Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KDE brengt eigen tablet uit  (gelezen 9972 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: KDE brengt eigen tablet uit
« Reactie #26 Gepost op: 2012/02/03, 01:01:29 »
Je kunt toch KDE voor de tablet los downloaden en er zelf op zetten of niet?
Want als dat zo is kun je beter de Android versie nemen want die kost 100 euro minder.
Die is open en je kunt er dan zelf op zetten wat je wilt.

« Reactie #27 Gepost op: 2012/02/03, 11:07:34 »
Je kunt toch KDE voor de tablet los downloaden en er zelf op zetten of niet?
Want als dat zo is kun je beter de Android versie nemen want die kost 100 euro minder.
Die is open en je kunt er dan zelf op zetten wat je wilt.

Die KDE-versie is ook open, kun je ook opzetten wat je wilt. Dat geldt voor meer tablets. HP Touchpad, Motorola Xoom, Asus Transformer. Allemaal open bootloaders.

Maar je kunt het inderdaad zelf op die Android-tablet van ze zetten, dat klopt, alleen moet je dan wel weten wat je doet (oftewel: de installatieinstructies lezen) en daar hebben veel mensen geen zin in, dus is voorgeïnstalleerd beter.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2012/02/03, 19:16:34 »
Ja maar ik vind het verschil van 100 euro tegenover 200 euro wel heel erg groot.
Is even klooien niet zo erg.

« Reactie #29 Gepost op: 2012/02/10, 19:51:18 »
Volgens Stephan Goossens komen er meer tablets met KDE uit:

" Higher power devices will come later, as well as other screen sizes.  What makes this so stupendously cool, is the fact that it is a FULLY OPEN-SOURCE powered device, on OPEN-SOURCE TERMS.

Basically, this is the birth of a whole range of devices which we can customize, modify install other DE's, etc. without having to sneak behind the parent company's back by rooting it. "

Hoewel die laatste zin niet helemaal waar is want de HP Touchpad is volledig geroot out-of-the-box en Windows-tablets zijn ook gewoon superuser straks, maar verder is het wel geweldig nieuws natuurlijk! :)

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #30 Gepost op: 2012/02/11, 17:18:31 »
ik heb geprobeerd KDE op mijn tegra-II tablet te zetten, strontingewikkeld! daar komt bij dat de TEGRA-port van mer nog in alpha is en dus verschrikkelijk instabiel is, heb meteen de oude android-image weer teruggezet.... word dus wachten totdat hij wel bruikbaar is.

« Reactie #31 Gepost op: 2012/02/21, 19:28:35 »
Kijk eens aan emiel, boven jou verwachting zijn er veel en veel meer orders dan verwacht: http://aseigo.blogspot.com/2012/02/spark-pre-orders-closed.html

« Reactie #32 Gepost op: 2012/03/06, 21:58:26 »
Naast Blackberry gaat HP nu i.s.m. met OpenMobile ook Android-apps toelaten: www.webosnation.com/openmobile-working-hp-make-android-apps-webos-reality

Eerst BB, daarna HP, misschien dat KDE dan toch wel mee gaat doen in de toekomst.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2012/03/07, 00:23:07 »
Op zich zou dat voor KDE geen probleem moeten zijn.
Het is Linux en de basis is gelijk. Ubuntu gaat het denk ik ook doen en dat zou slim zijn want dan heb je een systeem met alle apps van Android plus meer.

Ja net als de pi is het al verkocht.
Let wel dat het voornamelijk uit de Linux gemeenschap komt.
Wel denk ik dat als ze de prijs gelijk trekken aan de Android versie die precies het zelfde is en Android apps komen er op, dat het ook bij anderen kan aanslaan.

« Reactie #34 Gepost op: 2012/03/07, 00:29:11 »
Ja, maar zelfs al is het alleen maar vanuit de Linux-gemeenschap besteld, het geeft wel aan dat er veel vraag naar is. Ik bedoel: tablets zijn nog nieuw in feite en zeker Linux-diehards moeten niks hebben van tablets. Dat er zoveel besteld worden geeft dus wel (al is het in beperkte mate) aan dat er genoeg vraag is om een productie op stand te brengen en dat men KDE Plasma Active op een tablet met open armen verwelkomt en dat er dus wel degelijk mensen zijn die hier op zitten te wachten :)

Zelf hoef ik hem niet. Niet zozeer omdat ik webOS-fanboy ben enzo, maar meer vanwege de schermgrootte. 7" is voor mij te klein. Als ze een 9" of groter-versie uitbrengen, dan koop ik hem direct voor naast mijn HP Touchpad :)
« Laatst bewerkt op: 2012/03/07, 00:30:49 door Vistaus »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2012/03/07, 02:17:54 »
Hoeveel waren er eigenlijk want die pi was ook zo uitvorkocht en dat waren er maar 10000 stuks.
Veel te weinig want ik moet nu wachten op de volgende batch als die ook niet zo uitverkocht zijn. :'(

Van de andere kant wel goed om te zien dat het goed gaat.
Hopelijk zie je ze over een tijdje gewoon in de winkel liggen al hoop ik dan wel dat ze dezelfde prijs hebben als de Android versie die bijna de helft goedkoper is.

