Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Daar is ie! (Officieel)  (gelezen 17516 keer)

Offline Roel1963

• Lid
Re: Daar is ie! (Officieel)
« Reactie #75 Gepost op: 2012/04/28, 21:59:35 »
Citaat
Bedankt voor het antwoord, maar het is niet echt een antwoord. Bodhi zal ongetwijfeld een
prima distributie zijn. Maar ik wil gewoon mainstream (K/L/X/Ubuntu) houden  en niet een afsplitsing
gebruiken. Je hebt ook Mint en andere afsplitsingen, die ongetwijfeld voor sommigen
mooier en handiger zijn. Maar het is geen wonder dat Linux voor de normale huis-tuin-en-keuken computers
Linux nog maar marginaal (een paar promille ?) gebruikt wordt met al die honderden
verschillende distributies.

Je bent er wel mee bekend dat ubuntu zelf ook een afsplitsing is?

Offline aartje

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2012/04/29, 04:01:56 »
@aartje: En niemand in mijn omgeving gebruikt fvwm, twm of openwindows. Jou argument voor Linux is dus dezelfde als voor mij op Windows.
Overigens is WindowBlinds behoorlijk populair want zelfs Lifehacker schrijft er zo nu en dan over.

Trouwens, als die versnippering het probleem is, hoe zit dat dan bij Android volgens jou? Samsung Touchwiz-Android, Motorola MotoBlur-Android, HTC Sense-Android... en toch razend populair ondanks dat het versnipperd is. Er speelt dus wel meer mee dan alleen versnippering :)
Ik ben een oude l.... , dus ik houd me niet zo bezig met die telefoontjes, maar Android is natuurlijk ook
gewoon Linux en ik had het idee (misschien wel fout) dat alle Android-toestellen ongeveer dezelfde
gebruikersinterface hadden (?). Volgens mij kan een bezitter van een Samsung Android toestel een HTC-Android
bezitter meestal wel helpen.

Trouwens Apple is (tegenwoordig) ook een uitgebreide Unix en heeft zich ook steeds ongeveer aan zijn eigen
gebruikersinterface gehouden en heeft daardoor een lagere instap. En Apple is toch heel wat populairder
dan welke Linux-versie dan ook.

Dus wat ik wil zeggen is dat een ongeveer Uniform-interface wel zou kunnen helpen bij de populariteit van
Linux.

Gezien jij het niet helemaal snapt, zal ik alleen op je laatste punt ingaan en dat is namelijk die uniforme interface. Dat is waar Canonical dus mee bezig is. Ik zal je ook even dit artikel meegeven, is gisteren geschreven en laat duidelijk zien dat Canonical wel degelijk een grote kans heeft op uniform gebied ;)
http://www.itworld.com/mobile-wireless/272108/will-apples-vision-upset-unity-cart
Ik heb helemaal geen zin in een discussie over wel of niet Unity. Mijn vraag/opmerking was dat Lubuntu gebruikers
niet het voorrecht krijgen van een langere LTS release. Daar kreeg ik het antwoord op dat Lubuntu te weinig
mankracht heeft om die versie 5 jaar te onderhouden. Het grootste gedeelte van die distributie wordt wel
onderhouden (eigenlijk alleen de LXDE-gerelateerde  zaken niet.
Een ander antwoord was de suggestie om Bodhi met E17 te gebruiken. Misschien een prima alternatief, maar
ik heb op verschillende computers al Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Ubuntu (gnome en unity), Mint met elkaar
vergeleken en merkte dat Lubuntu voor mij het beste past op een oude computer. Ik heb gewoon geen
zin om ook nog eens E17 te proberen.

