Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: firefox  (gelezen 13362 keer)

Offline Mikkel

• Lid
Re: firefox
« Reactie #25 Gepost op: 2011/04/21, 15:30:31 »
Ik had het meer over het woord makkelijk, Vistaus. 8)

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/04/21, 16:14:09 »
Maandag kan ik het nog eens navragen, misschien heb ik het niet helemaal goed opgeschreven. Degene van wie ik het heb gehoord is echt niet de eerste de beste.
Zeker is, wat Mikkel ook zegt, het gemak dient de mens. Ook mijn bronnen vermelden dat.

Vr.groet, peter

Offline vanmill8

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2011/04/21, 22:32:25 »
ik heb zojuist firefox 4  geinstalleert via terminalvenster, het werkt, maar als ik kijk bij  ; help dan zie ik namoroka  3.6.18 ?
het is toch echt firefox 4 die ik heb gedownload, wet iemand hoe dit kan?

« Reactie #28 Gepost op: 2011/04/21, 23:17:03 »
ik heb zojuist firefox 4  geinstalleert via terminalvenster, het werkt, maar als ik kijk bij  ; help dan zie ik namoroka  3.6.18 ?

https://wiki.mozilla.org/Firefox/Namoroka
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2011/04/21, 23:22:49 »
ik heb zojuist firefox 4  geinstalleert via terminalvenster, het werkt, maar als ik kijk bij  ; help dan zie ik namoroka  3.6.18 ?

Dat is de oude versie. Hier download je firefox 4: http://www.mozilla.com/en-US/firefox/new/
Is een tar.bz2 file. Aangeven dat je deze met de Archiefmanager wil openen. Dan kies je voor 'Uitpakken' (met de knop "Uitpakken") en kies voor je Persoonlijke Map. Dan ga je naar die map en zoek je de map en het bestand firefox enz... enz... (zie uitleg in vorige berichten)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/21, 23:47:55 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanmill8

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2011/04/21, 23:43:23 »
nee, dat heb ik  voorheen al meerdere keren geprobeert  firefox4.0 tarbz2. dat kan niet, in google stond vermeld dat  firefox 4 niet te verkrijgen is in 10.04 en 10.10 . alleen via terminalvenster is dat te verkrijgen, maar ook dit werkt niet.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2011/04/21, 23:53:00 »
Het bewijs dat het wel gaat (in 10.04 en hij neemt automatisch alle instellingen en bookmarks over ongeveer 5 minuten geleden geïnstalleerd):

Dit bestand moet je dubbelklikken en dan start hij op. (Hij is al standaard uitvoerbaar):

« Laatst bewerkt op: 2011/04/21, 23:56:41 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline vanmill8

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2011/04/21, 23:59:11 »
ik heb het wel 5 keer geprobeert maar bij mij gaat het niet, ik heb het bestand uitgepakt en iedere keer weer had ik  firefox 3.6.16 weer terug.
alleen nu via terminalvenster heb ik die namoroka verkregen.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2011/04/22, 00:13:12 »
Je hebt foutmeldingen gehad of zo? Hier heb ik dit ook gehad maar die heb ik genegeerd.
Toch raar.
Maar die versie (namoroka) is de alpha van de 3.6.16 dus de proef van wat je al had als versie. Dus dat is een heel oude versie (2009).

Offline vanmill8

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2011/04/22, 00:25:19 »
ik heb ook geen foutmeldingen gehad, als tarbz2 bestand binnen gehaald , uitgepakt en vervolgens dubbelklik op firefox , daarna op uitvoeren, en dan opent ie als mijn homepage ; in dit geval msn.com. en nu heb ik die namoroka 3.6.18 pre.
die heb ik overigens via mijn terminalvenster binnen gehaald

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2011/04/22, 00:31:05 »
Dat hij opent met je homepage is niets, is normaal, omdat hij de instellingen enzo overneemt uit de verborgen map .mozilla.
Maar in het menu onder Help>Over Mozilla FireFox, zou je moeten zien dat het Firefox 4 is.
Heel raar, Ik heb die al meerdere malen geïnstalleerd op deze manier (na nieuwe installs) en dat gaf nooit problemen.

