Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 30 seconden wachten op grubmenu?  (gelezen 2502 keer)

30 seconden wachten op grubmenu?
« Gepost op: 2011/03/15, 09:55:15 »
Mijn pc beschikt over een dual boot. Na het opstarten kreeg ik vroeger na 15 seconden het grubmenu te zien. Sinds de laatste update (Er zat niks bij dat met Grub te maken had of ik heb er over gekeken?), heb ik 15 seconden na het opstarten gedurende 30 seconden een flikkerend streepje vooraleer ik het grubmenu te zien krijg? Waar of wat kan ik aanpassen om vlugger het grubmenu te zien te krijgen? Hartelijk dank!

sprokkel

• Gast
Re: 30 seconden wachten op grubmenu?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/15, 10:02:22 »
Oke is een probleem, maar wat maakt die 15 seconden uit heb het hier ook wel eens , of start niet eens door
herstart en het draait weer, gemiddeld 20 seconden

« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/16, 06:43:15 »
De versie van grub die ik in gebruik heb, is de standaardversie meegeleverd met 10.04.~$ grub-install -v
grub-install (GNU GRUB 1.98-1ubuntu10)
Dit is mijn volledige grubtekst of zoiets: # If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update
# /boot/grub/grub.cfg.

GRUB_DEFAULT=0
#GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

# Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only)
#GRUB_TERMINAL=console

# The resolution used on graphical terminal
# note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE
# you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo'
#GRUB_GFXMODE=640x480

# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true

# Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries
#GRUB_DISABLE_LINUX_RECOVERY="true"

# Uncomment to get a beep at grub start
#GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"
Wat dien ik te wijzigen? Just for the record: vanochtend heeft mijn pc normaal opgestart. Na meerdere keren reeds een langere opstarttijd nodig te hebben, deed hij het vanochtend wel weer goed?  ???

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/16, 11:54:27 »
Komt dit niet door het het feit dat /dev/sda en /dev/sdb random bij het booten wisselen. Ik heb dit namelijk ook gehad waardoor regelmatig de opstart heel lang kon duren. Oplossing hiervoor was het gebruik maken van UUID.

Ik zou zeggen bekijk dat eerst even. Lijkt me sterk dat het te maken heeft met een GRUB optie, aangezien regelmatig de boot gewoon goed gaat.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/16, 11:55:58 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline welrob

• Lid
    • robvanderwel
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/16, 13:10:20 »
+1

De wachttijd waar Femke het over heeft is de tijd dat je moet wachten in grub, en de TS heeft het over een wachttijd voor Grub start!
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/16, 16:00:30 »
Femke98,
U verwijst naar deze pagina waaronder punt 4 te lezen staat:
Citaat
De opstartvolgorde in het Grubmenu kunt u ook regelen zonder een hulpprogramma als Opstart-Manager. Namelijk als volgt:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (kopieer en plak):
gksudo gedit /etc/default/grub

Druk op Enter

b. Nu kunt u wat dingen wijzigen, waaronder GRUB_DEFAULT (de standaard-opstartregel) en GRUB_TIMEOUT (zichtbaarheidtijd van het opstartmenu, in seconden).

c. Via GRUB_HIDDEN_TIMEOUT regelt u het aantal seconden dat u hebt voor het zichtbaar maken van het Grubmenu met de Shift-toets (op een enkelvoudig opstartbare computer is het Grubmenu immers standaard onzichtbaar). Die zet ik zelf altijd op 2, want anders is het lastig om de Shift-toets tijdig in te drukken.

Voorzover u het nog niet weet: u dient de Shift-toets dan in te drukken direct na het verdwijnen van het BIOS-scherm. En ingedrukt te houden, dus niet loslaten totdat het Grubmenu te zien is.

d. Voor het blijvend maken van de wijzigingen die u hebt aangebracht, doet u daarna in de terminal (kopieer en plak):
sudo update-grub

Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar wanneer u het intikt, u ziet zelfs geen sterretjes. Dat hoort zo.
Druk wederom op Enter.
Stijnen,
Kan u mij meer uitleg verschaffen omtrent UUID??

Sinds mijn computer meer tijd nodig heeft om het grubmenu te laten verschijnen, is het alsof ik last heb van een virus ... Bij het opstarten krijg ik soms een terminal venster te zien waarbij het automatisch inloggen meerdere malen mislukt. Het opstarten zelf duurt soms lang. (Vroeger kleurden de bolletjes onder het Ubuntu logo meteen rood, nu wisselen ze af tussen wit en rood en dit gedurende enige tijd.) Sommige zaken zoals bluetooth blijken niet mee opgestart. Of bij het opstarten krijg ik een terminal te zien waaruit blijkt dat er een probleem is om de intel chipset te mounten. ... Nochtans heb ik dit maal niet geprobeerd om mijn softmodem of Pinnacle fm-kaart aan de praat te krijgen? Rarara ...  ???

