omga ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Jongeren in het algemeen Vistaus.
Jij bent zo'n apart modelletje die net wat anders is dan de rest van de jongeren. ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Ja het menu is er nog en daar heb je gelijk in.
Natuurlijk is het persoonlijk maar het menu zoals het nu is, is nogal onduidelijk door de afmetingen en zorgt voor meer muisklikken en meer muis kilometers.
Je bedoelt hier de filter-optie in de dash. Wat ik hier boven geschetst heb: deze heb je alleen in wat sporadische gevallen nodig (en ja je hebt gelijk dat het dan net wat langer duurt), dus om hier nu een heel systeem voor af te schieten? Soms lijkt het wel eens dat van kleine dingen een groot probleem gemaakt wordt, om maar niets nieuws te willen leren of zo, terwijl het rationeel gezien geen enkel probleem is.

90% van mijn programma's die ik gebruik in de starter is geen optie voor mij.
Heb het geprobeerd maar dan stapelt alles op en het word er dan niet echt duidelijker op. Voor mensen die minder programma's gebruiken is het wel een ding om het zo te gebruiken.
Ik bedoel hier eigenlijk: programma's die je 90% van de tijd gebruikt. Normaal gesproken is dat véél minder dan 90% van het aantal de programma's want maar een handvol programma's gebruik je heel veel (ik tenminste en de meeste mensen die ik ken). Bij mij zijn dat zo'n 10 programma's die netjes in de starter passen.

Heb het geprobeerd maar dan stapelt alles op en het word er dan niet echt duidelijker op. Voor mensen die minder programma's gebruiken is het wel een ding om het zo te gebruiken.
Inderdaad, met te veel iconen in de starter wordt het er niet beter op. Zelf kijk ik zeer kritisch naar de starter, elk programma wat ik langere tijd (een paar weken) niet meer gebruikt heb, verwijder ik, ik kan er immers altijd bij via de dash. Zie de starter als een soort favorietenbalk: daar ga je ook niet elk programma wat je ooit gebruikt hebt en nog zult gaan gebruiken er in zetten, want ja, dan kun je het moeilijk 'favorieten' blijven noemen.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/07, 08:08:50 door markba »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
@Vistaus,

Die  muis is bij mij ook heel vanzelfsprekend. Maar ik krijg daar wel eens een behoorlijke lamme arm en schouder van. Dan ga ik lekker aan de sneltoetsen voor het standaard werk.

Die sneltoetsen voor standaard klussen zijn zo gek nog niet. Dat gaat een heel stuk sneller. Maar met nadruk alleen voor standaard klussen ... .

Wat die nieuwe omgevingen betreft zie ik het voordeel wel. Maar ik ben zo gewoon aan die oude menu's. Het zou al schelen dat ik ze op het werk niet meer zou hebben  O0
« Laatst bewerkt op: 2012/06/07, 09:09:01 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Het is ook zo dat ik met Unity werk; gewoon goed voor ogen houden wat je als favoriet beschouwd. De terminal b.v. roep ik gewoon op met de toestencombinatie ctrl+alt+t, dus daar maak ik geen favoriet van  in mijn balk. En zo gaat de logica gewoon door.
Zelfs mijn vriendin, die Unity dagelijks gebruikt, kan haar weg makkelijk vinden in de Dash en logische structuren van HUD e.d. , en zij is pas vorig jaar begonnen met computers.
Net zoals Markba zegt: rationeel denken met een OS !

Persoonlijk zweer ik bij KDE, maar dat is wel erg off-topic ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
@markba, Het menu is te omslagtig voor mij. Als ik op het menu klik krijg ik eerst een ander scherm waarna ik daarna verder kan gaan.
En verder vind ik het zeer onoverzichtelijk al die iconen.
Voor mij te veel muisklikken, te onoverzichtelijk en te veel muis meters.
Maar dat is omdat ik echt met een muis werk want de meeste zullen dat menu amper gebruiken en zullen typen wat ze willen hebben.

 90% van de programma's die ik gebruik, gebruik ik regelmatig en met regelmatig is eigenlijk 3 á 4 keer per week en dan is het niet fijn als je in die launcher loopt te zoeken.
Stond een beetje vreemd maar ik gebruik veel programma's omdat ik het leuk vind om van alles te doen op mijn systeem.
Als ik niet zo veel programma's gebruikte was het wel de oplossing maar dan was tevens de vraag wat ik met Unity zou moeten als ik ook met een lichter systeem het zelfde zou kunnen doen.
Verder blijf ik bij het probleem om snel van bureaublad te wisselen. Als je dat niet gebruikt dan zul je het geen probleem vinden maar als je veel van bureaublad wisselt dan is 2x klikken of meerdere toetsen gebruiken om te wisselen niet echt de oplossing.
Heb het geprobeerd met AWN en die desktop wisselaar en dat werkte veel beter.
Snap nog niet waarom ze dat zo doen en waarom Gnome 3 het op die manier doet hoe ze het nu hebben.

Ik blijf mij ergeren aan extra klik acties en dergelijke die onnodig zijn met een kleine aanpassing.
Het is voor mij een hele opstapeling van dingen waarom ik niet aan Unity en al helemaal niet aan Gnome 3 kan wennen.
Maar dat is hoe ik werk en hoe ik altijd mijn systeem heb ingedeeld.

@Joris Donders, Ja zo kun je, je launcher korter houden maar ik ben geen sneltoetsen gebruiker.
Heb ze in Xfce maar gebruik ze daar ook niet.

Unity is niet aan mij besteed.
Snap een aantal dingen wel maar ik zou ze anders uitvoeren waardoor je geen onnodige acties hoeft te doen en het overzichtelijker word.
Tevens blijf ik niet snappen waarom alles vast moet staan en ik niet mijn werk balken kan plaatsen waar ik wil en hoe ik wil.
Lijkt mij dat ze dit met opzet doen om er voor te zorgen dat het herkenbaar is als Ubuntu.


 

Maarja, kennelijk is het voor jou een beetje teveel gevraagd om wat objectiever te zijn. Tuurlijk mag je een eigen mening hebben, maar houd ook rekening met anderen; niet alleen jou oude UI regeert.

Leuk, en dat zeg jij?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04