Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs  (gelezen 47169 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: Petitie voor meer Open Source en Open Standaarden in het Onderwijs
« Reactie #25 Gepost op: 2011/09/27, 23:32:33 »
Ik heb er geen vertrouwen in.

Ik heb er geen last van en al vind ik dat het toegankelijk moet zijn voor alle systemen, toch vind ik dat de korting die ze geven en alle licenties die ze nu betalen nu juist uitgespaard dienen te worden en dat ze zowiezo de korting moeten afschaffen.
Daarnaast zouden ze moeten kijken bij het aflopen van de licenties, of ze niet met minder licenties kunnen en waar mogelijk Linux gaan gebruiken.

Dit kan besparing opleveren waardoor ze kunnen bezuinigen in het onderwijs op een bepaald gedeelte zonder kwaliteit in te leveren.

Mij lijkt het dus beter om dat te promoten en aan te kaarten bij de overheid.
Wel dien je dan aan te tonen wat je per computer kunt besparen en wat dat voor een gemiddelde school kan betekenen.
Ook moet je aantonen dat het systeem een goede vervanging is die veilig is en je besparing geeft.
Neem de besparing op virusscanners, licenties en nieuwe systemen omdat XP niet meer te krijgen is en Windows 7 niet altijd op al die systemen die ze nu hebben, kan draaien.
Dat moet je wel op een lange termijn berekenen en wat het over een periode van 5 tot 10 jaar oplevert.

Maar dat is wat anders.
Desondanks succes met de petitie. Ik hoop ondanks dat ik er weinig hoop in heb dat het wel lukt.

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/09/27, 23:36:44 »
als je als opleidingcentrum maar 3,50 euro betaald voor je licentie, waarom zal je dan switchen naar een alternatief
je hebt nu een groot bedrijf achter je staan als er iets niet goed gaat. geeft toch een hoop zekerheid voor weinig. deze reden is een veel gehoorde reden waarom scholen niet switchen naar opensource. hierop bezuinigen heeft dan ook niet echt veel zin.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2011/09/27, 23:41:37 »
Daarom zeg ik ook dat je het uit moet zoeken want als het niet veel uit maakt dan heeft het geen nut om te doen.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2011/09/27, 23:51:31 »
Haha, omdat 5-10% een voorkeur heeft voor Linux, wordt korting op software voor de andere 90-95% van de studenten verboden. :P
Dacht altijd dat u zo een voorstander was van Open Sources vooral de gedachte gang hierachter ,nu daar is weinig van overgebleven stel ik vast. :o
Goed het zal misschien geen bal opleveren ,maar niet geschoten is altijd mis.
Wat die goedkope studenten kortingen betreft prima maar dan ook voor pietje mondaal dus iedereen.
Met die goedkope kortingen voor studenten ,maken ze (M.S) de toekomstige PC gebruikers verslaaft aan MS producten met alle gevolgen van dien.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #29 Gepost op: 2011/09/27, 23:53:26 »
Haha, omdat 5-10% een voorkeur heeft voor Linux, wordt korting op software voor de andere 90-95% van de studenten verboden. :P

Ik snap je punt wel, hoor  ;)

Maar toch, wellicht ligt het wat breder. Ik heb niet zo gauw getallen voorhanden, maar ik ken in mijn directe omgeving nogal wat mensen, die op een basic Windows draaien met OpenOffice...  :rolleyes:

En zelfs in mijn klas zitten een paar OOo-gebruikers.

« Reactie #30 Gepost op: 2011/09/27, 23:54:47 »
als je als opleidingcentrum maar 3,50 euro betaald voor je licentie, waarom zal je dan switchen naar een alternatief
je hebt nu een groot bedrijf achter je staan als er iets niet goed gaat. geeft toch een hoop zekerheid voor weinig. deze reden is een veel gehoorde reden waarom scholen niet switchen naar opensource. hierop bezuinigen heeft dan ook niet echt veel zin.

