Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 11.04 wat een misser  (gelezen 39160 keer)

Offline emiel1976

• Lid
Re: 11.04 wat een misser
« Reactie #25 Gepost op: 2011/05/08, 13:37:12 »
Het is jammer dat de mensen niet lezen, in mijn post ben ik vrij duidelijk geweest.

Unity start op mijn pc niet standaard en moet ik via de recovery mode eerst de vga driver installeren, en op onze netbooks werkt de Nederlandse taal niet goed.

Hoe kan ik dit dan nog duidelijker omschrijven.

Ik zou blij zijn dat Unity niet op start.
Het is in mijn ogen namelijk geen verbetering tegenover Gnome 2.

ik draai de klassieke omgeving met een paar kleine aanpassingen en het draait probleemloos.
Installatie doet voor mij alles, audio en video drivers worden gelijk goed geïnstalleerd en dat was bij 10.10 en 10.04 niet het geval. Dit geld niet alleen voor mijn hoofd systeem maar ook voor mijn P4, daar werkte alles ook gelijk na de installatie.
Met Windows XP moest ik op dat systeem op zoek naar drivers om geluid te hebben.

Voor mij is 11.04 dus een prima systeem maar ik begrijp heel goed dat, dat voor anderen niet zo is.
Het klagen snap ik ook maar wat ik mij afvraag is waarom als 11.04 zoveel problemen geeft, je niet gewoon 10.04 er op zet en wacht tot 11.04 wat minder bugs heeft of wacht op een verder door ontwikkelde versie waarbij waarschijnlijk een hoop problemen opgelost zijn.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/05/08, 13:41:31 »
Maar schijnbaar mag je op dit forum niets nadeligs zeggen over Ubuntu want dan krijg je de volle laag.

Dat gebeurd hier wel eens ja, maar geef gerust kritiek.
11.04 met unity vind ik zelf een goed idee. Maaaaar, het staat nog in de kinderschoenen vind ik zelf.
Om alles aan te passen en sommige onderdelen te vinden moet je lang zoeken en/of staan nog niet logisch in/opgesteld.
Nou goed, verandering is altijd een beetje zoeken.

En als je bijvoorbeeld een tweede terminal (of ander progje) nog eens wil openen gaat dit dus niet via de sidebar

Kan wel hoor maar je moet er wel wat voor doen!

Als je hier kijkt: http://askubuntu.com/questions/35488/list-of-custom-launchers-quicklists-for-unity
en dan uitvoeren wat bij "Terminal Quicklist" staat.

Als alles gelukt is dan kan je voor de terminal een onbeperkt aantal tabbladen aanmaken.

Uhm nog makkelijker, als het open staat, op het icoon in de zij balk klikken met je middelste muisknop.
Je hoeft dus niets te installeren om dat te doen. Die installatie is eigenlijk bedoelt voor een extra snel keuze menu te krijgen.
Vergeet bij de installatie niet de Engelse termen voor de mappen te vervangen voor de Nederlandse anders opent hij de mappen nog niet.

« Reactie #27 Gepost op: 2011/05/08, 13:49:48 »
Ik snap ook überhaupt niet waarom je een 2e terminalvenster wilt hebben. Daar hebben we toch tabbladen voor uitgevonden? Nu kan ik mij vergissen dat GNOME Terminal niet met tabbladen werkt, maar Konsole en Yakuake (en Guake op GNOME) toch wel. Maar volgens mij GNOME Terminal ook en dan is het toch veel makkelijker met tabbladen?

Maar soit, ik snap nog steeds niet waarom meneer Johan in de recovery mode terecht komt. Geen driver voor Unity? ---> GNOME 2 Klassiek. Zo simpel is het. Die recovery mode komt pas wanneer er écht een probleem is met het beeld ofzo, maar normaal gezien niet.
En ik blijf ook niet snappen waarom meneer Johan nu zo blijft emmeren over die Nederlandse taal. Zoals al vaak gezegd: via Taalinstellingen de Nederlandse taal compleet maken en klaar. Dan werkt het perfect en dat is zo simpel, dat kan een kind van 8 nog.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2011/05/08, 13:55:42 »
Kan wel hoor maar je moet er wel wat voor doen!

