Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Word unity in 11.04 su6 of fail?

Jazeker deze editie word top
19 (19.6%)
Nee dit word een fail
20 (20.6%)
ik draai liever classic
43 (44.3%)
Ik vind unity geweldig
15 (15.5%)

Totaal aantal stemmen: 93

Auteur Topic: Word unity in 11.04 suc6 of fail?  (gelezen 72937 keer)

Offline vanadium

• Lid
Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #175 Gepost op: 2011/05/14, 18:55:22 »
Wat staat daar in dat we in deze discussie zouden gemist hebben? Wordt er gepanikeerd?

Mijn Groot Besluit voor dit draadje werd hier al gegeven: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/word-unity-in-11-04-su6-of-fail/msg730721/#msg730721

maar nog eens, nu in alle ernst, volgens mij wordt Unity wel een succes omdat er goed over nagedacht is.

Volgens anderen wordt het fail, en alleen de toekomst zal uitwijzen in welke richting het gaat.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #176 Gepost op: 2011/05/14, 19:47:41 »
Misschien niet letterlijk paniek. Maar ik heb in verschillende topics het advies voorbij zien komen, in te loggen op Ubuntu klassiek. Dat artikel waarin ik me wel kan vinden, heb ik gepost omdat de voordelen van Unity, wellicht nog niet voor iedereen duidelijk zijn.

En inderdaad. Of Unity daadwerkelijk een succes wordt, zal de tijd moeten leren. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #177 Gepost op: 2011/05/14, 20:27:01 »
Misschien niet letterlijk paniek. Maar ik heb in verschillende topics het advies voorbij zien komen, in te loggen op Ubuntu klassiek. Dat artikel waarin ik me wel kan vinden, heb ik gepost omdat de voordelen van Unity, wellicht nog niet voor iedereen duidelijk zijn.

En inderdaad. Of Unity daadwerkelijk een succes wordt, zal de tijd moeten leren. 

Voor sommigen zijn de verschillende dingen voordeel maar voor anderen kan dit juist een nadeel zijn.
Ik zie wat dingen die goed werken en wat voor een bepaalde groep gebruikers goed kan werken maar ik zie ook dingen die voor anderen niet werken.

Maar om te zeggen of het een succes of een fail word is nog te vroeg.

DarkEra

• Gast
« Reactie #178 Gepost op: 2011/05/14, 20:39:04 »
Citaat
Maar ik heb in verschillende topics het advies voorbij zien komen, in te loggen op Ubuntu klassiek.

Iets wat ik eerlijk gezegd een beetje teveel, opdringerig én een sleur aan het worden vind.

Mocht Unity niet werken door grafische kaart of wat dan ook kan men daar gebruik van maken. Maar mocht Unity wel werken dan lijkt het mij overbodig. Simpelweg omdat Ubuntu ook feedback moet hebben van de 11.04 Unity gebruikers.

Mijn moto is geworden: Niet meteen afhaken, doorzetten en de bevindingen, fouten etc gewoon melden zodat het gebruikersgemak en Unity nog meer verfijnd kan worden.

Het werkt, het is wennen maar dat is met KDE en Gnome 3 of eender welke Desktop Omgeving ook zo.

« Reactie #179 Gepost op: 2011/05/14, 20:52:28 »
Gaat Canonical niet meer QT inbrengen in Ubuntu? Heb dit ergens opgepikt. Als dit zo is, wie belet hen dan van unity verder uit te werken met elementen van KDE? Een samengang van Gnome en KDE in een nieuwe WM lijkt mij een leuk idee. (niet?)

Dát is van de beste ideeën die ik de afgelopen tijd gehoord heb! :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #180 Gepost op: 2011/05/14, 20:58:59 »
Nou begrijp ik wat je zegt en ik heb Unity een kans gegeven maar voor nu is het voor mijn niet zoals ik graag werk.
Zij balk prima, snel toetsen en dergelijke prima.
Boven balk alla Apple liever niet en dan maakt het mij nu niet eens uit of het nu al goed werkt of niet.
Menu een complete no no voor mij.
Het menu heeft mij doen afhaken en niet het geen dat het nog wat bugs heeft en dat het niet altijd even snel reageert op het geen wat ik doe.

