Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-NL: de toekomst  (gelezen 36501 keer)

Re: Ubuntu-NL: de toekomst
« Reactie #75 Gepost op: 2011/05/23, 15:02:11 »
Zonder al te diep in te gaan op de voors en tegens (mochten ze bestaan), is het HCC aanbod een prachtig voorstel. Ik zie toch een aantal voordelen door de bundeling van krachten :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #76 Gepost op: 2011/05/23, 16:15:04 »
Dat had ik al begrepen. Ik bedoelde dat zowel HCC als Ubuntu NL volledig toegang heeft tot beheer. Dus een combi van beide opties. (Of dat handig is, en of we dat willen is een tweede).

Ah. ok. :) Dat had ik verkeerd begrepen dan.

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2011/05/23, 17:40:14 »
Is er al een ¨stappenplan¨ in de maak ??

De huidige server beheerders (Swat en Dennis) moeten op korte termijn hun medewerking gaan verlenen i.v.m het veilig stellen van de Database i.v.m het importeren/exporteren naar de nieuwe server..(Zijn deze eigenlijk wel geïnformeerd over de huidige stand van zaken ?)

Iets wat me te binnen te schiet
Citaat
Op dit moment zijn er nog een paar dingen die veranderd moeten worden, maar we zijn weer terug en zullen proberen SMF 2.0 zo snel mogelijk en zo goed mogelijk uit te brengen

Wat het betekend? Het  betekend dat jullie binnenkort “Powered by SMF 2.0” in jullie footer zien. Echt waar! Ik kan geen datum geven, maar geloof me maar als ik zeg dat SMF 2.0 final uit zal komen voor het einde van mei, tenzij we worden geraakt door de apocalypse. In de tussentijd, bedankt voor al jullie steun!

Misschien is het verstandig om gelijk de upgrade naar SMF 2.0 mee te nemen (Hoef je maar 1 keer door de zure appel heen) Mits er natuurlijk wordt gekozen voor SMF

Hoe eerder dit wordt opgepakt hoe beter en is er wellicht na overleg met de huidige beheerders een mogelijkheid om een zgn schermserver te laten meedraaien op de achtergrond,die pas ¨ontmanteld¨ wordt na een totale geslaagde migratie van de huidige Database
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #78 Gepost op: 2011/05/23, 17:53:58 »
Is er al een ¨stappenplan¨ in de maak ??
Daar zijn we al druk mee bezig.

Citaat
De huidige server beheerders (Swat en Dennis) moeten op korte termijn hun medewerking gaan verlenen i.v.m het veilig stellen van de Database i.v.m het importeren/exporteren naar de nieuwe server..(Zijn deze eigenlijk wel geïnformeerd over de huidige stand van zaken ?)
Die medewerking is al toegezegd. Zodra er een andere server is kunnen we op korte termijn al beginnen met alles overzetten.

En die quote is van iemand van het SMF-ontwikkelteam?

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2011/05/23, 17:59:39 »
Citaat van: Johan van Dijk
En die quote is van iemand van het SMF-ontwikkelteam?
Overtuig jezelf Johan  ;)
Het laatste nieuws over SMF 2.0 Final!
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #80 Gepost op: 2011/05/23, 18:02:54 »
Bedankt voor de info! :)

Offline siegi

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2011/05/23, 18:26:38 »
Het voorstel van HCC klinkt heel goed, bedankt om hier zo snel op te reageren.
Maar ik denk dat we ook het voorstel van atex in overweging moeten nemen.

Is het misschien eens tijd om een opsomming te maken wat we van services allemaal nodig hebben?
-SMF
-Moinmoin (wiki)
-wordpress blog

Op de eerste 2 hebben namelijk enorm veel data staan, misschien niet zo eenvoudig om dit allemaal om te zetten.
Voor de site zouden me misschien ineens naar drupal kunnen gaan,  kwestie dat moinmoin meer voor wiki's geschikt is, en niet zozeer voor sites.

« Reactie #82 Gepost op: 2011/05/23, 19:28:37 »
Ik heb inmiddels van Alex, Softwareconsulent.nl, specificaties gekregen van het aanbod.

Citaat
VPS 1:
Ram 512, Swap 1 GB, Schijf 60 GB, Data 500 GB per maand, 1 IP adres.

VPS 2:
Ram 1 GB, Swap 2 GB, Schijf 150 GB Data 1000 GB per maand 1 IP adres.

Raid 10 backup e.d. 99,9% Uptime ect.