« Reactie #36 Gepost op: 2012/03/07, 10:31:15 »
Goedkoper wordt ie sowieso. Alles wat geen Apple is heeft namelijk het volgende kostenplaatje: hoe meer vraag, hoe goedkoper het wordt om te produceren en dus ook om te verkopen.

Het waren duizenden die gepreorderd hebben totnutoe. Ja, dat is niet extreem veel, maar er is natuurlijk wel een verschil een tablet van 200 dollar en een computer van 25 euro ;) Sowieso is het nog steeds behoorlijk veel op relatief niveau. Als er nu al duizenden zijn die er 1 krijgen, hoeveel zullen er dat dan wel niet bij de volgende batch zijn?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2012/03/07, 17:28:53 »
Goedkoper wordt ie sowieso. Alles wat geen Apple is heeft namelijk het volgende kostenplaatje: hoe meer vraag, hoe goedkoper het wordt om te produceren en dus ook om te verkopen.

Het waren duizenden die gepreorderd hebben totnutoe. Ja, dat is niet extreem veel, maar er is natuurlijk wel een verschil een tablet van 200 dollar en een computer van 25 euro ;) Sowieso is het nog steeds behoorlijk veel op relatief niveau. Als er nu al duizenden zijn die er 1 krijgen, hoeveel zullen er dat dan wel niet bij de volgende batch zijn?

Hahaha je hebt zeker gezien wat een Apple product werkelijk kost en wat de arbeiders verdienen en Apple aan de verkoop verdient. Dan begrijp je dat je voor die zogenaamde mode producten veel meer betaald dan de werkelijke waarde is en dan kun je, je wel eens afvragen of het wel waard is.

Het zijn geen cijfers die te vergelijken zijn met de iPad maar ondanks dat loopt het lekker. Het ding is met KDE populairder dan met Android!! :D
Dat is natuurlijk altijd wel goed.
Gelukkig zakken ze in prijs en houden ze niet kunstmatig de prijs hoog.
Het is alleen niet mijn systeem. Zit meer naar Win 8 te kijken en ik ben benieuwd wat Ubuntu doet kwa tablet versie, apps en ondersteuning voor Android apps. Daar wacht ik op en de prijs moet goed zijn natuurlijk want nu zijn de meeste veel te duur.

« Reactie #38 Gepost op: 2012/03/07, 17:33:22 »
Haha, ja dat heb ik dus gezien en daarom weet ik dat het bij Apple niet goedkoper wordt, in ieder geval niet voor de opvolger er al is, terwijl dat doorgaans dus wel zo is. Apple houdt het kunstmatig hoog.

"Het zijn geen cijfers die te vergelijken zijn met de iPad maar ondanks dat loopt het lekker."

Nee, te vergelijken met de iPad is het zeker niet, maar voor een eerste proeftablet met een relatief nieuw besturingssysteem zijn deze cijfers helemaal niet slecht :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2012/03/07, 18:08:41 »
Dan is je nu duidelijk dat je door al die fabrikanten die meer dan 250 euro vragen voor een tablet, eigenlijk gewoon belazerd word. Hangt wel af van de aantallen die ze maken want bij een lager aantal is de kostprijs hoger.

Weet je meteen de werkelijke prijs van al die Apple en andere merk producten.
Heb nu een Samsung tv die eerst 549 kosten en nu voor 299 verkocht word en dan nog verdienen ze er aan.
De pi en dan de duurste versie kost 35 dollar en dat is eigenlijk gewoon een telefoon zonder scherm met extra aansluitingen.

Dat het in het begin wat duurder is, is normaal maar ik snap niet waarom een bestaand iets met alleen andere software ineens zoveel duurder is.
Zullen ze mee betaald hebben aan te ontwikkeling er van?

« Reactie #40 Gepost op: 2012/03/07, 21:50:08 »
"Dan is je nu duidelijk dat je door al die fabrikanten die meer dan 250 euro vragen voor een tablet, eigenlijk gewoon belazerd word. Hangt wel af van de aantallen die ze maken want bij een lager aantal is de kostprijs hoger."

Niet perse. Mijn HP Touchpad werd voor 220 euro geproduceerd en was daarmee ook de duurst geproduceerde tablet totnogtoe. Ik heb hem voor 296 euro gekocht bij HP United Kingdom of US (1 van die 2) en dat was nog voor de firesale begon. Dus dat is maar een kleine winst voor ze.

Bij Apple gaat dat niet op nee en bij de meeste Android-fabrikanten ook niet omdat Android door Google ontwikkeld wordt, dus de core hebben ze al. Maar toevallig bij HP lag dit anders. Maarja, nu zal ik wel weer als een betweter overkomen XD (ook al heb ik in HP's geval gelijk)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2012/03/07, 22:32:01 »
Als de productie aantallen bij HP omhoog zouden zijn gegaan, ging de kostprijs ook omlaag.

