Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Belangrijk:ACTA plenair debat 1ste week juli!  (gelezen 19271 keer)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Belangrijk:ACTA EC intentieverklaing getekend, de EU SOPA campagne loopt!
« Reactie #50 Gepost op: 2012/02/15, 14:28:16 »
Kamer tegen ratificatie ACTA
De Tweede Kamer vindt dat Nederland het ACTA-verdrag niet moet tekenen. Dat verdrag moet online piraterij voorkomen, maar tegenstanders zijn bang dat het de vrijheid van het internet zal beperken.

« Reactie #51 Gepost op: 2012/02/15, 14:53:12 »
Ja ik heb zaterdag tenminste niet voor niets de kou getrotseerd samen met 200.000 mensen in Europa, en misschien dat mijn vriendin nu iets positiever is over mijn overuren op internet  =D Al 6 landen nu die weigeren te tekenen, maar voordat het plan van tafel is moet er nog heel wat gebeuren denk ik  :(

Offline reekje

• Lid
    • http://www.reekje.nl
« Reactie #52 Gepost op: 2012/02/15, 16:47:01 »
getekend
er over beblogd en op verschillende social media gezet
zie http://www.reekje.nl
en daar staat ook mijn verslag van het protest in Amsterdam, waar ik ben geweest

reekje

« Reactie #53 Gepost op: 2012/02/15, 22:56:41 »
@crashit nee heel veel is juist niet openbaar, dat weet alleen de gene die bij de onderhandelingen waren en die vertellen niks. Zelfs de 2e kamer krijgt dat van Verhagen niet te horen. En het grote probleem bij Acta zijn niet alleen de zaken die er al instaan maar dat ze de plannen mogen aanpassen nadat Acta is getekend.
Wat boeit het eigenlijk dat die onderhandelingen geheim waren? Voor zover ik weet hebben die geen enkele rechtsgeldigheid whatsoever. Dus waar maak je je druk om? Het gaat m.i. om het verdrag an sich, dus alleen om het verdrag zelf.

Verder zul je als je een verdrag wilt aanpassen, toch echt een nieuw verdrag moeten opstellen. Anders heeft het ondertekenen natuurlijk geen zin. Een wet kun je ook niet zomaar veranderen als het je goed dunkt. Het is wel zo dat individuele landen het verdrag strenger mogen maken in hun eigen regelgeving. Dat is namelijk wel het nadeel: eenmaal getekend is er geen weg meer terug, tenzij je uit het verdrag stapt. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of dat veel uitmaakt. ACTA verandert niets aan de bestaande wetgeving, dus is het eigenlijk alleen maar verstandig om het in te voeren zodat we internationaal piraterij kunnen aanpakken in plaats van elk land voor zich.

Daarnaast lijkt het me duidelijk: er moet hoognodig iets gedaan worden aan het gesteel en gejat door een bende criminelen. Er worden namelijk miljoenen verdient aan deze copyrightinbreuk en die miljoenen gaan niet naar de mensen die ervoor gewerkt hebben, die het gemaakt hebben en die het in eerste instantie in de markt hebben gezet. Een verdrag als ACTA is gewoon keihard nodig en zolang dit niet de privacy en de rechten van de mens schendt, heb ik er geen probleem mee.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

« Reactie #54 Gepost op: 2012/02/15, 23:11:31 »
@crashit laten we die discussie maar niet hier voeren vooral niet als je termen gaat gebruiken als wat boeit het eigenlijk en waar maak je je druk om, en bende criminelen ;) denk niet dat zo'n discussie hier thuis hoort  =D

Offline bwman

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2012/02/17, 12:20:21 »
Het ACTA-verdrag komt steeds meer onder vuur te liggen. In Europa gaven onder meer Duitsland, Bulgarije, Polen, Tsjechië en Nederland al aan dat ze het verdrag voorlopig niet willen ratificeren.

voorbeeldje van een vage tekst
artikel 27 van het ACTA-verdrag . Dat stelt dat houders van auteursrechten internetproviders kunnen vragen om de identiteit van VERMEENDE inbreukmakers vrij te geven. Deze brede formulering opent volgens hem de deuren naar afperspraktijken door auteursrechthouders naar Amerikaans en Brits voorbeeld.
bron zdnet http://www.zdnet.be/news/136455/vande-lanotte-beveelt-onderzoek-naar-acta/?utm_source=zd_weekly&utm_medium=newsletter&utm_term=20120217&utm_content=1_art_link&utm_campaign=weekly
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