Deze zijn ook te vinden onderaan de volgende wiki pagina waar we het e.e.a. bijhouden:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuNLServer/

Ik vraag me met Alex ook af of de specs van de huidige server allemaal noodzakelijk zijn. 4 Gb. geheugen bijvoorbeeld. Dennis gaf aan dat de huidige configuratie van de server wel ongeveer het nodige was, maar we zijn verder niet ingegaan op de verschillende onderdelen, geheugen, processorpower e.d.

Ik kan me voorstellen dat de specs. zoals aangeboden door Softwareconsulten genoeg kunnen zijn.

In ieder geval ook een mooi aanbod denk ik. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/23, 19:52:02 door Thomas de Graaff »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #83 Gepost op: 2011/05/23, 19:38:48 »
Ik ben bezorgd. De ervaringen met het oprichten van een rechtspersoon (stichting) door Ubuntu-NL, zijn slecht: jarenlang gepraat, zonder resultaat....

Dat maakt me ongerust over de afhandeling van deze kwestie. Ik hoop dat deze uiterst belangrijke aangelegenheid wel voortvarend wordt aangegepakt.

Zodat er niet over anderhalve maand (minus twee dagen alweer), de stekker uit gaat. Letterlijk.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #84 Gepost op: 2011/05/23, 20:07:39 »
Ik stel voor als we effectief voor een zelf beheerde VPS gaan, dat we ineens team samenstellen van 3 ervaren beheerders. Kwestie van niet weer afhankelijk te zijn van 1 persoon.

Als we dit niet kunnen realiseren dan moeten we volgens mij de oplossing van HCC nemen waarbij de server beheerd wordt door het hobby team.

« Reactie #85 Gepost op: 2011/05/23, 20:21:46 »
Ik denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken Pjotr..

Het proces van de oprichting van de rechtspersoon verliep behoorlijk voortvarend nadat het door Rob in samenspraak met het team was opgepakt. Vorig jaar is dat proces tijdelijk stopgezet omdat er onduidelijkheid was over de leiding van Ubuntu-NL ivm. de nieuwe organisatiestructuur die men aan het opzetten was. Er was m.a.w. geen effectieve leiding die de voorgestelde stappen om tot oprichting van een stichting kon goedkeuren. Rob Snelders was erg voortvarend bezig, en heeft inmiddels aangegeven de leiding van  het proces van oprichting weer te willen oppakken. Geld voor oprichting is er al, en veel voorwerk heeft Rob al gedaan. Het is nu een kwestie van inkoppen.

Ook is er als je naar de feiten kijkt geen reden om je zorgen te maken over de voortvarendheid waarmee het hostingprobleem wordt aangepakt. Zaterdag kregen we te horen dat er een probleem was, zondag was er al een eerste oplossing aangeboden, zondagavond is er overleg geweest waarbij de verschillende opties op een rijtje gezet zijn (http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuNLServer/Meeting20110521), en een aantal vragen voor het huidige beheer zijn opgesteld om meer inzicht te krijgen in hoe de boel overgezet kan worden, en een aantal leden heeft aangegeven het beheer te kunnen en willen oppakken. Dezelfde avond is er nog gebeld met Dennis, die duidelijk heeft aangegeven op korte termijn tijd vrij te kunnen maken, om met een aantal mensen de boel te kunnen overzetten, een kwestie van een afspraak maken. Morgen, drie dagen na het nieuws, is er een vergadering van de gemeenschapsraad waar het onderwerp op de agenda staat, en waar besloten kan worden met welke partij in zee te gaan waarna de eerste praktische stappen voor het organiseren van de transitie gezet kunnen worden.

Al met al, laat pijnlijke ervaringen uit het verleden niet je blik vertroebelen..

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #86 Gepost op: 2011/05/23, 20:31:51 »
Hey siegie, goed punt. Gisteren hebben we een gesprek gehad op IRC waar dat ook ongeveer naar voren kwam.
Bekijk ook eens: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuNLServer (hier kun je ook doorklikken naar de notulen van gisteren).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #87 Gepost op: 2011/05/23, 20:34:04 »
Thomas, zou je misschien binnenkort ook nog navraag kunnen doen voor hosting voor Ubuntu Fryslân? Dat werd gehost op een server van Dennis en valt dus straks ook weg. Ik heb het liefst een eigen vps met minimale specificaties omdat Ubuntu Fryslân NOG niet uit zoveel leden bestaat.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #88 Gepost op: 2011/05/23, 20:51:26 »
Ubuntu Fy draait op dezelfde server als Ubuntu NL dacht ik, dus die kan gelijk meegenomen worden bij het overzetten.
Name:   ubuntu-nl.org
Address: 82.94.254.110

Name:   ubuntu-fy.org
Address: 82.94.254.110

« Reactie #89 Gepost op: 2011/05/23, 21:31:53 »
Het liefst wil ik de website zelf beheren, als het niet kan dan kan het niet. Ik zou wel blij zijn met een kleine vps die ik zelf kan beheren.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2011/05/23, 21:40:55 »
Laten we eerst zorgen dat ubuntu-nl in de lucht blijft, voordat we hier aan denken...