En die namoroka is dus een oude versie zoals ik al zei, dus nóg ouder dan de default firefox in ubuntu. Niet gebruiken, onstabiel, out of date!!!
« Laatst bewerkt op: 2011/04/22, 00:42:57 door heir4c »

Offline vanmill8

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2011/04/22, 09:28:32 »
dat klopt, instabiel .  maar ik heb er nog een andere firefox er bij gekregen ;  de nightly 6.0 a1 is in het engels.  deze lijkt goed te werken .

Offline Tom

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2011/04/22, 09:55:16 »
Smijt alles wat FF betreft eraf in synaptic.
ook in uw map verborgen bestanden (moz).
En installeer dan gewoon de normale versie van FF de 3.6.16 en wacht gewoon de standaard updates af als die er zijn.
Lijk hier wel een windows forum ,ik wil het nieuwste van het nieuwste enzovoort met alle gevolgen van dien.
Een LTS is een stabiele en veilige versie .. dus houd het ook zo a.u.b.
Pas op U doet wat u wilt daar niet van. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #38 Gepost op: 2011/04/22, 10:03:17 »
Probeer het anders zo eens:

Hoe Namoroka Firefox 3.6.5pre te verwijderen:

"Systeem >> Beheer >> Software Bronnen >> Andere Software en disable ubuntu-mozilla-daily... als je dat hebt staan, daarna doe je deze commando's in de terminal:

sudo apt-get remove firefox   (of purge inplaats van remove)
sudo apt-get install firefox
sudo apt-get autoremove
« Laatst bewerkt op: 2011/04/22, 10:06:42 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

« Reactie #39 Gepost op: 2011/04/22, 11:23:40 »
Had al aangegeven dat het toevoegen van een PPA van Mozilla de Firefox de systeem wijde FF versie op 4.0 brengt.

Had hier dus ook een eigen folder met Firefox onder mijn home, puur omdat de aangeboden versie in het softwarekanaal instabiel bleek.
Dit werkte zonder enige problemen.

Totdat ik recent vernam, dat een andere user op dezelfde machine wel over was gegaan naar 4.0 en ikzelf maar niet verder kwam dan een 3.6.
Daarna heb ik een grondige schoonmaak gedaan in diverse /bin /lib enz folder en in mijn homefolder de hidden folder .mozilla hernoemd.

Daarna een herinstallatie gedaan via het softwarecenter, waardoor ik toen wel op 4.0 uitkwam.
Dit gebeurt alleen als je de door mij geadviseerde PPA hebt toegevoegd.

Als je dat niet hebt gedaan, dan zit het softwarekanaal op FF 3.6.16.
Heb je de security update, dan kom je op 3.6.17.
Voor de daily build van Ubuntu kom je op 3.6.18.

En voor de Mozilla PPA kom je uit op 4.0.
Mocht je voor de Mozilla daily gaan, dan loop je pas echt leker voorop met de 6.0 .... zou ik niet adviseren als je geen tester bent.

Mocht je alle mogelijkheden willen onderzoeken, kijk dan op de volgende Ubuntuupdates pagina.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #40 Gepost op: 2011/04/22, 11:46:21 »
Smijt alles wat FF betreft eraf in synaptic.
ook in uw map verborgen bestanden (moz).
En installeer dan gewoon de normale versie van FF de 3.6.16 en wacht gewoon de standaard updates af als die er zijn.
Lijk hier wel een windows forum ,ik wil het nieuwste van het nieuwste enzovoort met alle gevolgen van dien.
Een LTS is een stabiele en veilige versie .. dus houd het ook zo a.u.b.
Pas op U doet wat u wilt daar niet van. :D

Ik begin het een beetje beu te worden, die LTS-reacties (niet alleen van jou overigens hoor Wanda, maar ik gebruik jouwne als leidraad ;)). Tuurlijk weet ik weet ik wel de gedachte achter LTS, maar als iemand om hulp vraagt bij een nieuwe versie van een programma, dan komen er altijd weer LTS-reacties. Kom op jôh, als men zelf erom vraagt, dan kunnen we toch moeilijk hulp weigeren? Wat men met het systeem doet moet men zelf weten, en die LTS-reacties mogen wat mij betreft wegblijven.

Offline HarzG

• Lid
Re: Firefox 4 installeren
« Reactie #41 Gepost op: 2011/04/22, 11:59:54 »
Ik begin het een beetje beu te worden, die LTS-reacties

Rustig aan jongens, even naar buiten het is mooi weer en iedereen heeft volgens mij nagedacht over zijn/haar reactie.
Wat mij betreft hebben dus Wanda & Co (en daar hoor ik bij) net zo veel recht om een reactie te geven als Vistaus & Co.

