Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Word unity in 11.04 su6 of fail?

Jazeker deze editie word top
19 (19.6%)
Nee dit word een fail
20 (20.6%)
ik draai liever classic
43 (44.3%)
Ik vind unity geweldig
15 (15.5%)

Totaal aantal stemmen: 93

Auteur Topic: Word unity in 11.04 suc6 of fail?  (gelezen 72917 keer)

Re: Word unity in 11.04 suc6 of fail?
« Reactie #225 Gepost op: 2011/06/04, 11:35:49 »
Xfce is m.i. een interessante kandidaat:
http://sites.google.com/site/computertip/xubuntu
Inderdaad interessant. Ik ben niet zo gek op docks en mijn klok staat altijd onderaan. Is het mogelijk dat dock kwijt te raken en onderaan het scherm ook een panel neer te zetten zoals in Gnome?

Citaat
Maar misschien, hopelijk, zit er straks in Unity ook een schakelaar om de boel terug te zetten op een Gnome2-achtige gebruikersschil. Voorlopig is "men" dat weliswaar nog niet van plan, maar als er genoeg vraag naar is....
Daar hoop ik eerlijk gezegd een beetje op. Overstappen op een andere distro -ook al is dat Xubuntu- betekent waarschijnlijk toch weer aan van alles en nog wat sleutelen om de boel zo te krijgen als ik hebben wil. Bijzonder leuk... als je niks te doen hebt... :(

« Reactie #226 Gepost op: 2011/06/04, 11:42:26 »
Volgens mij ben je op dit moment eerder nog een kuddedier als je GEEN Unity gebruikt  =D Mijn indruk op dit forum is iig dat het merendeel bij 10.04 of 10.10 blijft (waaronder ikzelf) en anders 11.04 met de klassieke desktop gebruiken. Slechts een paar lijken er enthousiast Unity te gebruiken. Heb het nu alleen nog maar uitgeprobeerd in de Virtual Machine (mijn videokaart laat een Unity-livesessie niet toe) en ik word er nog niet warm van. Het zijpaneel vind ik eigenlijk wel prima maar de menubalk in het bovenste paneel staat me een beetje tegen. Zeker omdat lang niet alle programma's dat ondersteunen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #227 Gepost op: 2011/06/04, 11:52:47 »
Inderdaad interessant. Ik ben niet zo gek op docks en mijn klok staat altijd onderaan. Is het mogelijk dat dock kwijt te raken en onderaan het scherm ook een panel neer te zetten zoals in Gnome?

Ik zal het eens nakijken op de proefbak waar Xubuntu 11.04 op draait, maar volgens mij is dat eenvoudig te regelen. Het dok in Xubuntu 11.04 is in wezen een gewone werkbalk, maar dan doorzichtig gemaakt, met gecentreerde toepassingstarters en ingesteld op "automatisch verbergen" wanneer de muispijl er niet op rust.

Al die afwijkingen van een normale werkbalk zijn, vermoed ik, simpel ongedaan te maken met een rechtsklik van de muis en dan wat knoeien in de instellingen. Ik heb dat nog niet geprobeerd, omdat ik zelf dat dok juist erg leuk vind.... Maar ik zal er eens naar kijken. :)

Enfin. Als er bij KDE een eenvoudige omschakeling naar het oude uiterlijk mogelijk is gemaakt, dan zal dat bij Unity in 11.10 en verder, ook zo'n klus niet zijn. Ik hoop op een optie waarmee je dan ook gelijk zowel Compiz als Mutter kunt uitschakelen, want die zijn nou niet bepaald toonbeelden van stabiliteit.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/04, 11:58:23 door Pjotr »

