Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RIP Skype...  (gelezen 58822 keer)

Re: RIP Skype...
« Reactie #25 Gepost op: 2011/05/11, 10:15:42 »
Ik denk dat Skype wel zal blijven bestaan, ook voor linux.

[sarcastic mode]Maar het zou me niks verbazen als je skype account gekoppeld gaat worden aan allerlei andere diensten, die je verplicht zal moeten afnemen. Microsoft zal waarschijnlijk wel aan het bouwen zijn aan zijn eigen kopieën van sociale media als facebook, etc. die allemaal netjes geïntegreerd zullen zijn zodat Microsoft al je sociale wensen kan voorzien, en je het .microsof.com domein niet meer hoeft te verlaten tijdens je internetsessies. Installeer je Skype, dan wordt natuurlijk meteen Bing als standaard zoekmachine op je computer gezet (ja, er schijnt ergens een vinkje te staan tijdens het installatieproces waarmee je dat kan voorkomen, helaas is dat zo vormgegeven dat je het meestal mist..). En je hebt natuurlijk voor de nieuwste functionaliteiten wel een Microsoft phone nodig voor mobiel gebruik, want afwijkende protocollen zorgen ervoor dat het op andere apparaten niet helemaal lekker loopt, en contracten met telecomproviders zorgen ervoor dat Skype op andere mobiele besturingssystemen wordt geblokkeerd. Maar goed, als lid van de Microsoft community krijg je natuurlijk een flinke korting op zo'n phone. [/sarcastic mode] ;)

« Reactie #26 Gepost op: 2011/05/11, 10:25:35 »
Skype integreren met Windows Live zal me niet verbazen, Bing als zoekmachine d.m.v. een vinkje ook niet. Maar goed, dat zijn niet de meest kwaadaardige praktijken, ik kan daar best mee leven.

Als Microsoft zegt dat de ontwikkeling voor systemen van concurrenten doorgaat, dan zal het ook voor andere mobiele systemen doorgaan. Dus ook voor iOS en Android.
Dat kan misschien ook belangrijk zijn om Skype groot te houden, Android en iOS kennen veel Skype-gebruikers.
(Ja, ik ga serieus in op 'saracastic mode', dat besef ik me.)

Nogmaals, We'll continue to not get updates, er zal waarschijnlijk weinig veranderen.
Het zou mooi zijn als Microsoft Skype veranderd in één samenhangende applicatie, in plaats van volledig verschillende versies voor elk besturingssysteem. Dat verwacht ik zelf echter niet. (Iets dat best wel eens zou kunnen gebeuren als bijvoorbeeld Google hem had overgenomen)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #27 Gepost op: 2011/05/11, 10:37:39 »
Zolang ik nog kan Skypen zonder ramen, vind ik het best.
Op mijn Windows PC's heb ik geen werkende microfoon, en onder Linux werken de microfoons standaard niet.
Bovendien staat een koptelefoon tijdens gesprekken erg brutaal (aldus mijn ouders).

« Reactie #28 Gepost op: 2011/05/11, 10:40:33 »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2011/05/11, 11:03:37 »
Zo moet het eigenlijk, maar zoals gewoonlijk zullen ze dit mooie project niet aan de massa's kunnen verkopen. Die zullen verder werken met het proprietaire protocol van Skype.

Eindelijk gaan we de eer hebben echte Microsoft software te draaien op onze linuxbakjes. Niet alleen fonts. De linux versie zal wellicht niet afgeblazen worden, maar ernstig underfeatured en underpowered blijven in vergelijking met de Windows en Apple versies.

« Reactie #30 Gepost op: 2011/05/11, 11:36:15 »
Eindelijk gaan we de eer hebben echte Microsoft software te draaien op onze linuxbakjes. Niet alleen fonts. De linux versie zal wellicht niet afgeblazen worden, maar ernstig underfeatured en underpowered blijven in vergelijking met de Windows en Apple versies.
Toch een overwinning:
"If Microsoft ever does applications for Linux it means I've won" - Linus Torvalds (Deze uitspraak deed Torvalds jaren geleden)