Eigenlijk ben ik net als een paar anderen tegen "wilde" installaties. Maar goed, je wilt Firefox 4 en dat kan op meerdere manieren geïnstalleerd worden. Één manier is een andere bron toevoegen (ppa), een andere manier is downloaden van de Mozilla-site en dan volgens de handleiding in het (ingepakte) bestand installeren, verder kan je een "installer" downloaden die bij je systeem past. Deze Linux-"installers" heten *.DEB voor Debian en Ubuntu.
Hieronder beschrijf ik, na een gok over de vermoedelijke oorzaak van het mislukken, de installatie van een DEB.

1. vermoeden
Ik denk dat je klikt op het bestand met een naam als "firefox12345.tar.bz2". Daarmee wordt de "gezipte" (gecomprimeerde) map geopend en je kan dan daarin bladeren. Er is echter nog niets uitgepakt. Pas na het uitpakken is het mogelijk om het programma en de andere bestanden daarin te gebruiken.

2. programma's uit "ZIP" (of tar/bz2 etc.) gebruiken
Als je een "firefox1234.tar.bz2" gebruikt en uitpakt in een map, wordt vaak geen controle uitgevoerd op de relatie naar andere software in je systeem waar Firefox gebruik van maakt. Als je pech hebt, werken hierdoor bepaalde functies niet.
Als je een ervaren Linux-gebruiker bent, kan je hiermee meerdere versies van een programma naast elkaar zetten en ook beiden gebruiken.
Als je een uitgepakt programma wilt gebruiken, lukt dat niet met een klik op het reeds bestaande icoontje in je menu of in je taakbalk. Dat is namelijk verbonden aan het standaard-programma, en dat is Firefox 3.6. Het vraagt dus extra handelingen.

Wil je geen ingewikkelde dingen doen en simpel een upgrade uitvoeren naar een andere versie, dan moet je eerst het huidige programma verwijderen zoals dat hier staat.
Hierna voer je uit wat onder 3. staat.

3. DEB installeren
Je kan Firefox hier downloaden voor een Ubuntu-installatie 32bits en daar voor een 64bits-versie.
(Waarschijnlijk heb je een 32bits installatie, maar dat weet ik dus niet.)
NB: Bij het bladeren door de aangeboden servers voor de download, kwam ik erachter dat niet op alle servers Firefox 4 wordt aangeboden. De bovenstaande links werkten (vandaag) dus wel. Dat zou ook kunnen verklaren waarom sommige verwijzingen naar software-bronnen geen Firefox 4 installatie hebben gerealiseerd.

Het voordeel van deze DEBs is, dat hier reeds e.e.a. aan maatwerk heeft plaatsgevonden om Firefox een beetje aan passen aan de bijzonderheden van Ubuntu.
Zodra je een DEB hebt staan in de map /home/je_naam/Downloads, kan je met de rechter muisknop het pakket/programma laten installeren. Hiervoor wordt het programma GDebi (Package installer) uitgevoerd. Daarmee wordt ook gecontroleerd of er problemen zijn met de versie van het programma zelf en met hulpprogramma's die moeten aansluiten (zogenaamde afhankelijkheden).

4. ppa gebruiken
Volg de tips van donpedroII.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/22, 12:04:22 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2011/04/22, 12:05:35 »
Pas op U doet wat u wilt daar niet van. < Dat staat er ook bij.

