Het word voor mij wel erg moeilijk op het ogenblik met mijn 'mindere' hardware. Heb de 11.10 erop proberen zetten maar hij zegt dat mijn hardware te zwak is voor Gnome3. Unity (11.04) gaat net, maar het beloofd weinig goeds voor de toekomst.
Heb op de meeste van mijn comps maar 512MB max. Heb nu wel een Pen4 waar ik deze week of volgend weekend wat latjes ga bijsteken tot 1GB en hem even volledig ga opstellen en daarmee dan proberen. Hopelijk lukt het dan wel. Want anders ... Voorlopig werk ik met de LTS, dus kan ik nog 2 jaar verder maar tegen de volgende LTS zal ik eens moeten denken om nieuwere hardware aan te schaffen, anders is het over and out met Ubuntu.
Dit vind ik heel vervelend voor jou en voor al die anderen die tevreden zijn met hun hardware en er geen nut in zien om oude, goed functionerende hardware aan de kant te schuiven omdat marketingafdelingen bepalen dat het tijd wordt voor iets nieuws".
Ik denk echter dat veel computers tegenwoordig al lang meer dan die 512MB hebben. (Vista werd januari 2007 wereldwijd geïntroduceerd en ik denk dat veel van de hardware -netbooks uitgezonderd- vanaf dat moment 1GB of meer aan boord hadden.)
Ik kan me dus voorstellen dat OS producenten dit weten en met hun nieuwere versies hier op inspelen. Zeker de producenten van OS-en met een bepaalde ambitie (groter marktaandeel verwerven). Er zal altijd ruimte blijven voor die producenten met een andere insteek (bijv. Puppy).
Wat ik echter vreemd vind is dat er kennelijk de nodige haken en ogen aan Compiz zitten (kennelijk dus al vanaf 7.10, al bijna 4 jaar dus) en dat men juist dit Compiz zo'n belangrijke "tussenlaag" functie voor de toekomst geeft. Zelf heb ik Compiz uit staan en kan er geen oordeel over vellen (heb er ooit even mee gespeeld maar eye-candy heeft voor mij geen toegevoegde waarde). Op de netbook van mijn zoon staat 11.04 met Unity en dat ziet er mooi uit maar het geheel werkt niet vlot. Ook kan ik geen film beamen met deze netbook, terwijl dit met Xubuntu 11.04 wel probleemloos gaat.
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets de bedoeling is van Canonical en omdat het bij 11.04 en 11.10 om tussen versies gaat zal er nog behoorlijk wat verbeteren.
Een vriendin heeft net haar nieuwe laptop ontvangen en daar wil ze Ubuntu op hebben. Ik twijfel nog over welke versie te nemen: 10.04 omdat die degelijk is of 11.04 omdat zij nieuw is met Ubuntu en dus net zo goed meteen kan wennen aan Unity. Mocht 11.04 een afknapper worden dan is terug naar 10.04 niet echt een optie, juist omdat er een bepaalde koers gezet is....
Gr.
Jeroen