Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub  (gelezen 7659 keer)

Offline brugt

• Lid
Re: Grub
« Reactie #25 Gepost op: 2011/06/11, 21:09:29 »
dit heb ik, ubuntu@ubuntu:~$ ls /mnt
bin    dev   initrd.img  media  proc  selinux  tmp  vmlinuz
boot   etc   lib         mnt    root  srv      usr
cdrom  home  lost+found  opt    sbin  sys      var
en dit,
ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount /dev/sdax /mnt/boot
mount: special device /dev/sdax does not exist
en dit,
# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.
# For full documentation of the options in this file, see:
#   info -f grub -n 'Simple configuration'

GRUB_DEFAULT=0
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

# Uncomment to enable BadRAM filtering, modify to suit your needs
# This works with Linux (no patch required) and with any kernel that obtains
# the memory map information from GRUB (GNU Mach, kernel of FreeBSD ...)
#GRUB_BADRAM="0x01234567,0xfefefefe,0x89abcdef,0xefefefef"

# Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only)
en de udate grub, root@ubuntu:/# update-grub
/usr/sbin/grub-probe: fout: cannot find a device for / (is /dev mounted?).

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/06/11, 21:54:49 »
Die x in sdax moet je veranderen naar een cijfer. Volgens je lijst van de partitie indeling die je hiervoor gaf is dit sda6.
Als je dit niet doet dan kan je de grub niet updaten.
Start eerst eens de LiveCD opnieuw op zodat alles afgekoppeld is en je weer de howto kan volgen.
Lees eerst alles eens rustig door zodat je weet wat er gebeurd.
De commando's die te maken hebben met de aparte /boot partitie moet je overslaan en dus NIET gebruiken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2011/06/11, 22:07:01 »
Voor jou word het dus  (druk elke keer na een commando op <Enter>)

sudo fdisk -lLet op: Die -l is een kleine L
     * Dit geeft een scherm zoals:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 10.7 GB, 10737418240 bytes
      255 heads, 63 sectors/track, 1305 cylinders
      Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
      Disk identifier: 0x258c258b

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
      /dev/sda1   *           1         653     5245191    7  HPFS/NTFS
      /dev/sda2             654        1305     5237190    5  Extended
      /dev/sda5             654        1270     4956021   83  Linux
      /dev/sda6            1271        1305      281106   82  Linux swap / Solaris
      ubuntu@ubuntu:~$

* Het scherm zal op een andere computer beslist afwijken in details; dit is een voorbeeld. Hier is de Linux(ubuntu)partitie '/dev/sda5'.
    * Koppel de schijfpartitie aan de map '/mnt'.

Bij jou is het dus: sda6:

sudo mount /dev/sda6 /mnt
    * Controleer voor de zekerheid of dit een Linuxpartitie is met de opdracht:

ls /mnt
    * Dit moet vergelijkbaar zijn met onderstaand voorbeeld.

ubuntu@ubuntu:~$ ls /mnt
      bin    dev   initrd.img  lib64       mnt   root     srv  usr
      boot   etc   lib         lost+found  opt   sbin     sys  var
      cdrom  home  lib32       media       proc  selinux  tmp  vmlinuz

Dat bepaalde bestandsnamen met een kleur worden getoond is geen probleem. Maar als het totaal niet lijkt op dit voorbeeld, is waarschijnlijk de verkeerde partitie gekoppeld.

Om grub (weer) te installeren in het opstartrecord (MBR):

* Koppel eerst een aantal belangrijke partities

sudo mount --bind /dev /mnt/dev

sudo mount --bind /proc /mnt/proc

sudo mount --bind /sys  /mnt/sys
    * Koppel de partitie met de te gebruiken grub programma's:

sudo mount --bind /usr  /mnt/usr

* Draag de besturing over aan de harddisk installatie met een chroot opdracht:

sudo chroot /mnt

Door de chroot opdracht kom je als gebruiker root in het systeem. Bij de volgende opdrachten is daarom geen sudo nodig.

update-grub

ter info: een foutmelding geeft "Cannot find list of partitions!". is voor het herstel geen probleem. Als Ubuntu weer normaal van de schijfpartitie start kan alsnog een update-grub en een grub-install gedaan worden indien nodig.

* Plaats GRUB 2 weer in de MBR (Master Boot Record) van de schijf, in dit voorbeeld schijf sda.

grub-install /dev/sda
    * De uitvoer van deze opdracht zal moeten zijn:

Installation finished. No error reported.

