Eerst, ik gebruik alleen Linux (Mandriva) nu zo'n 10 jaar en toch heb ik af en toe het netbookje van de vrouw nodig om mijn samsung gio (telefoon) te upgraden.
Dan doe je toch moeilijk, want Samsung Kies heeft nu ook een webbased software voor dat die prima werkt op Linux.
Nee je kunt hem dan niet upgraden.
"Er is gewoon teveel hardware-software die niet werkt onder tux, mijn schoonouders hebben een bedrijf waar de boekhoud software alleen onder windows draait."
Dat is dan een specifiek programma, maar er zijn diverse boekhoudprogramma's voor Linux die ook van andere software kunnen importeren. Trouwens, met dat argument zou niks anders dan Windows het maken.
Dat is juist een probleem. Als je jaren met een systeem werkt, stap je niet zo maar over op iets anders. Daarnaast hangt het ook af wat je gebruikt want er is software waar je licenties voor moet betalen en daar moet je zelf achter aan. Voor veel bedrijven geen optie vooral niet als je het zelf moet uitzoeken wat het allemaal is en hoe je het moet betalen.
"Probeer als leek maar eens een canon printer aan de praat te krijgen"
Is prima te doen, op Ubuntu tenminste. Enkele modellen niet nee, maar ook niet alle printers zijn op Windows en Mac even makkelijk aan de praat te krijgen hoor.
Maar er zijn drivers voor de Mac en Windows en niet altijd voor Linux. Daarnaast moet je of van te voren uitzoeken of het werkt waarbij als je nu naar de Winkel gaat, je nu heel makkelijk een systeem koopt wat plug en play is of waarbij je even en cd'tje met drivers moet gebruiken.
Het staat vaak niet op de doos of het werkt met Linux.
"Windows wordt op iedere pc meegelevert dus blijft het erop staan."
En daar komt dus verandering in. Canonical heeft al deals gesloten met fabrikanten in Portugal, USA en China. Is nog geen totale verovering, maar je moet ergens beginnen. Dat komt dus wel langzaam op gang. Voeg daar de upcoming Ubuntu Tablet en TV aan toe en dan gaan mensen ook eerder op de desktop over als het bevalt, dat zie je bij Apple ook gebeuren en straks misschien ook met Win 8.
Niet helemaal juist. Ubuntu kennen ze niet en hoe herkenbaar is het straks nog op de tv als iets van Cononical. Daarnaast kiezen de meeste mensen nog altijd voor Windows omdat ze dat kennen. Tevens als ze horen dat je niet je TomTom en je telefoon en zo kun upgraden op een Ubuntu systeem, vallen velen af. Vooral als ze horen dat je niet al je software meer kunt gebruiken en het maar afwachten is of hun printer en scanner nog wel werken.
"Mijn dochter heeft Mandriva 5 jaar gebruikt tot volle tevredenheid ook voor school, tot ze op de universteit kwam. Daar kon ze op het w-lan netwerk komen, denk je dat daar de it-afdeling instaat is om dat onder Mandy voor elkaar te krijgen. Dus wat staat er nu weer op, met alle problemen van dien"
Dat is dan een faal van die IT-afdeling want op mijn ROC Amsterdam moeten we soms zelfs met Linux werken. Staan ook PC's ingericht met Fedora en laatst moesten we zelfs Ubuntu uitproberen (natuurlijk ben ik daar al pro in
). Dus dat komt er wel steeds meer door, alleen niet direct op alle scholen. Maar het feit dat het op zijn minst uitgeprobeerd moet worden in lessen betekent wel dat de bekendheid op scholen groeit.
Of het nu een fout is van de it afdeling of niet, het werkt niet en dat zien de mede studenten en willen het dan vaak niet meer omdat het niet werkt.
Linux zal zolang het niet alle hardware ondersteund nooit een concurrent voor Windows zijn laat staan dat ze OS X voorbij gaan.
Probleem blijft de hardware ondersteuning. Ja het draait op heel veel systemen maar dat doet Windows ook en waar Windows 7 niet werkt, werkt Xp en omgekeerd.
Dan de externe hardware, die word of wel ondersteund of slecht tot helemaal niet. Je bent tevens afhankelijk in een aantal gevallen van mensen die er iets voor gemaakt hebben zodat het werkt maar dat houd in dat je het wel moet weten te vinden. Daarnaast betekend het niet dat die oplossing nog werkt in een nieuwere Ubuntu versie.
Ook zie je niet op de verpakking of het in Ubuntu werkt.
En dan heb ik het nog niet over simpele dingen als RTL gemist en dergelijke gehad.
Ik ben bang dat als men straks een Ubuntu pc koopt en men komt thuis en de helft van het spul wat ze hebben, werkt niet meer. Dat het tot negatieve reacties kan leiden en wat dus negatieve reclame tot gevolg heeft.