Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Daling pc-verkoop nu echt begonnen  (gelezen 11472 keer)

Re: Daling pc-verkoop nu echt begonnen
« Reactie #25 Gepost op: 2011/08/21, 21:12:17 »
Hangt ervanaf waarmee je het vergelijkt. Genoeg nieuwe PC's en laptops zijn dual-core, dus dan is een tablet met dual-core prima vergelijkbaar.

Meen je dit serieus?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/08/21, 21:52:28 »
Hangt ervanaf waarmee je het vergelijkt. Genoeg nieuwe PC's en laptops zijn dual-core, dus dan is een tablet met dual-core prima vergelijkbaar.

Meen je dit serieus?

Ben bang van wel. :(

Offline Tom

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2011/08/21, 22:01:12 »
Vrees het ook. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #28 Gepost op: 2011/08/21, 23:18:38 »
Kom maar op dan met jullie dual-core laptoppties/PC'tjes. Dan doen we een snelheidstest. Wedden dat mijn tablet nagenoeg even snel is?

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2011/08/22, 00:41:50 »
Zal eens kijken of ik er 1 kan lenen en dan zet ik die pc in tegen je Xoom.

Ik wil geen krasjes op mijn Xoom en ook geen vette vingers. Dus maak hem maar vast schoon en doe hem maar terug in zijn verpakking.
Wanneer stuur je hem op? XD

(is er iemand waar ik even een pc van kan lenen met een dual core processor?)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/22, 00:44:23 door emiel1976 »

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #30 Gepost op: 2011/08/22, 07:19:39 »
Kom maar op dan met jullie dual-core laptoppties/PC'tjes. Dan doen we een snelheidstest. Wedden dat mijn tablet nagenoeg even snel is?
Oke, zet even Uby en Windows XP erop en we gaan het proberen.
@ emiel: moet je wel naar apeldoorn lopen/fietsen XD

« Reactie #31 Gepost op: 2011/08/22, 11:02:19 »
@Timo: Jammer alleen dat ik net terugben sinds vrijdag, anders was ik wel direct bij je langsgegaan :evil:
Achja, dan maak ik maar gebruik van mijn gratis reizen als student om nog een keer naar Apeldoorn te komen :D

Die uitdaging meen ik overigens serieus.

« Reactie #32 Gepost op: 2011/08/22, 11:38:56 »

Op élk denkbaar punt? 3D-rendering(Blender) zonder hardwareversnelling? Pi tot de tienmiljoenste decimaal? Allereerst zouden de OS'en gelijk moeten zijn, anders is er geen eerlijke vergelijking mogelijk,..

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #33 Gepost op: 2011/08/22, 12:49:18 »
@Timo: Jammer alleen dat ik net terugben sinds vrijdag, anders was ik wel direct bij je langsgegaan :evil:
Achja, dan maak ik maar gebruik van mijn gratis reizen als student om nog een keer naar Apeldoorn te komen :D

Die uitdaging meen ik overigens serieus.
Moet je nog ff wachten, heb zojuist mijn pc gemold :'(

PB me maar voor een afspraak ;)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2011/08/22, 14:52:35 »
Vistaus vergeet dat die ARM processors zijn geknepen en dat er dual core processoren zijn die meer gig hebben.
Heb het dan nog niet over het intern geheugen en de videokaart. XD

« Reactie #35 Gepost op: 2011/08/22, 20:34:11 »
@Steef: Pi tot op de 10 miljoenste schaal? ??? Volgens mij kan dat zelfs niet eens met een i386 dual-core.
En ja, wil best Ubuntu op mijn Xoom zetten, maar dan mag je eerst regelen dat dat weer kan, want dat is op dit moment niet mogelijk met 3.2

@tiempjuuuh: Is goed.
@emiel: Dus jij vindt een ARM dual-core met 1,7 GHz niet vergelijkbaar met een gewone i386 dual-core?
Intern geheugen is 1 GB DDR3, dus supersnel. Videokaart weet ik niet, maar is wel 1 van de beste voor embedded systems (Adreno 220 als ik me goed herinner, maar kan het mishebben).