* Zijn er problemen met de installatie probeer het dan nogmaals met onderstaande opdracht. Zijn er geen errors dan moet je bovenstaande commando NIET uitvoeren!

grub-install --recheck /dev/sda

* Druk op de toetscombinatie Ctrl+d om de chroot af te sluiten.

Terug in het oorspronkelijke terminalscherm moeten de aangesloten partities handmatig worden afgekoppeld:

sudo umount /mnt/sys

sudo umount /mnt/proc

sudo umount /mnt/dev

sudo umount /mnt/usr
    * Koppel als laatste de hardeschijf af.

sudo umount /mnt
    *Sluit de Terminal af en herstart de computer. Dus booten vanaf Harde Schijf en NIET vanaf de LiveCD.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 08:50:33 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline brugt

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2011/06/11, 22:36:54 »
het hele verhaal weer doorgelopen en nu start grub op, alleen ubuntu start niet op. heb het in de veilige mode geprobeerd en dan krijg ik een hele lijst langsdraaien en op het laatst staar er: not syncing: VFS unable to mount root  fs on unknown block(0,0).
Wat ben ik vergeten te doen.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2011/06/12, 00:08:06 »
Gelet op de voorgeschiedenis met de onduidelijkheid met twee harde schijven denk ik dat grub de juiste partitie of harde schijf niet vindt. Vandaar de aanduiding HD(0,0) Er gaat dus nog wel iets fout. Start Windows wel op vanuit grub? Wat gebeurt er trouwens als je Ubuntu gewoon opstart.

Offline brugt

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2011/06/12, 00:18:30 »
grub doet het nu wel en vanuit grub kan ik nu wel windows opstarten maar hij kan ubuntu niet vinden.
Ik weet niet hoe ik ubuntu gewoon opstart, hij staat naast windows op de eerste schijf en moet door grub gevonden worden.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2011/06/12, 08:06:01 »
Ik zou nu toch graag de output willen zien van update-grub. Die moet je voorbij hebben zien komen. Maar dat kan je ook opnieuw doen. Begrijp ik nu goed dat die tweede schijf niet meer is aangesloten Die zag ik niet bij de sudo -fdisk staan.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 08:18:03 door Wout55 »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2011/06/12, 08:30:05 »
Hier is een andere beschrijving om grub te herstellen.
http://sites.google.com/site/computertip/grub

In de livecd zit ook gparted, dan kun je grafisch je harde schijven bekijken.
Let op, indien je meerdere hd's hebt dan kan het zijn dat grub de hd's omdraaid.
En met de livecd is het mogelijk dat de sdaaaaa anders is dan als je opstart zonder de livecd.
Vermoedelijk moet jij je hd de nummer geven sda, in grub dus.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 08:34:18 door jan11000 »

Offline brugt

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2011/06/12, 21:23:26 »
ik ga die update grub opnieuw uitvoeren maar kan het zijn dat binnen grub iets fout geconfigureerd staat.
In het menu staat zowel windows alsook ubuntu gewoon vermeld en kun je allebei aanklikken.
Oja ik ga ook in grub kijken of de eerste harde schijf vermeld staat.

Offline brugt

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2011/06/12, 23:19:14 »
de live cd sessie wil niet meer die strand en geeft aan : failed to connect to socket. var/run/dbus/system_bus_socket:connection refused. init: plymouth-upstart-bridge. main process  4444 terminated with status 1.
opnieuw opgestart, in grub gekozen voor ubuntu (hij start ook niet automatisch door terwijl ubuntu bovenaan staat), dit strand ook. als in in het grub menu de e intoets krijg ik het volgende te zien:
set params Ubuntu
recordfail
set gfxpayload=linux_gfx_mode
insmod part_msdos
insmod ext2
set root= '(hd0, msdos6)'
search --no- floppy--fs-uuid--set=root en dan een heleboel nummers
linux/boot.vmlinuz 2.6.38-8 generic root=UUID weer de zelfde nummers ro quiet splash vt .handoff=7
init rd/boot/initrd.img-2.6.38-8generic

graag advies

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2011/06/13, 00:48:04 »
In de lijn achter "quiet splash" staat daar iets raar dat ik nog nooit gezien heb. Ken die parameter niet. Verwijder die "vt .handoff=7 eens en tik er in de plaats eens: acpi=off
En start nu door met de toetsencombinatie: Ctrl+X

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2011/06/13, 10:01:24 »
Als die tweede harde schijf nog actief is dan zou ik die loskoppelen. Tussen BIOS en Grub zou er een misverstand kunnen zijn.  De uid nummers verwijzen naar de precieze partitie op de schijf,  vt.handoff 7 heeft betrekking op het scherm tijdens het opstarten.