Maar laten we even wel zijn, de Linuxversie van Skype wordt nu al verwaarloosd.
Veel slechter zal het niet worden, de kans bestaat zelfs dat Microsoft er een uniforme versie van maakt die op alle OS'en hetzelfde is. (Dit verwacht ik overigens niet)
Grote kans dat Microsoft Skype gaat integreren met Live, en andere mogelijkheid is dat er niets veranderd behalve dat Skype onder een Microsoftnaam komt te vallen: We'll continue to not get updates, that's all.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2011/05/11, 12:41:10 »
Grote kans dat Microsoft Skype gaat integreren met Live, en andere mogelijkheid is dat er niets veranderd behalve dat Skype onder een Microsoftnaam komt te vallen: We'll continue to not get updates, that's all.
Behoorlijke kans ook dat ze het platform zullen breken, zodat op een bepaald ogenblik alleen nog Apple en Microsoft gebruikers met hun spiksplinternieuwe allerlaatste versies nog het platform zullen kunnen gebruiken.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2011/05/11, 15:14:20 »
Ik zie het wel met vertrouwen tegemoet.
Zelf heb ik geen problemen met Skype in Linux en draait het net als in Windows.

Ik denk wel dat ze het blijven ondersteunen maar dat het net als nu de kans is dat de ontwikkeling er een beete achteraan loopt.
Voor Android, OSX en IOS zal het gewoon doorgaan zoals het was.
De betalende klanten zitten verspreid over alle platformen en vooral Android zullen ze zeker niet laten vallen want die groeien erg hard en zijn nu groter dan IOS en ze weten dat als ze dat laten vallen, dat Google het dan overneemt en dat Android gebruikers dat dan ook op hun pc gaan gebruiken en raken ze dus ook leden kwijt op hun Windows systemen.

« Reactie #33 Gepost op: 2011/05/11, 15:27:58 »
Hoeveel procent van de Skypegebruikers draait Linux? Denk maar heel weinig dus MS zal er niet wakker van liggen om de Linuxclient uit te  laten sterven. Het protocol is geloof ik gesloten dus dit kunnen ze gewoon naar smaak aanpassen. Vervolgens brengen ze alleen nog nieuwe clients uit voor Mac en Windows zoals Vanadium zegt en dan is het over. Zou toch eens aanraden om bij een open source VOIP te gaan kijken en proberen anderen over te halen dat ook te gebruiken.

« Reactie #34 Gepost op: 2011/05/11, 15:29:56 »
Zoals Ekiga.

« Reactie #35 Gepost op: 2011/05/11, 15:38:55 »
Citaat
De toekomst voor Skype?

http://planet.gnu.org/gnutelephony/?p=14

Zo moet het eigenlijk, maar zoals gewoonlijk zullen ze dit mooie project niet aan de massa's kunnen verkopen. Die zullen verder werken met het proprietaire protocol van Skype.

Nou, wie weet wat er gebeurd. Ik begreep dat Google ook in de running was voor Skype, dus zij hebben ook interesse in telefoniediensten. En Google heeft een verdienmodel waarbij de inkomsten uit reclame komen, dat is prima te combineren met open systemen. Ik hoop dat Google een project als deze oppakt, en er een mooie dienst omheen bouwt, net zoals ze Linux hebben opgepakt en Android in de markt hebben gezet. Dat zou zo'n  GNU Free Call project een flinke aanzwaaier geven, waar iedereen tenslotte weer van profiteert. :)

Voor de experimentelen: GNU sip witch op Ubuntu:
http://www.gnutelephony.org/index.php/Howto_Deploy_SIP_Witch_On_Ubuntu

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2011/05/11, 15:46:23 »
Android gebruikers zijn er veel en dat worden er per dag meer en ook het aantal gebruikers met Skype op hun Android groeit.
Dat zal dus blijven bestaan.
Linux zal er achteraan huppelen. Maar dat is niet anders dan het nu is.
Of het word zo als met msn en er komen andere versies voor Linux.
Anders word het gewoon via Gmail bellen. Nog niet getest en naar gekeken maar het blijkt er wel te zijn.

Maar we zien wel wat het word.
Microsoft heeft veel betekend voor de computer wereld en ze hebben er voor gezorgd dat nu iedereen met een computer kan werken.
Dit meen ik niet hoor maar ik moet een keer iets positiefs zeggen over Microsoft want anders lijkt het of ik een hekel aan ze heb en dat heb ik niet.
Lijkt tegenstrijdig maar dat is het niet. =D

« Reactie #37 Gepost op: 2011/05/11, 15:53:50 »
Ik heb eigenlijk vrij weinig tegen Microsoft hoor. Vertrouw ze alleen voor geen cent als het op het uitbrengen van software voor andere platformen aankomt :P

« Reactie #38 Gepost op: 2011/05/11, 16:58:20 »
Of ze kunnen de broncode van de Linux-versie incl. de implementatie van het protocol uit handen geven aan een Linux-team dat er verder aan zal werken. Ik bedoel dus zoiets als Silverlight>>>Moonlight. Moonlight gebruikt de code van Silverlight om een Linux-versie aan te bieden. Zoiets zouden ze dus ook met Skype kunnen doen.