Als Unity er voor zorgt dat Linux een doorbraak krijgt, prima, geweldig etc.  Maar mijn eigen ervaringen er mee
geven me niet veel hoop, ook omdat ik helemaal zero belangstelling heb voor die Android en Iphone-gevalletjes waar
het op zou moeten lijken.
Ik stop met deze discussie, ik heb wel wat beters te doen.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2012/04/29, 04:09:13 »
Citaat
Bedankt voor het antwoord, maar het is niet echt een antwoord. Bodhi zal ongetwijfeld een
prima distributie zijn. Maar ik wil gewoon mainstream (K/L/X/Ubuntu) houden  en niet een afsplitsing
gebruiken. Je hebt ook Mint en andere afsplitsingen, die ongetwijfeld voor sommigen
mooier en handiger zijn. Maar het is geen wonder dat Linux voor de normale huis-tuin-en-keuken computers
Linux nog maar marginaal (een paar promille ?) gebruikt wordt met al die honderden

Ja, natuurlijk, van Debian, maar het is wel een professioneel opgezette distributie, die zich richtte
op de normale huis-, tuin- en keuken-gebruiker en was veel makkelijker in het gebruik dan bv. Suse
en is (even?) de meest populaire distributie geweest. Maar ik zie het nut van die tientallen andere
distributies niet echt. Ik zie alleen dat de normale dat ook een reden zal vinden om nooooit
naar Linux over te stappen.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2012/04/29, 04:10:22 »
Citaat

Ja, natuurlijk, van Debian, maar het is wel een professioneel opgezette distributie, die zich richtte
op de normale huis-, tuin- en keuken-gebruiker en was veel makkelijker in het gebruik dan bv. Suse
en is (even?) de meest populaire distributie geweest. Maar ik zie het nut van die tientallen andere
distributies niet echt. Ik zie alleen dat de normale gebruiker (Henk en Ingrid ??) dat ook een reden zal vinden om nooooit
naar Linux over te stappen. En geloof maar dat Microsoft het wel geweldig vindt. =D

« Reactie #79 Gepost op: 2012/04/29, 10:19:51 »
@aartje: Nee, want ik ben een Androider of iPhoner omdat ik Unity gebruik wil je zeggen ??? Android kan mijn rug op en de iPhone is overpriced meuk. Dus ga nu niet mensen die Unity gebruiken ook nog eens voor Androiders of iPhoners uitmaken, want dat is helemaal niet altijd waar (en in mijn geval dus ook niet).

Edit: nounou, hou ik me in om het redelijk formeel te houden wordt het alsnog geknipt ??? zo beter dan?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/29, 10:28:40 door Vistaus »

« Reactie #80 Gepost op: 2012/04/29, 10:48:10 »
@aartje: er zijn veel mensen die gewoon een distributie kiezen omwille van aanraden door derden. Ubuntu heeft een grote bekendheid (en andere Debian-afgeleiden) en mede daarom is die distro razend populair. Keuzes worden veelal gemaakt door gewoon bekendheid.
Dat je het bos niet meer ziet door de bomen, is mede dat je niet goed weet wat je zelf wenst. 
Ik ga niet veralgemenen, maar als steunpunt van Ubuntu ga ik wel degelijk de boer op met deze distro. Maar moest nu zijn dat ze liever Mint of iets anders wensen, zal ik die persoon ook helpen.

Goed weten wat je met een OS wilt doen is de eerste prioriteit om ermee te werken. De afgeleiden van een grote distro, kunnen een keuze zelfs vergemakkelijken als je goed voor ogen houdt wát precies je nodig hebt. Gewoon de kudde volgen is een niet verstandige houding, en gewoon stereotypen is zelfs nog erger. Een individuele keuze is wat ze is, daar heeft niemand over te oordelen. En ja, ik help ook nog mensen met typische Windows-problemen, of leg uit hoe ze met hun iPhone kunnen werken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2012/04/29, 10:49:40 »
Ben het voor een groot deel wel met @Aartje eens ,goed de Linux Mensen zeggen dan dat het prachtig is die grote (vrije) keuze en mogelijkheden.
Maar het is en blijft een versnippering die de populariteit  van Linux niet te goede komt wat betreft omsteigers van Windows naar Linux , drie of vier keuzes zou beter zijn geweest.
B.V Suse , Debian ,Ubuntu en weet ik ,wat nog voor één.
De kracht van Ubuntu is wel de keuzes wat  zoals Uby , Xuby en Lubuntu etc dus voor elke hardware keuzes. (en toch is het allemaal Ubuntu)
En over die 6 maandelijkse nieuwe uitgaves zal ik maar niet beginnen ,ik vind dat dus knudde (te snel en te veel drie vierde van de bugs eruit en ze beginnen al met iets nieuws).
« Laatst bewerkt op: 2012/04/29, 10:51:53 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2012/04/29, 12:46:18 »
@aartje: Nee, want ik ben een Androider of iPhoner omdat ik Unity gebruik wil je zeggen ??? Android kan mijn rug op en de iPhone is overpriced meuk. Dus ga nu niet mensen die Unity gebruiken ook nog eens voor Androiders of iPhoners uitmaken, want dat is helemaal niet altijd waar (en in mijn geval dus ook niet).