« Reactie #37 Gepost op: 2011/06/13, 10:18:47 »
Ref vt .handoff=7: http://www.streamreader.org/askubuntu/questions/32999/what-is-vt-handoff-7-parameter-in-grub-cfg

Belangrijk om nu te weten te komen of je UUID wel klopt met waar je Ubuntu install daadwerkelijk staat.
Begrijp uit je verhaal dat de LiveCD van je Ubuntu nu plotseling ook niet meer wil opstarten?

Mocht die wel weer willen opstarten, geef dan eens in de terminal sudo blkidHiermee kunnen we kijken welke UUID's er zijn, en post die eens hier.

Voer dan het volgende in in de terminal cat /boot/grub/grub.cfg en post deze eens hier.

Hieronder een plaatje van een 11.04 versie binnen Grub 1.99 rc1.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline jolo

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2011/06/13, 11:27:00 »
Het gaat dus om een stokoude PC met een primary master 160 GB en primary slave 40 GB harddisk. In de ijzerwaren.txt van de TS zie ik dat het BIOS is van 12/05/2001. Deze had toen nog die 131 GB harddisk beperking. Zie deze topic http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/10-04-op-pc-met-320-gb-harde-schijf/msg736121/#msg736121 waarin een aparte boot partitie werd geadviseerd. Echter brugt heeft aan het begin van zijn 160 GB een Windows partitie van ongeveer 80 GB. Even goed valt een aparte partitie daarachter nog wel te proberen. Of het werkt hangt er vanaf, hoe groot het BIOS die 160 GB harddisk ziet. Als deze 'm ziet als 120 GB, dan zou dat wel eens kunnen werken. 

Een andere mogelijkheid is die 40 GB harddisk aan te sluiten op de primary master controller. Windows XP kan op een 10- a 20 GB primaire partitie worden geïnstalleerd. De overige ruimte van die schijf kan dan voor Ubuntu gebruikt worden. Het beste is het dan om tijdens de XP en Ubuntu installatie, die 160 GB harddisk niet aangesloten te hebben. Pas als deze beide geïnstalleerd zijn, en ook beide werken, zou je die 160 GB harddisk op de primary slave controller kunnen aansluiten. (Waarbij voor XP minimaal Service Pack 1 is vereist, om de volle 160 GB te kunnen gebruiken.)
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2011/06/13, 11:33:01 »
jolo, de reddende engel! Daar had ik helemaal niet bij stil gestaan dat hij een Pen3 heeft en dat die HD een 120GB is.
Dus inderdaad een aparte /boot partitie aanmaken.

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/06/13, 12:53:15 »
Waarom de Windows niet met rust laten. Op een oud beestje van mij werkt het zo, op sda1 (13 GIG) draait grub en een versie van Ubuntu,
Op Sdb (60 GIG draait windows 7 en de hoofdversie van Ubuntu. Toen ik het bouwde (3 jaar geleden) moest ik voor windows de hd´s verwisselen) maar dat zie ik nu in de
gurb.cfg niet meer terug er staat nu:
menuentry "Windows 7 (loader) (on /dev/sdb1)" --class windows --class os {
   insmod part_msdos
   insmod ntfs
   set root='(/dev/sdb,msdos1)'
   search --no-floppy --fs-uuid --set=root 6024579424576C52
   chainloader +1
}
Dus de 40 Gig schijf master maken, daarop Ubuntu installeren en grub. Grub ontdekt dan windows vanzelf wel. Of is dit te simpel gedacht.

Offline brugt

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2011/06/13, 23:04:44 »
Het grootste deel van mijn hardeschijf wordt wel gezien 137gig en 38 als ik het wel heb.
het is wel zo dat er linux zaken op het laatste deel van de sda staan namelijk sda7 sda3 en nog zo'n klein stukje.
op mijn tweede schijf staat een windows als reserve, en die schijf maakt een hoop herrie.
het is wel zo dat ubuntu dus op alle twee de schijven heeft gestaan, en toen werkte het wel maar werkte het op de tweede schijf. Ik heb toen alle twee verwijderd door die sdax-en te verwijderen via de live cd.
ik heb ubuntu toen opnieuw geïnstalleerd op de eerste schijf en sindsdien doet ie het niet meer.
Ik weet ook niet precies wat ik bij het opstarten in grub kan veranderen als ik 'e' toets. hij geeft aan dat het een file niet kan vinden, maar dat kan alleen de ubuntu file zijn dacht ik, windows start wel op.

