Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs  (gelezen 47024 keer)

Offline Tom

• Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #75 Gepost op: 2011/09/30, 10:16:18 »
Dein wort in Gottes ohr :D  ben zeker ik maak het niet meer mee ,ben bang Gij ook niet meer :D langs de andere kant ,,Hoop doet leven,,
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #76 Gepost op: 2011/09/30, 10:19:03 »

Wat Linux betreft denk je nu echt dat een systeem beheerder erop wacht een security Kernel update te krijgen met alle eventuele risico´s van doen ?.

Firefox met hun nu snelle updates wachten ze ook niet op ,de ene keer werkt alles de andere keer zijn hun eventuele add-ons zwoep weg ,gaan die blij zijn.
Ik ben echt geen pessimist  en steun elk initiatief  ,maar ben ook realist.

Een beetje systeem beheerder heeft altijd een test-systeem waar hij eerst alles op bekijkt.
Dus dat is het probleem niet.

Als je een browser als FF in je bedrijf uitrolt ga je natuurlijk ervoor zorgen dat dit zo kaal en functioneel mogelijk is.
Dus krijg je veel minder updates dan je nu als eindgebruiker krijgt.

Daarnaast werkt men veelal met images vanwaar iemand zijn profiel via het netwerk word opgehaald.
Dus de systeembeheerder hoeft maar 1x iets te updaten en al het personeel krijgt bij het inloggen of aanmelden met de pc de juiste software.

Nee Wanda ik zie hier het probleem niet.
Voor een systeembeheerder is het juist makkelijker werken met Linux, bij windows moet je vaak zelf achter alle updates aanjagen, ook de updates van de software.

Bij Linux  (apt-get) en de andere managers word juist automatisch naar updates gezocht en alles netjes bijgewerkt.
Veel makkelijker dus als bij windows met zijn geinstalleerde software.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #77 Gepost op: 2011/09/30, 10:20:50 »
Uiteindelijk zal het wal het schip doen keren  < Nooit niet ,zolang er te veel  gepromoot wordt (lobbyen) door MS en die hebben er het geld voor.
Ook hun marketing is beresterk en denk er aan M.S is één grote Firma tegen een versnipperde boel (Linux) die elk hun eigen weg gaan.
Ook steunt M.S zeer lang hun systeem (zie XP) dat zul je nooit aantreffen in Linux land.
Ook heeft die zaak qua Openoffice contra Libreoffice de zaak geen goed gedaan ,en wacht maar af als dat gedonder begint met de Bios dat zal Linux ook geen goed doen ,in tegendeel zelfs.
M.S is en blijft het meest gebruikte Systeem inclusief hun Office in de zaken wereld ,tot spijt wie het benijd.
De Linux wereld heeft hun kansen allang verspeelt ... juist door hun versnippering in plaats van de handen te samen te doen.
Ook hun gratis aanbieden van de verschillende Linux besturings systemen brengt geen geld genoeg in de lade en dat is onreeel in de zaken wereld.
Er zijn ontiegelijk veel programma´s  verder ontwikkelt ,werkende alleen met Windows programma´s dat haalt Linux nooit meer in.
Voorbeeld mijn buurjongen werkt in een fabriek waar via computer programma´s tandwielen gemaakt worden voor windmolens (stroom) hij zit aan zo een computer ,zo een program laten maken gaat in de duizende euro´s .
Denkt nu iemand hier dat zo een Fabriek alles gaat omgooien voor vrije software ,aan me nooit niet dus droom maar verder.
Geen geld geen marketing (spijtig)  .. simpel toch.

Dat denkt niemand hoor, zelfs Richard Stallman niet. Dit toptic ging over het onderwijs.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/30, 10:25:41 door erik1984 »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2011/09/30, 10:30:39 »

Wat Linux betreft denk je nu echt dat een systeem beheerder erop wacht een security Kernel update te krijgen met alle eventuele risico´s van doen ?.

Firefox met hun nu snelle updates wachten ze ook niet op ,de ene keer werkt alles de andere keer zijn hun eventuele add-ons zwoep weg ,gaan die blij zijn.
Ik ben echt geen pessimist  en steun elk initiatief  ,maar ben ook realist.