« Reactie #228 Gepost op: 2011/06/04, 12:03:23 »
Wel vreemd, ik krijg meer en meer aanvragen om Kubuntu 11.04 te branden en weg te geven. Blijkbaar is Unity niet in de smaak gevallen bij die mensen (ik spreek nu al over 6 mensen waar ik een cd aan heb gegeven van Ubuntu 11.04).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #229 Gepost op: 2011/06/04, 12:09:33 »
Het dok in Xubuntu 11.04 is in wezen een gewone werkbalk, maar dan doorzichtig gemaakt, met gecentreerde toepassingstarters en ingesteld op "automatisch verbergen" wanneer de muispijl er niet op rust.
Aha. Dan zou het inderdaad makkelijk moeten zijn om het aan te passen, want iets dergelijks heb ik nou juist gedaan met de bovenste werkbalk. :)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #230 Gepost op: 2011/06/04, 12:21:43 »

Citaat
Maar misschien, hopelijk, zit er straks in Unity ook een schakelaar om de boel terug te zetten op een Gnome2-achtige gebruikersschil. Voorlopig is "men" dat weliswaar nog niet van plan, maar als er genoeg vraag naar is....
Daar hoop ik eerlijk gezegd een beetje op. Overstappen op een andere distro -ook al is dat Xubuntu- betekent waarschijnlijk toch weer aan van alles en nog wat sleutelen om de boel zo te krijgen als ik hebben wil. Bijzonder leuk... als je niks te doen hebt... :(

aanklikbaar. :)

Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #231 Gepost op: 2011/06/04, 12:30:27 »
onderaan het scherm ook een panel neer te zetten zoals in Gnome?

aanklikbaar. :)
Netjes. Bedankt.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #232 Gepost op: 2011/06/04, 17:54:31 »
@Vistaus, Heel veel gebruikers, gebruiken nooit het zoek veld.
Het menu is voor veel van dit soort gebruikers dus niet echt fijn.

De andere menu's die je kunt installeren zijn leuk maar beperkt.
Je kunt het niet op de plek zetten van waar nu de knop zit.

Het geen wat wel kan is de Gnome 2 balken in Unity te zetten.
Je moet na het opstarten wel iedere keer opnieuw de balken ook opstarten maar dat kan met een snelkoppeling.
De bovenbalk gaat dan achter de Gnome 2 balk en daar kun je dan weer alles in zetten naar eigen wens.
Ik heb het zelf niet geprobeerd omdat ik dan liever voor de klassieke omgeving kies dan voor een nog meer knip en plak systeem.

@grizzler, Xubuntu kan bijna alles wat Gnome 2 ook kan.
Onderbalk is gewoon een werkbalk net als de bovenbalk.
Je kunt de vensters achter de balk laten verdwijnen, de balk kun je zelfs op iedere plek zetten die je wilt en de lengte is ook aan te passen.

Mijn desktop na een paar kleine aanpassingen.
http://img269.imageshack.us/img269/1613/schermafdruk18051103550.png

Mijn desktop na wat meer aanpassingen.
http://img834.imageshack.us/img834/5847/schermafdruk20051119103.png
Mijn

Je zult wat knoppen missen zoals netwerk, audio en afsluiten.
Die zitten boven in op een ingekorte balk die tevoorschijn komt als je met je muis er naar toe gaat.
Het boven menu is op deze afbeelding te zien.
http://img825.imageshack.us/img825/1665/schermafdruk19051119050.png

Je kunt nog veel meer zoals de vensters achter het menu laten vallen waardoor je alle vensters nog groter kunt zetten en je optimaal neer kunt zetten.

« Reactie #233 Gepost op: 2011/06/04, 20:07:06 »

Dat durf ik te betwijfelen. Immers zit je op Vista en 7 ook met een zoekvak in je startmenu.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #234 Gepost op: 2011/06/04, 23:02:39 »

Dat durf ik te betwijfelen. Immers zit je op Vista en 7 ook met een zoekvak in je startmenu.

Ja en net als de Windows knop ken ik bijna niemand die het gebruikt.
Allemaal zoeken ze in het menu.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #235 Gepost op: 2011/06/05, 11:00:16 »
In xp kan ik zoeken begrijpen, maar in vista en vooral 7 is het startmenu zo onoverzichtelijk dat ik niet meer zonder zoekvak kan. In unity kom je met de super (=windowstoets) in de dash uit. Of heette het niet zo? Dat ding dat tevoorschijn komt als je linksbovenin op het ubuntulogo klikt.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #236 Gepost op: 2011/06/05, 11:20:12 »

Ja en net als de Windows knop ken ik bijna niemand die het gebruikt.
Allemaal zoeken ze in het menu.

