- in-en uitklappen van zijbalk loopt niet altijd even lekker.
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat dit altijd gaat zoals je zou verwachten. Mogelijk dat er wat dit betreft nog wat bugs opgelost moeten worden. Niet echt storend vind ik, maar in 11.10 zullen dit soort dingen wel gladgestreken zijn. Mocht je iets tegenkomen dan is het handig om dat niet alleen hier te melden, maar zeker op launchpad door het aanmelden van een bug, dan kan er ook iets aan gedaan worden.
Wel heb ik de instelling dat de launcher verschijnt en verdwijnt, aangepast met de compizconfig-settings-magaer (CCSM) naar 'Dodge active window' (de standaard instelling is 'Dodge window'). Unity kijkt dan naar het actieve venster en als die niet fullscreen is, verschijnt de launcher; een iets logischer instelling vind ik: Docky onder 10.10 had ik namelijk ook zo ingesteld.
(zie nu dan emiel1976 iets dergelijks ook heeft gedaan)
- slecht overzich van openstaande applicaties/vensters
Dit wordt aangegeven door een klein driehoekje naast het icoon. Even wennen denk ik want het valt inderdaad niet echt op, maar zowel Docky als het Mac-dock doet precies hetzelfde, dus als het daar werkt..... Je kunt eventueel de 'backlit'-instelling aanpassen in CCSM van 'Always on' naar 'Toggle': het icoon van de app zal dan alleen verlicht worden als deze actief is waardoor je beter kunt zien dat die app actief is. Daarnaast vindt ik het grafisch ook beter: door de backlight vallen de iconen optisch erg groot uit.
- standaard zijn pictogrammen op de zijbalk veel te groot
Instelbaar via CCSM. Door aanpassing van de backlit-instelling in CCSM kunnen de iconen optisch ook verkleind worden.
- Configuratie van Unity moet in de compiz config manager en die is niet standaard geinstalleerd om een duistere reden.
De reden is waarschijnlijk dat CCSM nogal een overkill geeft aan instellingen. Daarnaast heb je alleen iets aan CCSM als je Compiz kunt draaien en dus een 3D-videokaart hebt; standaard installatie heeft dan niet zoveel zin als je op voorhand niet weet wat de mogelijkheden van de grafische kaart zijn.
Wel zie je onder 'Starter en menu's' een enkele instelling (nu: wijze waarop de launcher zichtbaar moet worden). Punt is dat dit zowel voor unity-2d als voor -3d moet werken dus dat in de huidige status van unity, hier nog geen aandacht aan gegeven (kan) worden. In 11.10 zal dit vast opgepakt worden (lees: uitgebreid worden); voor nu kun je prima uit met CCSM.
- Slecht overzicht van programma's die niet in de zij-balk staan (is waarschijnlijk wennen). De 'Dash' heet het geloof ik. Ik vind het niet erg intuitief. In Gnome2 was het duidelijker voor een beginnend gebruiker. Een voorbeeld: Ik kon de teminal nergens vinden. De zoekfunctie moest eraan te pas komen om hem te vinden.
Een veelgehoord punt van kritiek, maar of dat terecht is?
Een beginnend gebruik weet ook niet dat de terminal onder Toepassingen, Hulpmiddelen zit, dat zal hem ook ingefluisterd moeten worden door een ervaren gebruiker. Want waarom zit de terminal niet onder Systeemtoepassingen (lijkt mij persoonlijk logischer) of onder Systeem of iets dergelijks? Als de opdracht is: open de terminal (zonder erbij te vertellen hoe), kan die gebruiker wel alle menu's gaan opentrekken om dit uit te vinden, maar dat lijkt me ook niet efficient en niet sneller, zeker de eerste keer.
Dat wij als ervaren gebruiker weten waar de terminal staat en deze dan ook blind kunnen opstarten hebben we geleerd door vaak jarenlange ervaring. Wij, de ervaren gebruikers zijn dat vaak vergeten; de ergernis van het aanleren van een nieuw systeem (unity) en daarmee de weerstand daartegen vindt naar mijn mening dan ook juist plaats bij de meer ervaren gebruikers en niet zo zeer bij de beginners.
Aan iedereen aan wie ik unity laat zien en er ook een stukje van uitleg, zowel beginners als ervaren gebruikers zijn zeer enthousiast; unity wordt daarmee, anders dan in deze draad wordt gebracht, *juist* de reden om over te stappen. Het enige punt is (komt ook naar voren in het bruikbaarheidsonderzoek van Canonical zelf) is dat de gebruiker wel moet weten hoe de dash te activeren; dat is blijkbaar niet echt intuitief en dus zul je dat moeten uitleggen (het is het een of het ander).
Ja, het is een ander systeem, gebaseerd op zoeken (zoekterm gebaseerd via het toetsenbord) in plaats van weten waar iets staat (gebaseerd op zogenaamde directories); eigenlijk is het zoeken met Google niets anders: tik wat in, geef enter, bekijk het zoekresultaat en maak een keuze. Het is even wennen voor als je altijd iets anders gewend bent, maar geef het tijd en laat het op je inwerken. En als er aan gewend bent, wil je niet anders, althans, zo ervaar ik dat.