« Reactie #56 Gepost op: 2012/02/17, 23:38:16 »

voorbeeldje van een vage tekst
artikel 27 van het ACTA-verdrag . Dat stelt dat houders van auteursrechten internetproviders kunnen vragen om de identiteit van VERMEENDE inbreukmakers vrij te geven. Deze brede formulering opent volgens hem de deuren naar afperspraktijken door auteursrechthouders naar Amerikaans en Brits voorbeeld.
bron zdnet http://www.zdnet.be/news/136455/vande-lanotte-beveelt-onderzoek-naar-acta/?utm_source=zd_weekly&utm_medium=newsletter&utm_term=20120217&utm_content=1_art_link&utm_campaign=weekly
Dat staat idd in artikel 27 lid 4. Maar zoiets zal in NL niet zo snel gebeuren, aangezien het downloaden hier nog steeds legaal is. Verder staat er een enorm voorbehoud in dat artikel: 'Een partij kan haar bevoegde autoriteiten in overeenstemming met haar wet- en regelgeving de bevoegdheid verlenen een online-dienstverlener te gelasten' etc. Kán, dus hoeft niet. En - zoals ik het lees - alleen aan justitie als de eisende partij duidelijk kan aantonen dat er via dat bepaalde account inbreuk is gepleegd. Het is wel jammer dat daar geen uitzondering voor VPN in staat, zoals in Zweden. Ik kan me echter goed voorstellen dat als er een strafbaar feit gepleegd wordt via een bepaald account, dat je die gegevens als provider zijnde gewoon zou moeten geven. Anders is het belemmering van de rechtsgang.

Verder vind ik lid 5 leuk:
"5.
Elke partij voorziet in een adequate rechtsbescherming en doeltreffende rechtsmiddelen tegen
het onwerkzaam maken van doeltreffende technische maatregelen1 die door auteurs, uitvoerende
kunstenaars of producenten van fonogrammen worden gebruikt in verband met de uitoefening van
hun rechten op hun werken, uitvoeringen en fonogrammen, en welke maatregelen beletten dat met
betrekking tot die werken, uitvoeringen en fonogrammen handelingen worden verricht waarvoor zij
geen toestemming hebben verleend of die rechtens niet geoorloofd zijn."

Das een moeilijke omschrijving van 'DRM mag je voortaan niet meer kraken' :) Vraag me af hoe dat zit met onze thuiskopieregeling. Volgens Nederlands recht mag je gewoon een kopie van een MP3 maken. Maar of dat ook geldt voor een kopie van een MP3 met DRM-bescherming? Die MP3 moet je dan toch echt eerst kraken en daar heb je software voor nodig...
« Laatst bewerkt op: 2012/02/17, 23:42:24 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

« Reactie #57 Gepost op: 2012/02/17, 23:42:07 »
@crashit laten we die discussie maar niet hier voeren vooral niet als je termen gaat gebruiken als wat boeit het eigenlijk en waar maak je je druk om, en bende criminelen ;) denk niet dat zo'n discussie hier thuis hoort  =D
Ach, een beetje pit in een discussie is niet zo erg denk ik.

Wat ik me overigens afvraag: is er überhaupt iemand hier die ook oprecht vindt dat online piraterij aangepakt moet worden? Ik vraag me namelijk steeds meer af of de mensen die tegen ACTA zijn, eigenlijk wel tegen de bestrijding van online piraterij zijn...

« Reactie #58 Gepost op: 2012/02/18, 00:09:11 »
Piraterij moet flink aangepakt worden, zonder meer. Echter niet op de wijze zoals ACTA dat voorstaat.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #59 Gepost op: 2012/02/18, 01:27:25 »
Ik ben misschien een "complot-denker", maar volgens mij gaat dit alles veel verder dan alleen anti-piraterij. Een stel lieden die in de wereld veel te vertellen hebben willen de "gewone man" het liefst zo snel mogelijk monddood maken. Daar is echt alles op gericht!

In heel de wereld zie je dat de mensen in 1 "denkpatroon" geprogrammeerd worden, dit ten voordele van de rijke en machtige graaiers onder hen. Internet is een machtig medium zoals de wereld nooit heeft gehad en iedereen kan informatie verzamelen en gebruiken tegen hen. Het is dus een rechtstreekse bedreiging voor die lieden.

Kijk maar eens hoe mensen snel anderen kunnen mobiliseren voor protestdoeleinden ( Occupide b.v.) en  hoe het in de Arabische Lente werd en wordt gebruikt, zo wisten ze in Egypte en Libie niet hoe snel ze het af moesten sluiten toen het te heet onder hun voeten werd. Internet dient dus ingedamd te worden en dit is nog maar het begin... Mensen worden te wijs en dat mag niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/18, 01:29:29 door cjmanschot »

« Reactie #60 Gepost op: 2012/02/18, 10:09:43 »
Ik ben misschien een "complot-denker", maar volgens mij gaat dit alles veel verder dan alleen anti-piraterij. Een stel lieden die in de wereld veel te vertellen hebben willen de "gewone man" het liefst zo snel mogelijk monddood maken. Daar is echt alles op gericht!