Als je hier kijkt: http://askubuntu.com/questions/35488/list-of-custom-launchers-quicklists-for-unity
en dan uitvoeren wat bij "Terminal Quicklist" staat.

Als alles gelukt is dan kan je voor de terminal een onbeperkt aantal tabbladen aanmaken.

Allemaal goed en wel, maar dan moet je weer met de terminal allerlei zaken gaan veranderen/toevoegen.
Unity is volgens Mark gemaakt voor het gebruiksgemak van de gewone gebruiker. Simpliciteit gaat voor, zei hij ergens. Dit is dus toch niet simpel voor de 'gewone' gebruiker.
Ik persoonlijk heb daar geen problemen mee om zo iets te doen/toe te voegen, maar als dit een eerste kennismaking is van iemand met Ubuntu/Unity ......  :-X
« Laatst bewerkt op: 2011/05/08, 13:57:15 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #29 Gepost op: 2011/05/08, 13:56:54 »
@heir4c: Daarom is Unity dus ook nog niet af ;) Ik durf te wedden dat we in 11.10 een GUI krijgen om Quicklists te installeren.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2011/05/08, 13:59:50 »
@heir4c: Daarom is Unity dus ook nog niet af ;) Ik durf te wedden dat we in 11.10 een GUI krijgen om Quicklists te installeren.

Daarom moet men het dus hier duidelijker af raden om een upgrade te doen. Of dit als enige op het systeem te zetten.

Dus weer maar eens de opmerking dat er op de download pagina de LTS als eerste moet staan en de nieuwe tussentijdse versie als tweede mogelijkheid.
Blijft een risico.
Maar goed, dat is de keuze van Canonical.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #31 Gepost op: 2011/05/08, 14:01:27 »
Ik vind dat ze op zijn minst een kleine briefing zouden moeten geven, wat er wel is en nog niet. Dan weten gebruikers in ieder geval dat ze met een 'experimenteel' systeem werken.

Offline brent8800

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2011/05/08, 14:01:44 »
ik heb nergens problemen mee
Ubuntu 14.04 LTS

« Reactie #33 Gepost op: 2011/05/08, 14:03:01 »
Maar jij probeert ook alles uit  ;)

OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline brent8800

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2011/05/08, 14:03:45 »
 XD zowiezo.
Ubuntu 14.04 LTS

« Reactie #35 Gepost op: 2011/05/08, 14:04:54 »
Het is ook niet zo dat iedereen problemen heeft met 11.04/Unity, maar de kans is wel wat groter dan bij bijv. 10.10 omdat Unity nog nieuw is ;)

Offline brent8800

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2011/05/08, 14:07:54 »
Ik vind ubuntu 11.04 wel stukken beter is geworden. Meer hardware ondersteuning, en hij heeft windows 7 fucnties. Zoals het sleepen met de window naar links of rechts. dat gebruik ik echt vaak.
Ubuntu 14.04 LTS

« Reactie #37 Gepost op: 2011/05/08, 14:08:27 »
Het is ook niet zo dat iedereen problemen heeft met 11.04/Unity, maar de kans is wel wat groter dan bij bijv. 10.10 omdat Unity nog nieuw is ;)

Op internet en dus ook op dit forum wordt meestal iets gezet als men niet tevreden is of als iets niet (goed) werkt.
Het overgrote deel die content zijn met 11.04 die posten hier niet.

OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #38 Gepost op: 2011/05/08, 15:03:31 »
@brent: Dat is inderdaad handig ja, die functie :) Helaas sleept Ubuntu alleen met de primeur daarvan, terwijl Ubuntu niet de eerste was.
@maasnet: Dat klopt ja. En daar moet dus verandering in komen.