+1

In openSUSE zit ook zo'n zoekvak. En ook dat gebruik ik nooit.

« Reactie #237 Gepost op: 2011/06/05, 11:59:02 »
In xp kan ik zoeken begrijpen, maar in vista en vooral 7 is het startmenu zo onoverzichtelijk dat ik niet meer zonder zoekvak kan. In unity kom je met de super (=windowstoets) in de dash uit. Of heette het niet zo? Dat ding dat tevoorschijn komt als je linksbovenin op het ubuntulogo klikt.

+10
Dat menu op Vista en 7 is inderdaad veel te rommelig. Daarom is dat zoekvak ook zo retehandig :)

@Pjotr: Mag ik vragen waarom je dat nooit gebruikt? Waarom prefereer jij navigeren door menu's boven een paar letters intikken en zo snel je programma te vinden?

« Reactie #238 Gepost op: 2011/06/05, 13:10:50 »

+10
Dat menu op Vista en 7 is inderdaad veel te rommelig. Daarom is dat zoekvak ook zo retehandig :)

@Pjotr: Mag ik vragen waarom je dat nooit gebruikt? Waarom prefereer jij navigeren door menu's boven een paar letters intikken en zo snel je programma te vinden?

Ik gebruikte in Windows ook nooit het zoekvak omdat ik dat simpelweg niet gewend was en nog steeds niet. Na een tijdje weet je ook wel waar de dingen staan die je vaak nodig hebt en wat je echt vaak nodig hebt dat staat wel als snelkoppeling op het bureaublad.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #239 Gepost op: 2011/06/05, 13:14:52 »

Sterker nog: sinds ik weet dat je met Unity razend handig én snel kunt zoeken via de Windows-toets, gebruik ik 'm onder Win7 ook. Het kan verkeren....

Wat ik wel merk is dat onder Win7 het zoeken minder logisch gaat, maw soms vindt je niet wat je wilt. Onder Unity (+ Zeitgeist) lijkt dit beter te werken.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/05, 13:18:27 door markba »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #240 Gepost op: 2011/06/05, 13:47:49 »

Waarschijnlijk omdat het een ander soort hersenactiviteit is. Met de muis door een menu klikken is voornamelijk visueel je weg vinden, geholpen door pictogrammen. Een zoekvak dwingt je om ineens over te schakelen op abstractie, namelijk de naam van het programma.

Bij mij voelt dat onnatuurlijk aan; de gedwongen overschakeling van visueel naar abstract kost me extra inspanning. Die extra inspanning vind ik hinderlijk.

Ik vermoed, dat dit bij veel meer mensen speelt. Daarom denk ik dat het hele concept van Unity tot mislukking is gedoemd.

Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom veel mensen hun hele bureaublad volgooien met snelkoppelingen, vermoed ik: men wil puur visueel z'n weg kunnen vinden.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/05, 14:31:24 door Pjotr »

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #241 Gepost op: 2011/06/05, 15:31:41 »
Op een laptop is de weg van touchpad naar toetsenbord makkelijk en kort, maar als ik er de muis voor moet loslaten dan ga ik ook voor visueel. klikkeklikkeklikke....
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #242 Gepost op: 2011/06/05, 19:30:08 »
Precies het is wat je zegt Pjotr, het is zeer onnatuurlijk om zo te zoeken.

Ik snap niet waarom er op het moment geen distro is die ook maar iets doet met al die uitslagen van onderzoeken over wat mensen de fijnste manier van zoeken vinden, hoe iets makkelijk terug te vinden is en dit allemaal toe te passen in een overzichtelijk menu.

