Af en toe kijk ik even naar KDE4 (maar dan met
Kanotix), in KDE4 zitten uiteraard heel veel mogelijkheden. Maar het zijn mij eigenlijk iets teveel.
Maar de berichten uit de Debian sid-gemeenschap zijn eerder zuchtend over de "vooruitgang" met KDE4.
Hetzelfde schijnt nu te gebeuren met Gnome3+Unity, dat is jammer. Als je "imago" met woorden als human/humanity zelfs in de stijlen van de desktop en de icoontjes terugkomt, behoor je ook dezelfde humanity te laten zien bij de ontwikkeling. Als men bij Gnome en Canonical te snel is met nieuwe opties, kunnen de bestaande gebruikers het tempo niet bijhouden.
De gebruikers van de voorganger-versies van KDE en Gnome moeten nogal zoeken naar de nieuwe opties en maken dus ook voorlopig geen reclame meer voor "hun nieuwe desktop". Omdat de oude knoppen niet meer op de oude plek zijn, kunnen zij ook de nieuwe gebruikers veel minder helpen bij vragen. De "oude antwoorden" passen simpel niet meer bij de nieuwe desktops.
Omdat zowel bij KDE4 als ook bij Gnome3+Unity "grote" veranderingen gaande zijn, heb ik al enige jaren geleden gekozen voor Xfce. Het tempo van de Xfce-ontwikkelingen is moderaat. Als gebruiker kan ik bij elke nieuwe versie vaststellen dat "de nieuwe knoppen" te begrijpen zijn, ook als die op een andere plek staan. Bij wijzigingen in de weergave-voorkeuren ben ik dus nog steeds in een paar minuten klaar.
Een kleine misser is voor mij de nog steeds "beperkte Thunar" (Nautilus/Dolphin hebben aanzienlijk meer opties). Ik had gehoopt dat ik een tab-blad functie zou zien in de nieuwe versie. (Het is nog steeds slechts 1 venster, maar ok -> je kan Thunar ook 2 keer openen.)
[offtopic]
Voor de fans van de classic-lay-outs:
Ik bekijk net Xubuntu 11.04 (64bits) als live-CD/ISO. Dat heb ik gestart met Grub2 fromiso (van mijn ISO-partitie).
Het werkt supersnel, ik zie weinig verschil in de reactiesnelheid vergeleken met mijn geïnstalleerd systeem. Enige vertraging is te zien bij de installatie van add-ons in Firefox van het live-systeem (ook de herstart van Firefox duurt even, maar hij herstart wel).
Voor iedereen die dus problemen heeft met de gewone Ubuntu en Unity, Xubuntu is het proberen waard.
Met de instellingen voor de lay-out heb ik "Xfce-orange" en voor de symbolen "elementary" gekozen.
... bovendien is voor de conservatieven onder ons in 5 minuten je "nieuwe dock onderaan" weer naar boven verplaatst en de actieve applicaties worden gewoon weer onder in de taakbalk getoond:
"rechts-klikken"->verplaatsen naar de bovenste taakbalk->klaar.
De oudere Xfce-klembordmanager is vervangen door ClipIt (een fork van Parcellite). (Die moet trouwens handmatig toegevoegd worden met Synaptic.) De crashes bij complexe kopie-opdrachten van Open/LibreOffice komen dus niet meer voor.
[/offtopic]
PS: De forum-beheerder mag/moet deze informatie eigenlijk verschuiven naar het schap met de Xfce-bijdragen, maar ik zag hier een aantal belangstellenden voor Xfce, vandaar.