Zodra de optie komt om het menu er uit te halen en je eigen menu er in te zetten dan zijn die andere minpunten niet het geen wat mij weg houden en dan ga ik het weer gebruiken.
Ik weet niet hoe 11.10 is maar dat zien we dan wel en dan kijk ik wel of ik in 11.04 blijf hangen of dat ik dan tijdelijk naar iets anders over stap.

Bugs deren mij niet zoveel.
Interface en hoe sommige dingen opgebouwd des te meer en buiten dat de basis goed is op een paar kleine minpunten die iedere beter en beter worden is het menu gewoon zo'n afknapper voor mij, dat ik er voorlopig niet mee werk.
Ik raak er niet aan gewend en ik erger mij er alleen maar aan. Dan kan ik wel van alles proberen in Unity maar zolang het nu nog niet is dat ik het kan aanpassen aan mijn wensen, dan is het nog niet aan mij besteed.
Ik wil wel met plezier in een bepaalde omgeving werken en net als KDE is Unity ook niet mijn ding.
De basis is wel goed dus het kan alleen maar beter worden.
Maar tijd zal het leren.

« Reactie #181 Gepost op: 2011/05/14, 21:02:55 »
@emiel: Wellicht is dit een prettig vooruitzicht voor je? :)
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/unity-global-menu-mock-up-proximity-based-reveal/

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #182 Gepost op: 2011/05/14, 21:33:36 »
@emiel: Wellicht is dit een prettig vooruitzicht voor je? :)
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/unity-global-menu-mock-up-proximity-based-reveal/

Ik had het al gezien maar desondanks heb ik dat gedeelte liever op het venster zelf in plaats van daarboven.
Heb 2 a 3 vensters open en je moet iedere keer naar boven ook al is je venster de onderste helft van het scherm.

Maar dit is maar een klein ding waar ik wel overheen kom.
Het menu is het probleem bij mij en al die andere dingen zijn bijzaken.
De zij balk word beter al hoop ik dat ze dingen op de plek gaan zetten waar ze horen en niet verspreid over het scherm.
Dit is niet alleen een probleem met Unity maar het lijkt mij nu juist de lans om het goed te doen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #183 Gepost op: 2011/05/16, 02:38:01 »
Voor Gnome 3 zijn er nu ook andere menu's en je kunt de klok en dergelijke verplaatsen.
Er komen daar meer en meer mogelijkheden voor om aan te passen.
Als je java script kent, dan kun je een hoop zelf aanpassen zoals je zelf wilt maar aangezien mijn kennis daar te beperkt voor is hoop ik altijd dat anderen iets moois maken en ik zag op verschillende pagina's wat mooie dingen zoals een menu en wat je met de boven balk kunt doen.
Zag er zeer strak uit.

11.10 kan best Gnome 3 worden bij mij.
Het voordeel is, is dat die versie Gnome 3 zal ondersteunen en dat bevalt mij wel.
Ik kan dan altijd nog kijken hoe Unity het doet.
Van de week Gnome 3 met alle extra's eens bekijken en op een aparte partitie installeren.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #184 Gepost op: 2011/05/16, 10:00:54 »
Citaat van: emiel1976
Menu een complete no no voor mij.
Het menu heeft mij doen afhaken en niet het geen dat het nog wat bugs heeft en dat het niet altijd even snel reageert op het geen wat ik doe.

