Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011  (gelezen 17441 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #50 Gepost op: 2012/01/31, 17:32:39 »
Ik kan mijn telefoon niet upgraden via kies web. heb ik de gewone kies voor nodig in Windows.

« Reactie #51 Gepost op: 2012/01/31, 17:36:26 »
Mja, dan hou ik het toch maar op:

O ja, daar nog even aan toevoegend: Samsung kun je zelfs negeren in dat opzicht van Kies en Sony Ericsson ook in het geval van SE Software Update. Ja, het werkt alleen op Windows/Mac, maar veel mensen hebben er problemen mee al sinds het begin en dat blijft aanhouden terwijl OTA het klachtenaantal erg klein is.
Dus dat updaten van je telefoon telt eigenlijk in dat opzicht dan al niet meer als veel mensen er toch problemen mee hebben. Installeren ze Ubuntu en weten ze meteen volgende keer dat ze een moderner merk moeten kopen die wel OTA verspreidt.

;)

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #52 Gepost op: 2012/02/02, 21:35:49 »
Als we  http://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=9&qpcustomb=0 mogen geloven. Zet de groei in 2012 door: 1.57% voor januari.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

« Reactie #53 Gepost op: 2012/02/02, 21:43:11 »
Kijk kijk, dat gaat alleen maar beter :)

« Reactie #54 Gepost op: 2012/02/03, 13:32:07 »
Als we  http://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=9&qpcustomb=0 mogen geloven. Zet de groei in 2012 door: 1.57% voor januari.

Wow. Dat gaat inderdaad hard als we die data mogen geloven! Vrij stabiel 0.1% groei per maand vanaf augustus vorig jaar. Als die trend doorzet, dan heeft Linux op de desktop over een half jaar een marktaandeel van 2%.

« Reactie #55 Gepost op: 2012/02/03, 13:35:04 »

Zeker met kleine getallen en een korte tijdspan moet je voorzichtig zijn met zulke voorspellingen ;)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #56 Gepost op: 2012/02/03, 13:49:15 »
Nou, Linux is anders het hardst gegroeid gezien die statistieken. Relatief aan het marktaandeel bedoel ik dan.

Overigens, als ik zie wat een hoop verbeteringen Ubuntu 12.04 gaat brengen, dan kan 12.04 écht mee met de mainstream, dus misschien dat het marktaandeel dan wel wat meer groeit.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2012/02/03, 19:19:16 »
Ik ga er van uit dat er wel groei is maar dat het nog geen 1,57% van de markt heeft.
Er zijn geen exacte cijfers en als je verder kijkt kom je ook op lagere cijfers uit.

« Reactie #58 Gepost op: 2012/02/03, 20:10:29 »
Gezien het feit dat de cijfers die daar van Windows en Mac staan wel officiële cijfers zijn, neem ik aan dat die van Linux ook wel zullen kloppen.

« Reactie #59 Gepost op: 2012/02/04, 02:16:09 »
Zeker met kleine getallen en een korte tijdspan moet je voorzichtig zijn met zulke voorspellingen ;)

Ik deed geen voorspelling hoor. ;) Ik constateerde alleen dat als de genoemde trend van 0.1% per maand vanaf augustus doorzet, dat Linux dan over een half jaar op 2% zit. Maar of die trend doorzet, dat durf ik niet te voorspellen hoor. :D En of de cijfers kloppen weet ik ook niet.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2012/02/04, 03:09:07 »
Gezien het feit dat de cijfers die daar van Windows en Mac staan wel officiële cijfers zijn, neem ik aan dat die van Linux ook wel zullen kloppen.

Dat zijn de legale Windows versies.
Er zijn nog systemen die illegale versies draaien van OS X en Windows. Blijft lastig.

Wel zou ik willen weten waar die groei zit.
Ik denk dat het meer in landen zoals India en China is waar veel mensen nog geen pc hebben en waar de laatste jaren meer en meer mensen de mogelijkheid krijgen er wel 1 te kopen.