« Reactie #36 Gepost op: 2011/08/22, 20:43:05 »
Kom eerst maar eens met die 386 op de proppen voor je een nieuwe uitdaging aangaat, we wachten nog altijd in spanning.  =D

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #37 Gepost op: 2011/08/23, 04:34:56 »
Ik had een hele reactie getikt, maar IE heeft hem opgegeten  :(
Daarom nog even, maar dan in het kort:

PI berekenen met veel decimalen (op 1 core en niet super efficient):
echo 'scale=XXXX;4*a(1)' | bc -lVervang XXX door het aantal decimalen wat je wil, begin laag bij bijv. 500. Anders moet je misschien wel dagen wachten tot hij klaar is ;) Hiervoor heb je het pakketje bc nodig. Een miljoen decimalen of zelfs meer moet ook gewoon kunnen, al moet je dan wel even geduld hebben...
Met super pi of andere "benchmarks" kan het volgens mij nog wel sneller en beter.

En die ARM dual core die Vistaus zo geweldig vindt, is bijna 3x zo traag als een Core 2 Duo T7200.
http://hothardware.com/News/Nvidias-KalEl-Demonstration--Marred-By-Benchmark-Shenanigans/

En hij werkt met DDR2 geheugen, niet DDR3:
http://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_Xoom
http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Tegra#Tegra_2_series

Kom eerst maar eens met die 386 op de proppen voor je een nieuwe uitdaging aangaat, we wachten nog altijd in spanning.  =D
Hier ben ik ook nog steeds benieuwd naar  :rolleyes:

« Reactie #38 Gepost op: 2011/08/23, 11:57:09 »
"En die ARM dual core die Vistaus zo geweldig vindt, is bijna 3x zo traag als een Core 2 Duo T7200.
http://hothardware.com/News/Nvidias-KalEl-Demonstration--Marred-By-Benchmark-Shenanigans/"

Lol. Nu geef jij eens een keer foutieve informatie. Die link gaat namelijk over Kal El, de quad core van nVidia. Ik heb de Tegra 2, dual core en niet quad core Kal El (die nog niet eens op de markt is).

En zelfs al zou dat over de Tegra 2 gaan, dan is het nog steeds niet juist want zij hebben het gemeten op kloksnelheid (1 GHz) terwijl ik 1,7 GHz heb. Dat maakt wel een groot verschil.

En Wikipedia is een foutieve bron. De batterij Mah die daar staat klopt al niet helemaal en dat de Xoom DDR2 heeft klopt ook niet. Hij heeft DDR3 en daar heb ik ook mijn bronnen voor:

http://mobilephones.co-uk.co/cell-phones/top-features-of-the-motorola-xoom/
"a dual core processor, and 1GB DDR3 RAM for superior performance."
En mijn Xoom zelf rapporteert ook DDR3. Het lijkt me niet dat mijn eigen tablet tegen me zal liegen.

Overigens heeft de EEE Transformer ook DDR3, dus ook daar heeft Wikipedia het fout.

Dus die benchmark is 1 ding, maar dat geheugen heeft jou bron in ieder geval voor 2 devices fout.
Hoe dan ook vind ik dat een benchmark weinig zegt. Dat is ook de reden dat ik niet meedoe met die Quadrant-tests. Het pakt in de praktijk anders uit. Plus wat ik al zei dat jou link alleen 1 GHz test terwijl ik 1,7 GHz heb wat een enorm verschil maakt.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/23, 11:58:40 door Vistaus »

« Reactie #39 Gepost op: 2011/08/23, 12:46:30 »
"En die ARM dual core die Vistaus zo geweldig vindt, is bijna 3x zo traag als een Core 2 Duo T7200.
http://hothardware.com/News/Nvidias-KalEl-Demonstration--Marred-By-Benchmark-Shenanigans/"

Lol. Nu geef jij eens een keer foutieve informatie. Die link gaat namelijk over Kal El, de quad core van nVidia. Ik heb de Tegra 2, dual core en niet quad core Kal El (die nog niet eens op de markt is).

Volgens mij geven ze toch een coremark van een T7200.
Tenminste zie het toch duidelijk staan in 2 verschillende browsers, dus of jouw browser werkt niet goed of je kijkt niet goed.

