Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het besturingssysteem topic  (gelezen 18051 keer)

Re: Het besturingssysteem topic
« Reactie #25 Gepost op: 2011/09/05, 23:36:07 »
De klassieke Ubuntuomgeving met het Gnome-panel. Lekker rustig, overzichtelijk, kent zijn plaats en ik kan er geweldig mee uit de voeten, al vanaf het moment dat ik van Windows XP overstapte. Jammer dat het voor mij nu lastiger gaat worden en ik na moet gaan denken over een opvolger. Waarschijnlijk wordt dat gewoon Ubuntu met Gnome 3 in permanente fallbackmodus (met paneel en al). Blijkbaar zijn de ontwerpteams van Unity en Gnome 3 het niet met me eens over Gnome 2, dat in mijn ogen nog steeds uitstekend werkt.

Wat het besturingssysteem betreft: Ubuntu. Het zal genoeg slechte eigenschappen hebben, maar ik ervaar het als beter werkend en bovendien wordt Ubuntu ook het beste ondersteund. Wat ik mis kan ik doorgaans wel toevoegen (onder andere uit Super OS en Elementary OS) en anders heb ik altijd nog de beschikking over Mac OS en Windows, al is er gelukkig steeds minder wat Ubuntu (en andere distro's trouwens ook) niet kan.

Een ander zal waarschijnlijk totaal anders hierover denken, maar zo is nou juist Linux en open source ontstaan.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/09/06, 00:11:04 »
Dit topic is verdoemd om uit te lopen op heftige meningsverschillen, zoals vaak blijkt met dit soort onderwerpen hier...

Ik snap je wel want het is toch iets wat snel uit kan lopen tot dat wat iemand het beste vind is dan ook het beste maar ik denk dat de meeste hier wel begrijpen dat je nooit kunt zeggen wat het beste is omdat het om een persoonlijke voorkeur gaat.
Maar het risico is er wel.

Het is ieders persoonlijke voorkeur.
Zo houd Vistaus blijkbaar van E17 en KDE. Heb ik nooit geweten en zo leer je nog eens iemand kennen. XD ;)

Zolang iedereen iedereen er rekening meer houd dat het hier om een persoonlijke voorkeur gaat, gaat het wel goed.
Misschien in de titel zetten wat iemands voorkeur is.

Offline Solosimpi

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2011/09/06, 00:24:02 »
Op dit moment heb ik Kubuntu 11.04 geïnstalleerd op mijn laptop. Ben met Ubuntu 11.04 begonnen maar vond ik niet echt gebruiksvriendelijk en het draadloze gebeuren werkte te onregelmatig naar mijn zin.
Dus overgestapt op Kubuntu en dat bevalt me tot nu toe prima. Met deze link kwam ik een heel eind: http://sites.google.com/site/ubukuntu/kubuntu-installeren. Heb net een LinuxMint 11 ISO bestand gedownload. Als ik het goed heb kan ik d.m.v. een dual boot kiezen welke ik opstart. Ben pas sinds juni van dit jaar bezig met Linux, had bv daarvoor nog nooit van een dual boot gehoord. Probeer uit te zoeken wat het beste bij mij past. Dat vind ik het leuke aan Linux, je kan makkelijk alles eraf halen en weer fris met een ander OS beginnen.

« Reactie #28 Gepost op: 2011/09/06, 00:26:49 »
LFS, mooi in zijn "eenvoud" en ik ben nu met Foresight bezig, dat kon wel eens een blijvertje worden.
Verder blijf ik bij Ubuntu, als de ontwikkelaars het niet te bont maken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #29 Gepost op: 2011/09/06, 00:35:02 »
als de ontwikkelaars het niet te bont maken.

