Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-NL: de toekomst  (gelezen 36551 keer)

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #100 Gepost op: 2011/05/24, 10:17:33 »
Hebben we specificaties van de HCC server?

De HCC past de virtuele server aan naar behoefte. In eerste instatie twee cores, en er worden cores bijgezet als dat nodig blijkt.

@ Dooitze, ik stuur je het mailadres van Bas van den Dikkenberg door, dan kan je zelf vragen om een VPS voor Ubuntu Fryslan. Dat lijkt me wel zo makkelijk. De HCC host voor meerdere partijen sites, zoals CaCert, knoppix e.d. die ook niet zo heel veel internetverkeer genereren.

« Reactie #101 Gepost op: 2011/05/24, 10:18:26 »
Ik zou eerder voor in deze korte tijdspanne terug voor SMF 1.1 kiezen. Dan hebben we nu het minste last van de forumdatabase over te zetten en hebben we nog even de tijd om het SMF 2 thema volledig af te werken. Dan kunnen we na een paar maanden nog een dagje downtime hebben voor het nieuwe forum te installeren, maar nu zitten we toch wat krap om alles over te zetten + de upgrade naar SMF2 + het nieuwe forumthema.

« Reactie #102 Gepost op: 2011/05/24, 10:32:10 »
Hebben we specificaties van de HCC server?

De HCC past de virtuele server aan naar behoefte. In eerste instatie twee cores, en er worden cores bijgezet als dat nodig blijkt.

@ Dooitze, ik stuur je het mailadres van Bas van den Dikkenberg door, dan kan je zelf vragen om een VPS voor Ubuntu Fryslan. Dat lijkt me wel zo makkelijk. De HCC host voor meerdere partijen sites, zoals CaCert, knoppix e.d. die ook niet zo heel veel internetverkeer genereren.

Het verzoek is verstuurd...

« Reactie #103 Gepost op: 2011/05/24, 10:55:20 »
Bas heeft gezegt dat er geen aparte VPS komt voor Ubuntu Fryslân, dus zal die eerst op de VPS van Ubuntu Nederland gehost worden.

« Reactie #104 Gepost op: 2011/05/24, 11:23:54 »
Ik heb net van Sebastian begrepen dat de huidige server van Ubuntu-NL een beetje overkill is, het kan prima met minder. Ook kunnen er een aantal diensten die nu draaien worden afgeschaft (jabber, otrs bijvoorbeeld). Dat maakt dat het aanbod van Softwareconsulent een goede optie is.

Offline landfiets

• Lid
    • Toets en Stem
« Reactie #105 Gepost op: 2011/05/24, 11:27:43 »
@Dooitze

Anders kijk je toch eens bij andere webhosters? Ik ken er wel een paar die voor 25 Euro p jaar een prima dienst leveren, ook voor bedrijven.
Komen er vaak als een vd besten uit. Mocht je die naam willen, moet je ff MSN'en
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

« Reactie #106 Gepost op: 2011/05/24, 11:44:23 »
@landfiets Dat is niet genoeg, de Ubuntu Fryslân website heeft de volgende onderliggende software nodig:
Python
LAMP
Java

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #107 Gepost op: 2011/05/24, 12:00:33 »
Ik heb inmiddels van Alex, Softwareconsulent.nl, specificaties gekregen van het aanbod.

Citaat
VPS 1:
Ram 512, Swap 1 GB, Schijf 60 GB, Data 500 GB per maand, 1 IP adres.

VPS 2:
Ram 1 GB, Swap 2 GB, Schijf 150 GB Data 1000 GB per maand 1 IP adres.

Raid 10 backup e.d. 99,9% Uptime ect.

Deze zijn ook te vinden onderaan de volgende wiki pagina waar we het e.e.a. bijhouden:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuNLServer/

Ik vraag me met Alex ook af of de specs van de huidige server allemaal noodzakelijk zijn. 4 Gb. geheugen bijvoorbeeld. Dennis gaf aan dat de huidige configuratie van de server wel ongeveer het nodige was, maar we zijn verder niet ingegaan op de verschillende onderdelen, geheugen, processorpower e.d.

Ik kan me voorstellen dat de specs. zoals aangeboden door Softwareconsulten genoeg kunnen zijn.

In ieder geval ook een mooi aanbod denk ik. :)

Zeker een voortreffelijk aanbod, en zoals Thomas al zei wordt dit aanbod zeer serieus gewogen in de komende vergadering vanavond!

« Reactie #108 Gepost op: 2011/05/24, 12:15:04 »
Inmiddels is het aanbod van Softwareconsulent aangepast:

Citaat
De partner van Softwareconsulent voor hosting is XLS Hosting www.xlshosting.nl. Deze wil samen met SoftwareConsulent.nl en Haw-ict graag een VPS pakket 3 sponsoren eventueel met 60GB harde schijf ipv. 40 Gb die standaard is bij pakket 3 (hoewel dat in de kosten flink scheelt, dus liever niet.)