In heel de wereld zie je dat de mensen in 1 "denkpatroon" geprogrammeerd worden, dit ten voordele van de rijke en machtige graaiers onder hen. Internet is een machtig medium zoals de wereld nooit heeft gehad en iedereen kan informatie verzamelen en gebruiken tegen hen. Het is dus een rechtstreekse bedreiging voor die lieden.

Kijk maar eens hoe mensen snel anderen kunnen mobiliseren voor protestdoeleinden ( Occupide b.v.) en  hoe het in de Arabische Lente werd en wordt gebruikt, zo wisten ze in Egypte en Libie niet hoe snel ze het af moesten sluiten toen het te heet onder hun voeten werd. Internet dient dus ingedamd te worden en dit is nog maar het begin... Mensen worden te wijs en dat mag niet.
Op zich snap ik je angst wel, maar als je zo denkt, kun je beter maar helemaal stoppen met internet. Google, MS, Apple - die rijke bedrijven hebben inmiddels ontzettend veel macht. Ze controleren zo'n beetje al het internetverkeer. En ze weten meer over je dan de gemiddelde bakker om de hoek. Wordt het eigenlijk niet eens tijd om die dingen aan banden te leggen en de politiek hiervoor te triggeren? ACTA zorgt ervoor dat de uploaders en copyrightschenders worden aangepakt en dat is volgens mij prima, zolang het mijn universele rechten maar niet aantast - en daar heb ik nog geen bewijs voor gezien.

Offline Tom

• Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline bwman

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2012/02/18, 11:14:04 »
Als acta door nederland ondertekend en geratificeerd wordt zal in elk land die dit ondertekent alles onder het zelfde verdrag vallen ergo ook alles wat nu is toegestaan, zal na het ondertekenen bepaalde dingen zoals het legaal downloaden niet meer zijn toegestaan. Dat is nu eenmaal de bedoeling van het verdrag alle lidstaten op de een of andere maniert op 1 lijn te zetten.
                                         its something you are
Saab enthousiast

Offline Tom

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2012/02/18, 11:37:49 »
zoals het legaal downloaden niet meer zijn toegestaan < quats O0
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #64 Gepost op: 2012/02/18, 11:46:20 »
Zelfs al zou downloaden echt illegaal worden, dan mogen we in ieder geval muziek alsnog via sociale netwerksites downloaden. Dat is gisteren door het Europees Hof bepaald: http://euobserver.com/871/115291

« Reactie #65 Gepost op: 2012/02/18, 11:55:19 »
Een onderdeel van acta is dat de verschillende partijen hun uiterste best om copyright overtredingen onmogelijk te maken op straffe van sancties. Dat klinkt heel vaag, maar als een grote handelspartner, zoals de US, daar druk op uitoefent dan moet je eens zien hoe snel datgene wat wij normaal vinden ineens verboden raakt. Sopa en Acta dienen slechts als fundament, daarna komen stapsgewijs de restricties.

« Reactie #66 Gepost op: 2012/02/18, 20:49:51 »
Als acta door nederland ondertekend en geratificeerd wordt zal in elk land die dit ondertekent alles onder het zelfde verdrag vallen ergo ook alles wat nu is toegestaan, zal na het ondertekenen bepaalde dingen zoals het legaal downloaden niet meer zijn toegestaan. Dat is nu eenmaal de bedoeling van het verdrag alle lidstaten op de een of andere maniert op 1 lijn te zetten.
??? Volgens jou zouden de regels van Amerika dan ineens voor Europa gelden? Waarom zegt zelfs Neelie Kroes dat ACTA niet de regels in een land niet zal veranderen als dat volgens jouw redenering wel gebeurt? Overigens heb ik nog geen downloadverbod teruggelezen in ACTA, maar ik kan me natuurlijk vergissen...

Citaat
Een onderdeel van acta is dat de verschillende partijen hun uiterste best om copyright overtredingen onmogelijk te maken op straffe van sancties. Dat klinkt heel vaag, maar als een grote handelspartner, zoals de US, daar druk op uitoefent dan moet je eens zien hoe snel datgene wat wij normaal vinden ineens verboden raakt. Sopa en Acta dienen slechts als fundament, daarna komen stapsgewijs de restricties.
Ik weet dat de meeste mensen het uploaden van auteursrechtelijk beschermde werken prima en de normaalste zaak van de wereld vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook goed is. Overigens is deze vorm van uploaden volgens Nederlands recht ook gewoon verboden. Het is dus niet zo vreemd dat op overtreding van die wet ook sancties staan.

