Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?  (gelezen 23974 keer)

Offline wowo

• Lid
Re: Waarom is Ubuntu 11.10 Unity zo goed ?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/11/26, 17:09:19 »
in gnome-shell kan je in de linker bovenhoek op activiteiten klikken. Probeer het maar eens,je zult versteld staan hoe eenvoudig het werkt  ;)
Weer on topic please.
 ^-^
Mijn bedoeling van dit topic is om argumenten te verzamelen om Unity te kunnen promoten.
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/11/26, 17:38:27 »
Mijn bedoeling van dit topic is om argumenten te verzamelen om Unity te kunnen promoten.

Maar het kan toch geen kwaad om dash/ unity te vergelijken met andere mogelijke systemen of ideeën?
Ik heb vandaag wel weer iets geleerd en ben iets wijzer geworden over de werking van Unity.
Hier nog iemand met een idee http://2.bp.blogspot.com/_JSR8IC77Ub4/TTRtC4WihFI/AAAAAAAABn4/ntrB_591Kkk/s1600/83a257e838d48423d00f5e5fa11e5bc6-d36ysvh+%25281%2529.png

Offline wowo

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2011/11/26, 19:25:58 »
Maar het kan toch geen kwaad om dash/ unity te vergelijken met andere mogelijke systemen of ideeën?
Ik heb vandaag wel weer iets geleerd en ben iets wijzer geworden over de werking van Unity.
Hier nog iemand met een idee http://2.bp.blogspot.com/_JSR8IC77Ub4/TTRtC4WihFI/AAAAAAAABn4/ntrB_591Kkk/s1600/83a257e838d48423d00f5e5fa11e5bc6-d36ysvh+%25281%2529.png
Inderdaad een leuk idee. Bedankt voor het delen.

Unity is en kan ook nog niet uitontwikkeld zijn.

Volgens mij is het meest vernieuwende aspect van Unity dat het op meerdere platforms gebruikt zal kunnen worden.

Zelf heb ik nog geen tablet en ook nog geen moderne slimme telefoon, maar ik ben zeer geïnteresseerd als Unity ook op die platforms goed blijkt te werken.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2011/11/26, 19:37:56 »
De reden waarom Uniy volgens mij zo goed is is dat het goed met de Ati driver om kan gaan. Gnomeshell werkt hier niet goed mee met alle problemen. Hoewel ik de manier van werken in Gnomeshell net iets prettiger vind werken is de compatibiliteit van Unity to wel een erg groot voordeel.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2011/11/26, 20:34:35 »
Volgens mij is het meest vernieuwende aspect van Unity dat het op meerdere platforms gebruikt zal kunnen worden.
Ben ik met je eens wowo. De ontwikkelaars van Ubuntu zijn innovatief,  een besturing gericht op de toekomst. De klassieke desktop zal denk ik wel uitsterven

« Reactie #30 Gepost op: 2011/11/26, 20:53:35 »
Met de klassieke Gnome 2-omgeving was niets mis. Daarom heb ik ook in eerste instantie Gnome 3 Fallback (dus niet Shell) gedraaid. Ben Unity toch maar gaan proberen en het valt erg mee. Twee dingen die ik kan bedenken:
1) Instelmogelijkheden zoals die nu in Compizconfig Settings Manager zitten moeten echt via de systeeminstellingen te regelen, i.e.: vindbaar voor gewone gebruikers. En meer instellingen kan ook geen kwaad. En waarom moeten de instellingen bij Unity 2D ergens anders zitten dan bij 3D? Vreemde beslissing.
2) Mijn rechter Supertoets deed niets meer totdat ik de sneltoets toewees aan Alt. Ik gebruik de rechter Supertoets namelijk als vervanging van Delete, die niet voorkomt op het toetsenbord van mijn laptop (ja, fn+Backspace = Delete, maar die toetsen zitten zover uit elkaar als het maar kan). Het is vreemd dat het niet werkt, want in Gnome 2 en 3 werkt het wel. Nou ja, aan Alt kan ik ook wennen.

Ik hoop dat dit kinderziekten zijn en dat dit gauw opgelost is. Ten slotte is Unity nog niet zo oud en heeft Gnome 2 ook zijn tijd ervoor gekregen.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

« Reactie #31 Gepost op: 2011/11/26, 21:38:44 »
Ik verwacht ook dat Unity breder ingezet gaat worden; ook op mobiele devices!

Ben een week of 4 geleden definitief overgestapt (van 10.10 naar 11.10)
Unity bevalt mij prima. Een paar kleine dingen aangepast zoals de grootte van de iconen.
Maakt op mij een opgeruimde en stabiele indruk.  XD

Paar kleine schoonheidsfoutjes:
- moet soms 2 keer wachtwoord invoeren om in te loggen (krijg dan tussendoor een zwart scherm)
- ben af en toe een balk kwijt, maar na een herstart zijn ze er weer

« Reactie #32 Gepost op: 2011/11/26, 21:52:30 »
...De ontwikkelaars van Ubuntu zijn innovatief,...
Ik ben een beetje in zuurpruim modus misschien, maar wat is er zo innovatief aan unity? Ik bedoel hiermee met name functionaliteit die we voor unity niet tot onze beschikking hadden.

Het idee om dezelfde DE op verschillende apparaten is op zich wel leuk, alleen denk ik niet dat een tablet interface per definitie lekker werkt op een desktop of laptop. Persoonlijk denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen, met het uitsterven van de desktop. Als ik bijvoorbeeld voor m'n werk aan de gang ben, zou ik er niet aan moeten denken om dit op een tablet te moeten doen. Ik vermoed overigens wel dat unity als tablet interface beter uit de verf zal komen dan op de desktop. Op een tablet of telefoon zijn grote iconen en menus e.d. toch meer functioneel dan op de pc.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2011/11/26, 22:23:53 »
Nee, Unity is niet per definitie een tablet desktop vanwege alle toetsencombinaties die je nodig heb. Probeer dat maar eens op een tablet te doen. Ik zou dus eerder het tegendeel beweren.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/26, 22:26:02 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2011/11/26, 23:41:17 »
Nee, Unity is niet per definitie een tablet desktop vanwege alle toetsencombinaties die je nodig heb. Probeer dat maar eens op een tablet te doen. Ik zou dus eerder het tegendeel beweren.

Het is een kwestie van tijd, ik ben er van overtuigd, de klassieke desktop pc heeft geen toekomst

http://www.nieuwetablet.nl/105831/348/Ubuntu-komt-naar-tablets-en-smartphones.html

Offline wowo

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2011/11/27, 00:44:46 »
Het is een kwestie van tijd, ik ben er van overtuigd, de klassieke desktop pc heeft geen toekomst
Dat tablet-pc toekomst hebben, geloof ik wel alhoewel ik zelf nog een tijdje mee wacht.
Vindt ze namelijk te duur voor wat ze kunnen en ik heb nog een laptop die prima functioneert.

Dat een klassieke desktop geen toekomst heeft, weiger ik te geloven.
Powergebruik, groot scherm, een goede werkhouding, toetsenbord etc. etc. dit zijn zaken die desktop pc nodig hebben.

Maar misschien bedoel je te zeggen dat de klassieke desktop omgeving geen toekomst meer heeft?
Daar wil ik wel gedeeltelijk in meegaan omdat de klassieke desktop handigheden van de tablet pc omgeving gaat krijgen. Zoals Ubuntu 11.110 met Unity eigenlijk al probeert.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2011/11/27, 10:07:00 »
Ik wil op mijn hoofdpc geen nieuwe varianten of experimenten. Ik zal kijken of ik op mijn tweede pc Gnome shell kan toevoegen.  ^-^ Oeps de discussie was al verder. Weer on topic dan. Net had ik bij een directory weer een blad vol iconen. Ik vind dat niet handig en tamelijk kinderachtig overkomen. Het is gewoon niet overzichtelijk. Ik stel dat meestal meteen zo in dat ik gewoon tekst en details krijg. Daar heb je tenminste wat aan. Maar ik snap ook wel dat ik daarmee tot een minderheid behoor, want de gewone computergebruiker is waarschijnlijk helemaal niet in details geïnteresseerd. Vroeger klikte je menu aan en nu een icoontje (bij mij mini- icoontjes want die grote dingen vind ik afschuwelijk) En als je drie keer moet klikken in een menu is dat minder snel dan Super-eerste letter. En de meest gebruikte staan toch links in de balk. Eigenlijk vind ik bij Windows 8 het grote nadeel dat je als je iets nodig hebt meteen weer in de oude vertrouwde omgeving zit. Dat is in ieder geval bij Unity niet het geval. Daar is het concept beter doorgevoerd. En als je daarvoor kiest dan moet het het ook doorzetten en eventuele bijkomende problemen zien op te lossen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/11/27, 10:19:47 door Wout55 »

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2011/11/27, 10:48:19 »
Dat tablet-pc toekomst hebben, geloof ik wel alhoewel ik zelf nog een tijdje mee wacht.
Vindt ze namelijk te duur voor wat ze kunnen en ik heb nog een laptop die prima functioneert.