« Reactie #39 Gepost op: 2011/05/11, 17:04:31 »
Android gebruikers zijn er veel en dat worden er per dag meer en ook het aantal gebruikers met Skype op hun Android groeit.
Linux zal er achteraan huppelen.

Maareh... Android ìs Linux.. Linux die achter Linux aanhuppelt? Doet me denken aan onze hond vroeger die wel eens achter zijn eigen staart aanzat. :D

« Reactie #40 Gepost op: 2011/05/11, 17:10:27 »
Theo, bedenk wel dat het skype-protocol een gesloten protocol is en geen sip protocol

Weet ik, ik noemde het als alternatief.
Mede omdat SIP-programma's voor zowel Windows, Apple en Linux te verkrijgen zijn.
Een leuk en vergelijkbaar programma zoals skype is bijvoorbeeld blink (http://icanblink.com/index.phtml)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2011/05/11, 17:13:46 »
Dat heb ik juist met de software van Apple voor Windows.

Microsoft is niet zo dom om platformen te verwijderen en ik denk ook niet dat ze dat zullen doen.
Het zou wel dom zijn als ze het doen.
Je raakt dan een deel van de gebruikers kwijt maar buiten dat je die treft, tref je dus indirect ook een deel van de gebruikers die Windows gebruiken en de Linux gebruiker dus niet meer kunnen bellen.
De kans dus dat die overstappen naar iets wat een Linux gebruiker ook gebruikt is dan vrij groot.
Dat geld ook voor Android en als Google wel op alle platformen gaan leveren dan is de kans groot dat Skype snel aan de kant word geschoven.
Ze laten niet voor niets toe dat je MSN ook op Linux kunt gebruiken. Het is dan niet Microsofts eigen software maar toch.

Linux zal er achteraan huppelen.

Maareh... Android ìs Linux.. Linux die achter Linux aanhuppelt? Doet me denken aan onze hond vroeger die wel eens achter zijn eigen staart aanzat. :D
Android word wel anders gezien dan de desktop Linux.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2011/05/11, 18:47:14 »
Microsoft is niet zo dom om platformen te verwijderen en ik denk ook niet dat ze dat zullen doen.
Het zou wel dom zijn als ze het doen.
Je raakt dan een deel van de gebruikers kwijt maar buiten dat je die treft, tref je dus indirect ook een deel van de gebruikers die Windows gebruiken en de Linux gebruiker dus niet meer kunnen bellen.

Jammer, maar zo werkt het, vrees ik, niet. Linux is op de desktop marginaal. Als linux gebruikers met skype in de kou worden gezet, zal dat, behalve dan in open source middens, niet veel effecten hebben. Weer een bewijs voor de Windows gebruikers dat je met linux minder kan.

Offline Luuk58

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2011/05/11, 19:06:28 »
[sarcastic mode]Maar het zou me niks verbazen als je skype account gekoppeld gaat worden aan allerlei andere diensten, die je verplicht zal moeten afnemen. Microsoft zal waarschijnlijk wel aan het bouwen zijn aan zijn eigen kopieën van sociale media als facebook, etc. die allemaal netjes geïntegreerd zullen zijn zodat Microsoft al je sociale wensen kan voorzien, en je het .microsof.com domein niet meer hoeft te verlaten tijdens je internetsessies. Installeer je Skype, dan wordt natuurlijk meteen Bing als standaard zoekmachine op je computer gezet (ja, er schijnt ergens een vinkje te staan tijdens het installatieproces waarmee je dat kan voorkomen, helaas is dat zo vormgegeven dat je het meestal mist..). En je hebt natuurlijk voor de nieuwste functionaliteiten wel een Microsoft phone nodig voor mobiel gebruik, want afwijkende protocollen zorgen ervoor dat het op andere apparaten niet helemaal lekker loopt, en contracten met telecomproviders zorgen ervoor dat Skype op andere mobiele besturingssystemen wordt geblokkeerd. Maar goed, als lid van de Microsoft community krijg je natuurlijk een flinke korting op zo'n phone. [/sarcastic mode] ;)
Dat is dus serieus wat ik denk dat Microsoft gaat doen.

