Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe versie Libre Office via PPA  (gelezen 21295 keer)

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA
« Reactie #50 Gepost op: 2011/07/05, 15:57:04 »
Oké, jij zegt dat PPA's niet officieel zijn? Waarom zijn de pakketbronnen van het Kubuntu-team dan van het Kubuntu-team? En waarom raadt Kubuntu nota bene zelf die pakketbronnen aan op hun website (al was maar de Updates-PPA)?

Volgens mij is dit iets anders, dit nog buiten het feit dat Kubuntu geen Ubuntu is, en we nu op een Ubuntu forum zitten.

Op dit Ubuntu-forum worden Xubuntu, Kubuntu en Lubuntu net zo goed behandeld, hoor. En we hebben ook nog een sub-board Andere Distributies ;)

Strekking van Gandyman (en ook Pjotr, Wanda en Femke): PPA's zijn niet voor beginners. Het gaat buiten de eindverantwoordelijkheid van Canonical om, en het kan goed gaan, maar ook fout. En daar kan ik me bij aansluiten.

Tip van TS dat er een versere versie van LO beschikbaar is: prima. Voor de die-hard gebruiker wellicht iets moois, voor de beginner af te raden. Wil die alsnog, tsja, dat is dan ook op eigen risico. Ik spreek uit ervaring  :rolleyes:
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #51 Gepost op: 2011/07/05, 16:14:02 »
@Gandyman: Waarom is dat met die Kubuntu PPA's iets anders? Een PPA is een PPA nietwaar ??? En Kubuntu is Ubuntu met de KDE-omgeving, dus precies hetzelfde en bovendien werken er in het Kubuntu-team ook mensen van Canonical.
En hoe ze dat te weten komen van Mattias Klose? Simpel. Als je de link volgt naar die PPA, dan staat daar heel groot en duidelijk wie de eigenaar van de PPA is. Klik en daar komt Mattias Klose tevoorschijn inclusief wat ie voor Canonical doet.

"Dus als jij mensen verteld dat ze rustig PPA's mogen toevoegen om buitenechtelijke software welke NIET in het software centrum zit mogen installeren, zullen zij dus zonder morren links en rechts overal PPA's vandaan halen en installeren."

Prima. Dan mogen we dus ook geen Google Chrome, Opera e.d. meer aanraden hier want dat zit dus allemaal niet in softwarecentrum.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #52 Gepost op: 2011/07/05, 16:51:19 »
Daarom is het maar goed dat we Chromium in het Software Centrum hebben  ;)

Het gaat erom, dat er een risico leeft, als je buiten de officiële pakketbronnen om installeert. Een ervaren Linux-gebruiker, zoals er hier vele zijn te vinden, draait daar zijn of haar hand niet voor om.
Echter, er zijn ook genoeg beginnende Ubuntu-gebruikers die dergelijke computervaardigheden simpelweg niet hebben. Onder onze cliëntèle bevinden zich ook bv. gepensioneerden die na lang aarzelen Ubuntu proberen, en niet veel meer willen dan wat browsen, muziek afspelen en foto's sorteren; en geen idee hebben hoe het onder de motorkap werkt, en (vaker dan je vermoed) grote moeite hebben met de Engelse taal.
Er zijn er genoeg die zich met problemen komen melden, die geen idee hebben wat een Terminal is.

Kijk, dan kan je je wel redden met ppa-purge (goeie tip trouwens, die kende ik nog niet), maar dat is aan een beginner niet besteed. Dat is de terughoudendheid die bedoeld wordt imho. We moeten onze eigen Ubuntu-kennis niet zonder voorbehoud projecteren op iedereen.