Dus je wilt zeggen dat het bedrijf achter OOo, Oracle, niet groot is? Doe eens even je huiswerk. Oracle is een grote speler in de markt, dus ook met OOo zouden scholen een groot bedrijf erachter hebben.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #31 Gepost op: 2011/09/28, 00:05:42 »
Prachtig, zo een initiatief

+1

M.i. een kwestie van: niet zeveren over details, maar gewoon steunen.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/28, 00:07:42 door Pjotr »

Offline lordnoid

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2011/09/28, 00:22:27 »
Met die goedkope kortingen voor studenten ,maken ze (M.S) de toekomstige PC gebruikers verslaaft aan MS producten met alle gevolgen van dien.
Nee, met onderwijs dat Microsoft-producten verplicht (Magister!) worden leerlingen zonder keuze naar Windows toe gestuurd, en dat moet gestopt worden. Aan de kant van de school dus! Ik zie graag dat in de publieke sector (dus ook bij scholen) waar mogelijk opensource software wordt gebruikt, en de overheid kan dat afdwingen.

Met kortingen heeft een student nog altijd zelf de keuze of hij de goedkope maar gesloten producten wil gebruiken of de opensource producten. En dat lijkt me geen probleem. Het is iets tussen de student en het bedrijf: het gaat buiten de school, en buiten de publieke sector om.

De overheid kan dus gewoon bepalen dat er door scholen eerst naar opensource alternatieven moet worden gekeken. Er moet niet verboden worden dat er kortingen worden gegeven; er moet voor worden gezorgd dat scholen eerst opensource alternatieven serieus bekijken, zelfs al zijn die duurder. Als zo'n regel wordt nageleefd kan ik je vertellen dat die kortingen (aan onderwijsinstellingen) ook snel zullen stoppen.

« Reactie #33 Gepost op: 2011/09/28, 00:50:26 »
Op de lange termijn is open source vaak goedkoper. Maar lange termijn is in Nederland nogal ver te zoeken doorgaans. Voor lange termijn kun je beter bij onze zuiderburen aankloppen.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #34 Gepost op: 2011/09/28, 07:42:57 »
Het is natuurlijk heel opvallend dat slim.nl geen enkel Open Source-pakket 'aanbiedt': waarom wordt Open/Libre  Office niet als alternatief aangeboden voor MS Office. Als het uitgangspunt van Slim zou zijn om de student zo goedkoop mogelijk aan (functioneel vergelijkbare) software te helpen, waarom dan geen vrije software in het pakket?

Uit het feit dat vrije software niet aangeboden wordt, blijkt dat de intentie van Slim niet zo zeer is om de student financieel te helpen, maar meer om de monopolie-positie van de gevestigde gesloten software partijen (verder) te versterken. Slim is dus niet eerlijk in zijn motief.

Als Slim alleen al deze alternatieven zou aanbieden, zouden studenten ook weten dat er een keus is. Het afdwingen van een dergelijke uitbreiding van het assortiment lijkt me aanzienlijk eenvoudiger dan het stoppen van de subsidie op gesloten software.

« Reactie #35 Gepost op: 2011/09/28, 08:39:24 »
Inderdaad dat vind ik ook jammer aan deze petitie.
Ik snap wel dat het duur maken van gesloten software (met zo'n verbod) helpt, maar het is toch wel een hele grote beperking als bedrijven geen kortingen meer mogen geven aan studenten. Mogen ze de software dan ook niet gratis weggeven? Ik ben het ermee eens dat de school het niet moet aannemen als er open alternatieven zijn (en dat is makkelijk te regelen), maar zolang dit buiten de school om gaat zie ik hier geen bezwaar in, en heeft de overheid er ook weinig over te zeggen lijkt me.

Misschien is het goed om even terug te gaan in de tijd. KPN bood alle scholen gratis breedbandinternet aan. KPN was voorloper bij het pilotproject en was op dat moment een bijna-monopolist op dit terrein. De overheid, ja, de overheid, heeft toen ingegrepen en aangegeven dat KPN geen gratis aanbod mocht doen. De reden? Omdat op die manier alternatieve aanbieders van breedband geen eerlijke kans zouden hebben op de onderwijsmarkt. Kortom, er ligt een heel duidelijk precedent.

