Volgens mij kun je geen jaar aanwijzen als het jaar van de Linuxdesktop. Ook niet van de Windowsdesktop of de Mac OS-desktop trouwens. Windows is nu groot, maar is geleidelijk gegroeid. Mac OS is ook een stuk groter geworden, maar ook geleidelijk. Linux is geen uitzondering. Mensen switchen niet zo snel van besturingssysteem voor de desktop, omdat het niet bijzonder eenvoudig is. Je moet je bestanden overzetten, vervanging zoeken voor veel van je huidige programma's en die nieuwe programma's leren gebruiken en hoe je moet omgaan met het OS zelf verschilt ook behoorlijk. Als mensen overstappen naar een ander besturingssysteem is daar vaak al een lange tijd van ergernis aan voorafgegaan.
Welk jaar het jaar van de Linuxdesktop is verschilt volgens mij van persoon tot persoon. Ik vond in 2007 dat Ubuntu goed genoeg was voor dagelijks gebruik, nadat ik daarvoor een jaar of twee had proefgedraaid met verschillende distributies (ik begon met SuSE 9.3, daarna 10.0, later zette ik Freespire en Ubuntu ernaast). Mijn eerste Ubuntu was 6.10 (die had een hoop bugs. Het hele geluidssysteem werkte niet, bijvoorbeeld). Een paar dagen later kwam 7.04 uit. Die beviel en ik ben dat jaar begonnen met migreren vanuit Windows. Omdat ik met versie 7.04 tevreden was met Ubuntu was 2007 voor mij het jaar van de Linuxdesktop. Een stel dat op mijn aanraden in 2009 is overgestapt was er ook tevreden mee en gebruikt het nu op al hun computers. Voor hen is 2009 het jaar van de Linuxdesktop.
Wat het marktaandeel betreft: ik hoop maar dat het nog stijgt. 7% zou blijkbaar al genoeg moeten zijn om bedrijven er rekening mee te laten houden, aangezien Mac OS dat aandeel ook heeft en veel programma's ook voor de Mac worden uitgebracht.