Mijn desktop ziet er niet zo geweldig uit als McVries (heel mooi allemaal, echt!), maar ik ga mijn laatste desktop toch maar even posten. Recentelijk heb ik (alweer nooodgedwongen) moeten switchen van Linux Mint 13 Cinnamon naar de MATE-variant, omdat deze issues had met mijn grafische kaart (ATI uiteraard!). Maar omdat ik Cinnamon toch wel erg mooi vind, heb ik op mijn MATE desktop toch geprobeerd Cinnamon enigszins na te bootsen.
Eerst even de afbeelding, daarna de uitleg bij het plaatje:
Klik op de afbeelding om te vergrotenIk heb het originele Mint-X thema vervangen door het Greybird-thema, welke ik uit Xubuntu heb gekopieerd. Vervolgens heb ik het Gray-thema van Gnome-look.org gedownload, uitgepakt en op de juiste plaats heb gezet. Daar de knopjes en de "armatuurtjes" van de knopjes niet mooi werden weergegeven in dat thema ben ik zelf met GIMP aan de slag gegaan om die knopjes een beetje mooi te krijgen. Het "sluiten"-knopje was oorspronkelijk rood, maar die had ik in eerste instantie mintgroen gemaakt. Dat bleek niet zo heel mooi te zijn, en dus is het uiteindelijk donkergrijs geworden.
Verder had ik de startertjes onderaan precies geplaatst zoals in Mint Cinnamon, en heb ik de knop "bureaublad weergeven" ook een beetje getweakt. Bij MATE krijg je standaard zo'n randje eromheen zoals we dat ook gewend waren bij Gnome. Ik heb het originele .svg-bestand gebruikt, wat nu het icoontje is om het bureaublad weer te geven. Als laatst heb ik vanuit Synaptic "xdotool" geïnstalleerd, en het bureaubladstartertje als startopdracht "xdotool key ctrl+alt+d" meegegeven. Als ik erop druk, dan krijg je het bureaublad direct te zien (zoals het behoort te werken).
Ja, met een beetje knutselen kun je MATE zelfs een beetje eruit laten zien als Cinnamon. Als ik mijn laptop opstart merk ik eigenlijk geen verschil meer qua gebruikerservaring. En het ziet er toch niet zo "ouderwets" uit als Gnome/MATE met een standaard thema.
Dat wilde ik even met jullie delen...