Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ontwikkelaars gezocht voor nieuwe distro  (gelezen 1647 keer)

Offline bryand

  • Lid
Ontwikkelaars gezocht voor nieuwe distro
« Gepost op: 2012/01/25, 12:34:04 »
Hallo,

Wij zijn op zoek naar ontwikkelaars die mee willen helpen aan een nieuwe distro op basis van ubuntu.
Momenteel hebben wij een ontwerp liggen voor een nieuw uiterlijk, daarnaast zijn ook alle ideeën welkom.
De skin willen we baseren op gnome 3.2, omdat hiervoor de meeste onderstuining aanwezig is.
Ben je geintreseerd of heb je ideeën reageer dan in dit topic,

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2012/01/25, 12:55:35 door bryand »

Offline JvH

  • Lid
Re: Ontwikkelaars gezocht voor nieuwe distro
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/25, 14:03:48 »
Uit nieuwsgierigheid:
Op welke punten willen jullie, naast het uiterlijk, in jullie nieuwe distro gaan afwijken van Ubuntu?

Offline bryand

  • Lid
Re: Ontwikkelaars gezocht voor nieuwe distro
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/25, 14:11:36 »
Uit nieuwsgierigheid:
Op welke punten willen jullie, naast het uiterlijk, in jullie nieuwe distro gaan afwijken van Ubuntu?

Snelheid, maar het meeste zal veranderen door de neiuwe skin.
Ik zal straks een plaatje uploaden om te laten zien wat ik bedoel.

Re: Ontwikkelaars gezocht voor nieuwe distro
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/25, 16:56:25 »
Zou het niet handiger zijn om gewoon een aparte skin te uploaden op e.g. gnome-look.org ? Weten jullie wel wat een eigen distro met zich meebrengt?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ontwikkelaars gezocht voor nieuwe distro
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/25, 18:37:02 »
Weten jullie wel wat een eigen distro met zich meebrengt?
Een alternatief zou een bash file zijn, die de-installeert wat niet nodig is, en installeert wat erbij moet.
(Dit is de manier waarop ik het doe, omdat ik anders steeds hetzelfde moet doen :lol:)
Het is zelfs uit te breiden naar een eigen PPA ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline JvH

  • Lid
Re: Ontwikkelaars gezocht voor nieuwe distro
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/26, 09:51:37 »
Je hebt toch ook software (remastersys geloof ik?) om zelf een installatie-cd samen te stellen?
Dat icm het instellen van een skin zoals SeySayux aangeeft lijkt me een haalbaardere oplossing om je doel te bereiken.
Voor de snelheid zou je die custom installatie evt kunnen baseren op een lichtere distro zoals Xubuntu.

Offline ryanrio95

  • Lid
    • Riome Distro
Re: Ontwikkelaars gezocht voor nieuwe distro
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/26, 22:34:37 »
Als je een distro wil beginnen moet je het niet basseren op een bestaande livecd.
Dit doen zoveel mensen en ik vind het niet leuk meer. Vooral dmv Remastersys etc.
Probeer www.linuxfromscratch.org eens uit. Als je leuke ideeën hebt.
Of echt iets zou kunnen bieden voor een distro.
Zou je wel Riome kunnen helpen.

Groetjes, Ryan.

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Re: Ontwikkelaars gezocht voor nieuwe distro
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/28, 09:29:31 »
Met Ubuntu-Builder kan je op heel eenvoudige wijze zelf een Ubuntu Spinoff maken

http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-builder-simple-tool-to-build-your-own-distribution.html

Suc6  ;)
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Re: Ontwikkelaars gezocht voor nieuwe distro
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/21, 09:54:17 »
Het maken van een remaster heeft zo zijn voor en nadelen. Ten eerste kan het veel werk met zich meebrengen alhoewel programma's als Remastersys en dergelijke dit wel gemakkelijker kunnen maken. Ook zien veel Linux gebruikers al die Remasters liever gaan dan komen omdat men deze overbodig vind en liever een set met debs ziet in een PPA. Echter is de beginnende gebruiker vaak erg blij met een 'sleutel erin en gaan..' oplossing, vooral na het dagenlang stoeien met het installeren van dat ene programma wat ze toch echt nodig hebben. Zolang je zorgt dat je distributie echt iets toevoegd en je er gegarandeerd iemand een grote dienst mee kan bewijzen moet je het zeker niet laten. Die debs en repo/PPA maak je dan toch dus heeft iedereen zijn zin.

Wat betreft het werken met pakketten van een bestaande distributie tegenover bv Linux from scratch;

Het grote voordeel van vrije software is dat je niet steeds het wiel opnieuw hoeft uit te vinden, doe dat dus ook niet. LFS is erg leerzaam dus ik zal het je zeker niet afraden om voordat je begint met een remaster om eerst LFS eens te doorlopen (daarna BLFS kan ook zeker geen kwaad) om wel zeker goed bekend te raken met alle zaken die bij een distributie komen kijken. Vooral Remastersys maakt weleens een foutje en die wil je toch graag kunnen oplossen ipv overnieuw beginnen en hopen dat de fout dan niet weer opduikt.