Zodra de optie komt om het menu er uit te halen en je eigen menu er in te zetten dan zijn die andere minpunten niet het geen wat mij weg houden en dan ga ik het weer gebruiken.
Het menu is het probleem bij mij en al die andere dingen zijn bijzaken.
Het global menu kan je uitschakelen: http://www.webupd8.org/2011/03/disable-appmenu-global-menu-in-ubuntu.html
Het zou mooi zijn mochten ze in de toekomst hiervoor grafische configuratieopties bieden.
Citaat
De zij balk word beter al hoop ik dat ze dingen op de plek gaan zetten waar ze horen en niet verspreid over het scherm.
Dit is niet alleen een probleem met Unity maar het lijkt mij nu juist de lans om het goed te doen.
Deze opmerking begrijp ik helemaal niet. Het mooie aan Unity, en een onderscheid met Gnome 3 shell, is dat Unity qua layout simpel en conistent is. Er is de launcher links, de balk bovenaan, en de "lenzen" die consistent op dezelfde plaats verschijnen.
Citaat
11.10 kan best Gnome 3 worden bij mij.
Goed nieuws. 11.10 wordt gnome 3. Maar je bedoelt wellicht dat je er liefst Gnome Shell op zou zien, en niet Unity. Wellicht zal je heel eenvoudig Gnome 3 shell kunnen installeren en gebruiken (sessie wijzigen in login scherm), maar het zal niet standaard zijn.

Offline Ed

• Lid
« Reactie #185 Gepost op: 2011/05/16, 10:22:04 »
Ben Unity nu ook aan het proberen maar wat ik niet begrijp is dat ik niemand hoor klagen over het feit dat je veel meer muisklikken nodig hebt voor akties.
Een tweede venster op een nieuw werkblad openen  Firefox, eerst supertoets+s, dan naar knop Firefox, rechts klikken nieuw venster.
In de klassieke versie, klik boven op een nieuw werkblad en open Firefox.
Even een programma opzoeken, supertoets dan naar meer toepassingen, dan meer resultaten weergeven en dan naar beneden scrollen, of alle programma's uit je hoofd leren zodat je ze in de balk in kan geven.
En je hebt nu veel vaker twee handen nodig.
En ik begrijp ook niet waarom je de knoppen links niet allemaal kunt verplaatsen.
Ik werk in de klassieke omgeving vele malen sneller dan met Unity.
Ik werk nu met Unity om het een kans te geven maar er moet voor mij heel veel gebeuren wil ik hier in de toekomst mee doorgaan.

Gr Ed

« Reactie #186 Gepost op: 2011/05/16, 11:16:47 »
Ben Unity nu ook aan het proberen maar wat ik niet begrijp is dat ik niemand hoor klagen over het feit dat je veel meer muisklikken nodig hebt voor akties.

LMAO. Tuurlijk hoor je dat niet als je niet het topic doorleest. Dat is namelijk al door meerdere mensen gezegd.

Offline Ed

• Lid
« Reactie #187 Gepost op: 2011/05/16, 12:12:40 »

LMAO. Tuurlijk hoor je dat niet als je niet het topic doorleest. Dat is namelijk al door meerdere mensen gezegd.

Sorry maar heb het draadje doorgelezen  maar kan het niet vinden.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #188 Gepost op: 2011/05/16, 13:54:37 »
@vanadium, Dat eerste over dat menu zal ik zo eens door lezen.

Het andere over de zij balk bedoel ik eigenlijk het volgende en het is niet alleen de zij balk.
Het gaat om sommige functies die verspreid zitten en waarbij de ene keer de instellingen bij het icoontje te vinden zijn en de andere keer moet je in compiz gaan zoeken naar wat instellingen.
Neem nou het aantal bureaubladen, dat kon je in Gnome 2 door op het gedeelte in de balk waar je van bureaublad kon wisselen te klikken met de rechtermuisknop aanpassen.
In Unity werkt dit niet en moet je naar compiz. Nu hebben ze een extra menu gemaakt wat in de boven balk komt te staan en waarmee je het ook aan kunt padden.
Het zou volgens mijn logischer zijn geweest dat, dat menu onder het icoon op de zij balk had gezeten.
Ik bedoel dus eigenlijk dat ze alles wat bij elkaar hoort ook bij elkaar zetten.
Het is niet een groot probleem maar het leek mij nu ze overnieuw zijn begonnen iets wat je eigenlijk gelijk mee zou kunnen nemen.
Het zijn maar kleine dingetjes en je ziet ze in ieder systeem terug. Bij Windows zijn ze met sommige dingen wat doorgeslagen en kom je op 3 a 4 verschillende manieren in 1 en het zelfde menu om iets in te stellen.