Het gaat er niet zozeer om of de PPA-beheerder van goede naam en faam is, en daardoor voor iedereen te vertrouwen. Ik heb de nodige malen kernel panics en compleet gecrashte desktops gehad, en ik weet me wel te redden. Maar dat kan je niet direct van een beginner verwachten, en misschien moeten we daarom wat terughoudendheid betrachten voordat men afhaakt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #53 Gepost op: 2011/07/05, 17:48:08 »
@asphyxia: Nee oké, maar LO is iets wat geen kernel panic kan veroorzaken ;)

Daarbij, je kan wel zeggen Chromium wat volledig terecht is. Maar als iemand nu komt met "ik gebruik Opera op Windows, hoe moet ik dat installeren op Ubuntu?" Dan mogen we hem of haar dus niet helpen want Opera zit niet in de pakketbronnen en een beginnerling mogen we dus niet de .deb-installer van de Opera-site aanraden.
En zelfs dan, Opera en Chrome waren alleen voorbeelden. Er is heus meer software die niet in de pakketbronnen zit, maar mensen (op andere OS'en) wel (willen) gebruiken ;)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #54 Gepost op: 2011/07/05, 18:00:34 »
Het installeren en verwijderen van pakketten gebeurt wel met rootrechten.
Dus als iemand een foutje heeft gemaakt of gewoon iets kwaadaardigs van plan is, is het goed mogelijk dat heel /usr weggegooid wordt. Daar is maar 1 tikfout voor nodig, bijvoorbeeld een spatie teveel of te weinig.

Voor wie even wil lachen (of huilen :P): https://github.com/MrMEEE/bumblebee/commit/a047be

« Reactie #55 Gepost op: 2011/07/05, 18:14:30 »
Dus als iemand een foutje heeft gemaakt of gewoon iets kwaadaardigs van plan is, is het goed mogelijk dat heel /usr weggegooid wordt. Daar is maar 1 tikfout voor nodig, bijvoorbeeld een spatie teveel of te weinig.

Voor wie even wil lachen (of huilen :P): https://github.com/MrMEEE/bumblebee/commit/a047be

:D meesterlijk. Vooral al die plaatjes.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #56 Gepost op: 2011/07/05, 18:22:11 »

LOL, die commentaren... ('where's the 'like'-button?' 'I didn't like that file anyway')  :P

« Reactie #57 Gepost op: 2011/07/05, 19:06:47 »

Het was beide, huilen van het lachen...
Ik vraag me dan wel af of de maker het ook getest heeft? :P
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #58 Gepost op: 2011/07/05, 19:42:23 »

« Reactie #59 Gepost op: 2011/07/05, 20:17:06 »

Tuurlijk. Maar een kernel panic?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #60 Gepost op: 2011/07/05, 20:34:28 »
echo "c > /proc/sysrq-trigger die doet in deze vorm niks, ik ben niet helemaal gek ;)
Er zijn genoeg manieren om een kernel panic te veroorzaken. De een is wat subtieler dan de ander, maar het kan best.

En dan nog, waarom is een kernel panic voor jou zoveel belangrijker dan het andere punt dat Asphyxia noemde, een compleet gecrashte desktop?
Verwijder je heel /usr zoals in het voorbeeld wat ik hierboven gaf, dan kan je ook de backups uit de kast trekken en/of opnieuw installeren.

« Reactie #61 Gepost op: 2011/07/05, 20:42:08 »
Omdat het in het argument om een kernel panic ging.
Maar als je een aparte home hebt, dan ben je zo klaar met /usr terugzetten. Gewoon niet je /home formatteren en klaar. Is zo gebeurd, ook voor een beginner :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #62 Gepost op: 2011/07/05, 20:45:34 »
@erik1984: haha. Ik zal 'm even in het bericht vertonen:

Zeer toepasselijk, inderdaad.  :D

Re: Nieuwe versie Libre Office via PPA [NIET VOOR BEGINNERS]
« Reactie #63 Gepost op: 2011/07/06, 08:57:23 »
Ik heb de titel even aangepast.
Er zijn inderdaad argumenten gegeven waar ik in mijn enthousiasme niet aan gedacht heb.