Ik maak regelmatig remasters en heb daarvoor een eigen werkwijze die snel en prettig werkt maar waarop je ook schone stabiele iso's kan samenstellen, dit doe ik alsvolgt;

  • Schets je distro met bv Tomboy, Basket, Zim of ander programma met hypertekst zodat je een duidelijk overzicht kan bijhouden
  • Kies een moeder-distributie die het best bij je einddoel past en je voorziet in alle benodigde pakketten
  • Maak je toevoegingen op orde en verpak deze voor je distro
  • Installeer een basissysteem in een virtuele machine naar keuze (KVM/Qemu, VMware, Vbox) en houd dit zo minimaal mogelijk
  • Installeer de pakketselectie voor je distro in de VM (en maak een snapshot na elke grote verandering)
  • Tweak je systeem en maak de standaard instellingen voor de gebruikers. Schrijf letterlijk iedere kleine aanpassing op!!!
  • Wanneer je klaar denkt te zijn kopieer je de VM en importeer je deze als een nieuwe VM en noem hem bv MijnDistro Test
  • GEBRUIK de Test VM alsof je een eindgebruiker bent en loop letterlijk alle programma's en instellingen na
  • Eenmaal tevreden is het tijd om te testen, installeer dan Remastersys of een dergelijk programma en draai een iso van je VM
  • Upload je iso naar bv Linuxtracker of Sourceforge
  • Val mensen lastig met links naar je iso (en vertel duidelijk dat het om het testen van een Beta versie gaat)
  • Luister naar al het commentaar wat je ontvangt dus ook naar de klagers en probeer met iedereen rekening te houden
  • Verwerk het commentaar in een tweede Beta versie en test ook die eerst zelf goed voordat je hem upload
  • Is iedereen tevreden dan kan je beginnen aan de documentatie, door de vragen van je testers weet je immers pas een beetje wat je zeker moet schrijven en toevoegen.
  • Verpak ook je documentatie in een installeerbaar pakket en maak een PPA of andere repository voor je pakketten
  • Maak je eerste VM helemaal up-to-date met je uiteindelijke opzet en exporteer een lijst van de geinstalleerde pakketten (als je die niet hebt bijgehouden)
  • Loop de pakketlijst nog eens goed na en verwijder overbodige zaken
  • Scheid de pakketten in de lijst op categorie en maak meta-pakketten, bv NewOS-base en NewOS-desktop waarmee je de selectie kan installeren
  • Heb je instellingen getweaked dan kan je de bijbehorende extra bestanden toevoegen in een installatiepakket met instellingen. Aanpassingen aan configuratie van geinstalleerde programma's kan je deze toevoegen in de preinst en postinst scripts. Let wel op dat je de pakketten in kwestie aangeeft als dependencies van je pakket.
  • Upload je pakketten naar je repo
  • Gebruik een bootstrap programma om je distro in een chroot-omgeving te installeren. Voor Ubuntu zijn er ook enkele 'builders' zoals Ubuntu-builder en Novo Builder maar zelf een script schrijven blijft nog steeds het beste gezien je dan precies weet dat het doet wat het moet doen en je anders toch vrijwel net zo lang bezig bent met het doornemen van de sources van zo'n builder. Ook kan je dan aan de hand van de officiele documentatie van de moeder-distro werken wat je natuurlijk altijd een stabieler systeem oplevert dan wanneer een generiek programma je beslissingen maakt.
  • Zit alles op zijn plaats dan bak je je iso en ga je weer aan het testen
  • Ben je tevreden dan stuur je je release candidate het net op
  • Verwerk eventueel commentaar en bijdragen uit de gemeenschap in je final release
  • Maak je (voorlopig) laatste iso, ram een Stable stempel op het CD'tje en dring hem op aan idereen die je de mogelijkheid geeft

De grote voordelen van deze aanpak zijn dat je het gebruiksgemak van Remastersys kan combineren met betere manieren om je systeem op te zetten. Met Remastersys hou je namelijk nooit een schoon systeem over en blijven er toch altijd tijdelijke bestanden en soms zelfs gevoelige informatie achter op je CD gezien je grafisch kan werken wil je ook weleens vergeten dat je in een werksysteem zit en vrolijk je mail gaan checken, een rekeningetje overmaken of een nieuwe CD bestellen met je creditcard en reken maar dat er naar gezocht gaat worden als je een Remastersys CD gaat uploaden, Let daar dus extreem goed op als je je Beta versies gaat uitdelen.

Ook hou je een script over wat het hele boeltje voor je automatiseerd. Je kan je iso dus ook gemakkelijk updaten door je script te activeren en op je gemak een bak koffie te pakken. Zelfs updaten naar een nieuwe release kan vaak ook met hetzelfde script of met enkele aanpassingen. Natuurlijk moet je het resultaat wel altijd goed testen voordat je iets upload want is er 1 versie niet stabiel of blazen je tweaks een geluidskaart op dan stappen veel gebruikers weer over.

Maar goed... gezien je niet om uitleg vroeg maar om hulp; Ik heb het extreem druk de laatste en komende tijd maar kan ook moeilijk nee zeggen in dergelijke gevallen. Loop je ergens tegenaan dan kan je me dus altijd mailen (Op PM's reageer ik vaak laat gezien ik alleen forum mails kijk als ik tijd heb of niet verder kan met wat ik aan het doen ben). Helaas heb ik pas wel mijn complete harde schijf en backup schijf in 1 keer weten te wissen dus mijn bergen met kant-en-klare scripts en hulpmiddelen moet ik nog terug opbouwen.

Iig, alvast succes gewenst met het verwekken van je digi-baby en laat het maar horen als je hard hulp nodig hebt.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN