Mijn vorige post klonk negatief en was dat ook; in die zin is het in dezelfde lijn als het merendeel van de reacties hier. Het overtuigen van mensen die niet willen, en dan voornamelijk de zogenaamde beslissers (van bovenaf) kost onwaarschijnlijk veel (negatieve) energie en levert (voorlopig) verdacht weinig op. En daarbij, volgens een universele wet kan en mag je niet ingrijpen in het pad dat iemand kiest, QED.
Om die reden ben ik begonnen om mensen van onderaf, die al enigszins bewust zijn, (nog) bewuster te maken, via mijn project de vrijepc.nl (zie handtekening). Daarbinnen geef ik workshops in een eigen computerruimte en doe daarna, op verzoek installaties van Ubuntu. Op dit moment hebben er zo'n 12 mensen een workshop gevolgd hebben en ben langzaamaan begonnen met de installatie van Ubuntu. Dit is zich als een olievlek aan het verspreiden.
Het project is gekoppeld aan de lokale
Bossche Ruilkring en
Transition Towns (ook lokaal). Het zijn dan ook stuk voor stuk mensen die zich bewust zijn of worden van de maatschappij om zich heen en daar daadwerkelijk ook actie in ondernemen. Daarom zijn juist deze mensen ontvankelijk voor een andere boodschap, dat het anders moet of kan.
Het is goed om te zien dat het kwartje valt op het moment dat je uitlegt hoe de computer-industrie werkt (met de bekende gesloten software-leveranciers als bekend uithangbord), er gaat letterlijk een nieuwe wereld voor ze open. Ze zijn oprecht verbaasd over alles wat je vertelt waarbij het ook nog eens klopt met hun gevoel: dat er iets gruwelijks mis is aan de manier hoe onze huidige maatschappij/economie werkt.
Op zich hoeven ze natuurlijk niet over naar Ubuntu (dat is en blijft een eigen keuze), maar alleen al het besef dat je anderen bewuster hebt kunnen maken geef veel energie, en dan louter positief.