Vind je die takenwisselaar van Unity ook traag en aandacht eisend?
Nee, niet echt. Zelf vind ik de taakwisselaar bij vlagen geniaal zo niet een van de beste, die ik op alle OS'en heb gezien.
De takenwisselaar is toepassingsgericht. Je kan vlug schakelen tussen toepassingen, maar niet tussen vensters van dezelfde toepassing. Om dat laatste te doen, kan je even wachten: dan verschijnen de verschillende vensters van de huidige applicatie.
Als je niet wilt wachten, kun je op het pijltje naar beneden drukken, dan verschijnen de previews gelijk. Met pijltje naar boven worden de vensters weer gegroepeerd.
Of je kan Alt+` gebruiken.
Deze toets kun je ook gebruiken buiten de taakwisselaar. Zo kun je razendsnel schakelen tussen vensters van dezelfde toepassing, dus zonder eerst Alt-Tab te gebruiken.
Mooi allemaal, maar ik hou er niet van zeer geconcentreerd te moeten zijn en te wachten om vensters te wisselen.
Zoals hierboven gezegd, hoef je helemaal niet te wachten als je dat niet wilt.
Met de oude takenwisselaar brengt één druk op alt+tab je naar het vorige venster. Zonder nadenken.
Dit doet de nieuwe taakwisselaar ook. Het laatste actieve venster is ook het venster waar naar toe gesprongen wordt bij het wisselen. Dit ondanks het feit dat de vensters gegroepeerd zijn: daardoor kan de indruk dus ontstaan dat het anders werkt dan in de oude wisselaar.
Wat ik zelf het mooie vind van de nieuwe wisselaar: vensters zijn gegroepeerd waardoor je geen onoverzichtelijke sliert van vensters hebt. Stel je hebt Firefox, Thunderbird en 4 Nautilus-vensters open. Stel je wilt wisselen van Firefox naar Thunderbird. Met de oude wisselaar zou je door alle Nautilus-venster heen moeten wisselen. In de nieuwe is het slechts één icoon, dus die heb je zo overgeslagen.
Als je nu tóch een Nautilus-venster wilt hebben, dan wacht je even of je gebruikt de pijltje naar benden toets. Simpel, elegant en overzichtelijk. Zelf mis ik deze functie (het intelligent groeperen) erg sterk bij Windows 7: als je daar 20 vensters of zo open hebt, vaak van maar een handvol applicaties, dan wordt de taakwisselaar (Alt-Tab) praktisch onwerkbaar.