Edit: nounou, hou ik me in om het redelijk formeel te houden wordt het alsnog geknipt ??? zo beter dan?
Nou, nog één commentaartje dan. Nee, dat bedoel ik helemaal niet. Maar er werd verwezen naar een artikel
waarin simpel gezegd het nut van Unity voor een groot deel zat, dat je ongeveer eenzelfde gebruiksinterface
zou hebben als bij die telefoontjes. En dat zou wel eens een prima argument kunnen zijn voor de jongere
generatie, die wel door hun telefoon of Ipad gewend zijn aan zo'n soort interface. En je kan daar waarschijnlijk makkelijker
een touchscreen mee integreren. Maar zoals ik zei, Unity heeft voor mij geen voorkeur, ook omdat ik niet aan die apparaatjes
gewend ben, mede omdat ik waarschijnlijk een verstarde oude l... ben  >:( , maar ik kan me helemaal voorstellen dat
anderen het wel een prachtig interface vinden. Ik wou alleen op een oude computer Lubuntu met een 5  jaar LTS versie,
omdat dat voor mij (!) genoeg is, makkelijk te gebruiken is en goed genoeg om mijn applicaties mee op
te starten.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #83 Gepost op: 2012/04/29, 12:56:36 »
Ik wou alleen op een oude computer Lubuntu met een 5  jaar LTS versie,
omdat dat voor mij (!) genoeg is, makkelijk te gebruiken is en goed genoeg om mijn applicaties mee op
te starten.
En die heb je nu.... voor 90 %.  :)

Je zou zelfs kunnen overwegen om Lubuntu 12.04 de volle vijf jaar te blijven gebruiken, aangezien het behoorlijk onwaarschijnlijk is dat er ooit een specifieke aanval komt op verouderde LXDE-pakketten (loont de moeite niet, voor de makers van aanvalprogramma's). Het blijft een risico, maar het is wel een klein risico.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2012/04/29, 13:40:21 »
Ik wou alleen op een oude computer Lubuntu met een 5  jaar LTS versie,
te starten.
En die heb je nu.... voor 90 %.  :)

Je zou zelfs kunnen overwegen om Lubuntu 12.04 de volle vijf jaar te blijven gebruiken, aangezien het behoorlijk onwaarschijnlijk is dat er ooit een specifieke aanval komt op verouderde LXDE-pakketten (loont de moeite niet, voor de makers van aanvalprogramma's). Het blijft een risico, maar het is wel een klein risico.
Ja, Pjotr, bedankt voor de info. Dat is in ieder geval een geruststelling, hoewel ik die vijf jaar misschien niet
eens uitzing ;)

Verder ben ik van mening dat Ubuntu gebruiken ook een steun is voor Mark Shuttleworth (of hoe hij ook heet),
die toch maar mooi zijn kapitaal van een paar honderd miljoen ingezet heeft om Ubuntu op te starten.
En dat lukte hem voor kort heel aardig, alleen ben ik bang dat versnippering de doodsteek word.