SOPA en PIPA gaan echter veel verder dan ACTA, omdat bij die wetten zo'n beetje alle partijen die mogelijkerwijze iets met auteursrechtschendingen te maken hebben, verplicht worden om daar verregaande maatregelen tegen te treffen. Iets wat XS4all en Ziggo bij hoge uitzondering is overkomen, zou volgens SOPA de standaard moeten worden. ACTA zegt hier voor zover ik nu kan nagaan niets over.

Overigens zijn de bepalingen van ACTA volgens mij alleen geldig binnen de kaders van de eigen wetgeving. Maatregelen die vrijheid van meningsuiting e.d. beperken, zijn simpelweg niet toegestaan.  

Offline bwman

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2012/02/19, 01:45:45 »
Ik zei niet ineens maar acta is een begin en een verdrag dat eens getekend uitgevoerd zal worden, Daar er zeer veel vage regels instaan, en de vergader teksten niet openbaar zijn is in mijn ogen alles mogelijk, ook eventuele aanpassingen later, wanneer bepaalde groepen maar een vermoeden hebben ook al is dit niet zo het recht hebben om maatregelen te treffen vooral het woord  vermoeden vind ik zeer ver gaan, Ik vermoed dat jij illegaal bezig bent dus mag ik jou privacy zomaar schenden en alles over u opvragen?? ik dacht dat je onschuldig was tot het tegendeel bewezen was.

by the way nederland heeft toch ook zo zijn twijfels net als polen die heeft zijn handtekening ook al teruggetrokken.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/19, 02:23:08 door bwman »
                                         its something you are
Saab enthousiast

« Reactie #68 Gepost op: 2012/02/19, 03:48:13 »
@crashit je hebt gelijk een beetje pit is niet erg maar ik beschermde het forum meer tegen mijn eigen pit van die dag denk ik.

Want ik zit compleet in het andere kamp ik ben voor vrije meningsuiting, vrijheid van informatie en transparantie alles waar plannen als ACTA een einde aan kunnen maken.

Daarom ben ik ook tegen de aanpak van online piraterij, want de enige manier om dat aan te doen is toch de gebruiker te pakken. Begrijp me niet verkeerd als downloaden in Nederland verboden wordt door onze regering dan houd ik me daar aan, maar niemand kan mij verbieden dat ik een cd die ik heb betaald kopieer en weggeef. En als een ander een cd aan mij geeft die hij heeft betaald zeg ik geen nee. En wat ik wel en niet mag laat ik me zeker niet door regeringen van andere landen vertellen en dat is wat Acta zeker gaat doen.

Volgens mij moeten juist de rechten van de gebruiker beter beschermt worden en niet die van de grote bedrijven want die kunnen op veel manieren van zich afbijten tot in de rechtszaal toe. En zolang de regering niet voor mijn rechten op komt vecht ik wel zelf voor mijn rechten misschien niet op de juiste en netste manier maar op dit moment voor mij de enige weg. "Wie niet luisteren wil moet maar voelen"

En als Acta niet zo gevaarlijk is waarom valt er dan elke dag steun weg voor deze plannen, de Polen gaan helemaal niet mee werken, Slovenië, Letland, Tsjechië, Slowakije, Nederland en Duitsland geen ratificatie voorlopig, België moet het nog onderzoeken en Bulgarije gaat tegen het akkoord stemmen. Al deze landen zijn niet voor niets aan het twijfelen geslagen ze zijn in een mooi verhaal getrapt van een paar machtige landen en bedrijven en zien nu in dat de plannen vergaande gevolgen heeft voor hun bevolking.

Offline bwman

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2012/02/19, 10:46:13 »
ik zit volledig op het spoor van mijn voorganger hier.   Er moet zeker iets gedaan worden tegen nep goederen piraterij e.d. , maar niet op deze manier.
                                         its something you are
Saab enthousiast

« Reactie #70 Gepost op: 2012/02/19, 13:49:05 »
"Ik weet dat de meeste mensen het uploaden van auteursrechtelijk beschermde werken prima en de normaalste zaak van de wereld vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook goed is. Overigens is deze vorm van uploaden volgens Nederlands recht ook gewoon verboden. Het is dus niet zo vreemd dat op overtreding van die wet ook sancties staan. "