Zojuist heeft memtest een volledige pass voltooid. Er waren geen fouten gevonden. Mijn dvd drive staat als eerste in de boot volgorde. Momenteel krijg ik mijn pc niet opgestart vanaf een dvd-schijf. Kan een slechte dvd drive bovenstaande veroorzaken?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/16, 16:36:26 door Pattattezak »

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/16, 16:39:05 »
Ik zeg het niet met zekerheid hoor. Maar bekijk eerst eens of je schijven verwisselen (bij een goede en slechte start). Volgens mij zou je na de Grub er pas last van moeten hebben als dit het geval is, maar kan geen kwaad om dat even te bekijken. Als dat het geval is dan zou je UUID's aan moeten geven zodat je schijven niet random gemount worden, maar das een verhaal wat later pas interessant is.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/17, 08:22:12 »
Dat sda opeens als sdc wordt aanzien, heb ik nog niet meegemaakt. Ubuntu staat op sdb. Er is niks dat mij ook maar doet vermoeden dat de drie harde schijven onderling verwisseld worden door het grubmenu of door gelijk welk besturingssysteem. Een computer met drie harde schijven die opgedeeld zijn in tien partities is waarschijnlijk niet echt alledaags, maar Ubuntu kon dit gedurende enige tijd perfect aan. Naar mijn gevoel is dit nog altijd zo. Maar ik heb geen idee wat er verkeerd loopt. Vanochtend heb ik weer 30 seconden mogen wachten op het grubmenu.
Is die opstartmanager van Femke98 een goed idee? Volgens Pjotr zijn site heb ik deze niet eens echt nodig? Of interpreteer ik zijn geschreven woorden verkeerd? Kan het helpen om de bootvolgorde te veranderen? Nu staat mijn dvd-toestel als eerste opstartmogelijkheid in het bootmenu. Iedereen alvast van harte bedankt voor de aandacht die u besteed aan mijn probleem.  ^-^

« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/18, 08:00:36 »
Femke98,
Op sda staan er Windows besturingssystemen tezamen met een datapartitie en een ongebruikte restpartitie..
Op sdb staat er momenteel Ubuntu 10.04 64 bit, een kleine partitie die dienst doet als swap en een backup partitie voor mijn W-systemen.
Op sdc staat een verouderde kopie van mijn sda. Dit is een harde schijf met slechte sectoren. Ook deze is ingedeeld in drie partities: sdc1, sdc2 en sdc3. We spreken bijgevolg over drie interne harde schijven (niks extern) die allemaal ingedeeld zijn in partities. (sda1, sda2, sda3, sdb1, sdb2, ...)  :)

Uw topic gaat over het aanmeldscherm. Mij gaat het over dat het feit dat het soms lang duurt eer ik het grubmenu krijg te zien. Mijn 10.04 is een verse installatie. Er zijn soms problemen met het automatisch aanmelden. Dit is toch mijn vermoeden als ik lees in het terminal venster dat soms tevoorschijn komt tijdens het opstarten. Soms krijg ik ook vroeger in het opstarten een terminal venster te zien, dit gaat dan over het mounten van een Intel chipset. Mijn grafische kaart is een Asus en8600gts silent. Deze is gebaseerd op de 8600 gts gpu van Nvidia. Normaal gesproken is er geen probleem om deze videokaart mounten? Het logo van Ubuntu blijft trouwens klaar en duidelijk. Bij een Plymouth-bug is dit niet het geval?

Offline Roc.am

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/18, 09:14:29 »
Citaat:
Op sdc staat een verouderde kopie van mijn sda. Dit is een harde schijf met slechte sectoren.

Ok er staat geen besturingssysteem op, maar misschien....

Kun je die schijf ees loskoppelen en kijken of het wat uitmaakt, om uit te sluiten dat dat de oorzaak is.

- Roc

« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/19, 09:33:01 »
Ik heb wel iets gelijkaardigs gehad met het automatisch aanmelden; dat loopt (op 5 laptops) soms spaak.

Je zou wel het volgende kunnen proberen (lukt met 10.10 en 10.04) ;

sudo su
echo FRAMEBUFFER=y > /etc/initramfs-tools/conf.d/splash
update-initramfs -u
exit

Kijk wel uit met het eerste commando; je bent dan super user en je kan bij een fout veel om zeep helpen.

Wat doen deze codes? Eigenlijk wordt op die manier Grub en Plymouth sneller geladen, en bijgevolg sneller weergegeven.
Heb dit al meer dan eens toegepast en het werkt perfect. (Je hebt mogelijk een vertraging van je boottijd van ong. 2 a 3 seconden)
Vooral met Nvidia drivers komt deze kunstgreep goed van pas.

Bron:http://reformedmusings.wordpress.com/2010/05/01/corrupt-bootsplash-fix-in-ubuntu-lucid-10-04-lts/
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/19, 22:16:23 »
Kijk, met die info komen we al veel verder. Doe wat Roc zegt, he kan daar best aan liggen aangezien er slechte sectoren opstaan. Als de pc opstart en hij moet ook langs die slechte sectoren dan kan het inderdaad wel eens lang duren en krijg je dat streepje.

mm daar zou het normaalgezien niet aan kunnen liggen aangezien ik ongeveer hetzelfde probleem heb
enkel duurt het bij mij niet zo lang

ik heb mijn interne schijf ingedeeld in 5 partities: 3 windows + 2 linux (swap en boot)

en mijn hdd heeft geen slechte sectoren
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/24, 07:38:23 »
Het is momenteel druk op het werk. Er is nog niks aangepast geweest. Maar het probleem is wel verminderd. Naar mijn vermoeden dank zij de nieuwe updates. Nu doet het probleem zich slechts één op vijf opstarten voor. Dit lijkt me leefbaar.   ;)