De kortingen op software voor de educatieve sector gaan niet buiten de scholen om, het is onderdeel van pakketafspraken tussen schoolbesturen, softwareleveranciers en centrale inkoopcentra. Een school die buiten deze inkoopcentra aan licenties wil komen wordt o.a. door Microsoftwederverkopers terugverwezen naar de inkoopcentra.

Wat heeft een overheid hier over te zeggen? Een paar dingen:

1. Zie het voorbeeld van KPN;
2. De overheid stelt richtlijnen vast voor de kwaliteit van het onderwijs, de leerdoelen en de kerncompetenties. Scholen zijn *daarbinnen* vrij om invulling aan hun identiteit te geven.
3. De overheid financiert het onderwijs en kan dus voorwaarden stellen aan het gebruik van publieke middelen.

Mijn stelling bij dat laatste is, is dat je publieke middelen niet mag gebruiken om afhankelijkheid van een paar softwareleveranciers te subsidiëren. En dat is wat nu gaande is.

Als je alleen maar de focus kiest van @Teestcees dan ga je het onderwerp (soms) te veel vanuit het micro-economisch perspectief bekijken (wat kost het mij nu?) en te weinig vanuit bredere perspectieven, waaronder het macro-economisch perspectief (wat kost de huidige praktijk de samenleving? Antwoord: miljarden euro's) en het politieke perspectief (zowel de Europese Commissie als de Nederlandse overheid stellen het gebruik van open standaarden verplicht voor publieke instellingen ter bevordering van de interoperabiliteit, vermindering van leveranciersafhankelijkheid, welke beide bijdragen aan lagere ICT-kosten). Over het ideële perspectief begin ik maar niet, want dat is een filosofische keuze.

Daarnaast ligt er de harde realiteit dat minimaal de helft van de zakelijke ICT draait op Linux en open source software, dat de meest innovatieve technologische ontwikkelingen mede te danken zijn aan open source software. Het onderwijs zou alleen om die reden veel meer tijd moeten besteden aan het aanleren van bredere vaardigheden en weg moeten bewegen van Microsoftspecifieke vaardigheden.

Een ander punt is de vraag of gebruikers in staat zijn om een PC zonder OS te kopen en daar een eigen keuze in te maken. Jij kan die keuze maken, en ik denk zo'n beetje iedereen in deze groep ook wel. Maar ook dat is een micro-perspectief. Het onderwijs brengt leerlingen niet het besef bij dat een OS een keuze is, en dat je zonder veel problemen met iets anders dan Windows en MS Office kunt werken. Ik beperk dat dan niet tot open source, maar wat mij betreft mag iemand ook bewust voor Mac OS X of Windows kiezen. Het zijn de weinigen die desondanks de weg naar iets anders vinden. Ik maak me sterk voor de velen die door brak onderwijs als digibeten verder moeten.

En, voor iedereen, bedankt voor de steun  :D

« Reactie #36 Gepost op: 2011/09/28, 10:18:09 »
Citaat
het politieke perspectief (zowel de Europese Commissie als de Nederlandse overheid stellen het gebruik van open standaarden verplicht voor publieke instellingen ter bevordering van de interoperabiliteit

Als leraren .odt documenten weigeren, leerlingen verplichten om een mac te kopen, leerlingen verplichten om Microsoft producten te kopen/gebruiken, is dat volgens mij een regelrechte inbreuk tegen de regels die de overheid verplicht, meer bepaald op die interoperabiliteit. Ze overtreden daarmee de wetten van de overheid, dus moet die overheid deze instellingen tot de orde roepen zou ik denken.