XD  XD

Overigens geeft 't een hoop rust, als je van LTS naar LTS gaat. En wel van eerste puntversie (bijvoorbeeld 10.04.1) naar eerste puntversie (12.04.1). =D

« Reactie #30 Gepost op: 2011/09/06, 11:42:47 »
Zit momenteel op OS X, maar ik heb ook Windows en Linux (Ubuntu, Debian, SUSE). Ik vind eigenlijk geen één echt prettig werken. OS X is vrij goed, tot dat je "outside the box" gaat denken en meer er van wilt dan dat beperkte beetje dat Apple voorzien heeft. Linux is het omgekeerde: heel veel keuze en mogelijkheden, maar niets wat écht uitblinkt. Windows lijkt me meer en meer gericht op kinderen van 8 tot 14. Alle configuratieopties moeten zo diep mogelijk weg gestoken worden. En maar glitter op de interface.

Gnome lijkt mij op een amalgatie van programma's die niet echt goed samenwerken (het is een heel stuk verbeterd met Ubuntu, hoor). KDE lijkt me goed, maar er zijn geen distro's die KDE echt goed ondersteunen AFAIK. Unity is nog niet klaar voor dagelijks gebruik IMHO.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #31 Gepost op: 2011/09/06, 12:47:34 »
Ik vind eigenlijk geen één echt prettig werken.
Heb je Xubuntu, vanaf 11.04 al eens bekeken ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #32 Gepost op: 2011/09/06, 12:53:31 »
Ik vind eigenlijk geen één echt prettig werken.
Heb je Xubuntu, vanaf 11.04 al eens bekeken ?

Ik weet niet wat ik van Xubuntu/Xfce moet vinden, eigenlijk. Het voelt vertrouwd, maar toch lijken er allerlei ongeregeldheden en scherpe randjes aan te zitten. Volgens mij ontbreekt een duidelijke richtlijn voor het ontwerpen van interfaces. Gnome heeft dit zeer goed voor elkaar met de Gnome Human Interface Guidelines.

« Reactie #33 Gepost op: 2011/09/06, 13:09:34 »

XD  XD

Overigens geeft 't een hoop rust, als je van LTS naar LTS gaat. En wel van eerste puntversie (bijvoorbeeld 10.04.1) naar eerste puntversie (12.04.1). =D
Ik denk dat Unity ook wel in 12.04 wordt geïntroduceerd, men heeft nu eenmaal die weg ingeslagen en daar wordt denk ik niet van afgeweken. Maar zoals eerder gememoreerd heb, zolang er een standaard of minimale versie meegeleverd wordt zonder toeters en bellen, dan kan ik er mee leven.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/06, 18:54:17 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2011/09/06, 13:12:37 »

XD  XD

Of je doet de hele rit uit van de LTS dus drie jaar ,als alles teminste goed loopt.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #35 Gepost op: 2011/09/06, 17:04:52 »
KDE lijkt me goed, maar er zijn geen distro's die KDE echt goed ondersteunen AFAIK.

- SeySayux

Pardus ondersteunt haar KDE-distro zo'n 3 jaar. Kubuntu LTS ook.
Pardus is IMHO de beste KDE-distro out there (en velen delen die mening met me als het over KDE-distro's gaat). Kubuntu is goed, maar het enige wat er uitblinkt is de softwarebronnen die goed gevuld zijn (zelfde als Ubuntu) en verder iets meer ondersteuning, maar dat komt ook omdat er meer gebruikers zijn.

« Reactie #36 Gepost op: 2011/09/06, 17:09:36 »
KDE lijkt me goed, maar er zijn geen distro's die KDE echt goed ondersteunen AFAIK.

- SeySayux

Pardus ondersteunt haar KDE-distro zo'n 3 jaar. Kubuntu LTS ook.
Pardus is IMHO de beste KDE-distro out there (en velen delen die mening met me als het over KDE-distro's gaat). Kubuntu is goed, maar het enige wat er uitblinkt is de softwarebronnen die goed gevuld zijn (zelfde als Ubuntu) en verder iets meer ondersteuning, maar dat komt ook omdat er meer gebruikers zijn.
Ik zal Pardus eens proberen, bedankt!
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #37 Gepost op: 2011/09/06, 17:29:48 »
Graag gedaan :) Ben benieuwd wat je ervan vindt :)

« Reactie #38 Gepost op: 2011/09/06, 19:52:53 »
Uhhm, waarom is hun site standaard turks? :o
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2011/09/06, 19:57:59 »
Het is een turkse distro.

drum

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 2011/09/06, 20:06:20 »
LMDE, rolling release nooit meer herinstalleren ;)

« Reactie #41 Gepost op: 2011/09/06, 20:21:29 »
Emiel +1

Maar wel raar, hier is ie wel standaard Engels.