Je weet nu dat je opgelicht word en dat verhaaltjes dat het door de fantastische afwerking en super kwaliteit komt, pure onzin zijn en dat ze je belazeren waar je bij staat.
Daarom wacht ik nog tot ze met redelijke prijzen komen of degene die de producten maken een eerlijk salaris geven want dan is de prijs die ze nu vragen wel een goed prijs.
Geld niet alleen voor Apple hoor maar die staan er om bekend dat ze voor verouderde hardware nog steeds de hoofdprijs vragen.

« Reactie #42 Gepost op: 2012/03/07, 23:12:45 »
"Als de productie aantallen bij HP omhoog zouden zijn gegaan, ging de kostprijs ook omlaag."

Ja, dat klopt. Maar het ging niet om aantallen in dit geval, het ging er meer om dat het de duurste geproduceerde tablet was. Zelfs andere high-end tablets die ver onder de iPad bleven qua verkoopaantallen waren goedkoper om te produceren dan de HP Touchpad. Dat bedoelde ik meer.

"Geld niet alleen voor Apple hoor maar die staan er om bekend dat ze voor verouderde hardware nog steeds de hoofdprijs vragen."

Dat zeiden sommigen ook van HP, maar toen de Touchpad uitkwam had alle concurrentie net zo'n zelfde dual-core processor met 1-1,2 GHz, dus dat was grote onzin die men verkondigde. Bovendien zijn vele bevooroordeeld. Moet je maar eens naar Phonearena's reviews kijken. Een single-core Symbian of Bada die heel vloeiend draait is een teleurstelling want single-core, maar Windows Phone met single-core vinden ze dan ineens wel helemaal top. Dat is natuurlijk volkomen bevooroordeeld. Het ene OS wel en het andere niet, ook al draait dat net zo vloeiend.

« Reactie #43 Gepost op: 2012/03/08, 00:09:57 »
OT: overigens heeft KDE de basis wel goed begrepen. Alles is geoptimaliseerd voor touchscreen qua software, het draait ook nog eens vloeiend, ze hebben al wat native apps zoals een eigen webbrowser (gebaseerd op, vreemd genoeg, Rekonq) en zelfs een eigen app store: de make-play-live store.

Dus je kunt zeggen wat je wilt, maar ze komen in ieder geval niet met een halfbakken product aanzetten, dat mag wel duidelijk zijn! :D

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2012/03/08, 16:54:15 »
Ze hebben de widgets gebruikt en dat is wel slim.
Het is herkenbaar en het werkt goed met touch. Maar als je het aan bijvoorbeeld een pc met KDE hangt, kun je dan alles laten synchroniseren? Kun je de desktop en de tablet samen laten werken?

« Reactie #45 Gepost op: 2012/03/08, 21:25:04 »
Dat weet ik niet. Maar als dat niet kan, dan zal dat binnenkort vast wel kunnen. Plasma Active Three komt binnen enkele maanden uit. Ze proberen wel in ieder geval zo eenduidig mogelijk desktop en tablet te laten werken zodat je weinig moeite zult hebben als je de desktop gewend bent. Daarom denk ik wel dat ze zo'n soort synchronisatie wel zullen toevoegen als dat nog niet kan :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2012/03/09, 17:26:52 »
Bij 1 bedrijf die de Raspberry pi levert zijn ruim 200.000 aanmeldingen binnen gekomen voor zo'n ding.
Nu wil ik wel eens weten wat de rest heeft binnen gekregen aan bestellingen.

Tevens wil ik wel eens weten hoeveel aanmeldingen die KDE tablet binnen krijgt als ze dat open gooien.

Merk namelijk dat niet Linux gebruikers vaak deze dingen niet kennen maar ik heb een aantal mensen het verteld en voor die pi hadden ze heel veel interesse en die KDE tablet wilde ze eerst in hun handen hebben. 

« Reactie #47 Gepost op: 2012/03/13, 00:11:05 »
Kort interview met Aaron Seigo over de tablet: http://www.youtube.com/watch?v=ZqXXe89Y9h0
:)

Edit: en op Cebit 2012 heeft ie ook gestaan en hier zie je ook de Spark in actie! :)
http://www.youtube.com/watch?v=zJtjWSo0pXU
(hij zegt daar ook meteen dat er 3000 orders waren en toen hebben ze het stop moeten zetten, dus kun je nagaan)
« Laatst bewerkt op: 2012/03/13, 00:28:08 door Vistaus »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2012/03/13, 01:08:45 »
Nog weinig apps en geen Android store.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/13, 01:26:17 door emiel1976 »

« Reactie #49 Gepost op: 2012/03/13, 09:23:32 »
Nog weinig apps? Het is Linux, je kunt elke app installeren die je wilt, een hoop is Al ARM.

Maar ik vind het wel leuke demo's/interviews :) Ze hebben echt een toekomstvisie en ze geven heel duidelijk weer wat ze proberen te maken en dat vind ik echt top :)