Soit, in de topictitel heb ik NIET VOOR BEGINNERS gezet, dan kunnen we allen gerust slapen (lol) .

Ik blijf er wel bij (niet omdat ik eigenwijs ben of zo) dat DEZE PPA wél als een 'veilige' kan beschouwd worden, ook omdat ik in mijn huiswerk had gevonden dat er iemand van Canonical zelf met die zaak bezig is, of er zeggenschap in heeft.

Ik heb ook de vraag aan LO zélf gesteld; hoe gaan jullie met deze materie om (ubuntu/ppa/ eventuele updates via dat kanaal enz), ik moet nog op het antwoord wachten, maar ik verwacht eerlijk gezegd een positief antwoord van hen.

Ik blijf er wel bij dat deze ppa (en ook die van Framberto - minitube) eigenlijk goed is van karakter.

Ik meen dat het jammer is dat alle PPA's op een hoop gegooid worden, en bijgevolg nooit of niet gebruikt worden;
maar ik hou dit in de gaten en ik zal mijn bevindingen blijven posten in dit draadje. Met GEKENDE zaken kunnen we vooruit, met voorbehoud en veronderstellingen niet.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #64 Gepost op: 2011/07/06, 09:53:37 »
Het gaat er in deze disc niet om dat alle PPA's op een hoop gegooid worden.

Het is een uitgangspunt dat je nooit zomaar PPA's moet gaan gebruiken.
Alles wat via een PPA binnenkomt is niet getest door Canonical voor de Ubuntu versie die de persoon in kwestie gebruikt.
Het kan dus faliekant fout aflopen.

In dit geval van LO staan er 3 Ubuntu versies vermeld waar je de PPA in kan gebruiken.
En dit moet nu juist goed gelezen worden door iedereen en in het bijzonder beginners, die moeten goed begrijpen dat een PPA niet zomaar ff-tjes gebruikt kan worden.

Daar ging de disc over.

En dan nog, hoe het went of keert loop je altijd een redelijk risico dat het fout gaat.

WANT?

Als Canonical een wijziging aanbrengt in jouw Ubuntu versie word er rekening gehouden met de door hun gecontroleerde en beheerde software.

Jij krijgt een update van Canonical en installeerd die.

Mochten de wijzigingen in deze update fouten veroorzaken met de software die via een PPA is geinstalleerd zul je daags erna waarschijnlijk een update van hun krijgen, vermits die groep zeer actief is.
Want zij ontdekken die fout ook.

Maar hoe het went of keert, de update die je via de PPA krijgt zal altijd later zijn, en in die tussentijd is het kwaad al geschied als je dat programma in die tussentijd opstart wat je via de PPA geinstalleerd hebt.

Nu hoeft dit niet te gebeuren, maar het kan wel.
De fout hoeft ook niet je systeem kapot te maken, maar het kan wel.

effin noem maar op....

Dus PPA's gebruiken kan wel, en mag altijd, het is tenslotte de computer van de eigenaar en die beslist zelf wel wat hij ermee doet.
Al flikkert hij hem van 9 hoog uit het raam heeft nog niemand er wat van te zeggen, behalve dan de persoon die hem op straat op zijn hoofd krijgt !

Echter er zitten altijd verhoogde risico's aan vast, dit nog buiten het feit dat wanneer je ff niet oplet je een PPA toevoegt die NIET geschikt is voor jouw systeem.

Je hebt de titel aangepast maar die is dus niet helemaal eerlijk.
Die zou er dus ook zo uit kunnen zien:
Nieuwe versie Libre Office via PPA [ALLEEN VOOR Ubuntu 10.04, 10.10 and 11.04]

Uiteindelijk maakt het niet uit, denk ik, als er maar gewaarschuwd word.  ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #65 Gepost op: 2011/07/06, 10:52:26 »
@Gandyman: dat staat wel degelijk en duidelijk vermeld in het eerste topic (voor welke versie het geschikt is).

