Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?  (gelezen 29927 keer)

Offline heir4c

• Lid
Re: Hoe zullen we : "The Dash" noemen?
« Reactie #75 Gepost op: 2011/05/21, 19:23:28 »
-Padvinder (altijd paraat) ( Edit: Misschien meer een naam voor een zoekmachine)
-Index(bord)
-Etalage
-Cataloog
-De Gids (rondleiding door het systeem)
-NavigatieBord
-(Overzichts)Tablet
-BedieningsBord
-(Snel)Wegwijs
-Manus(je van alles)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/21, 19:37:52 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline JvH

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2011/05/21, 21:03:41 »
LOL XD
Dat is wel een nadeel ja, van zo'n Nederlandse vertaling.
Maar ik denk dat de mensen, die dermate betrokken zijn dat ze bugs gaan melden, oftewel Ubuntu in het Engels draaien, oftewel heel goed de vertaalslag Engels/Nederlands weten te maken.
Bugs melden moet voor iedereen toegankelijk zijn.
Maar bugs moeten in het Engels gemeld worden. Daarmee is het sowieso niet voor iedereen toegankelijk.

Offline Parbo

• Vertaalteam
« Reactie #77 Gepost op: 2011/05/22, 08:25:50 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de Duitsers en Fransen doen met deze specifieke vertaling.
Dit is een goeie. Ik zal het eens vragen via Ubuntu Translators.
Ubuntu Dutch Translators

Offline JvH

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2011/05/22, 11:51:41 »
Maar goed, stel dat zij het niet vertalen. Moet dat dan een argument zijn voor ons om dat ook niet te doen?

Offline Parbo

• Vertaalteam
« Reactie #79 Gepost op: 2011/05/22, 15:47:16 »
Maar goed, stel dat zij het niet vertalen. Moet dat dan een argument zijn voor ons om dat ook niet te doen?
Ik vind wel dat het moet meewegen in de uiteindelijke beslissing.
Er is een eerste reactie gekomen bij Ubuntu Translators van Tom Davies:
"Dash" is short for "Dashboard".  In a car the dashboard is behind the steering wheel and all along the passenger's side.  It shows speed, fuel gauge, temperature, indicators, etc.
Ubuntu Dutch Translators

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #80 Gepost op: 2011/05/22, 16:31:42 »
Nou, dan is de keuze snel gemaakt, zou ik zeggen.
The dash
When you click on the Ubuntu logo in the top-left corner of your screen, the new dash will appear. It’s another simple way to get to your shortcuts and search for other applications and programs. So you can get fast access to your email, music, pictures and much more.

Noem het dashboard, dan weet iedereen wat het is.

We weten al wat jij vindt, Femke. Daar hoef je jezelf niet voor te citeren, want dat vervuilt deze draad alleen maar.

Als je niets nieuws te melden hebt, onthoud jezelf dan van verder commentaar graag. Aan gedram hebben we niks.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/22, 16:35:11 door Pjotr »

« Reactie #81 Gepost op: 2011/05/22, 16:34:51 »
Mijn eigen suggestie voor "springplank" vind ik hoe langer hoe meer toepasselijk.
Een alternatief zou kunnen zijn "binnenweg"
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2011/05/22, 17:21:49 »
[Moderator-Edit:

Mensen, zit er iets in de lucht of zo? Dit is nu al een hele tijd dat wij als moderators onze tijd verspelen met ...

Serieus nu: Hou eens op met op elkaar te vitten en doen. De wereld is al een puinhoop, doe er alstublieft geen schepje bij.

Dank u wel!!!

Met vriendelijke groet,
heir4c
]
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline Parbo

• Vertaalteam
« Reactie #83 Gepost op: 2011/05/22, 17:33:45 »
Er is een eerste reactie gekomen bij Ubuntu Translators van Tom Davies:
Tweede reactie: In Slovenian language team we translate something which could be translated something like "overview board" (since it gives you overview over everything on the system).
I think it's a good solution in our case, since "Dash" sounds too strange.
Ubuntu Dutch Translators

« Reactie #84 Gepost op: 2011/05/22, 21:57:25 »
Mijn eigen suggestie voor "springplank" vind ik hoe langer hoe meer toepasselijk.
Een alternatief zou kunnen zijn "binnenweg"

Die vind ik nog minder.