De enige vraag van deze sponsoren is dat SoftwareConsulent, Haw-ict en XS4All worden vermeldt als hoofd sponsoren.

Support is bij de prijs inbegrepen en er is verder geen omkijken naar.

Standaard 2 IP v4 adressen IP v6 onbeperkt. Backup systeem zit er standaard bij. Keuze uit Ubuntu 10.04 of 11.04.

Als deze sponsoren dit project ondersteunen is het wel de bedoeling voor langere termijn, en wordt het ook gepromoot op hun websites.

Een server kan binnen een paar uur al actief zijn.

Specs VPS 3:

Cores: 2, totale capaciteit 4.4 Ghz, Ram 2 GB, Schijf 40 GB, Data 1000 GB per maand 2 IP adressen.

Dit voldoet prima aan de vereisten voor een server.

Offline Brumm3l

• Lid
« Reactie #109 Gepost op: 2011/05/24, 12:56:14 »
Ik zou eerder voor in deze korte tijdspanne terug voor SMF 1.1 kiezen. Dan hebben we nu het minste last van de forumdatabase over te zetten en hebben we nog even de tijd om het SMF 2 thema volledig af te werken. Dan kunnen we na een paar maanden nog een dagje downtime hebben voor het nieuwe forum te installeren, maar nu zitten we toch wat krap om alles over te zetten + de upgrade naar SMF2 + het nieuwe forumthema.

Helemaal mee eens. Eerst zorgen dat we de huidige, werkende, omgevingen over krijgen. Het risico dat er iets omvalt is al groot genoeg, zonder de upgrade naar SMF2 mee te nemen. Daarbij wordt het eventueel debuggen van fouten een stuk ingewikkelder als ook direct de upgrade wordt uitgevoerd, omdat dan niet duidelijk is of het door de migratie naar een nieuwe server niet meer werkt, of dat de upgrade naar SMF2 voor problemen zorgt.

« Reactie #110 Gepost op: 2011/05/24, 12:59:01 »
Het idee was ook niet omdat tegelijk te doen beste Brumm3l. Het idee is:

1 Upgraden naar 2.0, dan binnen een paar dagen de boel overzetten naar de nieuwe server
2 Nieuwe server, dan binnen paar dagen upgraden naar 2.0

@Nun: LOLZ en jij gelooft dat het nieuwe thema binnenkort af is? Volgens mij toch niet, als ik het zo het draadje in Artwork volg.

Offline atex

• Lid
    • Stichting SoftwareConsulent.nl
« Reactie #111 Gepost op: 2011/05/24, 13:22:59 »
Woord hoofdsponsor moet niet zo worden gelezen, er zijn andere sponsoren die nog meer bijdragen hoorde ik net van Thomas...  =D gewone vermelding dat de drie partijen de hosting sponsoren in de dezelfde opzet als XS4ALL.

groet,

Alex
Inmiddels is het aanbod van Softwareconsulent aangepast:

Citaat
De partner van Softwareconsulent voor hosting is XLS Hosting www.xlshosting.nl. Deze wil samen met SoftwareConsulent.nl en Haw-ict graag een VPS pakket 3 sponsoren eventueel met 60GB harde schijf ipv. 40 Gb die standaard is bij pakket 3 (hoewel dat in de kosten flink scheelt, dus liever niet.)

De enige vraag van deze sponsoren is dat SoftwareConsulent, Haw-ict en XS4All worden vermeldt als hoofd sponsoren.

Support is bij de prijs inbegrepen en er is verder geen omkijken naar.

Standaard 2 IP v4 adressen IP v6 onbeperkt. Backup systeem zit er standaard bij. Keuze uit Ubuntu 10.04 of 11.04.

Als deze sponsoren dit project ondersteunen is het wel de bedoeling voor langere termijn, en wordt het ook gepromoot op hun websites.

Een server kan binnen een paar uur al actief zijn.

Specs VPS 3:

Cores: 2, totale capaciteit 4.4 Ghz, Ram 2 GB, Schijf 40 GB, Data 1000 GB per maand 2 IP adressen.

Dit voldoet prima aan de vereisten voor een server.
Ubuntu 12.04, Linux Mint en W7 Twitter: alextexel of softwaretexel

« Reactie #112 Gepost op: 2011/05/24, 13:29:50 »
@Nun: LOLZ en jij gelooft dat het nieuwe thema binnenkort af is? Volgens mij toch niet, als ik het zo het draadje in Artwork volg.

En welk thema wilt ge dan gebruiken met SMF2? Het standaard thema?