Er kan nog een hoop gebeuren en we wachten af. Er komen een hoop mooie dingen aan en tot nu toe gaat het beter en beter.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #189 Gepost op: 2011/05/16, 14:32:04 »
Unity is een nieuw programma. Om het in 11.04 te krijgen, zijn ze op een bepaald ogenblik gestopt met nieuwe features, om hetgeen ze hadden te kunnen afwerken en voldoende foutenvrij om het in de 11.04 te stoppen. En het resultaat is dat toegankelijke en gebruiksvriendelijke mogelijkheden om Unity aan te passen, nog niet aanwezig zijn. Je moet in ccsm, gconfig of dconfig duiken.
Citaat
Neem nou het aantal bureaubladen, dat kon je in Gnome 2 door op het gedeelte in de balk waar je van bureaublad kon wisselen te klikken met de rechtermuisknop aanpassen.
Dat is zo een voorbeeld. Standaard kan je dat nu niet meer aanpassen.
Citaat
Het zou volgens mijn logischer zijn geweest dat, dat menu onder het icoon op de zij balk had gezeten.
Daar kan je over discussiëren. Het concept van de launcher is dat dit dient om heel snel aan het werk te kunnen: snel je meest gebruikte programma's opstarten, snel de huidige documenten waaraan je werkt terug openen. Systeeminstellingen horen daar niet bij en horen wat meer uit de weg te zitten.

Trouwens, als jij vindt dat dat menu in je launcher moet zitten, kies dan eens die systeeminstellingen uit het logout menu op je bovenste balk. Je ziet een icoon verschijnen in de launcher. Rechts-klik, "keep in launcher", en daar zitten je instellingen, zoals je wou, op de linker balk, één klik weg.
Citaat
Het is niet een groot probleem maar het leek mij nu ze overnieuw zijn begonnen iets wat je eigenlijk gelijk mee zou kunnen nemen.
Dat is niet zo evident bij het ontwikkelen van nieuwe software.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #190 Gepost op: 2011/05/16, 15:18:13 »
Natuurlijk hebben ze het snel in orde moeten maken maar ik had verwacht dat ze dat daar ook wel zouden doen inplaats van allemaal menu's te maken in de boven balk.

De configuratie zit daar goed en die wil ik niet in de balk.

Ik had alleen gedacht toen al die rechtermuisknop menu's in de zij balk kwamen dat, dat er ook wel bij zou komen.

De opzet is inderdaad anders en het zijn kleine dingen die als je alles hebt ingesteld toch niet zo snel meer zult gebruiken maar nu maken ze een berg menu's voor in de boven balk. Die installeer ik niet want ik weet waar je het allemaal kunt vinden en de meeste zijn vrij nutteloos voor mij.

De zij balk word beter en beter en steeds meer Windows met de download meter en dergelijke.
Dat vind ik wel mooi want dat vond ik al fijn in Windows en het is goed te zien dat, dat nu ook naar Linux komt.

Maar ze gaan straks meer vrijheid aan het geheel geven zodat je wat dingen naar eigen wens kunt aanpassen en daar wacht ik op.
Tot die tijd kijk ik wat er allemaal komt en hoe andere desktops zich ontwikkelen.
Unity krijgt in ieder geval meer en meer leuke dingen.
Ik denk dat zodra 11.10 er is dat dan nog veel meer uitbreidingen er bij komen met nog meer mogelijkheden.