Wat dachten jullie van "uitvoerpaneel"?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #85 Gepost op: 2011/05/22, 22:09:43 »
Bedieningspaneel, overzichtspaneel, ...
Of gewoon dashboard :)

Offline JvH

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2011/05/23, 09:15:30 »
Ik voel een polletje aankomen... ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #87 Gepost op: 2011/05/23, 10:52:51 »
Een opiniepeiling zou kunnen, maar dan zou die naar mijn mening uit twee delen moeten bestaan.

Allereerst een peiling over de principevraag: wil je het Engelse woord houden, of wil je een Nederlandse vertaling? (zonder een concrete Nederlandse vertaling te noemen)
Anders versplinter je het Nederlandse alternatief over vele woorden, en wint het Engelse woord altijd, omdat dat dan geen concurrentie heeft.

Pas als die eerste peiling uitkomt op Nederlands, zou je mijns inziens de tweede peiling moeten houden. Namelijk over de vraag, welk concreet Nederlands woord men dan het beste vindt.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/23, 10:56:12 door Pjotr »

« Reactie #88 Gepost op: 2011/05/23, 12:27:03 »
Of er een Nederlands of Engels woord wordt gekozen lijkt me meer een beslissing van het vertaalteam dan een beslissing die door een poll genomen moet worden. Wanneer je de populariteit van verschillende ingebrachte alternatieven meet met een poll krijg je een indruk van de mate waarin leden verschillende alternatieven waarderen. Het documentatieteam kan daar rekening mee houden als ze gaan besluiten welke keuze te maken, vertaald, danwel Engels. Persoonlijk denk ik echter niet dat een poll nodig is voor het beheerteam om een goede keuze uit de vele aangedragen alternatieven te maken, maar als men het als een goede ondersteuning ziet voor besluitvorming, prima.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #89 Gepost op: 2011/05/23, 13:16:03 »
Een poll in een topic is een extra manier om te meten wat de mensen op dit forum vinden. De uiteindelijke beslissing ligt bij het vertaalteam.

Ik denk dat dit topic zelf al genoeg input/suggesties geeft en een poll niet echt veel meerwaarde heeft.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Parbo

• Vertaalteam
« Reactie #90 Gepost op: 2011/05/23, 16:39:40 »
Een opiniepeiling zou kunnen, maar dan zou die naar mijn mening uit twee delen moeten bestaan.
Er ligt in dit draadje eigenlijk al een soort opiniepeiling besloten. Er zijn voor- en tegenstanders van vertalen en er zijn al veel suggesties gedaan met commentaar daarop. Ik heb een lijstje met suggesties op de mailinglijst geplaatst, maar daar zijn nauwelijks reacties op gekomen. Ik zal dit onderwerp op de agenda van onze eerstvolgende vergadering (1-6-11) zetten met het verzoek of de deelnemers deze forumdiscussie eerst willen doorlezen. Als er iets besloten wordt zal ik dat hier melden.
Ubuntu Dutch Translators

Offline JvH

• Lid
« Reactie #91 Gepost op: 2011/05/23, 19:40:18 »
De vertalers vertalen het, maar de gebruikers 'moeten' ermee werken :)
Ik vind het eigenlijk wel goed dat ook mensen van buiten het vertaalteam betrokken worden bij het creatieve denkproces waar de vertalers continu mee bezig zijn. Misschien dat dit forum niet het meest geschikte kanaal is - zou IRC hiervoor bijv. geschikter zijn? - maar het idee vind ik erg goed.