Mijn afkeer tegen deze verdragen is niet hier op gestoeld, ik ben het hier nl met je eens. En het Nederlandse recht zal ik ook altijd volgen, maar het gaat veel verder dan dit.
Voorbeeld uit de praktijk: wij hebben in nederland bankgeheim en dat is wat mij betreft een goede zaak, dat is in de wet geregeld. Maar door verdragen is het wel zo dat als jij naar de USA wilt jouw volledige krediethistory wordt ingezien. Dat was volgens mij nooit de bedoeling maar is later wel stilletjes doorgevoerd en nu een 'normale' praktijk. En ik heb daar geen fijn gevoel bij. Ik vind het veel te ver gaan aan de ene kant en aan de andere kant, het is ons nooit gevraagd bij mijn weten. Dus waar is dan de democratie? Waar is ons zelf beschikkingsrecht?
En er zijn in nederland voldoende mechanismen in plaats om iets te doen aan illegale praktijken. als ik thuis een web server draai en daar gekopieerde films aan bied dan is er voldoende mogelijkheid om mij te dwingen te stoppen en te beboeten. Daar hebben we acta niet voor nodig. Maar wat we zo in het leven gaan roepen dat hele Domains en achterliggende websites zomaar op zwart kunnen zetten dan creëer je een mechanisme waarmee met een smoesje hele infrastructuren offline gehaald kunnen worden. En nee, daar is het niet voor bedoeld, maar ja, de mens is wel genegen alles in het werk te stellen om 'zijn' ideeën en ideologieën te beschermen. Het gaat te achterbaks en teveel via achterdeurtjes. En ik zie nog komen dat we met gevolgen worden geconfronteerd die we nu niet voorzien. En vrijwel Iedereen die op dit forum zit weet meer over infrastructuren en domains dan onze beleidsmakers. Wat dus inhoudt dat de beleidsmakers geen idee hebben waar ze het over hebben en wat ze potentieel verkwanselen.
Deze regelgeving gaat eerder gebruikt worden om de 'oude' mediagiganten in het zadel te houden dan om de artiesten te helpen. Net als baf en brein en de thuiskopie heffing. En oh ja, bijkomstigheid is dat er een mechanisme in het leven wordt geroepen om heel eenvoudig en 'legitiem' specifieke dingen, bepaalde websites, bepaalde protocollen, bepaalde applicaties, in een keer te pogen uit te schakelen. En waarom? De mensen die er echt mee bezig zijn ivm illegale praktijken, die vinden in notime een andere weg, maar de massa merkt het niet eens. Hoewel ze wel de toegang kan worden ontzegt tot belangrijke informatie. Besturen is manipuleren en het vrije internet is daar een erg lastige factor bij. Manipuleer het internet en dus de informatie, en je hebt weer grip op de zaak.

Het gaat niet om de films, het gaat niet om de muziek en het gaat ook niet om de kinderporno, het gaat om grip hebben op de informatie.

Offline reekje

• Lid
    • http://www.reekje.nl
Teken ook even de internationale petitie tegen de ACTA en red het internet.
« Reactie #71 Gepost op: 2012/02/19, 15:45:22 »
hier onder een link naar de internatio nae petitie tegen de ACTA!!!!!

https://secure.avaaz.org/en/eu_save_the_internet/?aOgFQbb&s=1
ruim 2 miljoen hebben hem getekend en ze willen de drie miljoen berijken

Ik heb hem al getkend en ook een altal van mijn vrieden
nu nog zo veel mogelijk anderen hoort zecht het voort

dit filmpje legt uit wat acta is http://youtu.be/p_bERAf5KAg
reekje

moderator-edit: bijdrage toegevoegd uit nieuw geopend topic
« Laatst bewerkt op: 2012/02/19, 16:08:42 door Prosper »

« Reactie #72 Gepost op: 2012/02/23, 05:45:07 »
http://today.msnbc.msn.com/id/46479956/ns/world_news-europe/#.T0XDElTLSCw

ACTA is door de EU niet aanvaard in haar huidige vorm; de EU vreest de oppositie en stelt vragen bij het legitieme ervan.

Een stap in de goede richting, maar zoals gewoonlijk zal een afgezwakte versie eerst een intrede doen om hem later dan terug te verscherpen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #73 Gepost op: 2012/02/23, 10:50:07 »
Een verdrag als ACTA is gewoon keihard nodig en zolang dit niet de privacy en de rechten van de mens schendt, heb ik er geen probleem mee.
Daar zeg je het. Maar waar is de garantie?

Specifiek in verband met software: ook de free Software Foundation voert campagne. En die weten meestal wel waarover ze het hebben.

Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)