Een beetje systeem beheerder heeft altijd een test-systeem waar hij eerst alles op bekijkt.
Dus dat is het probleem niet.

Als je een browser als FF in je bedrijf uitrolt ga je natuurlijk ervoor zorgen dat dit zo kaal en functioneel mogelijk is.
Dus krijg je veel minder updates dan je nu als eindgebruiker krijgt.

Daarnaast werkt men veelal met images vanwaar iemand zijn profiel via het netwerk word opgehaald.
Dus de systeembeheerder hoeft maar 1x iets te updaten en al het personeel krijgt bij het inloggen of aanmelden met de pc de juiste software.

Nee Wanda ik zie hier het probleem niet.
Voor een systeembeheerder is het juist makkelijker werken met Linux, bij windows moet je vaak zelf achter alle updates aanjagen, ook de updates van de software.

Bij Linux  (apt-get) en de andere managers word juist automatisch naar updates gezocht en alles netjes bijgewerkt.
Veel makkelijker dus als bij windows met zijn geinstalleerde software.

Als mijn Buurjongen (Geleerde programmeur ..Windows..) daarmee naar zijn ict afdeling stapt kan hij zijn c4 verwachten of ze maken hem belachelijk voor de hele afdeling .. spijtig maar waar.
Maar goed afwachten en thee drinken .. ben benieuwd. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #79 Gepost op: 2011/09/30, 10:37:27 »

Als mijn Buurjongen (Geleerde programmeur ..Windows..) daarmee naar zijn ict afdeling stapt kan hij zijn c4 verwachten of ze maken hem belachelijk voor de hele afdeling .. spijtig maar waar.
Maar goed afwachten en thee drinken .. ben benieuwd. :)

Dat zegt dan meer over de incompetentie van die ict afdeling dan over jouw buurjongen  :rolleyes:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #80 Gepost op: 2011/09/30, 11:05:57 »
Mijn vorige post klonk negatief en was dat ook; in die zin is het in dezelfde lijn als het merendeel van de reacties hier. Het overtuigen van mensen die niet willen, en dan voornamelijk de zogenaamde beslissers (van bovenaf) kost onwaarschijnlijk veel (negatieve) energie en levert (voorlopig)  verdacht weinig op. En daarbij, volgens een universele wet kan en mag je niet ingrijpen in het pad dat iemand kiest, QED.

Om die reden ben ik begonnen om mensen van onderaf, die al enigszins bewust zijn, (nog) bewuster te maken, via mijn project de vrijepc.nl (zie handtekening). Daarbinnen geef ik workshops in een eigen computerruimte en doe daarna, op verzoek installaties van Ubuntu. Op dit moment hebben er zo'n 12 mensen een workshop gevolgd hebben en ben langzaamaan begonnen met de installatie van Ubuntu. Dit is zich als een olievlek aan het verspreiden.

Het project is gekoppeld aan de lokale Bossche Ruilkring en Transition Towns (ook lokaal). Het zijn dan ook stuk voor stuk mensen die zich bewust zijn of worden van de maatschappij om zich heen en daar daadwerkelijk ook actie in ondernemen. Daarom zijn juist deze mensen ontvankelijk voor een andere boodschap, dat het anders moet of kan.

Het is goed om te zien dat het kwartje valt op het moment dat je uitlegt hoe de computer-industrie werkt (met de bekende gesloten software-leveranciers als bekend uithangbord), er gaat letterlijk een nieuwe wereld voor ze open. Ze zijn oprecht verbaasd over alles wat je vertelt waarbij het ook nog eens klopt met hun gevoel: dat er iets gruwelijks mis is aan de manier hoe onze huidige maatschappij/economie werkt.