Dus nu moet je nog ff de coremark van een ARM dual core opzoeken vistaus.
Dan heb je het vergelijk van die 2 en zal je zien dat Johan gelijk heeft. !
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tom

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/08/23, 12:54:52 »
Even terzijde Samsung en Lenova hebben interesse voor de HP pc handel over te nemen (kopen).
Ben benieuwd.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #41 Gepost op: 2011/08/23, 13:05:22 »
@Gandyman: Nee hoor, dan heeft ie nog steeds geen gelijk. Lees nog even het stukje over het aantal GHz over. Test=1 GHz Mijn tablet=1,7 GHz

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #42 Gepost op: 2011/08/23, 21:22:12 »

Ben ik nou gek of staat er onderin dit plaatje Tegra 2?
Stel nou dat die op 1 GHz draaide, dan zou je er 70% bij kunnen doen vanwege je overclock naar 1.7 GHz.
Dan nog is een Core 2 Duo een stuk sneller.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #43 Gepost op: 2011/08/23, 22:51:56 »
Ik had een hele reactie getikt, maar IE heeft hem opgegeten  :(

Dat krijg je ervan, als je je met dat soort duistere zaken bezighoudt  :rolleyes:

Btw, even iets praktisch. Wat heb je nu eigenlijk aan een getal met zoveel decimalen? We werken niet allemaal bij het CERN, en pi, e, de constante van Boltzmann of whatever worden gebruikt in berekeningen, en de nauwkeurigheid van de uitkomst wordt bepaald door de grootst mogelijke meetfout.
Dus als ik de stromingssnelheid in een leiding uitreken, wordt de nauwkeurigheid bepaald door de pompcurve en/of de gemiddelde wandruwheid. Al gooi ik er een miljoenmiljard decimalen van pi tegenaan, dan wordt de berekening niet nauwkeuriger. Echt niet. Mijn rekenmachine (ja, ik heb nog zo'n ding) staat standaard op 6 decimalen, dat volstaat in de praktijk.

Over een tijdje heb je nog kleinere apparaatjes die een heel kerkkoor als processor hebben. Dan worden de applicaties ook zwaarder, dus of we er uiteindelijk echt mee opschieten...

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2011/08/23, 23:37:28 »
Ik had een hele reactie getikt, maar IE heeft hem opgegeten  :(

Dat krijg je ervan, als je je met dat soort duistere zaken bezighoudt  :rolleyes:

(...)

Over een tijdje heb je nog kleinere apparaatjes die een heel kerkkoor als processor hebben. Dan worden de applicaties ook zwaarder, dus of we er uiteindelijk echt mee opschieten...

Ja Johan is met gevaarlijke dingen bezig geweest en daar is hij ook gelijk voor gestraft. XD

Dat is net zo als dat het was met de pc.
Jaren lang was ik bezig met een snelle pc te bouwen om maar de laatste software te kunnen draaien.
Nu is door de sprong op de hardware markt zo groot dat de software wat achter blijft maar je merkt bij al die tablet's en telefoons, dat daar de software eigenlijk de hardware zit te pushen om sneller te gaan zoals het vroeger op de pc ging.

@Vistaus, Ja de tablet's zijn snel en ze doen het beter dan menig oude pc maar ze blijven op een aantal punten achter. Ja kunt oude software programma's er in principe goed op draaien maar ze kunnen nog niet tippen aan de huidige pc's.

Dat is ook niet nodig omdat een tablet een heel ander doel heeft dan een laptop of een desktop pc.
Tablet's zijn nu bedoelt voor wat games die er op zich zeer goed uit zien maar als eerste doel hebben ze internet, mail, twitter, facebook en meer van dat soort dingen.
Dat je er nog andere dingen op kunt doen is meegenomen maar dat is niet de opzet voor die dingen geweest en word ook door de meeste gebruikers gebruikt voor internet en wat games.

Dat is dus ook de rede waarom de desktop zal blijven bestaan net als de laptop omdat die dingen net iets extra's bieden. Dat die evalueren tot iets nieuws is ook wel zeker maar alles heeft zijn doel en zijn gebruikers groep. De pc zal altijd een bepaalde groep gebruikers aanspreken vanwege de mogelijkheden die het bied.