Offline Parbo

• Vertaalteam
« Reactie #92 Gepost op: 2011/05/23, 22:12:54 »
Wie maakt dan eigenlijk echt uit wat het gaat worden? Ik snap het nu even niet. Doen dat niet gewoon de vertalers?
Of moeten jullie voor elk moeilijk woord overleggen wat het moet gaan worden?
Als één van ons twijfelt over een vertaling gebruiken we doorgaans de mailinglijst om erover te discussiëren. Bij het woord Dash heb ik ervoor gekozen het op het forum en de lijst te zetten omdat het een zeer prominent onderdeel van de nieuwe omgeving Unity is. En ik ben heel erg blij met de vele reacties :D
Ubuntu Dutch Translators

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #93 Gepost op: 2011/05/23, 22:46:10 »
Wie maakt dan eigenlijk echt uit wat het gaat worden? Ik snap het nu even niet. Doen dat niet gewoon de vertalers?
Of moeten jullie voor elk moeilijk woord overleggen wat het moet gaan worden?
Als één van ons twijfelt over een vertaling gebruiken we doorgaans de mailinglijst om erover te discussiëren. Bij het woord Dash heb ik ervoor gekozen het op het forum en de lijst te zetten omdat het een zeer prominent onderdeel van de nieuwe omgeving Unity is. En ik ben heel erg blij met de vele reacties :D

In aanvulling op bovenstaande: vertalen gaat via Launchpad via zgn. 'strings', delen van tekst die uit één zin of meerdere zinnen bestaan. Het kan dus goed zijn, dat als jullie een lap tekst voor jullie zien, dat dit door wel 10 verschillende mensen vertaald is. Het vertaalteam moet dus strikte afspraken maken over stijl en woordgebruik, zodat het een vloeiend geheel wordt voor de gebruiker. Het staat nl. wat slordig als er in een tekst een (origineel) woord een paar keer anders wordt weergegeven. Kortom, er komt het nodige bij kijken. 'Dash' heeft bv. meerdere betekenissen. En dat is niet exclusief, zoek maar eens hoeveel betekenissen er bv. bij het nederlandstalige woord 'trekker' bestaan ;)
OT: Dit geval van 'The Dash' vind ik een behoorlijk lastige, ik kan me voorstellen dat er wat extra creativiteit wordt gemobiliseerd hierin. Ik gebruik geen Unity, maar uit de beschrijving van Drummies (een overzicht van laatst afgesloten toepassingen, zoals je ook bij Google Chrome hebt met websites, zodat je die direct weer kan opstarten), sluit ik me aan bij Thomas de Graaff: snelpaneel.

« Laatst bewerkt op: 2011/05/23, 22:51:32 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #94 Gepost op: 2011/05/24, 09:22:02 »
Iets met "bord" dan:
snelbord, spurtbord, sprintbord

Of met plank:
snelplank, spurtplank (sprintplank bekt wat moeilijker...)

Aanvulling: de laatste suggestie bekt efectief wat moeilijker omwille van de gelijkenis met dat overbekende duikhulpmiddel...
Maar waarom zouden we de Dash niet gewoon "SPRINGPLANK" noemen ?

leuk en ceatief deze voorstellen!
surfplank denk ik dan direct aan, of surfmenu.(surfboard)
verder ben ik het wel eens met femke, het duurt en duurt maar.

« Reactie #95 Gepost op: 2011/05/24, 16:45:11 »
Laten we het in godsnaam bij starter of dash houden, wat ik hier allemaal voorbij zie komen...

« Reactie #96 Gepost op: 2011/05/24, 16:46:28 »
Laten we het in godsnaam bij starter of dash houden, wat ik hier allemaal voorbij zie komen...

+1 Is achteraf gezien inderdaad het duidelijkst.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #97 Gepost op: 2011/05/24, 18:16:11 »

Dat vind ik nogal neerbuigend jegens de mensen die de moeite hebben genomen om mee te denken.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2011/05/24, 18:52:35 »
Pjotr +1
De voorstellen zijn niet direct bruikbaar allemaal maar vond dit wel leuk en wat creatieve inbreng is toch altijd meegenomen. Zonder verplichting om die te gebruiken.

Leuke verwijzingen zijn toch best grappig. Zo bijvoorbeeld gebruikt Avira antivir de benaming: Luke FileWalker voor zijn virusscanner. Een verwijzing naar Luke SkyWalker. Toch wel leuk.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2011/05/24, 19:30:42 »
pjotr het punt is als dit maar doorgaat, zonder zicht op een eindvoorstel, de neiging tot meligheid wat groot wordt, en dan schiet de topicstartster in haar eigen voet. dat is niet de bedoeling natuurlijk. natuurlijk kun je daar tegen in brengen: reageer dan gewoon niet. maar de verleiding is zo groot he....