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2011/07/06, 11:03:32 »
er zijn ruim 20.000 ppa's geregistreerd en 8800 actief op launchpad. Zoals ik in mijn eerdere bijdrage al meldde: wie controleert en test deze toevoegingen? Geen hond, het is domweg voor eigen risico. En het is raar dat ubuntu een platform biedt voor deze wildgroei en ondermijnt imho de basis van linux als veilig besturings systeem; de off. software bronnen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #67 Gepost op: 2011/07/06, 11:09:22 »
er zijn ruim 20.000 ppa's geregistreerd en 8800 actief op launchpad. Zoals ik in mijn eerdere bijdrage al meldde: wie controleert en test deze toevoegingen? Geen hond, het is domweg voor eigen risico. En het is raar dat ubuntu een platform biedt voor deze wildgroei en ondermijnt imho de basis van linux als veilig besturings systeem; de off. software bronnen.

+1

« Reactie #68 Gepost op: 2011/07/06, 11:20:36 »
Tja, ik zou dan eerder voorstellen om een topic te starten over welke PPA's er wel goed werken en welke niet.
Maar voor deze PPA tasten we allemaal een beetje in het duister, hoewel ik gewoon aanneem dat LO niet verantwoordelijk wil zijn voor totale systeemcrashen en andere gevaren. LO ijkt zich niet alleen aan Ubuntu; ook andere platvormen zijn hun doel (en het freelste Windows staat daar ook bij).

Ik kan niet of moeilijk aannemen dat LO iets vrijgeeft dat voor HUN systeem (dus het kantoorpakket zelf) fatale gevolgen zal hebben. Ik neem gewoon aan dat zij gaan voor een professionele aanpak. (In die zin voel ik me gesteund door het feit dat ze een enterprise-edition vrijgeven versie 3.4.1)

Ten andere, de PPA van het Mozillateam (stable!) loopt ook vlekkeloos en zonder een probleem. Ik durf er wel op wijzen dat er heel veel topics waren op dit forum (en ook andere fora) over FF 3. xxxxx, waar bleek dat die verantwoordelijk was voor systeemblokkeringen en andere ongemakken. Nochtans zat die versie doodleuk in de LTS-versie. Ik zeg dan ook, dat is niet goed of grondig getest door beide partijen.

Volgens mij zijn er wel degelijk 'beginners' die nood hebben aan een stabiel, goed werkend kantoorpakket. En dat was mijn uitgangspunt om deze tip (zoals Vistaus het aangeeft) die ik heb gekregen op Webup8, te delen met de forumleden.

Maar goed, ik heb, wederom, mijn eerste post aangepast zodat op zijn minst de al dan niet terechte waarschuwingen gelezen worden.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/06, 11:22:55 door Joris Donders »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #69 Gepost op: 2011/07/06, 11:51:22 »
Tja, ik zou dan eerder voorstellen om een topic te starten over welke PPA's er wel goed werken en welke niet.

Dat is misschien een goed idee.

Mogelijk nog beter: een officieel standpunt-met-advies van Ubuntu NL. Iets in de orde van: "PPA's zijn doorgaans alleen geschikt voor testdoeleinden en voor noodoplossingen. Gebruik ze alleen daarvoor! De volgende PPA's zijn overigens waarschijnlijk wat veiliger dan gemiddeld: ....."

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #70 Gepost op: 2011/07/06, 12:15:47 »
De alom bekende PPA's van redelijk stabiele software zijn over het algemeen prima.
Je moet er alleen rekening mee houden dat het geen standaardsoftware meer is die meegeleverd wordt met Ubuntu.
Op officiële ondersteuning hoef je dan niet te rekenen, maar meestal hoeft dat ook niet omdat de software van goede kwaliteit is.

Het wordt al lastiger als je experimentele of test-PPA's toe gaat voegen. Of PPA's van software waar nog zwaar aan gesleuteld wordt. Hier kan echt van alles inzitten wat soms niet getest is.