Mijn twee cent.  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline lordnoid

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2011/09/28, 11:57:57 »
@Jan Stedehouder
Geval van KPN lijkt me een politieke keuze. Ook dat zou ik, als politicus, anders hebben opgelost.
In het geval van kortingen op software zijn er twee soorten: Kortingen aan de scholen ("Installeer Windows op al jullie school PC's en je krijgt van ons een zak geld erbij!") en kortingen aan studenten ("20% korting op alle MacBooks als je student bent").
Bij kortingen die aan scholen worden aangeboden, zou ik er eerder voor zorgen dat scholen deze niet mogen accepteren, dan dat de bedrijven deze niet mogen aanbieden.
Bij kortingen die aan studenten worden aangeboden, zie ik het probleem niet, tenzij ook deze via de school gaan. Maar dan weer zou de school hier niet aan mee moeten werken.

Maar het blijft een politieke keuze. Punt 2 ("De overheid stelt richtlijnen vast voor de kwaliteit van het onderwijs, de leerdoelen en de kerncompetenties. Scholen zijn *daarbinnen* vrij om invulling aan hun identiteit te geven.") en 3 ("De overheid financiert het onderwijs en kan dus voorwaarden stellen aan het gebruik van publieke middelen.") spreken elkaar tegen en zijn precies de keuzes die je hebt: laat je de scholen vrij hun gang gaan en beperk je het aanbod dat ze krijgen tot je wensen, of stel je voorwaarden aan wat scholen wel en niet mogen accepteren?

« Reactie #38 Gepost op: 2011/09/28, 12:56:31 »
@Jan Stedehouder
Maar het blijft een politieke keuze. Punt 2 ("De overheid stelt richtlijnen vast voor de kwaliteit van het onderwijs, de leerdoelen en de kerncompetenties. Scholen zijn *daarbinnen* vrij om invulling aan hun identiteit te geven.") en 3 ("De overheid financiert het onderwijs en kan dus voorwaarden stellen aan het gebruik van publieke middelen.") spreken elkaar tegen en zijn precies de keuzes die je hebt: laat je de scholen vrij hun gang gaan en beperk je het aanbod dat ze krijgen tot je wensen, of stel je voorwaarden aan wat scholen wel en niet mogen accepteren?

Het stellen van richtlijnen is altijd een politieke keuze, vandaar dat de open brief naar de Tweede Kamer is gegaan en de petitie de politiek oproept tot het treffen van specifieke maatregelen. De overheid grijpt wel vaker in in de vrije markt, zeker als die markt niet voldoende vrij is (of als de vrijheid tot ongewenste neveneffecten leidt). De markt voor (educatieve) software voor het onderwijs is geen anderssoortige markt en de bedrijven die daarop opereren hebben precies dezelfde commerciële doelstellingen als op andere markten. Dumpingpraktijken om concurrenten buiten de deur te houden of om onaanvaardbaar grote marktaandelen te krijgen zijn daar ook niet toegestaan.

« Reactie #39 Gepost op: 2011/09/28, 17:07:09 »
"Dumpingpraktijken om concurrenten buiten de deur te houden of om onaanvaardbaar grote marktaandelen te krijgen zijn daar ook niet toegestaan."

Zeker weten? Want de HP Touchpad mocht men wel voor een dumpprijs aanbieden. Dus als dat mag, lijkt me dat hetzelfde voor MS Office (ik wil ze niet steunen, maar wil even jou argument aanvechten).

@Progger: Dank, veel dank! :) Overmorgen heb ik weer les van de genoemde leraar, dus als ie erover begint, wijs ik hem even op jou citaat ;)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/09/28, 17:15:43 »
Nee HP deed dit niet om marktaandeel te krijgen en ze hadden het doel niet om de concurrentie er mee uit te schakelen.

