De rede waarom ik Gnome niet fijn vind is omdat ik van de traditionele desktop houd.
Een menu wat bedoelt is voor een muis en niet voor een touchscreen.
Vaste bureaubladen die met 1 klik te bereiken zijn en niet iedere keer wisselen en/of waar je meerdere muisklikken voor moet doen.
Dan al die verborgen dingen en menu's op plekken waar je helemaal niet zit met je muis.
Niet alles verborgen om het er maar mooi uit te laten zien waardoor je of mer handelingen moet doen of een berg snelkoppelingen uit je hoofd moet leren.
Dan al die grafische effecten zijn leuk maar beginnen mij te irriteren na verloop van tijd omdat ik liever iets gelijk voor mijn neus heb dan na een hele animatie.
Gewoon een sluit, minimaal en maximaal knop op je vensters.
Vrijheid om je werk balk te plaatsen waar je wilt en er mee te doen wat je wilt.
Alles zit zo weg gestopt dat je verplicht word dat je het zoek venster gebruikt in plaats dat je snel en overzichtelijk door het menu heen kunt gaan.
Kan nog wel even door gaan maar ik heb niets met die desktop omgevingen en ik kies nu voor Xfce maar Kubuntu is voor mij ondanks voor mij een aantal overbodige dingen, een goede 2de. Die dingen kun je uit zetten en dan kan ik daar ook goed mee werken.
Mijn favoriete indeling van een desktop is eigenlijk zoals Xubuntu dat nu heeft maar dan met een ander dock met wat meer mogelijkheden, een 2de menu knop erbij waar alle instellingen onder staan en een locatie menu.
Ik heb op mijn laptop nu die indeling en dat werkt voor mij perfect. Het menu met de programma's is daardoor kleiner en nog overzichtelijker, mijn mappen zijn snel te bereiken en de programma's die ik veel gebruik staan in mijn dock.
Boven nog wel de openstaande vensters voor als ik een venster op maximaal heb staan. Ik kan dan makkelijk zien zonder naar mijn dock te gaan wat ik op dat bureaublad nog meer open heb staan.
5 bureaubladen gebruik ik en daar heb ik een vaste indeling in met vensters die ik open. Mooiste zou zijn als ik programma's altijd automatisch in een bepaald venster kan laten openen. Dat hoeft maar bij een paar programma's maar dat is wel wat ik nu nog mis.
Verder een snap functie maar die is er voor Xfce ook al en gebruik ik ook.
Nu alleen nog betere ondersteuning voor meerdere schermen. PC geen probleem vanwege die Nvidia die dat doet voor mij maar voor de laptop zou dat wel fijn zijn.
Verder geen onzinnige animatie's en bling bling. Simpel en strak zonder poespas.
Gewoon hoe een desktop hoort te zijn, functioneel en snel.