Dus mijn motto is : "Gebuik origineel (K,L,X) Ubuntu"

« Reactie #85 Gepost op: 2012/04/29, 15:17:13 »
@aartje: Voor de jongere generatie... Ik in ieder geval niet dud. Ben 20, maar het gaat mij niet om uiterlijk maar om waar ik mee kan werken. Ik kan werken met Unity en jij met LXDE. Prima, ieder zo zijn keuze :) En op mobiel gebied kan ik niet werken met iOS of Android (ondanks dat ik Android 1,5 jaar gebruikt heb).
Maarja, ik weet dat ik in de minderheid ben op mijn leeftijd ;)

Offline bwman

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2012/04/29, 20:51:59 »
Hier draait ie ook perfect en heb het  eens uitgetest, ik heb de update gedaan rechtstreeks zonder clean install te doen en ik moet zeggen geen enkel probleem tot zover, dus fingers crost.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

« Reactie #87 Gepost op: 2012/04/29, 22:09:35 »
Het enige wat bij mij slechter werkt is het touchpad. Verder werkt eigenlijk alles hetzelfde of beter. Vooral de tijd die nodig is om in standby te gaan of eruit te komen zijn is een stuk korter geworden. Ik gebruik nu wel Mate, maar ik ga binnenkort even kijken hoe goed de Gnome 3 fallback intussen is.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline MKe

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2012/04/30, 08:48:00 »
Ik heb hem gedownload, maar nog niet geinstalleerd. Ik ben er nog niet uit of ik weer Kubuntu installeer (waarover ik in de 11.10 versie erg tevreden ben) of dat ik Unity weer een nieuwe kans geef.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/30, 09:12:12 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #89 Gepost op: 2012/04/30, 08:57:05 »
@Gymnasiast
Dit ziet er wel goed uit, vind ik persoonlijk
http://www.youtube.com/watch?v=DIQXKrH46wI

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2012/04/30, 09:33:52 »
Ik heb hem gedownload, maar nog niet geinstalleerd. Ik ben er nog niet uit of ik weer Kubuntu installeer (waarover ik in de 11.10 versie erg tevreden ben) of dat ik Unity weer een nieuwe kans geef.

Ik heb Unity wel weer eens geprobeerd met  Ubuntu 12.04 en ik kan niet anders zeggen dat  de werking van Unity enorm verbeterd is  vergeleken met de laatste keer dat ik met versie 11.10 heb gewerkt.  De installatie van de nieuwe Ubuntu verliep zonder problemen en tot nu toe ben ik vreemde dingen tegengekomen, is dit de eerste ubuntu zonder kinderziektes? M.a.w.  Ubuntu 12 met Unity is als je het mij zou vragen een aanrader.

« Reactie #91 Gepost op: 2012/04/30, 11:12:29 »

Heb de Live-CD al uitgeprobeerd en dat ging uitstekend. Voorlopig (kan een periode beschrijven van een halve dag tot een maand ;) ) blijf ik nog wel even bij Kubuntu 11.10 echter, die heb ik net een beetje naar smaak geconfigureerd.

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2012/04/30, 21:57:38 »
Omdat ik de PC van de kinderen (dual boot met XP) opnieuw in moest delen vanwege vol-lopende partities, heb ik de stap gezet: een dual-boot 12.04 met XP.
XP op een interne schijf, 12.04 op de andere. Pentium 4, 3.0 ghz met 2 GB werkgeheugen.
Installatie en afwerken Ubuntu ging als een speer.
Helaas had XP wat meer tijd nodig (maar wat wil je 12 jaar oud -of zo- tegen 3 dagen jong) onder andere vanwege het ontbreken van drivers.

Ubuntu loopt behoorlijk goed. Alles werkt out of the box. De installatie van de Canon MP640 verliep prima.
Wat me opvalt: in het inlogscherm gaat de muis wat hakkelend en bij het uitloggen naar het inlogscherm toe heeft hij veel tijd nodig (evenals bij het uitschakelen). De launcher verdwijnt wel, maar komt niet terug in beeld als ik met de muis naar de linkerkant van het scherm beweeg. Dus maar vastgezet.
Als ik de 64bit versie (die ik op mijn eigen Athlon64X2 4400+ op USB stick getest heb) vergelijk met de 32bit versie die ik vandaag geïnstalleerd heb dan zie ik wat (default) verschillen zoals de optie om de launcher/afmetingen iconen aan te passen. In de 64bit kan ik schermen naar links, recht of naar boven gooien waarna het scherm een bepaald formaat aanneemt. In de 32 bit versie doet hij dit niet. Ik ga er vanuit dat het verschil hem zit in de beperktere 3d mogelijkheden van de PC van mijn kinderen. Ik zal dit dus eens moeten testen op mijn eigen pc om te zien of het daaraan ligt. Het softwarecentrum vind ik in beide versies erg langzaam. Waarschijnlijk een te grote kerstboom die teveel opgetuigd is.
Dit gezegd hebbende: ik ben best wel tevreden met deze nieuwe versie. Het zou dus best wel eens kunnen gebeuren dat deze versie zodra het de puntversie-status bereikt heeft, mijn huidige 10.04 gaat vervangen. Als dat mag van moeder de vrouw, die nog erg moet wennen aan Unity :-)