« Reactie #91 Gepost op: 2011/05/23, 21:41:48 »
Thomas, zou je misschien binnenkort ook nog navraag kunnen doen voor hosting voor Ubuntu Fryslân? Dat werd gehost op een server van Dennis en valt dus straks ook weg. Ik heb het liefst een eigen vps met minimale specificaties omdat Ubuntu Fryslân NOG niet uit zoveel leden bestaat.
Is het geen optie om deze gewoon weer op de Ubuntu-NL server erbij te poten? Met php en database toegang voor de webdiensten van Ubuntu-Fryslan?

« Reactie #92 Gepost op: 2011/05/23, 21:55:45 »
Natuurlijk is dat een optie maar wel eentje die ik zou willen vermijden omdat ik graag de website op andere software zou willen draaien dan nu het geval. Ubuntu Fryslan is nog maar een kleine gemeenschap en om de vrijheid in serversoftware niet te beperken zou ik graag een apparte vps zien. Het hoeft niet een hele goede te zijn, een basis vps. Als er na een tijdje meer capaciteit nodig is kan dat bijgeschakeld worden als de sponser dat wil.

« Reactie #93 Gepost op: 2011/05/23, 22:02:20 »
Maar aan welke software denk je dan? De meeste webdiensten draaien toch gewoon op een LAMP server?

« Reactie #94 Gepost op: 2011/05/23, 22:15:21 »
Software die op LAMP draait:
-Drupal
-SMF
-eigen php website
-alles wat php,html,css en of op sql gebasseerd is.

Software die niet op LAMP draait:
-moinmoin wiki
-python websites met django (stemwebsite)
-smf blijft smf

Wat de server van Ubuntu Fryslân moet ondersteunen:
-Drupal of Wordpress als vervanger voor moinmoin
-moinmoin wordt de wiki<nog niet aanwezig>
-mailman voor mailinglijsten<nog niet aanwezig>
-eigen python/django applicaties voor bijvoorbeeld vertaling.

eventueel:
-jabber server
-waveinabox service

Ik vindt het belangrijk dat Ubuntu Fryslân een eigen VPS heeft, als het niet kan dan kan het niet.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/24, 09:37:42 door Dooitze de Jong »

Offline Gotiniens

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2011/05/23, 22:23:13 »
Een goed oordeel over de nodige specificaties kan ik niet geven aangezien ik geen zicht heb op cijfers over de huidige website en de huidige servers. Mijn gevoel zegt enkel dat het aanbod van softwareconsulent kwa RAM aan de krappe kant is.

Hebben we specificaties van de HCC server?

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2011/05/23, 22:45:47 »
Citaat van: DarkEra

Is er geen mogelijkheid om Canonical/Ubuntu zelf om hulp te vragen en bij hen een plek op de server te krijgen als dat mogelijk mocht zijn?

Ja, dat kan volgens mij gewoon maar is Ubuntu.nl alweer een erkend locoteam?

Nee, er is laatst wel weer een reapproval ronde geweest als ik me niet vergis. We zijn flink op koers om ons ferm en zelfverzekerd te presenteren aan de council. Nieuwe initiatieven zijn opgestart, elke beweging en presentatie of wat dan ook, wordt nu vastgelegd voor in de "loco activiteiten wiki".
We zullen de volgende rond zeer goed voorbereid zijn, en de zaak strak neerzetten.
De aandacht ging even uit naar het neerzetten van onze gemeenschapsraad en de verkiezingen, mwanzo (in mijn geval), en nu het vinden van een nieuwe server host. Kortom er is heel veel neergezet in korte tijd, en er volgt nog een pittige periode.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/23, 22:59:11 door heir4c »

« Reactie #97 Gepost op: 2011/05/23, 22:50:22 »
SMF 2.0 meenemen +1
En neem dan gelijk MoinMoin even mee, dan is die ook weer up-to-date en dan kunnen we bovendien met OpenID inloggen op de wiki.

DarkEra

• Gast
« Reactie #98 Gepost op: 2011/05/23, 22:55:53 »
Vergeet niet het nieuwe logo/uiterlijk. :)

« Reactie #99 Gepost op: 2011/05/24, 09:38:20 »
DarkEra, dan zouden we voor de website over moeten stappen naar Drupal, dan hebben we meteen het nieuwe uiterlijk.