Win7 menu is niet echt overzichtelijk, het Gnome 2 menu daarin tegen is juist zeer overzichtelijk.

Microsoft is tot nu toe de enige die of naar de onderzoeken hebben gekeken met hun touch interface of het is puur toeval.

@Vistaus omdat jij het zoekveld gebruikt betekend niet dat anderen dat ook doen.
integendeel zelfs, de meeste gebruikers doen het niet.
Buiten dat het in Unity misschien handig is om het zoekveld te gebruiken, geeft tevens aan hoe slecht het menu is.
Dat je een zoekveld maakt, betekend nog niet dat je dan het hele menu moet verklooien omdat je te lui was om een fatsoenlijk venster te maken.

Uit al die onderzoeken kwam dat in eerste instantie de mensen het er niet uit vonden zien, maar na een paar minuten gebruiken waren ze er helemaal weg van en ze konden alles heel snel vinden.
Ze hebben onderzoek gedaan waar je het beste de instellingen kunt zetten, hoe de interface er overzichtelijk uit ziet en hoe je snel iets terug kunt vinden als je een berg links hebt. Een veld met iconen was 1 van de slechtste opties die er was. Het enige wat daar onder zat was een veld met alleen teksten.
Beter was een lange lijst op alfabetische volgorde. Men scrolde minder snel het geen voorbij wat ze moesten hebben en als men er voorbij ging merkte men dat veel sneller op.
Zoekveld was 1 van de laatste dingen waar mensen gebruik van maakte.

DarkEra

• Gast
« Reactie #243 Gepost op: 2011/06/05, 19:53:30 »
Welke netbook editie, femke? 10.04, 10.10?

11.04 bevat in ieder geval geen netbook editie meer. :)

Offline midas

• Lid
« Reactie #244 Gepost op: 2011/06/05, 20:00:52 »
Zelfde geldt voor Kubuntu Natty met KDE (standaard-menu)...wanneer je een andere applicatie dan je favorieten wilt kiezen dan ben je zo 2 á 3 clicks onderweg. Als noodgreep gebruik ik dan het zoekveld. Gelukkig mijn favo's goed ingedeeld en ben ik daar 90% van de tijd mee bezig. Ook KDE is op dat vlak niet optimaal en ik hoop dat het het eerste zal zijn dat bij de KDE 5-serie op de schop gaat.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

DarkEra

• Gast
« Reactie #245 Gepost op: 2011/06/05, 20:35:09 »
Eh..............goede vraag, volgens mijn 10.10
Ik gebruik ik amper dus vandaar dat ik het niet eens weet.

Even voor je nagekeken aangaande de zoekfunctie in de 10.10 Netbook editie. Deze zit daar ook in en is bereikbaar door op het Ubuntu logo te klikken. :)

Overigens vind ik de Unity van nu vele malen beter als ik 'm vergelijk met die van 10.10.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/05, 20:40:12 door DarkEra »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #246 Gepost op: 2011/06/05, 21:30:24 »
KDE kun je nog een simpel menu krijgen zonder dat wazige menu wat ze standaard gebruiken.
In Unity zit die optie niet en het geen wat aangeboden word is nou ook niet echt een oplossing.

Ik heb niets tegen het zoekveld maar maak naast het zoekveld een goed menu zodat je keuze hebt en je als je liever het menu gebruikt, dit ook met plezier kunt gebruiken.

« Reactie #247 Gepost op: 2011/06/05, 22:15:48 »
En in E17 heb je ook de keuze tussen Allesstarter-menu en simpel menu en op het bureaublad heb je sowieso het simpele menu in E17 :)

« Reactie #248 Gepost op: 2011/06/06, 17:28:46 »
Unity is voor mijn dochter een succes, onbegrijpelijk zal wel met mijn p-pauze van doen hebben. :P
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #249 Gepost op: 2011/06/06, 17:42:20 »
Unity is voor mijn dochter een succes, onbegrijpelijk zal wel met mijn p-pauze van doen hebben. :P

Weet ze ook te zeggen wat ze zo goed aan Unity vind?