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #93 Gepost op: 2012/05/03, 10:00:49 »
Het zou dus best wel eens kunnen gebeuren dat deze versie zodra het de puntversie-status bereikt heeft, mijn huidige 10.04 gaat vervangen. Als dat mag van moeder de vrouw, die nog erg moet wennen aan Unity :-)
Ik was ook van plan om te wachten tot 12.04.1 voor de gezinscomputer, maar ik heb de stap gisteren al gezet. Precise is nu al zo goed, dat ik geen zin had om nog langer te wachten.

Ik heb gekozen voor Xubuntu 12.04 op deze computer, en dus niet voor Unity. Twee voordelen: Xubuntu 12.04 is een stuk sneller dan de oude Ubuntu 10.04 die erop stond, en mijn vrouw kon er direct goed mee overweg.  =D

Offline MKe

• Lid
« Reactie #94 Gepost op: 2012/05/03, 14:42:35 »
Ik heb Unity wel weer eens geprobeerd met  Ubuntu 12.04 en ik kan niet anders zeggen dat  de werking van Unity enorm verbeterd is  vergeleken met de laatste keer dat ik met versie 11.10 heb gewerkt.  De installatie van de nieuwe Ubuntu verliep zonder problemen en tot nu toe ben ik vreemde dingen tegengekomen, is dit de eerste ubuntu zonder kinderziektes? M.a.w.  Ubuntu 12 met Unity is als je het mij zou vragen een aanrader.
Mijn probleem is dat ik de ouderwetse taakbalk mis in Unity. In Kubuntu en XFCE werkt die prima en de zijbalk is niet echt een vervanger. Daarom zit ik er nu tegenaan te hikken. Maar het is waarschijnlijk een kwestie van nieuwe automatismen aanwennen. Ik heb de live cd nog steeds niet geprobeerd. Moet dat nu wel een keer gaan doen, maar ja, de tijd he....

« Reactie #95 Gepost op: 2012/05/03, 17:34:05 »
Met een kleine plugin kun je die balk wel onderaan zetten, dan heb je wel een beetje dat effect ;)

Offline midas

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2012/05/03, 19:33:55 »
Aan Unity ben ik nu weer binnen een week gewend. Het ziet er nu allemaal wat gelikter uit en alles werkt wat sneller en soepeler dan de oude Unity-versie uit 11.10. Maar één dingetje mis ik wel uit Oneiric...dat was dat de Unity-favorietenbalk (links) op het bureaublad altijd zichtbaar was en onder applicaties instelbaar. Nu is-ie óf continu zichtbaar in elk scherm óf alleen zichtbaar door de cursor naar links(boven) te duwen. Dus ook op het bureaublad.

Er schijnt wel iemand een PPA uitgebracht te hebben die deze functie binnen Unity weer herintroduceert...maar om nu alweer met PPA's te gaan rommelen in dit vroege stadium? Wie weet komt er wel weer een nieuwe Unity-versie uit...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

« Reactie #97 Gepost op: 2012/05/03, 20:30:21 »
Ubuntu Tweak heeft die optie aan boord. Het is niet dat de optie van Dodge verwijderd is, alleen dat ie uitgeschakeld is op GUI-niveau. Daarom dat Ubuntu Tweak wel die GUI-optie ervoor heeft :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2012/05/03, 23:03:59 »
Ik stel wel vast dat de optie in ccsm níet meer voorkomt. Zeker dat de optie in Ubuntu Tweak wel degelijk werkt?

« Reactie #99 Gepost op: 2012/05/04, 00:29:56 »
Zeker dat de optie in Ubuntu Tweak wel degelijk werkt?

Ja.