Het gaat mij hier alleen om dat de Users eens leren dat een LTS normaal niet gemaakt is om het nieuwste van het nieuwste te installeren.
Iemand die een LTS gebruikt zal dat systeem gebruiken als werkbak ,en die moet goed en stabiel zijn.
En al diegene die daar geen waarde aanhechten awel die gebruiken dan bv de nieuwste 11.04 ,dan hebben ze niet alleen de FF4 maar ook nog eens al de nieuwste programma´s wie Libre Office etc.
Geef toch eerlijk toe de ene vraag na de andere komt over de FF4 ,dit lukt niet en dat lukt niet.
En dikwijls zijn het de nieuwere die zich dan gek maken voor iets nieuws.
Maar wie gezegd ze zijn natuurlijk vrij om te doen en te laten wat zij willen. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #43 Gepost op: 2011/04/22, 12:10:08 »
@Wanda: Wie zegt dat die stabiel moet zijn? Wie weet gebruikt men LTS juist voor de 3 jaar ondersteuning. Bovendien, een enkel programma als Firefox 4 zorgt echt NIET voor instabiliteit hoor. Dus je kunt gewoon een programma's upgraden zonder de stabiliteit de verliezen (ik heb het hier over programma's, niet over pakketten zoals bijv. ia32libs).
Die LTS-reacties zijn in het begin van het topic al genoemd en hoeven niet constant herhaalt te worden. Dat jij niks upgrade is jou ding, maar anderen die om hulp vragen bij een upgrade, moeten gewoon geholpen worden en niet steeds LTS in hun mond gedouwd krijgen.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2011/04/22, 12:13:05 »
Jij hebt zoals altijd en eeuwig gelijk ,en ik mijn rust .. punt uit.
En stop jij eens met je eeuwige K progjes. XD
Ontopic weer verder dan maar a.u.b. :D
« Laatst bewerkt op: 2011/04/22, 12:14:47 door Wanda »

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #45 Gepost op: 2011/04/22, 12:15:27 »
@Vistaus +1,

Als mensen vragen om hulp, dan moet je die geven dat is altijd beter dan dat mensen zelf wat gaan aan rommelen. En zoals vermeld was de LTS tip al lang voorbij gekomen!
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Tom

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2011/04/22, 12:24:36 »
Allee dan .

http://lcardinaals.wordpress.com/2011/03/24/ubuntu-10-firefox-upgraden-naar-versie-4/
Let op: dit artikel is alleen voor Ubuntu 10.04 en 10.10

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #47 Gepost op: 2011/04/22, 12:34:47 »
@Wanda

hahaha TOP duidelijke beschrijving trouwens.

Je hebt overigens geheel gelijk met je opmerking over de LTS versie, alleen ben ik wel van mening dat je vrij moet kunnen zijn met wat je in de LTS wilt hebben aan progjes.

Zelf werk ik de hele dag met mn pc voor brood op de plank, en heb nu dus sinds een paar dagen 11.04 op mijn werk pc staan.
Natuurlijk raad ik het niemand aan maar het is altijd mijn keus om het wel te doen. 11.04 is trouwens wel de eerste die ik gelijk in gebruik heb genomen hoor (met de classic gnome) maar is zo snel en stabiel dat ik het best aan durfde.

Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2011/04/22, 23:04:15 »
Vistaus,

Mijn bron maakt onderscheid tussen Firefox verkregen uit een repo via de Synaptic (de normale gemakkelijke manier bij Ubuntu) en, ik noem het maar even, een gedownloade Firefox via een open bron (tar-file).
Als de installatie vanuit de repo geschiedt, staat het programma automatisch geregistreerd, en zullen eventuele updates ook automatisch in Firefox terechtkomen via updatebeheer.
Zodra de installatie vanuit een open bron gebeurt, komt er ten eerste een heleboel poespas aan te pas om te installeren, en eventuele updates komen dan niet via updatebeheer. Wel kun je updates direct voor Firefox verwachten, maar die zijn niet uit de repo en dus niet gecontroleerd op goede werking in Ubuntu.
Ik zeg hiermee niet dat dat per definitie fout gaat, maar het kan complicaties geven. Dat het installeren
vanuit een open bron problemen kan geven blijkt wel uit de voorgaande berichten in dit topic.

Eén en ander wordt nog onderstreept door een artikel in het Linuxmagazine (www.linuxmag.nl) jaargang 12/# 02-2011, genaamd Autotools. Daar wordt tot in detail de installatie van een programma uit een open bron beschreven. En voor beginners afgeraden. Ten overvloede een link naar de inzet bij het artikel.

http://img69.imageshack.us/i/inzet01.jpg/

Vr.groet, peter

Offline vanmill8

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2011/04/23, 18:06:29 »
hallo  wanda. ik heb geprobeert firefox te upgraden naar firefox 4 zoals vermeld in jouw site, maar krijg iederkeer een fout melding , softwarebron informatie downloaden is mislukt. het geeft  aan oa ; not found.
ik heb ubuntu 10.10  maverick meercat . ik denk  toch dat ik firefox 4 niet  binnen kan halen.
een lastige klus .
misschien iemand het weet .