Offline Trudi

• Lid
« Reactie #191 Gepost op: 2011/06/01, 14:26:37 »
 >:( Unity is voor de gewone gebruiker van Ubuntu (dus niet zoals jullie 'experts' in dit forum) echt too much! Ik ben meer &@#!!! tijd kwijt met uitzoeken waar mijn onderliggende scherm nou weer gebleven is, dan met mijn eigenlijke werk. Dus voor mij: Unity sucks! Onder de motorkap heeft canonical ongetwijfeld revolutionaire verbeteringen aangebracht, maar als ik niet eens meer de richtingaanwijzer kan vinden, of de versnellingspook, dan heb ik een deuk in huis gehaald....
Daarom: geweldig bedankt voor de hulp bij het overschakelen naar Ubuntu-klassiek.
Want één ding blijft bij Ubuntu onovertroffen: de forums! :D

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #192 Gepost op: 2011/06/01, 14:49:18 »
Ik ben meer tijd kwijt met uitzoeken waar mijn onderliggende scherm nou weer gebleven is, dan met mijn eigenlijke werk.

Voor dit specifieke geval zou het helpen om de balk altijd zichtbaar te hebben (instelbaar via Compiz Settings. Eigenlijk zou dat de standaard-instelling moeten zijn lijkt me, want veel gebruikers lopen hier tegenaan.

DarkEra

• Gast
« Reactie #193 Gepost op: 2011/06/01, 15:08:13 »
Dan ben ik benieuwd wat vele anderen die lopen klagen bij Ubuntu 11.10 gaan doen waar géén klassieke omgeving meer is.

Deze mensen hebben dan twee keuze mogelijkheden uitgaande van dat ze Gnome 3 ook niks vinden en niet mee overweg kunnen:

1- De Xfce omgeving gaan kiezen die zeer dicht tegen Gnome 2 aan ligt kwa uiterlijk van de desktop. Het is gelijk een pak lichter en dus ook geschikt voor wat oudere computers. (Xubuntu)
2- Ze stappen over op KDE, hebben een hoop bling bling, is Windows vista/7 achtig kwa uiterlijk en moeten ze ruim 1GB RAM aan boord hebben voor het redelijk goed te laten werken. Het is wat zwaarder en niet erg geschikt voor oudere computers naar mijn ervaring en mening. (Kubuntu)

Dit is voor de "simpele" gebruiker denk ik de beste oplossing voor de toekomst mochten ze steeds mee willen gaan met nieuwere versie en daar zullen ze nu in de komende 5 maanden toch grondig over na moeten denken.

Ook moet men eens erbij stilstaan en dat doen we soms niet, dat Unity met Compiz in z'n kinderschoenen staat. Voorheen had je met Ubuntu 10.10 Unity met Mutter op de netbook editie. Er is nog een hoop werk aan en het zal allemaal verfijnd worden maar dat heeft tijd nodig het komende jaar. In de 12.04 LTS zal het er wel allemaal weer wat beter uit zien en misschien is er dan makkelijker mee te werken.

Maar nogmaals, voor diegene die Unity (of gnome 3) helemaal niet wil zie het bovenstaande en denk er maar vast over na wil als je toch *buntu blijven gebruiken. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/01, 15:10:50 door DarkEra »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #194 Gepost op: 2011/06/01, 16:15:39 »
@DarEra, Mijn keus weet je al ;)

Compiz werkte bij mij in 11.04 beter dan in de voorgaande versies.
Mijn videokaart word in 11.04 ook beter ondersteund.

DarkEra

• Gast
« Reactie #195 Gepost op: 2011/06/01, 16:38:49 »
emiel1976,

Dat klopt. :)
Ook hier het geval op beide systemen, laptop en netbook, totdat ik volgend jaar hoogstwaarschijnlijk een Pc in elkaar ga zetten die wat sterker is en meer aan kan, daar komen alleen nog LTS versies van Ubuntu op.
Het wordt mijn eerste desktop, tot op heden alleen twee laptops en een netbook gehad. De eerste laptop is overleden ergens in 2008/2009. Alhoewel de laptop waarmee ik nu "werk" redelijk goed is, werkt het niet zo soepel nog met de huidige Ubuntu 11.04 met Unity en Compiz. En ik denk dus ook dat de laatstgenoemde wat probleempjes geeft.
Helemaal niet erg en daartegenover: Xubuntu draait daar heerlijk op.