Voor mij is de prioriteit om alles fatsoenlijk overgeplaatst te krijgen, niet meteen lekker zitten updaten. Als we de forumdatabase overzetten naar dezelfde SMF versie, kunnen we zogoed als 100% zeker zijn dat het meteen weer werkt, dat kan met een upgrade niet. Denk ook aan de tijdsnood, beter zorgen dat alles op tijd over is gezet en dat het werkt, dan kunnen we later op het gemak de boel upgraden.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #113 Gepost op: 2011/05/24, 13:49:30 »

En welk thema wilt ge dan gebruiken met SMF2? Het standaard thema?

Voor mij is de prioriteit om alles fatsoenlijk overgeplaatst te krijgen, niet meteen lekker zitten updaten. Als we de forumdatabase overzetten naar dezelfde SMF versie, kunnen we zogoed als 100% zeker zijn dat het meteen weer werkt, dat kan met een upgrade niet. Denk ook aan de tijdsnood, beter zorgen dat alles op tijd over is gezet en dat het werkt, dan kunnen we later op het gemak de boel upgraden.

Volstrekt +1, first things first.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #114 Gepost op: 2011/05/24, 15:58:54 »
+1 eerst het belangrijkste ,de rest is voor later. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #115 Gepost op: 2011/05/24, 18:06:38 »
nun +1
En het nieuwe forum moet nog eerst getest worden en dat ging men eerst doen op de server van #! toch?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #116 Gepost op: 2011/05/24, 18:15:01 »
Het aanbod van Softwareconsulent is genereus. Maar het (eveneens genereuze) aanbod van HCC lijkt me de minst kwetsbare en duurzaamste oplossing van de twee....

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #117 Gepost op: 2011/05/24, 18:29:26 »
Het aanbod van Softwareconsulent is genereus. Maar het (eveneens genereuze) aanbod van HCC lijkt me de minst kwetsbare en duurzaamste oplossing van de twee....

waarom?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #118 Gepost op: 2011/05/24, 19:08:57 »

waarom?

Grotere partij.  :)

Offline atex

• Lid
    • Stichting SoftwareConsulent.nl
« Reactie #119 Gepost op: 2011/05/24, 20:20:23 »
Even voor de duidelijkheid; de Stichting SoftwareConsulent.nl is slechts een tussenpersoon en sponsort de rekening voor de helft, wij gaan niet bemoeien met de server, als het door mag gaan, dat deel wordt volledig geregeld door XLS Hosting in samenwerking met de vrijwilligers van Ubuntu NL. XLS Hosting heeft de expertise en de knowhow en is zeker niet een kleine jongen in de wereld van hosting.

groet,

Alex
Ubuntu 12.04, Linux Mint en W7 Twitter: alextexel of softwaretexel

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #120 Gepost op: 2011/05/24, 20:23:25 »
Citaat

@NunSlaughter: +1.

Ik denk dat het toch al een hele klus wordt, gezien de tijdsdruk. En hoewel ik helemaal niet in het beheer van webservers e.d. zit maar meer in het gewone netwerkbeheer, zou ik er nooit voor kiezen om naast zo'n verhuizing ook nog eens een upgrade te doen naar nieuwe software. Dat is m.i. gewoon een open invitatie aan Murphy (van die wet, bedoel ik). Die upgrade kan later ook nog wel.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #121 Gepost op: 2011/05/24, 21:20:38 »
Beslissingen hierin worden genomen door de gemeenschapsraad, daar zijn ze voor  ;)
Die hebben vergaderd vanavond. Er is o.m. een beheerteam benoemd, die de overgang op zich gaat nemen. Notulen zullen binnenkort volgen  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #122 Gepost op: 2011/05/24, 21:44:12 »
Ik heb de hele soap gelezen en helaas het beraad gemist mits dit op IRC geweest is maar persoonlijk wil ik deze noot toevoegen.

Ik ben nooit een HCC fan geweest weten de mensen die me kennen maar ik ben wel van mening dat voor Ubuntu-nl dit de enigste juiste keuze is om te nemen.

Betrouwbaarheid en vertrouwen onderling is belangrijk is dit is de laatste jaren onderling wel gebleken dat dit onderling goed zit.

Ik zeg "doen" v.w.b. Ubuntu-nl en de HCC, Voor nu de juiste keuze om een stabiel platform te blijven bieden en het voortbestaan van Ubuntu-nl te garanderen.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #123 Gepost op: 2011/05/25, 05:28:07 »
De notulen van de (gemeenschapsraad)vergadering staan online: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad/Vergadering20110524#Notulen
Het geeft weer wat er is besproken vooral beslist omtrent het server host gebeuren.

Offline UndiFineD

• Lid
« Reactie #124 Gepost op: 2011/05/25, 09:34:26 »
Ik wil Atex bij deze toch graag nog even bedanken voor zijn aanbod.  :)
Ubuntu steunpunt Ureterp, Linux gebruiker sinds 1995