Verder vind ik het advies van sommigen dat PPA's in het algemeen dingen zijn om te vermijden veel te beperkend. Sommige PPA's kan je met weinig risico best gebruiken.
En anderen zijn weer veel te makkelijk met het toevoegen van een PPA hier, een externe repo daar, dat gaat gewoon een keer gigantisch fout.

Tot slot hangt het ook nog af van waarvoor je je computer gebruikt en welke eisen je stelt.
Het advies om altijd maar te kiezen voor de LTS versie is kortzichtig als je daarna PPA's nodig hebt omdat je zo nodig de nieuwste versie van kantoorpakket X of browser Y wilt. Het toevoegen van PPA's gaat recht tegen het stabiele van de LTS-versies in. Kies dan voor de nieuwste versie van Ubuntu waar die nieuwere pakketten al in zitten.

Ik zie dus meer in een advies op maat, afhankelijk van wat je wil. Zo vind ik het onzin en nodeloos beperkend om aan beginners altijd de 32-bits LTS-versie aan te raden. Met een gloednieuwe flaptop en de wens om alle nieuwe "bling bling" van Ubuntu te benutten kom je met dat advies niet zover.

Met dit in je achterhoofd is het ook lastig om een eenduidig advies te geven over PPA's.
Voor de één is het geen probleem, de ander moet er ver weg van blijven.

« Reactie #71 Gepost op: 2011/07/06, 12:20:42 »
Johan: goed gezegd/ gemotiveerd (daarom ben je dus moderator lol) !

« Reactie #72 Gepost op: 2011/07/06, 12:26:49 »
Als je een advies geeft over PPA's moet dit kompleet met een duidelijke uitleg zijn, zodat de mensen goed begrijpen wat een PPA is en wat er kan gebeuren.
In principe kan je door dit advies gebruikers met een minimaal risico PPA's laten gebruiken.

Alles valt of staat met een duidelijke uitleg.
Eventueel een checklist die iemand moet aflopen voordat hij/zij een PPA toevoegt.

En natuurlijk erop hameren dat wanneer het fout loopt, het je eigen schuld is.  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #73 Gepost op: 2011/07/06, 13:08:32 »
En dan kom ik graag terug bij een eerdere suggestie: maak een wikipagina, leg daar uit wat PPA's zijn (in het hele spectrum van aanbod lopende van ruwe broncode tot aan de officiële stabiele softwarebronnen, waarvan je ook niet voor alle bronnen op officiële ondersteuning hoef te rekenen) met risico-indicatie (waar moet je op letten voordat je een PPA überhaupt toevoegt), leg uit dat Linux en Ubuntu in beginsel uitgaan van een verstandige computergebruiker met alle vrijheid om zijn/haar systeem in de soep te laten lopen (want ja, vrijheid is een hoog goed in de Linux-wereld) en tot waar de support van Ubuntu-nl zich uitstrekt als het fout gaat.

Het voorstel van Pjotr over het officiële standpunt-met-advies, daar zit ik nog even op te kauwen. Ik snap de ratio en ben het niet snel met hem oneens, maar ergens zie ik dan ook weer discussies opduiken met gehamer: "Maar het officiële standpunt is... en dus....bekijk het maar met je probleem". Dat laatste willen we volgens mij ook niet.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #74 Gepost op: 2011/07/06, 13:37:41 »
leg uit dat Linux en Ubuntu in beginsel uitgaan van een verstandige computergebruiker met alle vrijheid om zijn/haar systeem in de soep te laten lopen (want ja, vrijheid is een hoog goed in de Linux-wereld)

Dus een verstandige gebruiker (nieuwkomer) heeft alle vrijheid om zijn systeem in de soep te draaien en dan ook te zeggen fort wat een rot systeem die Linux.
Ik dacht altijd dat de bedoeling was een vriendelijk en stabiel werksysteem te hebben en dus ook te houden. ???
Ik zal wel mis zijn denk ik ,sorry daarvoor. :-*
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.