Op zich hoeven ze natuurlijk niet over naar Ubuntu (dat is en blijft een eigen keuze), maar alleen al het besef dat je anderen bewuster hebt kunnen maken geef veel energie, en dan louter positief.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2011/09/30, 11:30:45 »
Ik woon in een klein (zeer) stadje en ben eens naar mijn kranten kiosk gestapt (kom er elke week voor het TV program) awel die persoon heb ik kunnen overhalen is al een hele tijd geleden dat wel.
Maar Hij gebruikt nu Lucid met Openoffice voor zijn administratie en is zeer tevreden daarmee.
Ben ook bij onze Unic , Aldi etc geweest kom daar tenslotte elke week maar die zeggen dan weer ,wij krijgen dat alles van de hoofdzetel  voorgeschreven en kunnen daar zelf niks aan doen.
Maar ga maar eens naar uw slager ,kleine kruidenier , kranten kiosk ,bloemen winkel etc daar kun je nog wat bereiken dus kleine zelfstandigen die tenslotte ook hun admin in orde moeten brengen.

« Reactie #82 Gepost op: 2011/09/30, 11:33:56 »
+1 Wanda; als steunpunt probeer ik hen ook te overhalen en dat lukt vrij aardig.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #83 Gepost op: 2011/09/30, 13:07:30 »
"het merendeel van de overheid zit lekker vast aan windows met zijn officepakket."

Dan mag je toch eens beter je huiswerk doen. Windows, ja. Maar als officepakket gebruikt de overheid gebruikt OpenOffice 2.

Ik werk zelf bij de overheid en probeer al jaren OOo of andere open source erin te krijgen, maar we werken met helemaal niets.
Het is alleen maar Microsoft.

Je hebt dus iets gelezen en neemt dit voor waar aan, ik heb echter geen idee waar en bij wie die NOIV zijn info vandaan haalt ??
Ik zie in ieder geval niets om mij heen, en wij zitten centraal voor 29 gemeentes........  ???

Ik weet ook niet waar jij je ogen vandaan haalt, want in mijn post onder jou geciteerde zei ik toch duidelijk dat ik het even niet kon vinden omdat ik mijn archief van Linux Magazine's kwijt ben? En zoeken zal nu niet gaan, zit op school nu (pauze).
En ik heb nergens gezegd dat ik alleen dat stukje geloof. Ik zei alleen wat ik gelezen had.

« Reactie #84 Gepost op: 2011/09/30, 16:42:41 »
Ik ben hier helemaal voor, je heb krijg een snelle veilige computer. En voor het geld wat je bespaar kan de school weer leuke dingen doen.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

« Reactie #85 Gepost op: 2011/09/30, 18:11:12 »
En langzaamaan komt daar het einde van het Windows tijdperk in zicht...

« Reactie #86 Gepost op: 2011/09/30, 22:14:33 »

Hopelijk wel ja ;)

« Reactie #87 Gepost op: 2011/10/01, 14:31:49 »

Hopelijk wel ja ;)

Ik hoop eigenlijk van niet. Ik ben voor een verspreiding van open-source. Ik ben voor een groter Linux aandeel. Ik ben voor platformonafhankelijkheid. Maar ik ben niet tegen closed source, ik ben niet tegen keuze.

Het zou toch maar al te dwaas zijn dat linux een monopolie zou hebben, en iedereen afhankelijk wordt van Linux. Neen, dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2011/10/01, 15:02:23 »

Hopelijk wel ja ;)

Ik hoop eigenlijk van niet. Ik ben voor een verspreiding van open-source. Ik ben voor een groter Linux aandeel. Ik ben voor platformonafhankelijkheid. Maar ik ben niet tegen closed source, ik ben niet tegen keuze.

Het zou toch maar al te dwaas zijn dat linux een monopolie zou hebben, en iedereen afhankelijk wordt van Linux. Neen, dat kan ook niet de bedoeling zijn.

+1

Plus kan Linux nog een hoop van Windows leren.

