Ik had antiX vanmiddag even op m'n netbook staan, van de 996MB RAM werd er na de install zo'n 56MB verbruikt.
Momenteel ben ik bezig met een Debian 6 CLI installatie. Van daaruit ga ik fluxbox installeren en wat programma's (webbrowser, e-mail, IRC en Chat). Het wordt dus een minimale desktop omgeving, puur om te kijken of het me op de eerste plaats lukt en ten tweede testen voor de fun. 
Uit eigen ervaring weet ik dat een Debian 6 CLI + fluxbox installatie nog lichter is dan AntiX. Ik gebruikte Midori, Sylpheed en Pidgin voor hetgeen wat jij wilt installeren.
Overigens stond er nog meer op; Mtpaint, Rox-filer, Abiword, Gnumeric en een torrent proggie.
Nog een paar programma's die wellicht handig zijn 'Feh' om een wallpaper in te stellen (nitrogen kan het ook en is wellicht mooier) en 'scrot' om schermafdrukken te maken. Je kunt de boel nog verder 'opleuken' door een lichtgewicht panel te installeren, fbpanel of lxpanel gebruiken niet veel. Op die manier kun je met wat fantasie het een klein beetje op Gnome laten lijken. Persoonlijk zou ik dus zoiets maken voor een computer met 'maar' 128 mb.
Groetjes,
(van nog een) Theo
*** Edit:
Even snel een minimale Debian/Openbox configuratie opgezet en... 27Mb bij een koude start. Veel lager zal het wel niet worden, tenminste met beetje werkbare grafische werkomgeving.