Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Word unity in 11.04 su6 of fail?

Jazeker deze editie word top
19 (19.6%)
Nee dit word een fail
20 (20.6%)
ik draai liever classic
43 (44.3%)
Ik vind unity geweldig
15 (15.5%)

Totaal aantal stemmen: 93

Auteur Topic: Word unity in 11.04 suc6 of fail?  (gelezen 72729 keer)

Offline Timo

• Forumteam
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #275 Gepost op: 2011/06/10, 20:14:39 »
Ahum, kubuntu werkt net lekker. Ik zet het wel op een stickie. Da's beter.

« Reactie #276 Gepost op: 2011/06/11, 18:56:28 »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #277 Gepost op: 2011/06/11, 19:55:21 »
Als ik dat zo lees qua instellingen etc van Unity wordt het weer een aaneengebonden PPA machine (systeem) brrrrr. :evil:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #278 Gepost op: 2011/06/11, 20:07:11 »
Tja, je moet er iets voor over hebben hè :evil:

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #279 Gepost op: 2011/06/11, 22:22:48 »
Ubuntu word straks zo dat je na de installatie een lijstje met PPA's krijgt waar je uit kunt kiezen en zo je eigen Unity moet samen stellen. =D

Volgens mij komen ze er achter dat het menu wat ze hadden niet echt werkte.
Alleen jammer dat ze niet gewoon de optie van het oude menu terug geven.

« Reactie #280 Gepost op: 2011/06/11, 22:27:03 »
Het lijken ook vooral PPAs die Unity weer wat meer laten lijken op de klassieke Gnome2. Unity wordt net zo lang getweakt tot alles weer bij het oude is  :evil:

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #281 Gepost op: 2011/06/11, 22:30:38 »
Hahahaha als je overstapt stapt van 10.04 LTS over op de nieuwe LTS versie dan zie je allemaal verbaasde gezichten van gebruikers die geen verschil zien en denken dat het upgraden fout is gegaan. XD

« Reactie #282 Gepost op: 2011/06/11, 23:09:48 »
Ubuntu word straks zo dat je na de installatie een lijstje met PPA's krijgt waar je uit kunt kiezen en zo je eigen Unity moet samen stellen. =D

Volgens mij komen ze er achter dat het menu wat ze hadden niet echt werkte.
Alleen jammer dat ze niet gewoon de optie van het oude menu terug geven.

Het beste zou zijn als ze gewoon hetzelfde als KDE en E17 zouden doen: het oude menu als optie of uitbreiding. Bij KDE kun je terugswitchen naar het oude menu, bij E17 heb je 2 gadgets, 1 met nieuw menu, 1 met oude en op het bureaublad ook de oude.
Als Canonical nu eens de nieuwe Dash met deze in ontwikkeling zijnde (zie mijn vorige link), dan zou het veel prettiger zijn voor iedereen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #283 Gepost op: 2011/06/11, 23:55:23 »
Het beste zou zijn als ze gewoon hetzelfde als KDE zouden doen: het oude menu als optie

+1

Ik vind dit eigenlijk zo logisch en vanzelfsprekend, dat ik het werkelijk ongelofelijk vind dat dit niet zal gebeuren. Innovatie is één ding, iets door de strot van je gebruikers rammen is iets heel anders.

Straks, bij 11.10, kunnen we aan mensen die Unity niet willen, alleen aanraden om een andere *buntuversie te installeren. Zeker voor een beginner is dat eigenlijk teveel gevraagd, met vermoedelijk een flink afhaakpercentage tot gevolg. Wat vreselijk jammer....

Enfin, het is zoals het is. Ik trek m'n eigen plan wel, en dat zullen er meer doen. Linux is godzijdank meer dan Unity.