Dat een klassieke desktop geen toekomst heeft, weiger ik te geloven.
Powergebruik, groot scherm, een goede werkhouding, toetsenbord etc. etc. dit zijn zaken die desktop pc nodig hebben.

Maar misschien bedoel je te zeggen dat de klassieke desktop omgeving geen toekomst meer heeft?
Daar wil ik wel gedeeltelijk in meegaan omdat de klassieke desktop handigheden van de tablet pc omgeving gaat krijgen. Zoals Ubuntu 11.110 met Unity eigenlijk al probeert.

Het is volgens mij een logische ontwikkeling, de evolutie van de de klassieke  computers zal richting de tablet- achtige systemen gaan met cloud computing enz.  Mark Shuttleworth is goed op de hoogte en ontwikkeld een toekomstgerichte linux systeem, Ubuntu.

Tijdens een bijeenkomst in China, georganiseerd door Intel, werd duidelijk dat de meeste fabrikanten geen brood meer zien in de desktopmarkt. De berichtgeving lijkt een teken dat de desktopmarkt langzaam op zijn einde loopt.
http://www.techzine.nl/nieuws/20986/moederbordfabrikanten-zien-toekomst-somber-in.html

Wij hebben hier wel een tablet-pc, een deel van ons gezin was voor de aankoop behoorlijk sceptisch, maar er wordt nu bijna dagelijks om "gevochten"   :o
De nieuwe generatie computergebruikers wordt nu al klaargestoomd  http://www.google.nl/#sclient=psy-ab&hl=nl&source=hp&q=ipad%20op%20scholen&pbx=1&oq=&aq=&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=7981e6eb098e39f2&biw=1920&bih=964&pf=p&pdl=500
« Laatst bewerkt op: 2011/11/27, 10:57:07 door RikRik »

« Reactie #38 Gepost op: 2011/11/27, 11:00:53 »

Dat is dus totaal niet waar. Unity is ook prima met alleen de muis te besturen. Het is dus niet per definitie zo dat je die sneltoetsen "nodig" hebt. Daarbij kunnen sneltoetsen ook prima op een tablet (hangt er wel vanaf wat voor OS je hebt, maar op webOS en Unity kan dat prima en op Android als je Hackers Keyboard installeert).

Ik verwacht ook dat Unity breder ingezet gaat worden; ook op mobiele devices!

Ben een week of 4 geleden definitief overgestapt (van 10.10 naar 11.10)
Unity bevalt mij prima. Een paar kleine dingen aangepast zoals de grootte van de iconen.
Maakt op mij een opgeruimde en stabiele indruk.  XD

Paar kleine schoonheidsfoutjes:
- moet soms 2 keer wachtwoord invoeren om in te loggen (krijg dan tussendoor een zwart scherm)
- ben af en toe een balk kwijt, maar na een herstart zijn ze er weer

Dat 2 keer wachtwoord invoeren heb ik altijd op Windows gehad. Mijn opa heeft dat probleem ook op Windows.
Niet om Win te bashen, maar om aan te geven dat het dus een ander soort probleem is dan een schoonheidsfoutje van Unity.

Verder RikRik +1
Klassieke desktop heeft geen toekomst. Althans, niet voor de grote markt.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2011/11/27, 11:20:09 »
Ik wil op mijn hoofdpc geen nieuwe varianten of experimenten.

Off topic,
@wout55  je kan heel eenvoudig de software verwijderen, en het is geen gevaarlijk experiment.

Het is wel een ideale desktop voor de klassieke pc.  :D

Offline wowo

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/11/27, 12:04:20 »
Ik voel mij nu aangesproken. ;)
Zal deze Gnome shell dan ook binnenkort gaan uitproberen voor mijn klassieke desktop.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2011/11/27, 12:37:46 »
Ik wil op mijn hoofdpc geen nieuwe varianten of experimenten.

Off topic,
@wout55  je kan heel eenvoudig de software verwijderen, en het is geen gevaarlijk experiment.