« Reactie #61 Gepost op: 2012/02/04, 10:15:54 »
Illegale Mac OSX komt bijna niet voor. Dat is een handje Hackintosh-gebruikers, maar dat is nog niet eens de helft van het Linux Desktop-marktaandeel.

« Reactie #62 Gepost op: 2012/03/06, 16:34:17 »
De trend bleek dus geen trend te zijn.
http://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=9&qpcustomb=0

Nu in februari plotseling weer een terugval naar 1.16%

Lies, damn lies and statistics. :D
« Laatst bewerkt op: 2012/03/06, 16:36:42 door Thomas de Graaff »

Offline dude

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2012/03/06, 16:49:53 »
De trend bleek dus geen trend te zijn.
http://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=9&qpcustomb=0

Nu in februari plotseling weer een terugval naar 1.16%

Lies, damn lies and statistics. :D

De uitspraak "Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011" ging natuurlijk over een percentage (50%) van een heel laag percentage (1.56% ). Je zit dan heel snel op statistische variatie door een meetfout. Het goede nieuws van statistische variatie is natuurlijk dat het aandeel Linuxgebruikers evengoed hoger kan zijn  ;)

Wat denk ik wel een veilige uitspraak is, is dat het aantal Linuxgebruikers groeiende is. Toen ik begon met Ubuntu, gebruikte minder dan 1% van de mensen Linux. Over lange termijn lijkt die stijgende lijn me wel een duidelijke trend.

« Reactie #64 Gepost op: 2012/03/10, 22:04:05 »
Jah, als dat zo doorgaat heeft Linux in 2100 een marktaandeel van 50 procent...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

« Reactie #65 Gepost op: 2012/03/10, 22:15:00 »

Niet zo optimistisch doen.

« Reactie #66 Gepost op: 2012/03/10, 22:43:19 »

2100 the year of the Linux desktop, zet de champagne maar vast klaar.

« Reactie #67 Gepost op: 2012/03/12, 14:06:46 »
Volgens mij kun je geen jaar aanwijzen als het jaar van de Linuxdesktop. Ook niet van de Windowsdesktop of de Mac OS-desktop trouwens. Windows is nu groot, maar is geleidelijk gegroeid. Mac OS is ook een stuk groter geworden, maar ook geleidelijk. Linux is geen uitzondering. Mensen switchen niet zo snel van besturingssysteem voor de desktop, omdat het niet bijzonder eenvoudig is. Je moet je bestanden overzetten, vervanging zoeken voor veel van je huidige programma's en die nieuwe programma's leren gebruiken en hoe je moet omgaan met het OS zelf verschilt ook behoorlijk. Als mensen overstappen naar een ander besturingssysteem is daar vaak al een lange tijd van ergernis aan voorafgegaan.

Welk jaar het jaar van de Linuxdesktop is verschilt volgens mij van persoon tot persoon. Ik vond in 2007 dat Ubuntu goed genoeg was voor dagelijks gebruik, nadat ik daarvoor een jaar of twee had proefgedraaid met verschillende distributies (ik begon met SuSE 9.3, daarna 10.0, later zette ik Freespire en Ubuntu ernaast). Mijn eerste Ubuntu was 6.10 (die had een hoop bugs. Het hele geluidssysteem werkte niet, bijvoorbeeld). Een paar dagen later kwam 7.04 uit. Die beviel en ik ben dat jaar begonnen met migreren vanuit Windows. Omdat ik met versie 7.04 tevreden was met Ubuntu was 2007 voor mij het jaar van de Linuxdesktop. Een stel dat op mijn aanraden in 2009 is overgestapt was er ook tevreden mee en gebruikt het nu op al hun computers. Voor hen is 2009 het jaar van de Linuxdesktop.