Alles gaat voorbij, en de tijd zal het leren...  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 00:15:15 door Pjotr »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #284 Gepost op: 2011/06/12, 00:24:20 »
Het gaat moeilijk om het oude menu er in te zetten als je iets hebt wat geen oud menu heeft gehad omdat het de eerste versie is. ;)

Dat ze nu het menu aanpassen is een teken dat ze er achter komen dat het niet werkt.
Helaas is het alleen nog niet tot ze doorgedrongen dat dit ook niet de oplossing is.
Wat ik jammer vind aan Unity is dat er geen rekening met de huidige Ubuntu gebruiker is gehouden.
Nu is er nog klassiek maar in 11.10 is dat weg en zit je met iets waar ik niet vrolijk van word.
Pjotr ik heb de hoop op een fatsoenlijk menu in Ubuntu opgegeven en zoals het in Gnome 3 is, is het in Unity helaas niet waarbij alles makkelijk aan te passen is.

« Reactie #285 Gepost op: 2011/06/12, 00:37:09 »
Pjotr +1
Hoewel je nieuwe gebruikers ook simpel sudo apt-get install *buntu-desktop of sudo apt-get install e17 kunt laten doen natuurlijk ;)

Eerlijk gezegd vind ik dat menu GNOME 3 niet slecht eruit zien. Enige nadeel is dat het raar weggewerkt zit. Verder alleen dat het nogal tablet-achtig is, maar dat vind ik niet erg.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #286 Gepost op: 2011/06/12, 09:53:11 »
Het beste zou zijn als ze gewoon hetzelfde als KDE zouden doen: het oude menu als optie

+1

Ik vind dit eigenlijk zo logisch en vanzelfsprekend, dat ik het werkelijk ongelofelijk vind dat dit niet zal gebeuren. Innovatie is één ding, iets door de strot van je gebruikers rammen is iets heel anders.
Voorlopig wordt Unity niet "door de strot geramt". Er is de keuze voor de klassieke desktop.

Voor de volgende versies zit Ubuntu gebonden aan Gnome 3. Als de klassieke desktop op Gnome 3 niet bestaat, dan zal ook Ubuntu die niet als optie kunnen aanbieden zodra ze naar Gnome 3 overgaan.

Nu moet ik echter eerlijk zijn: Windows 95 had wél degelijk Program Manager van Windows 3.1 als optie  :evil: Maar wellicht zit die optie nu toch niet meer in Windows 7 ...

Tja, de vooruitgang.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #287 Gepost op: 2011/06/12, 10:13:42 »
Voor de ene is het vooruitgang en voor de ander is het achteruitgang.
Ik ben geen voorstander van Gnome 3 en Unity maar.
Gelukkig is er iets als Xubuntu wat Gnome 2 heel goed kan vervangen dus is het voor mij geen probleem.
Xubuntu 11.04 draait zelfs beter dan Ubuntu 11.04.
Ik had met Ubuntu 11.04 in klassieke omgeving niet zo'n plezierige gebruikers ervaring als in Ubuntu 10.10 ondanks dat mijn videokaart en audio beter werden ondersteund.
Het is niet alleen de omgeving wat ik minder vind aan Ubuntu 11.04 kijkend naar Unity maar het draaide niet zo als ik met 10.10 gewend was.

Als ze in Unity de keuze hadden gemaakt in welke menu wat je wilt, dan had je meer positieve reacties op Ubuntu gehad dan dat je nu ziet.

Werkbalk kun je niet uit zetten net als de zij balk.
Als dat wel zo was dan draaide ik nu Unity want dan had ik AWN erin gezet en daar het menu van gebruikt.
Dan was er niet veel meer over van Unity maar daar zit ik ook niet op te wachten.
AWN bied mij wat ik zoek, het is een werkbalk met alles wat je nodig hebt en je kunt alles plaatsen waar je wilt en hoe je wilt.

Maarja zo wil ik het en nu kan ik dat met Xubuntu en kan ik dus makkelijk zonder Ubuntu met Unity of Gnome 3. Geen man overboord dus.

Unity is voor een andere gebruiker en hopelijk voor Ubuntu trekt het meer nieuwe gebruikers.

« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 10:15:18 door emiel1976 »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #288 Gepost op: 2011/06/12, 10:41:49 »
Ach we kunnen erover blijven schrijven natuurlijk maar ik denk dat pas bij de 11.10 de waarheid aan het licht komt.
Want dan heb je geen keuze meer als alleen Unity of Gnome3 shell.
En dan zullen er misschien velen afhaken van Ubuntu , langs de andere kant zullen er velen bijkomen ,meestal de jongere en diegene die nog moderne (nieuwere) hardware hebben.
En een jaar later wordt er niet meer over geschreven en is iedereen tevreden.
Ook zal er wel nog het één en ander verbetert worden qua instel mogelijkheden zowel bij Gnome3 als Unity.
Tenslotte weten de Devs en dus ook Canonical dat er op het moment veel ontevredenheid heerst op vele Forums.
En ook Canonical wil maar eens winst maken want ook Mark leeft (betaald) niet eeuwig
Het zijn tenslotte niet allemaal  dikkoppen zoals bv ik die pertinent weigeren Compiz te gebruiken (overigens idem met mono) ikke toch. :D
Gelukkig voor mij bestaat er nog Mint en Xubuntu. :D :D :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #289 Gepost op: 2011/06/12, 10:55:58 »
Ik heb nu ook al mijn effecten (compiz) uit staan in Xubuntu.
Heb mijn thema aangepast en gebruik geen doorzichtige werk-balken meer.
Nu kan ik mijn desktop opnemen zonder problemen :D
http://www.youtube.com/watch?v=7qdBEmjKv6M
Alles draait nu nog sneller en beter. :D

Unity komt met meer aanpas mogelijkheden, dat is al gemeld alleen willen ze eerst een stabiele basis hebben en als ze dat hebben dan komt de rest.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #290 Gepost op: 2011/06/12, 14:06:03 »
Af en toe kijk ik even naar KDE4 (maar dan met Kanotix), in KDE4 zitten uiteraard heel veel mogelijkheden. Maar het zijn mij eigenlijk iets teveel.
Maar de berichten uit de Debian sid-gemeenschap zijn eerder zuchtend over de "vooruitgang" met KDE4.

Hetzelfde schijnt nu te gebeuren met Gnome3+Unity, dat is jammer. Als je "imago" met woorden als human/humanity zelfs in de stijlen van de desktop en de icoontjes terugkomt, behoor je ook dezelfde humanity te laten zien bij de ontwikkeling. Als men bij Gnome en Canonical te snel is met nieuwe opties, kunnen de bestaande gebruikers het tempo niet bijhouden.

De gebruikers van de voorganger-versies van KDE en Gnome moeten nogal zoeken naar de nieuwe opties en maken dus ook voorlopig geen reclame meer voor "hun nieuwe desktop". Omdat de oude knoppen niet meer op de oude plek zijn, kunnen zij ook de nieuwe gebruikers veel minder helpen bij vragen. De "oude antwoorden" passen simpel niet meer bij de nieuwe desktops.

Omdat zowel bij KDE4 als ook bij Gnome3+Unity "grote" veranderingen gaande zijn, heb ik al enige jaren geleden gekozen voor Xfce. Het tempo van de Xfce-ontwikkelingen is moderaat. Als gebruiker kan ik bij elke nieuwe versie vaststellen dat "de nieuwe knoppen" te begrijpen zijn, ook als die op een andere plek staan. Bij wijzigingen in de weergave-voorkeuren ben ik dus nog steeds in een paar minuten klaar.
Een kleine misser is voor mij de nog steeds "beperkte Thunar" (Nautilus/Dolphin hebben aanzienlijk meer opties). Ik had gehoopt dat ik een tab-blad functie zou zien in de nieuwe versie. (Het is nog steeds slechts 1 venster, maar ok -> je kan Thunar ook 2 keer openen.)