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2011/10/01, 17:32:36 »
En andersom ook?
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

« Reactie #91 Gepost op: 2011/10/01, 19:24:32 »
@Carhartguy: Niet in die zin. "Einde van het Windows-tijdperk" in de zin van hun monopolie. Ik bedoel niet dat Linux een monopolie moet krijgen, einde in de zin van meer ruimte voor Linux doordat er meer aanbod is.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #92 Gepost op: 2011/10/02, 09:21:49 »
@Carhartguy: Niet in die zin. "Einde van het Windows-tijdperk" in de zin van hun monopolie. Ik bedoel niet dat Linux een monopolie moet krijgen, einde in de zin van meer ruimte voor Linux doordat er meer aanbod is.

en windows word daar ook beter van! microsoft moet dan namelijk gaan concurreren waardoor de prijs zakt en de kwaliteit omhoog moet willen ze hun klanten houden.
verder moeten hackers dan voor 2 systemen virussen schrijven waardoor die plaag minder zal worden en spam ook moeilijker te verspreiden word. (okè linux zal dan last krijgen van aanvallers, maar een hacker infecteert dan geen 90% van de systemen meer en moet dus meer werk verrichten om hetzelfde resultaat te behalen, diversiteit in de markt is de grootste nachtmerrie van hackers!)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2011/10/02, 13:03:02 »

en windows word daar ook beter van! microsoft moet dan namelijk gaan concurreren waardoor de prijs zakt en de kwaliteit omhoog moet willen ze hun klanten houden.
verder moeten hackers dan voor 2 systemen virussen schrijven waardoor die plaag minder zal worden en spam ook moeilijker te verspreiden word. (okè linux zal dan last krijgen van aanvallers, maar een hacker infecteert dan geen 90% van de systemen meer en moet dus meer werk verrichten om hetzelfde resultaat te behalen, diversiteit in de markt is de grootste nachtmerrie van hackers!)

Er is dan ook kans op een nieuwe standaard.

Maar Linux heeft nog wel een hele weg te gaan om concurreren met Windows.
De echte groei kan pas komen als meer hardware en software bedrijven, Linux ondersteunen en die doen dat pas als het aandeel aanzienlijk begint te groeien en ze garantie hebben in een bepaalde afname van hun producten.

« Reactie #94 Gepost op: 2011/10/02, 14:05:43 »
"en die doen dat pas als het aandeel aanzienlijk begint te groeien en ze garantie hebben in een bepaalde afname van hun producten."

Niet per definitie.

Waarom is er bijv. Nero Linux? Nero is echt geen klein bedrijf, maar toch hebben ze een keurige Linux-versie die ze netjes updaten.
En zo kan ik er nog wel een aantal noemen.

Ik snap je punt wel en je hebt ook wel gelijk aangaande sommige software (Photoshop e.d. om een voorbeeld te noemen), maar het is dus niet per definitie zo.

« Reactie #95 Gepost op: 2011/10/05, 19:53:10 »
Bij wijze van update:

De Tweede Kamer heeft vragen gesteld aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

http://www.janstedehouder.nl/2011/10/05/kamervragen-over-petitie-open-standaarden-in-het-onderwijs/

Dit is een mooie volgende stap op weg naar het werkelijke eindresultaat, namelijk het verplicht gebruik van open standaarden in het onderwijs en platformonafhankelijke toegang tot online onderwijsomgevingen.  :)

« Reactie #97 Gepost op: 2011/10/05, 23:42:32 »
Wauw, das al een hele verbetering! :)

« Reactie #98 Gepost op: 2011/10/10, 09:05:03 »
Een volgende update.

De druk op Magister/Silverlight is vandaag weer wat opgevoerd. Het programmabureau Nederland Open in Verbinding heeft een juridische analyse geplaatst over de toelaatbaarheid van gedwongen winkelnering ('je koopt maar een Windowscomputer').

https://noiv.nl/weblogs/walter-van-holst/2011/10/10/meesterlijke-uitsluiting-2/

Conclusie: de ouders beschikken over verschillende instrumenten om zich tegen dit fenomeen te verzetten.

« Reactie #99 Gepost op: 2011/10/10, 14:36:33 »
"het merendeel van de overheid zit lekker vast aan windows met zijn officepakket."

Dan mag je toch eens beter je huiswerk doen. Windows, ja. Maar als officepakket gebruikt de overheid gebruikt OpenOffice 2.

Er staat toch echt Office 2010 op dat apparaat voor mijn neus (gemeente x). Heb wel 2 licenties Office 2010 Prof. gekregen voor thuis maar ja.....