Offline brugt

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2011/06/14, 00:02:29 »
Ik kan nog niet in de live cd komen maar kan wel mijn harde schijven zien als in in het installatie menu ga en de andere installatie optie neem. Dan krijg ik dus het volgende te zien:
sda1 ntfs 86562mb
sda6 ext4 72409mb
sda7 swab 530mb
sda5 swab 532mb

sdb1 ntfs 24197mb
freespace 15823mb

in grubmenu  dat acpi=of geprobeerd, kan nog steeds z'n file niet vinden

Offline brugt

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2011/06/14, 00:05:14 »
Oja waar kan ik die uuid nummers vinden?

Offline brugt

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2011/06/14, 00:18:29 »
ik las ook dat meerdere swab partities ook problemen kunnen veroorzaken. is het slim om er één te verwijderen.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2011/06/14, 06:44:19 »
Yep, je kan er één verwijderen.
Wat je ook kan doen is gewoon een herinstallatie doen maar dan zou ik via het Live-gedeelte (LiveCD dus) en de PartitieManager (Systeem>Beheer>PartitieManager) de Partities waar je ubuntu op hebt staan (dus de ext4 en swap partities) verwijderen en nieuwe aanmaken.
En maak dat je dus maar met 1 Harde schijf aan het werken bent. Alle andere zaken die niet nodig zijn, afkoppelen.
Maak dan een /boot partitie aan van 200MB, een / partitie voor het systeem en een swap partitie. Maak de swap partitie toch maar 1GB groot, veel beter.

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2011/06/14, 10:34:14 »
Lees alleen mee. Brugt: #42 laatste regel: moet volgens mij: acpi=off zijn
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

« Reactie #47 Gepost op: 2011/06/14, 14:07:42 »
Ik zou eens aanraden om de LiveCD van Gparted te gebruiken om je systeem eens in beeld te krijgen.
Tevens kan je dan ook met Gparted uitvinden welke UUID je partitie heeft door van de partitie de info op te vragen met de rechter muisklik ( zie plaatje ).

Citaat
grub doet het nu wel en vanuit grub kan ik nu wel windows opstarten maar hij kan ubuntu niet vinden.
Dat je een Grub menu krijgt, betekent dat de verwijzing vanuit je MBR klopt.
Je menu wordt gemaakt vanuit de data die op de Ubuntu partitie staat.
Dus kan het naar mijn mening alleen maar zo zijn dat de verwijzing in je menu, welke je zichtbaar krijgt door op de 'e' te drukken, onjuist is.

Als we dan toch wel het grub menu hebben kunnen we grub gebruiken om ons wat data te laten zien die hij lees.

Als je het grubmenu hebt, druk dan de 'c' voor commandline.
Nu krijg je een grub prompt "grub>"
Geef dan eens jet volgende in achter deze prompt:
lsen daarna
ls (hd0,msdos1) /NOTE: hd0 en msdos1 zijn mijn voorbeelden, de info die jij moet gebruiken heb je zojuist gevonden met 'ls' ( kleine L btw )

Bij het laatste commando krijg je dus ook een UUID te zien.
Schrijf deze eens op en vergelijk deze waarde met de UUID in je grubmenu.
Om terug te gaan vanuit de grub prompt druk je op ESC.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline brugt

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2011/06/15, 10:24:21 »
Ik heb ls gedaan in het grubmenu en krijg dan het volgende:
(hd0) (hd0,mdsdos6) (hd0,msdos5) (hd0,msdos1) (hd1) (hd1,msdos1) (fd0)
wat ik vind als ik ls (hd0,msdos6) doe is wel de goede uuid, maar er staat dus een verkeerde partitie soort achter. er staat ext2, maar het moet zijn een ext4. kan ik dit in grub veranderen?
wat hij ook niet weergeeft is mijn tweede swab bestand (hd0,msdos7), raarrr.

Offline brugt

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2011/06/15, 10:27:12 »
Nog even een aanvulling op het vorige, bij (hd0,msdos5) geeft hij aan "geen bekende bestand soort", terwijl dit een swab bestand is.