[offtopic]
Voor de fans van de classic-lay-outs:
Ik bekijk net Xubuntu 11.04 (64bits) als live-CD/ISO. Dat heb ik gestart met Grub2 fromiso (van mijn ISO-partitie).
Het werkt supersnel, ik zie weinig verschil in de reactiesnelheid vergeleken met mijn geïnstalleerd systeem. Enige vertraging is te zien bij de installatie van add-ons in Firefox van het live-systeem (ook de herstart van Firefox duurt even, maar hij herstart wel).

Voor iedereen die dus problemen heeft met de gewone Ubuntu en Unity, Xubuntu is het proberen waard.
Met de instellingen voor de lay-out heb ik "Xfce-orange" en voor de symbolen "elementary" gekozen.

... bovendien is voor de conservatieven onder ons in 5 minuten je "nieuwe dock onderaan" weer naar boven verplaatst en de actieve applicaties worden gewoon weer onder in de taakbalk getoond:
"rechts-klikken"->verplaatsen naar de bovenste taakbalk->klaar.
De oudere Xfce-klembordmanager is vervangen door ClipIt (een fork van Parcellite). (Die moet trouwens handmatig toegevoegd worden met Synaptic.) De crashes bij complexe kopie-opdrachten van Open/LibreOffice komen dus niet meer voor.
[/offtopic]

PS: De forum-beheerder mag/moet deze informatie eigenlijk verschuiven naar het schap met de Xfce-bijdragen, maar ik zag hier een aantal  belangstellenden voor Xfce, vandaar.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

« Reactie #291 Gepost op: 2011/06/13, 13:17:35 »
@HarzG: Debian houdt niet van KDE en dat moeten ze gewoon een keer eerlijk zeggen. Ook met KDE 3 liepen ze altijd achter, zelfs al was het een bugfix-upgrade. Ze lopen gewoon achter daar, dus ze hebben niks te "zuchten". Bovendien is dat onzin want KDE is sinds 4.4 echt goed te gebruiken voor iedereen. KDE 4.6 brengt dan ook nog eens snelheidsverbeteringen in KWin waardoor de boel nu supersnel draait (11.04). Dus als er 1 team niet stilzit is dat wel het KDE-team. Je kunt zeggen wat je wil van KDE, je kunt het niet prettig vinden werken, maar niemand die kan ontkennen dat KDE stilzit want dat is gewoon een feit dat dat niet waar is. Hate it or love it, maar het KDE-team doet wel degelijk een hele hoop om te verbeteren.

Dit is overigens een interessant artikel/review: http://www.networkworld.com/reviews/2011/061311-ubuntu.html

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #292 Gepost op: 2011/06/13, 14:13:24 »
Zegt de KDE fanboy XD

Nee, maar ik ben het wel met je eens hoor, vistaus :)

Offline midas

• Lid
« Reactie #293 Gepost op: 2011/06/13, 16:38:20 »
Ik draai ook nog steeds met Kubuntu Natty en onderhand met KDE 4.6.4 ;)

Net allemaal iets minder intuïtief dan Gnome 2...naar bepaalde functies moet ik weleens zoeken. Maar alles wérkt gewoon en ook nog lekker vlot en snel. Ik heb Ubuntu Natty en Mint 11 geprobeerd en telkens was het vooral Compiz dat de feestvreugde danig verstoorde.

Bij mij blijft Kubuntu in ieder geval tot oktober/november draaien :D
Linux Mint 20.2 Cinnamon

DarkEra

• Gast
« Reactie #294 Gepost op: 2011/06/13, 16:51:50 »
Compiz is en zal problemen blijven geven, kijk maar eens naar de voorgaande 2 versies van Ubuntu en hun Light Themes. Ik heb het dan over de dubbele iconen en andere schoonheids foutjes op de panelen.