Er zijn trouwens wat tablet's waar je op kunt zetten wat je wilt en aangezien KDE goed bezig is met hun tablet versie, Bodhilinux een tablet desktop heeft en dat Unity en zo ook best goed werken op zo'n ding, ga ik naar zo iets kijken waar ik op kan zetten wat ik wil zodat ik vrijheid heb.
Moet wel de prijs eerst goed zakken.
Buiten dat wil ik nog wel een snelle desktop pc. Dat is toch iets wat mij meer aan spreekt dan zo'n tablet. De tablet is voor mij een hebben dingetje.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2011/08/24, 08:39:09 »
Door nieuwe producten zoals tablets en smartphones gaat iedereen op den duur met die nieuwe apparaten steeds meer dingen doen waar die apparaten heel goed in zijn en die je vroeger dus gewoon op je desktop of laptop deed. Die ga je derhalve steeds minder gebruiken. Totdat je ze zo weinig gebruikt dat ze in een stoffige hoek verdwijnen. En bij niet computerfanaten is dat al heel snel. Volgens mij is er wel degelijk een revolutie aan de gang en is er over pakweg een jaar of vijf tot tien alleen nog maar een kleine groep liefhebbers over die nog met desktops of zware laptops in de weer is. En of dat nu de helft of een kwart van het huidige aantal PC´s zal zijn, daar wil ik vanaf weten. Iets wat ook niet onderschat moet worden is de toenemende functionaliteit van Tv´s op het gebied van Internet, nu nog een kek toetsenbordje erbij en een printer eraan en je hebt een mooi geïntegreerd apparaat. Kan ook nog bijna de was doen.  XD Ik vind vooral de invoer van cijfers en letters voor allerlei toepassingen vreselijk aandoenlijk. Wat zouden nou de meerkosten zin om dat eens fatsoenlijk te regelen. ^-^

« Reactie #46 Gepost op: 2011/08/24, 11:34:33 »

Ben ik nou gek of staat er onderin dit plaatje Tegra 2?
Stel nou dat die op 1 GHz draaide, dan zou je er 70% bij kunnen doen vanwege je overclock naar 1.7 GHz.
Dan nog is een Core 2 Duo een stuk sneller.

Ik ben niet de enige die niet leest, kennelijk. Ik had het niet over Core 2 Duo, maar over gewone dual-core. Daarbij zou die volgens jou charts met 1,7 GHz nagenoeg even snel zijn als een Core2Duo original.

Maar goed, ik wil het juist graag in de praktijk testen. Vind het leuk dat je met die charts en argumenten komt, maar dat zegt voor mij nog niks over de praktijk. Dus een ieder die zich geroepen voelt, kom maar op (en dat meen ik serieus).
« Laatst bewerkt op: 2011/08/24, 11:36:19 door Vistaus »

DarkEra

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 2011/08/24, 12:27:04 »

Schei nou toch uit... Je kan gewoonweg geen test en vergelijking zitten maken met een dualcore tablet en dualcore laptop's/pc's om de eenvoudige redenen dat er op de tablets een geheel ander besturings systeem zit genaamd Android wat ervoor gemaakt is, verder ontwikkeld wordt en tablets trouwens geheel andere hardware bezitten.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/24, 12:28:48 door Maik »

« Reactie #48 Gepost op: 2011/08/24, 13:10:53 »
@Gandyman: Nee hoor, dan heeft ie nog steeds geen gelijk. Lees nog even het stukje over het aantal GHz over. Test=1 GHz Mijn tablet=1,7 GHz

Je zij dat je de NVIDIA Tegra 2 had ?
En die van jouw draait op 1,7Ghz, kan natuurlijk, echter op hun website staat:

Specifications

Processor   
CPU   Dual-Core ARM Cortex A9
Frequency   1 GHz, per core
L2 Cache   1 MB
L1 Cache (I/D)   (32KB / 32KB) per core

Dus draait jouw cpu nu op 1Ghz of 2 Ghz of 1,7 Ghz ??

??? ???
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #49 Gepost op: 2011/08/24, 14:51:42 »
@Maik: Ik zei ook al dat ik er Ubuntu op ga zetten. Dus het is wel degelijk een eerlijke vergelijking.

@Gandyman: 1,7 GHz. Ik gebruik de Tiamat Overclock Kernel op 1,7 GHz.