Als ze de productie hadden voortgezet was het anders geweest.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #41 Gepost op: 2011/09/28, 19:37:56 »
ik heb ook getekend met de boodschap dat ik gewoon mijn C# huiswerk op ubuntu wil doen, dat is mogenlijk! --> met monodevelop, maar mijn school heeft microsoft-visual-studio als standaard aangewezen dus ik ben verplicht om XP-virtualbox te gebruiken  =( =( =( :mad: :mad:

« Reactie #42 Gepost op: 2011/09/28, 21:20:52 »
ik heb ook getekend met de boodschap dat ik gewoon mijn C# huiswerk op ubuntu wil doen, dat is mogenlijk! --> met monodevelop, maar mijn school heeft microsoft-visual-studio als standaard aangewezen dus ik ben verplicht om XP-virtualbox te gebruiken  =( =( =( :mad: :mad:

Same here, ook C# in Visual Studio, en zelf met een verplichte W7 (Die ik overigens gratis heb kunnen downloaden van zo'n Microsoft website, in samenwerking met de school.

Nuja, dat voor C# Visual Studio nodig is, ok... Maar bij ons vinden lectoren het zelf uit om HTML in Visual Studio te geven... Alsof er geen open source tekstverwerkers zijn die evenveel kunnen als Visual Studio..

Ik volg overigens les in België, maar ik heb de petitie ook getekend. (Misschien moeten wij Belgen ook maar eens denken aan een overeenkomstige wet, met een verwijzing naar Nederland?)

« Reactie #43 Gepost op: 2011/09/28, 21:32:47 »
De petitie loopt lekker en de steun ervoor groeit, maar het is inmiddels ook duidelijk dat er bezwaren bestaan tegen de punten drie en vier uit de petitie. In een afzonderlijk artikel wil ik nog wel een keer proberen toe te lichten waarom deze punten wel belangrijk zijn voor de systeemverandering, maar aan de andere kant wil de bezwaren niet zomaar opzij schuiven. Het aanpassen van de oorspronkelijke petitie kan niet meer, maar ik kan wel een variant aanbieden met alleen de eerste twee punten. In het verhaal dat later dit jaar naar Den Haag gaat worden beide petities met hun ondertekeningen aangeboden.

http://www.janstedehouder.nl/2011/09/28/petitie-weg-met-het-overgewicht-in-nederlandse-onderwijs-ict-variant/

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #44 Gepost op: 2011/09/28, 21:35:51 »
Misschien moeten wij Belgen ook maar eens denken aan een overeenkomstige wet, met een verwijzing naar Nederland?
Dit heeft te maken met PC vrijheid, het moet minimaal een Europese regel worden !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #45 Gepost op: 2011/09/28, 21:38:03 »
Misschien moeten wij Belgen ook maar eens denken aan een overeenkomstige wet, met een verwijzing naar Nederland?
Dit heeft te maken met PC vrijheid, het moet minimaal een Europese regel worden !

Natuurlijk, dat zou heel mooi zijn. Maar is het niet haalbaarder om op landelijk niveau iets te proberen realiseren, ipv naar het Europarlement te stappen?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #46 Gepost op: 2011/09/28, 21:43:35 »
Wanneer er een paar landen over de streep zijn, volgt rest vanzelf .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2011/09/28, 21:46:01 »
Heb hem ondertekend.

« Reactie #48 Gepost op: 2011/09/28, 21:55:33 »
Wanneer er een paar landen over de streep zijn, volgt rest vanzelf .........

Dat hoop je ja. De EU kennende... Maar goed, daar ga ik verder niet op in, want dit mag geen politieke discussie worden ;)

« Reactie #49 Gepost op: 2011/09/29, 11:26:40 »
Ik heb hem ook ondertekend.

Ik wordt er misselijk van dat ik wordt verplicht door mijn school te werken met Windows (Server). Alle boeken die ik heb zijn gericht op Microsoft software.

Ik hoef overigens geen software te kopen - ik heb een MSDN account gekregen via mijn school waar ik alle software GRATIS mag downloaden. Het misselijk om te zien hoe ze op die manier iedereen te klant houden. Ik zou het liefste zien dat alle software op scholen worden vervangen door open source software.

Ik heb gehoord dat 11 op de 10 mensen in Duitsland nu stemt op de Piratenpartij. Hoe zit dat hier?