Ik begin het een beetje beu te worden, die LTS-reacties
Rustig aan jongens, even naar buiten het is mooi weer en iedereen heeft volgens mij nagedacht over zijn/haar reactie.
Wat mij betreft hebben dus Wanda & Co (en daar hoor ik bij) net zo veel recht om een reactie te geven als Vistaus & Co.
Eigenlijk ben ik net als een paar anderen tegen "wilde" installaties. Maar goed, je wilt Firefox 4 en dat kan op meerdere manieren geïnstalleerd worden. Één manier is een andere bron toevoegen (ppa), een andere manier is downloaden van de Mozilla-site en dan volgens de handleiding in het (ingepakte) bestand installeren, verder kan je een "installer" downloaden die bij je systeem past. Deze Linux-"installers" heten *.DEB voor Debian en Ubuntu.
Hieronder beschrijf ik, na een gok over de vermoedelijke oorzaak van het mislukken, de installatie van een DEB.
1. vermoedenIk denk dat je klikt op het bestand met een naam als "firefox12345.tar.bz2". Daarmee wordt de "gezipte" (gecomprimeerde) map geopend en je kan dan daarin bladeren. Er is echter nog niets uitgepakt. Pas na het uitpakken is het mogelijk om het programma en de andere bestanden daarin te gebruiken.
2. programma's uit "ZIP" (of tar/bz2 etc.) gebruikenAls je een "firefox1234.tar.bz2" gebruikt en uitpakt in een map, wordt vaak geen controle uitgevoerd op de relatie naar andere software in je systeem waar Firefox gebruik van maakt. Als je pech hebt, werken hierdoor bepaalde functies niet.
Als je een ervaren Linux-gebruiker bent, kan je hiermee meerdere versies van een programma naast elkaar zetten en ook beiden gebruiken.
Als je een uitgepakt programma wilt gebruiken, lukt dat niet met een klik op het reeds bestaande icoontje in je menu of in je taakbalk. Dat is namelijk verbonden aan het standaard-programma, en dat is Firefox 3.6. Het vraagt dus extra handelingen.
Wil je geen ingewikkelde dingen doen en simpel een upgrade uitvoeren naar een andere versie, dan moet je eerst het huidige programma verwijderen
zoals dat hier staat.
Hierna voer je uit wat onder 3. staat.
3. DEB installerenJe kan Firefox hier downloaden voor een Ubuntu-installatie
32bits en daar voor een
64bits-versie.
(Waarschijnlijk heb je een 32bits installatie, maar dat weet ik dus niet.)
NB: Bij het bladeren door de aangeboden servers voor de download, kwam ik erachter dat niet op alle servers Firefox 4 wordt aangeboden. De bovenstaande links werkten (vandaag) dus wel. Dat zou ook kunnen verklaren waarom sommige verwijzingen naar software-bronnen geen Firefox 4 installatie hebben gerealiseerd.
Het voordeel van deze DEBs is, dat hier reeds e.e.a. aan maatwerk heeft plaatsgevonden om Firefox een beetje aan passen aan de bijzonderheden van Ubuntu.
Zodra je een DEB hebt staan in de map /home/je_naam/Downloads, kan je met de rechter muisknop het pakket/programma laten installeren. Hiervoor wordt het programma GDebi (Package installer) uitgevoerd. Daarmee wordt ook gecontroleerd of er problemen zijn met de versie van het programma zelf en met hulpprogramma's die moeten aansluiten (zogenaamde afhankelijkheden).
4. ppa gebruikenVolg de tips van donpedroII.