Laat ze Unity maar rustig verfijnen en afwerken. Bij de 11.10 neem ik nog eens een kijkje en bij de 12.04 LTS zal hier Unity weer draaien op m'n dan nieuw speelgoedje. De laptop wordt of een test bakkie of er blijft Xubuntu op staan. Het netbookje blijft in ieder geval Xubuntu. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/02, 00:29:16 door DarkEra »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #196 Gepost op: 2011/06/01, 17:21:16 »
Bij mij draaide 11.04 ondanks dat compiz beter ondersteund werd minder goed dan 10.10.
Ook de klassieke omgeving werkte minder goed.
Het kan zijn dat het een bug was maar bij mij was het wat trager dan 10.10.
Xubuntu daarentegen draait probleemloos en buiten dat het 2 talig is, ben ik er zeer tevreden over.

Ik moet ook een desktop hebben.
Mijn laptop gaat nog prima met de i3 processor maar voor games is hij niet echt geschikt.

Ik ga van de week mijn P4 ombouwen tot server.
Nog even naar een goede server versie kijken die alles kan wat ik wil.
Wel met een grafische interface.
Dan gaat Xubuntu er van af net als XP.

11.10 ga ik als dualboot er bij zetten om te kijken hoe het draait.
Ik ben benieuwd of het dan beter draait.
Ook ben ik benieuwd hoe ze met Unity verder gaan.

« Reactie #197 Gepost op: 2011/06/01, 20:13:20 »
>:( Unity is voor de gewone gebruiker van Ubuntu (dus niet zoals jullie 'experts' in dit forum) echt too much!

Ik ben een expert met Kubuntu en E17, maar nu ik de laatste tijd Unity gebruik, kan ik mijn weg makkelijk vinden terwijl ik echt niet gewend was aan Unity en juist gewend was aan de onderbalk (Kubuntu) en de schelf (E17).

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #198 Gepost op: 2011/06/01, 20:23:26 »
>:( Unity is voor de gewone gebruiker van Ubuntu (dus niet zoals jullie 'experts' in dit forum) echt too much! Ik ben meer &@#!!! tijd kwijt met uitzoeken waar mijn onderliggende scherm nou weer gebleven is, dan met mijn eigenlijke werk. Dus voor mij: Unity sucks! Onder de motorkap heeft canonical ongetwijfeld revolutionaire verbeteringen aangebracht, maar als ik niet eens meer de richtingaanwijzer kan vinden, of de versnellingspook, dan heb ik een deuk in huis gehaald....
Daarom: geweldig bedankt voor de hulp bij het overschakelen naar Ubuntu-klassiek.
Want één ding blijft bij Ubuntu onovertroffen: de forums! :D

Alles is te vinden hoor je moet alleen even weten hoe het in elkaar zit.
Ik kon alles vrij snel vinden maar dat komt denk ik ook dat ik vrij veel nieuws sites af ga en kijk wat voor nieuwe dingen ze hebben.
Tevens kijk ik veel reviews op Youtube. Dit maakt vaak een hoop duidelijk en is zeer handig zodat je het visueel hebt en ze bij een goede review alle belangrijke dingen laten zien en je van daaruit vrij makkelijk de rest kunt vinden.
Ik moest bij Xubuntu ook van alles opnieuw zoeken maar dat ging eigenlijk vrij snel.
Veel online gezocht naar hoe alles werkt en wat XFCE nou eigenlijk is en dan kom je er vrij snel uit.

Maar ik begrijp best als Unity niet bevalt, je bent niet de enige. :D

@Vistaus, ik wist niet dat je Kubuntu hebt gebruikt. =D

« Reactie #199 Gepost op: 2011/06/01, 22:57:45 »
@emiel: Haha XD Nee wat opmerkelijk hè dat ik Kubuntu heb gebruikt =D