Nu in Ubuntu 11.04 met Unity werkt FireFox naar mijn mening niet erg soepel en vertoont schokkerig gedrag tijdens het scrollen. Niet te verhelpen wat ik ook doe. Onder Kubuntu gaat het iets soepeler met FireFox. Maar daar hebben ze nog steeds de schoonheids fout niet uitgehaald aangaande de notificaties als er een usb apparaat wordt aangesloten of er een cd/dvd in wordt gedaan. De melding komt niet netjes bovenop of aan het paneel maar ver erboven, bijna halverwege het beeldscherm.

Met Xubuntu werkt Firefox ook super aangaande het scrollen en schokt dus niet zo.

Maarja, niks is perfect zullen we maar zeggen. :)

« Reactie #295 Gepost op: 2011/06/13, 17:09:18 »
Ik draai ook nog steeds met Kubuntu Natty en onderhand met KDE 4.6.4 ;)

Net allemaal iets minder intuïtief dan Gnome 2...naar bepaalde functies moet ik weleens zoeken. Maar alles wérkt gewoon en ook nog lekker vlot en snel. Ik heb Ubuntu Natty en Mint 11 geprobeerd en telkens was het vooral Compiz dat de feestvreugde danig verstoorde.

Bij mij blijft Kubuntu in ieder geval tot oktober/november draaien :D

Ik ben ook heel tevreden met Kubuntu tot nu toe, na 3 dagen gebruik  :D Dingen zijn weleens lastiger te vinden idd maar het valt me allemaal erg mee, KDE went snel heb ik het idee. Unity waarschijnlijk ook hoor, daar niet van.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #296 Gepost op: 2011/06/13, 17:15:20 »
Nee in Mint 11 loopt FF4 niet schokkerig ,maar ik vind hem wel minder stabiel als in Isadora met FF3.
En sneller vind ik hem ook niet ,maar dat stoort mij niet erg.
En kwestie Compiz ,dat staat niet op mijn HDD.
En Mint Isadora benaderd de perfectie .. voor mij althans ,behalve de update beheerder (schildje met groene V).
« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 17:18:06 door Wanda »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #297 Gepost op: 2011/06/13, 18:11:34 »
Bij mij draait het niet schokkerig, FF opend nu net als Chromium super snel en geen scrol problemen.
FF staat er zelfs nog op, normaal verwijder ik die omdat die iedere keer zo tragg op startte en ik 3 niets vond.
Draai nu wel FF5 en die wil nog niet samen werken met dat moonlight gebeuren of hoe dat ook heet maar van de rest draait alles zeer goed er mee.

Effecten in Xubuntu uitgezet en alles draait net een tikkeltje beter.
Ik zat naar PinguyOS te kijken en gisteren avond de review gezien er van.
Ik had de beta al een keer draaien en het werkte toen wel aardig al zaten er toen nog een hoop bugs in.
Ik merkte dat compiz daarin helemaal niet zo slecht draaide. Het draaide best goed zelfs en na de review wil ik het toch weer eens proberen.
Is net als mint maar dan uitgebreider met een hele hoop dingen al geïnstalleerd die ik gebruik.
Die draaien ook geen Unity en gewoon nog Gnome 2.
Het is ook afwachten waar die heen gaan maar zoals het er nu uit ziet lijkt het heel erg op Mint met wat extra dingen van Ubuntu die Mint eruit heeft gehaald.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #298 Gepost op: 2011/06/13, 19:06:37 »
Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar, sorry) dat er in Unity ook Qt gaat verwezen/gebruikt worden en dus dat unity een soort "verweving" word van Gnome 3 en de vele mogelijkheden die je bij KDE vind. Klopt dit?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #299 Gepost op: 2011/06/13, 19:12:44 »
Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar, sorry) dat er in Unity ook Qt gaat verwezen/gebruikt worden en dus dat unity een soort "verweving" word van Gnome 3 en de vele mogelijkheden die je bij KDE vind. Klopt dit?

Dat van Qt en Gnome 3 had ik ook ergens gelezen.
Dat andere weet ik niet, ik weet alleen dat is aangegeven dat ze eerst een basis neer gaan zetten en dan pas extra opties erop gaan doen.