Wat het marktaandeel betreft: ik hoop maar dat het nog stijgt. 7% zou blijkbaar al genoeg moeten zijn om bedrijven er rekening mee te laten houden, aangezien Mac OS dat aandeel ook heeft en veel programma's ook voor de Mac worden uitgebracht.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline wowo

• Lid
« Reactie #68 Gepost op: 2012/03/12, 17:38:17 »
Zal vast wel eens geopperd zijn:
Als iedereen die tevreden is met Ubuntu of een andere Linux desktop distributie minimaal 2 anderen overhaalt, dan moet het aandeel toch snel moeten groeien ?
Zelf heb ik nu 3 mensen overgezet.
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

« Reactie #69 Gepost op: 2012/03/12, 19:18:36 »
Zal vast wel eens geopperd zijn:
Als iedereen die tevreden is met Ubuntu of een andere Linux desktop distributie minimaal 2 anderen overhaalt, dan moet het aandeel toch snel moeten groeien ?
Zelf heb ik nu 3 mensen overgezet.

Ik denk niet dat iedereen dit lukt, en om echt een virale werking te hebben moeten die mensen zelf dan ook weer anderen gaan overhalen. Bovendien moeten ze ook Linux blijven gebruiken anders zakt het cijfer zo weer terug. Op dit forum zie je ook regelmatig mensen (over)enthousiast beginnen aan Ubuntu en snel afhaken als het even tegenzit. Zelf ken ik eigenlijk in mijn omgeving niemand die Linux gebruikt.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #70 Gepost op: 2012/03/12, 19:36:33 »
(over)enthousiast beginnen aan Ubuntu en snel afhaken als het even tegenzit.
Bij mij was het anders om, ik had 2 weken nodig om het werkend te krijgen, mijn netwerk kaart wilde niet.
Toen ik het door had, ging er pas een wereld voor mij open :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #71 Gepost op: 2012/03/12, 21:27:53 »
Ik heb ook 3 pogingen nodig gehad om over te stappen.
- OpenSuze 9.3 wekte helaas niet met de grafische chip van mijn computer des tijds.
- Ubuntu 6.xx (ik weet niet meer of het 04 of 10 was,) ondersteunde ook een aantal dingen niet.
  Ook had ik in die periode nog te veel specifieke Windows software.
- 9.10 Is voor mij de echte overstap geworden en sinds dien ... :rolleyes:

De ondersteuning en gebruik van Linux desktops zie ik langzaam groeien.
De vicieuze cirkel van weinig gebruikers wegens weinig ondersteuning en weinig ondersteuning wegens weinig gebruikers wordt steeds meer doorbroken.

Mogen we voorlopig blijven groeien. :D

« Reactie #72 Gepost op: 2012/03/13, 18:00:16 »
Nog meer cijfervoer, nu van W3schools, een site waar je html/php/javascript etc. kunt leren. Van de mensen die deze site bezoeken, gebruikt ruwweg 85% Windows, 10% Mac en (maar liefst) 5% Linux. De statistieken bestrijken een periode van zeven jaar. Dit is natuurlijk geen doorsnee gebruikersgroep, maar niettemin vond ik 5% opvallend hoog.

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Offline CasB

• Lid
    • Mijn geekblog
« Reactie #73 Gepost op: 2012/03/13, 19:50:40 »
Mede dankzij dit topic heb ik besloten weer (X)ubuntu te installeren. :P 't Zou mooi zijn als Linux ooit zo groot wordt dat commerciele bedrijven er rekening mee gaan houden, dat gebeurt nu te weinig.

« Reactie #74 Gepost op: 2012/03/13, 20:53:00 »
Nog meer cijfervoer, nu van W3schools, een site waar je html/php/javascript etc. kunt leren. Van de mensen die deze site bezoeken, gebruikt ruwweg 85% Windows, 10% Mac en (maar liefst) 5% Linux. De statistieken bestrijken een periode van zeven jaar. Dit is natuurlijk geen doorsnee gebruikersgroep, maar niettemin vond ik 5% opvallend hoog.

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Volgens mij kan iemand met een half jaar programmeerervaring al een app. te schrijven die wanneer je deze geïnstalleerd hebt dagelijks even een bezoekje brengt aan al die sites waarop dergelijke statistieken worden gebaseerd zijn...

Tijd om die statistieken eens wat op te kloppen.   :evil: =D