« Reactie #42 Gepost op: 2011/09/07, 01:32:47 »
Hij wil plots mijn toetsenbord niet meer herkennen na de installatie (en ik gereboot heb). Helemaal niets meer -- er komt niets meer uit, hoe hard ik ook op de toetsen ram.

Da's al verder dan ik met Arch Linux gekomen ben (dat gaf een foutmelding tijdens het partitioneren...). En geen fatsoenlijk, Engels irc-kanaal beschikbaar, en ik heb geen zin/tijd om hier een week achter aan te lopen. Een besturingssysteem dat niet zonder gebreken door de installatieprocedure komt is het mij niet waard, sorry.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #43 Gepost op: 2011/09/07, 10:55:25 »
Vreemd, dat probleem ken ik niet.
Maar ze hebben wel een Engels forum en ook een Engels IRC-kanaal hoor.

Offline canti

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2011/09/07, 14:04:54 »
Debian. Universeel, streeft actief naar volledig open source en dus schatplichtig aan de grondbeginselen van Linux, volledig door de gemeenschap gedragen, goede (Engelstalige) forum, en er gebeurt niks, op het saaie af. Zeer stabiel dus. Heerlijk.

« Reactie #45 Gepost op: 2011/09/07, 14:28:50 »
Da's al verder dan ik met Arch Linux gekomen ben (dat gaf een foutmelding tijdens het partitioneren...). En geen fatsoenlijk, Engels irc-kanaal beschikbaar, ...
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar Arch heeft een prima irc kanaal op freenode.

« Reactie #46 Gepost op: 2011/09/07, 15:17:07 »
Da's al verder dan ik met Arch Linux gekomen ben (dat gaf een foutmelding tijdens het partitioneren...). En geen fatsoenlijk, Engels irc-kanaal beschikbaar, ...
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar Arch heeft een prima irc kanaal op freenode.
Ik had het over Pardus.
LibSylph
SeySayux.net

« Reactie #47 Gepost op: 2011/09/07, 15:59:38 »
Dan begreep ik het dus idd verkeerd :)

« Reactie #48 Gepost op: 2011/09/07, 16:58:55 »
@drum:
Citaat
How does LMDE compare to the Ubuntu-based editions?

Pros:

You don't need to ever re-install the system. New versions of software and updates are continuously brought to you.
    It's faster and more responsive than Ubuntu-based editions.

Cons:

Although it's using Romeo for unstable packages, LMDE continuously changes as it receives updates and new software. Compared to a frozen version of Linux Mint which changes very little once it's publicly released, it's not as stable. Things are likely to break more often but fixes can also come quicker. For this reason, LMDE requires a deeper knowledge and experience with Linux, dpkg and APT.
    Debian is a less user-friendly/desktop-ready base than Ubuntu. Expect some rough edges.

Nog verre van ideaal. En zoals gesteld in het citaat: het vereist een zelfs goede kennis van Linux, wat velen boven hun petje gaat.
Het klinkt aanlokkelijk maar het staat in mijn ogen nog niet op punt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline h2o

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2011/09/07, 18:31:44 »
@Joris: Het is maar hoe je met Debian en Testing in het bijzonder om gaat. Romeo is dacht ik iets wat specifiek bij Linux Mint hoort? Maar Debian Testing is eigenlijk alleen net na een overgang van Testing naar Stable wat onstabiel.
Als je puur met de testing pakketbronnen werkt, dan kan er wel eens wat breken, maar dat is hoogst zelden. Wat reguliere testing gebruikers normaliter doen is ook de unstable pakketbronnen erbij nemen en pakketten 'pinnen'. Dat kun je instellen in het bestandje /etc/apt/preferences (moet je eventueel zelf aanmaken). *)  Dan wordt normaliter alles voor testing gebruikt, maar kun je bepaalde dingen met de hand uit unstable halen. Dan blijkt dat een 'geleend' unstable pakket enige dagen later ook bij testing onder te zijn gebracht.
Deze werkwijze is Debian specifiek omdat Debian trapsgewijs is opgebouwd: Experimental ==> Unstable ==> Testing ==> Stable ==> Old-stable. Je ziet hier een doorschuif systeem waarbij je in de gaten moet houden dat Experimental er eigenlijk niet bij hoort.