Offline MichelP

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2011/05/08, 15:59:20 »
Nou ik ben heel blij met deze nieuwe versie.
Eindelijk geen geklooi meer met de flashplayer.
Ik kan nu gewoon ook full screen kijken wat bij 10.10 nog steeds lastig ging.
Vooral de 64 bits versie ging haperen.
Heb nu 64 bits en is super snel allemaal.
Heb hem wel op klassiek staan want dat bevalt me prima.
Heb een schone instal gedaan in iets meer dan 10 minuten vanaf usb stick. 8)

Kortom een tevreden gebruiker. :)
2 Quad CPU Q8200 Linux Mint 13 maya

Offline brent8800

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/05/08, 16:29:15 »

Eindelijk geen geklooi meer met de flashplayer.
Ik kan nu gewoon ook full screen kijken wat bij 10.10 nog steeds lastig ging.
Vooral de 64 bits versie ging haperen.
Heb nu 64 bits en is super snel allemaal.
Heb hem wel op klassiek staan want dat bevalt me prima.

Kortom een tevreden gebruiker. :)

Inderdaad youtube full screen is beter nu.
Flash player is inderdaad geen probleem meer. Ik heb ook 64 bit
Ubuntu 14.04 LTS

« Reactie #41 Gepost op: 2011/05/08, 17:02:20 »
Alle veranderingen hoeven nog geen verbetering te zijn...
Kijk maar naar KDE versie 4.
Die is pas lekker gaan lopen vanaf 4.5.x.
Dat is mijn gevoel.

Bij deze Unity ben ik ook nog aan het uitzoeken hoe, wat, waar zit.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2011/05/08, 17:21:11 »
11.04 klassiek is een vooruitgang.
11.04 Unity is een achteruitgang.
Inconsequent, vol bugs, onoverzichtelijk en het opstarten duurt langer dan als je het in klassieke omgeving laat starten.
Unity 45 a 48 seconden, klassiek 30 a 32 seconden.

Het is niet gebruik's vriendelijk voor iemand die nieuw is.
Nu word er een hoop dingen bij gedouwd die je in je boven balk kunt zetten voor extra functies.
Jammer dat de extra functies niet altijd met de updates mee komen, maar dat je ze er zelf op moet zetten.
Ook jammer dat als je niet oplet bij het zelf doen, dat dan een aantal dingen niet werken omdat je het eerst moet aanpassen aan de Nederlandse taal.

Vistaus ik gebruik ook wel eens meerdere Terminal vensters naast elkaar en dat vind ik fijner dan met tabbladen.
Het werkt ook sneller en het is overzichtelijker.

Plus punten. Klassieke omgeving is er nog en als je de AWN of ander dock er in zet dan heb je dezelfde functionaliteit als Unity in dat gedeelte met een hoop andere fijne dingen.
Ook het aanpassen van de vensters kan in de klassieke omgeving.
Je hebt voor die nieuwe dingen dus helemaal geen Unity nodig om toch alles te kunnen wat in Unity kan met de vrijheid van wat voor menu en lay-out je wilt hebben.

« Reactie #43 Gepost op: 2011/05/08, 17:24:12 »
@emiel: Oké, jou mening ;)
En w.b.t. die opstarttijd: nu, in VB duurt het natuurlijk langer om Unity op te starten, maar toch vind ik het niet extreem lang. Het is ong. even snel als KDE opstarten. Weet nog niet hoe dat zonder VB is.
En zie het andere topic wat nu gesloten is over 11.04, daar zie je mijn post over Unity nabootsen. Niet dat het heel belangrijk is, maar om aan te geven dat je gelijk hebt dat je het bijna overal wel kunt nabootsen ;)

Offline Dirkvaken

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2011/05/08, 17:33:02 »
Ik ben na een week gepuzzel terug naar Ubuntu 10.10.
Na diverse pogingen om 11.04 te installeren bleek steeds weer dat er met de windowmanager en/of compiz iets grondig mis is. Op onvoorspelbare momenten bij het opstarten verscheen er geen titelbalk meer in vensters; geen afsluit-, minimaliseer- en maximaliseerknoppen dus, en ook geen mogelijkheid om vensters met de muis groter of kleiner te maken.
Vanmorgen kreeg ik zelfs een helemaal cleane desktop: geen bovenbalk, geen starterbalk, alleen een pictogram van mijn externe harddisk. En dat reproduceerbaar bij herstarten.
Nee, zo win je de strijd met Microsoft nooit...

« Reactie #45 Gepost op: 2011/05/08, 17:34:13 »
Verse install of upgrade? Bij upgrade kon dat nog komen door de gesloten driver. Even herinstalleren is dan de oplossing.

En dan ook nog een ongenuanceerd argument aangaande MS. Nee, MS doet het allemaal zo goed op grafisch gebied zeker. Dat u problemen heeft op grafisch gebied op 11.04, wil niet zeggen dat iedereen dat heeft en dat geldt net zo bij MS, dus dat is geen argument.

Offline Dirkvaken

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2011/05/08, 17:40:25 »
Als die vraag voor mij bedoeld is: ik heb zowel een upgrade geprobeerd als later een verse install met volledig nieuwe indeling van de harddisk (mijn data uiteraard veilig gesteld op de externe harddisk). Vanmorgen nog een hersteloperatie vanaf de geprobeerd zonder succes. Overigens ben ik ook over de classic-optie niet tevreden; ook daar is de schermaansturing uiterst instabiel en worden settings niet bewaard. Misschien heeft het te maken met mijn ATI-gebaseerde videokaart, maar die werkte tot versie 10.10 altijd wel!

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2011/05/08, 17:57:00 »
Als ik mij niet vergis is dit het algemene gedeelte van het forum. Dus niet het supportgedeelte van het forum. Er worden hier in verschillende draadjes meningen gegeven over unity. Logisch, het is erg nieuw en ook erg wennen. Een idee is misschien de vele unity-meningdraadjes vorm te geven in deze 3 vastgezette topics:

- je mening over unity, gewoon recht uit het hart. Stoom afblazen.( algemene gedeelte, je wilt geen support.)
- je ervaringen met unity delen, en wil je tips and trics hoe unity te gebruiken. Zo leren we van elkaar hoe unity werkt. (je wil in zekere zin support en leren hoe het werkt.)
- regelrechte supportvragen, en die dan ook op supportgedeelte plaatsen, en eventueel hulp bij het plaatsen van een bug op launchpad.

Is dit werkbaar? Anders krijgen we hier erg veel "stoomafblaastopics"/ draadjes. :)

Mijn mening: was erg wennen!
Ervaringen: het is leuk om de icionen te verkleinen: alt-f2 : about:config icon grootte aanpassen. Fun!
Mijn support vraag: mijn driver van mijn graf.kaart is geinstalleerd maar wordt niet gebruikt, hoe zit dat? Ik heb wel direct rendering...

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2011/05/08, 19:30:09 »
@Vistaus, dat je het zo makkelijk na kunt maken en dat de functionaliteit bij een aantal dingen die je na bootst zelfs beter is.
De desktop is op oudere pc's sneller en je heb de meer keuze hoe je, je desktop aanpast aan wat je persoonlijk fijn vind.

Ik merk wel dat ook de herinstallatie van eergisteren weer een hoop bugs heeft opgelost.
De bugs worden snel aangepakt en ik merk dat updaten niet altijd de bugs die je hebt weg haalt.
Ik zal dus over een tijdje weer 11.04 opnieuw installeren zodat het weer beter draait al moet ik zeggen dat nu in de klassieke omgeving alles tot zover zonder problemen draait.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2011/05/08, 19:47:43 »
pfff, weer een anti-Unity topic? Was te verwachten met ingrijpende veranderingen aangaande de gebruikersomgeving, maar het wordt wel saai nu.

Lequant +10