Gnomeshell weer verwijderen is wel gevaarlijk. Bij mij hielt Unity er toen ook mee op

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2011/11/27, 15:08:33 »
Off topic
@Mke, het probleem wat jij hebt gehad is volgens mij verholpen met de nieuwste versie gnome-shell en Ubuntu 11.10

Ubuntu 11.10 has Gnome 3 by default, although the default desktop environment named as Ubuntu – is basically Unity, running on Gnome 3.1.5. If you have low graphics resources then better go to Unity 2D (The fallback mode); Gnome classic desktop (version 2.*) has been completely removed. So if you want to try Gnome shell, then don’t worry, it’s very simple (unlike the Gnome shell in Ubuntu 11.04 where it might have broken your unity desktop). You just need to install Gnome shell (The desktop UI for Gnome 3.0) from Terminal or Ubuntu Software Center or Synaptic Package Manager (Oh! ..Synaptic package Manager has been removed.. but you can get it back if you want – synaptic package manager on ubuntu 11.10) ie now Gnome shell is available in official package repository so you don’t need to use any PPA.
http://blog.sudobits.com/2011/09/03/how-to-install-gnome-shell-in-ubuntu-11-10/

Offline MKe

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2011/11/27, 15:14:41 »
Off topic
@Mke, het probleem wat jij hebt gehad is volgens mij verholpen met de nieuwste versie gnome-shell en Ubuntu 11.10
[/b]

Nee hoor, het was juist in 11.10. Het verwijderen van Gnomeshell nam zoveel van Gnome3 mee dat Unity niet meer werkte. Naast elkaar draait het overigens wel prima. In 11.04 konden Gnomeshell en Unity helemaal niet naast elkaar

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2011/11/27, 15:29:14 »
Sorry wowo, weer off topic
@MKe  ik heb even flink gegoogeld maar ik ben nergens zo'n bug tegen gekomen. Misschien jij wel, zou je de link dan hier willen plaatsten? Ik geloof je wel hoor, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Citaat
In 11.04 konden Gnomeshell en Unity helemaal niet naast elkaar
http://blog.sudobits.com/2011/04/26/how-to-install-gnome-3-on-ubuntu-11-04/
« Laatst bewerkt op: 2011/11/27, 15:35:32 door RikRik »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2011/11/27, 16:01:36 »
@MKe  ik heb even flink gegoogeld maar ik ben nergens zo'n bug tegen gekomen. Misschien jij wel, zou je de link dan hier willen plaatsten? Ik geloof je wel hoor, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Citaat
Sorry, je bent me kwijt, welke bug?

Dat Gnomeshell niet op 11.04 naast Unity kon draaien is algemeen bekend (Unity was nog gebaseerd op Gnome2 toen) Het staat zelfs in je eigen link:
Citaat
Warning : Installing Gnome 3.0 on Ubuntu 11.04 using this PPA, will break Unity and your system might become unusable.

Dat van de-installen van Gnomeshell is mijn eigen ervaring. Ik molde 11.10 direkt de eerste dag door Gnomeshell te installeren en vervolgens te de-installeren. Vervolgens weigerde ook Unity dienst. Gelukkig was het nog een verse installatie, dus heb ik geheel gewoon opnieuw geinstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/27, 16:10:04 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Dave

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2011/11/27, 16:12:11 »
De reden waarom Uniy volgens mij zo goed is is dat het goed met de Ati driver om kan gaan. Gnomeshell werkt hier niet goed mee met alle problemen. Hoewel ik de manier van werken in Gnomeshell net iets prettiger vind werken is de compatibiliteit van Unity to wel een erg groot voordeel.

Geen idee wat je desktop met dergelijke driver van doen heeft maar Gnome classic werkt perfect met een ati kaart hier.

description:    Display controller
product:    RV410 [Radeon X700 (PCIE)] (Secondary)
vendor:    ATI Technologies Inc

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2011/11/27, 16:38:17 »
Citaat
Sorry, je bent me kwijt, welke bug.

Ik boel natuurlijk de problemen met Unity na een de-installatie van gnome-Shell. Zoals ik al schreef had ik even flink gezocht naar deze bug maar ik ben nergens een melding tegengekomen. Voorlopig ga ik er dan vanuit dat een de-ininstallatie van gnome-Shell in Ubuntu 11.10 normaal gesproken geen probleem moeten geven.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2011/11/27, 17:19:51 »
ligt er maar aan wat je allemaal de-installeert.
Je installeert nog slechts een kleine aanvulling op het Gnome gebeuren in principe.
In feite vooral de keuze mogelijkheid.
Ben bang dat je veel meer verwijderd dan dat naderhand en zet ook weinig zoden aan de dijk kwa schijfruimte.

« Reactie #49 Gepost op: 2011/11/27, 17:20:15 »

Geen idee wat je desktop met dergelijke driver van doen heeft maar Gnome classic werkt perfect met een ati kaart hier.

description:    Display controller
product:    RV410 [Radeon X700 (PCIE)] (Secondary)
vendor:    ATI Technologies Inc

Het gaat wel om GS i.c.m. de gesloten driver van Ati hè ;)