DarkEra

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 2011/05/11, 20:07:34 »
Zoals het ernaar uit ziet zal Microsoft investeren in en support bieden aan niet-MS platform versies van Skype:

Citaat
Microsoft have pledged to ‘invest in and support’ Skype builds on non-Microsoft platforms, the company has confimed.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/microsoft-will-invest-and-support-skype-on-linux/

« Reactie #45 Gepost op: 2011/05/11, 22:35:25 »
Zou toch eens aanraden om bij een open source VOIP te gaan kijken en proberen anderen over te halen dat ook te gebruiken.
Hoeveel moeten we iedereen nog overhalen?
Iedereen doet dit al in de volgende vormen:
  • Windows → Linux
  • MSN → GMail
  • MS Office → OpenOffice.org of Libre Office
  • Internet Explorer → Firefox of Chrome
  • DirectX → OpenGL
Dus nu nog Skype, en wat is dan de volgende? Bing?
Ik zit er niet op te wachten om vastgeroeste Microsoft gebruikers flexibel te maken, want dit heb ik de afgelopen 3 jaar al geprobeerd, en het resultaat: Moeder die van IE naar FF is gegaan, en van MSOffice naar OpenOffice.org.

« Reactie #46 Gepost op: 2011/05/11, 22:48:51 »
De toekomst voor Skype?

http://planet.gnu.org/gnutelephony/?p=14
Dank voor deze link. Ik wil na de bekendmaking van de overname graag overstappen op een andere service. Gebookmarked dus!

Skilltone

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 2011/05/11, 22:55:57 »
Toen ik de titel las van “RIP Skype” had ik gelijk iets van;

wat een titel van een topic weer. MS neemt iets over, en dan is het gelijk over met Skype. Het ergste is wel, dat MS er geld mee verdient, dat is echt verschrikkelijk. En als alles tegen zit, is er straks geen linux versie meer. Help, dan is de wereld verloren. O Help, MS heeft iets overgenomen..... schei toch uit!

« Reactie #48 Gepost op: 2011/05/11, 22:56:01 »
Zoals het ernaar uit ziet zal Microsoft investeren in en support bieden aan niet-MS platform versies van Skype:

Citaat
Microsoft have pledged to ‘invest in and support’ Skype builds on non-Microsoft platforms, the company has confimed.
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/microsoft-will-invest-and-support-skype-on-linux/

Veel beloven, weinig geven, doet de gek* in vreugde leven.

* http://www.youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc

« Reactie #49 Gepost op: 2011/05/11, 23:24:08 »
Toen ik de titel las van “RIP Skype” had ik gelijk iets van;

wat een titel van een topic weer. MS neemt iets over, en dan is het gelijk over met Skype. Het ergste is wel, dat MS er geld mee verdient, dat is echt verschrikkelijk. En als alles tegen zit, is er straks geen linux versie meer. Help, dan is de wereld verloren. O Help, MS heeft iets overgenomen..... schei toch uit!
Echt volledig mis. Als Microsoft software overneemt dat ook op Linux draait, hoef je er niet op te rekenen dat die software op Linux in de toekomst beter zal zijn. Heel waarschijnlijk: integendeel. En weet je waarom? Omdat Microsoft geen vriend is van Linux. Integendeel, nogmaals. Linux is een open source omgeving en dat staat haaks op het business model van Microsoft. Microsoft heeft er geen belang bij een goed product voor Linux te ontwikkelen. Het 'RIP' in de titel slaat dan ook op de reacties van Skype-gebruikers op Linux, die nu zo snel mogelijk op zoek willen naar een alternatief.

Ik gebruik doelbewust open software. Ik weet dus waarom ik dat doe. Ik help ook actief mee aan de ontwikkeling daarvan. Ik weet ook precies waarom ik geen gesloten software wil gebruiken. Daarom was Skype al een twijfelgeval. Het werkte maar was closed source. Maar sinds een jaar of nog langer werkt het hier niet meer onder mijn Ubuntu's 10.04 en 10.10, dus erg rauwig ben ik er niet om. Time for a change. Dus gaan we op zoek naar een alternatief voor VoIP op Linux...