Ik weet niet hoe Mint met testing om gaat, maar die gebruikt ook nog wat Mint specifieke zaken die kennelijk bij Ubuntu vandaan komen en naar Debian toe gecompileerd worden. Op een van mijn USB schijven staat LMDE en als ik dat bestudeer is het hoofdzakelijk afkomstig bij de Debian tak van Linux Mint zelf. Vrijwel alle pakketten komen daar vandaan.
Je kunt ook omgekeerd werken. Een pure Debian testing installeren en dan de pakketbronnen van Mint erbij doen. Dan heb je een hoofdzakelijk Debian systeem. Werkt ook goed. Dan draai je Debian met Mint menu en dergelijke zaken. Daar kun je heel goed mee werken.
Zelf prefereer ik die werkwijze omdat je dan zelf je systeem op kunt bouwen, met de Mint zaken als extra erbij. Zo draai je dan Firefox en Thunderbird i.p.v. Iceweasel en Icedove als je dat per se wil hebben. En toegegeven, het Mint uiterlijk vind ik zelf heel netjes. Maar met een ge-Mintiseerde Debian draai je wel primair Debian volgens eigen inzicht. Bij de normale LMDE heb je eigenlijk een ISO die je op je harde schijf dumpt (net als de normale Ubuntu's) waarbij je zaken die je niet (wil) gebruik(en)t eruit moet slopen. Het mag bekend zijn dat ik liever de zaken in eigen hand houd en Debian via de expert modus (en Ubuntu via de Alternatemodus) installeer.
Op die manier kun je zelfs puur Debian met Openbox draaien met een Linux Mint uiterlijk (instelbaar met lxappearance) met Firefox en Thunderbird.Praktisch alles is mogelijk. Dat maakt voor mij Debian ook zo uniek.

Toegegeven, Debian is behoorlijk arbeidsintensiever voor een beginner, maar die moet er zeker uit kunnen komen. Vooral als die met Stable begint. Zelf draai ik op mijn hoofdsystemen (laptop en werkstations thuis) op Stable met de backports. Uitermate robuust. Ook in mijn kenissen en collega kring draaien dergelijke systemen die ik beheer. Ik hoor nooit klachten, alles werkt prima. Hooguit als men een bepaald extra pakket nodig heeft. Echte werkpaarden. Ubuntu en Linux Mint LTS komt hier het dichtste in de buurt

Op mijn andere USB schijf staat Debian Testing en dat is dan ook puur om te testen. Maar ik moet zeggen dat ik ook bij Testing geen problemen aantref. Zeker omdat de huidige testing al ruim een half jaar in bedrijf is.

Even onder ons: Die twee USB schijven kan ik met mijn laptop (of op mijn werk) booten.

*) Pinning zorgt ervoor dat er een rangorde wordt gebruikt. Afhankelijk wat de bedoeling is kun je de hoofdpakketbron een hoog level geven. De bij-bronnen hebben een lager level. Standaard wordt dan bij installatie of upgrade/update eerst naar het hogere level gekeken. Is het daar niet aanwezig, dan wordt het lagere level gebruikt. Je kunt dan ook handmatig met een afwijkend level installeren, bijv. aptitude install -t unstable xx. In dit geval wordt er dan een pakket uit Unstable geïnstalleerd.
Met pinning kun je ook bepaalde programma's locken op een pakketbron. Bijv. Icedove wat je per se uit unstable wil laten draaien omdat die nieuwer is.
Met pinning kun je heel ver gaan en de zaak verregaand automatiseren.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/07, 19:00:23 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex