Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help  (gelezen 3194 keer)

Gast

• Gast
Help
« Gepost op: 2007/01/13, 12:55:45 »
Help ik kan mijn ubuntu niet meer in.
Gisteren heb ik geprobeerd ntfs/3g ozfo op mijn pc te zetten.
Ik draai nu live vd DVDi386, Dapper Drake.

Ondernomen actie waardoor eerst netwerk uitviel en bij reboot X niet meer opstartte (tekens kloppen soms niet ivm gekke keybord layout nu)

Gast

• Gast
Help
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/13, 13:09:36 »
vervolg...

`open up your terminal and type in these commands to add the repository to your sources list`

gksudo gedit /etc/apt/sources.list

#ntfs/3g & fuse-2.5 repo:

deb http://flomertens.keo.in/ubuntu/ dapper main
deb-src http://flomertens.keo.in/ dapper main

After that:

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

sudo apt-get install ntfs-3g

Now add your NTFS-drive to your fstab file, so it will be loaded on boot-up:

gksudo gedit /etc/fstab

Add this to the bottom:

/dev/partition/media/mount point ntfs-3g silent,umask=0,locale=en_US.utf8 0 0

Deze regel heb ik veranderd naar de partitie die ik wilde booten

/dev/sdc5  voordat iemand daar mee komt

maar hierna heb ik iets gedaan wat evt de oorzaak kan zijn en ik snap niet wat dit is:

gksudo gedit /etc/modules

en   fuse   toegevoegd aan de rij. Dit heeft iets met de kernel te maken en ik denk dat ik dit verknoeid heb :(

daarna heb ik gedaan:  sudo modprobe fuse     waar is dit voor?

sudo mount -a

Zo nu heb ik het hele verhaal overgetypt wat ik op voorhand heb uitgeprint.

Hoe kan ik dit herstellen?

Bij opstarten krijg ik wel het bruinige bootproces te zien en dan een blauw scherm met de melding dat X-server niet wil starten en een prompt met dollar teken.

Hoe kan vanuit daar iets ondernemen en wat moet ik intypen om zowiezo weer in de GUI te komen alvorens ik dingen kan terugdraaien?

Alvast bedankt voor hulp, want ik moet dit weekend nog veel administratie verwerken in office :(

MVG Jeewee

Gast

• Gast
Help
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/13, 14:43:23 »
Help! Niemand???

Afz. Desperate Dapper-user

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Help
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/13, 14:49:54 »
in terminal:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Geen eigen keuzes maken in de vragenriedel, dat levert het beste resultaat op.

Daarna in terminal:
sudo reboot

Groet, Pjotr.

Gast

• Gast
Help
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/13, 15:00:21 »
Heb ik al gedaan, evenals te proberen of ik iets kon editten met vi, maar ik kon niks wegschrijven omdat het readonly zou zijn. Ik moet die fuse eruit zien te krijgen en dan opnieuw compilen?

Als ik sudo dpkg reconfigure...blabla doe, dan geeft hij dit:

(alleen de laatste 6-7 regels)

Fatal server error:

Could not create lockfile in /tmp/.tx0-lock
giving up.

xinit: connection refused (errno 111)L unable to connect to X-server
xinit: no such proces (errno 3): server error
xauth: error in locking authority file /home/willem/. Xauthority

willem@ubuntu-desktop:~$_ (=cursor)

Snap je nu dat ik er niet meer uit kom?

Hoe draai ik de stappen netjes terug, zodat die "fuse" onderaan het rijtje van die kernel verdwijnt?
En kan ik daarna volstaan met sudo modprobe en dan nog iets erachter misschien?

Wat een klote programma dat ntfs-3g :@

Het kan toch niet zo zijn dat hierdoor de hele installatie verruineerd is?
Hoe kan je uberhaupt een bestand dat je geopend hebt met vi editor saven op het moment dat je klaar bent met editen?

Mvg, JW

Gast

• Gast
Help
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/13, 15:05:39 »
Kan ik via die $-prompt ook een nieuwe kernel downloaden? Ik heb het idee dat ik vanuit die prompt ook helemaal geen netwerkconnectivity heb...voordat ik gisterenacond het commando sudo modprobe fuse enterde, had ik nog inet, daarna niet meer.

Die "fuse" heeft alles verkloot, damned :)

Is het mogelijk om vanaf de cd te recoveren?
Vanaf de live-versie kan ik niet via de "explorer" zeg maar op mijn ubuntu-partitie komen.
Unable to mount device geeft hij dan.

Is het raadzaam een verse install over de oude install heen te plompen of ben ik dan alle data + plugins + driverinstallaties kwijt?

Afz. Desperate Dapper-user

Help
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/13, 15:22:40 »
Je kan wel via de live CD op je ubuntu partitie komen.

open de terminal:
sudo mkdir /media/naam_voor_je_mountpoint
sudo mount /dev/hda1_of_de_naam_van_je_geweste_partitie /media/naam_voor_je_mountpoint
De naam van je mountpoint kan je kiezen (zolang je het overal dezelfde naam geeft)
Als je de linuxnaam van je partitie niet kent, kan je dit zien met sudo fdisk -l

Groeten,
Arvid

Gast

• Gast
Help
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/13, 17:15:38 »
Ok thnx, dit ga ik gelijk proberen!
(Licht in donkere tijden)

:)

Gast

• Gast
Help
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/13, 17:40:49 »
Nee, niks. Helpt niet. Hij geeft gewoon enter na de opdracht om te mounten, maar er verschijnt niks op de desktop, ook al ben ik in terminal in de dir van Desktop.
Alles afgezocht, maar geen mount van de schijf.
sudo fdisk -l |more gedaan, juiste schijf te pakken, maar nada-nakkes-noppes-niks.

Ik denk er toch maar over om na 6 maanden tevreden gebruik en helemaal naar mijn zin, windows erop te zetten. Met dit soort dingen merk je het zwakke punt van linux, de ontoegankelijkheid. :(:(:(

Hoe kan ik in hemelsnaam nou bij die schijf en de zaak terugdraaien?

Mvg, JW

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Help
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/13, 20:06:36 »
Ho-ho, allereerst niet al te snel Linux de schuld geven: als je exotische software onder Windows installeert kan je helemaal lachen. Had je je systeem met rust gelaten dan had je de eerstvolgende 10 jaar met gemak een uptime gehaald van 99.999999%

Het enige dat blijkbaar kapot is, is de grafische omgeving. Bij wintendo had je je bak al 10 keer helemaal opnieuw geinstalleerd is mijn voorzichtige inschatting, omdat daar grafiek en systeem als een kluwen in elkaar zitten.

Als je terecht komt in die $ prompt, dan kun je daar de grafische handel opstarten. Het zal niet werken, maar het geeft je wel meer informatie. Doe es "startx". Als dat niet werkt, zoek de locatie van de X excutable met "locate X" en start deze met de hand (gewoon het hele pad intypen). Kijk wat X zegt en post het hier.

Succes!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Help
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/13, 20:11:31 »
Citaat van: jeewee2
Nee, niks. Helpt niet. Hij geeft gewoon enter na de opdracht om te mounten, maar er verschijnt niks op de desktop, ook al ben ik in terminal in de dir van Desktop.
Alles afgezocht, maar geen mount van de schijf.
sudo fdisk -l |more gedaan, juiste schijf te pakken, maar nada-nakkes-noppes-niks.

Ik denk er toch maar over om na 6 maanden tevreden gebruik en helemaal naar mijn zin, windows erop te zetten. Met dit soort dingen merk je het zwakke punt van linux, de ontoegankelijkheid. :(:(:(

Hoe kan ik in hemelsnaam nou bij die schijf en de zaak terugdraaien?

Mvg, JW
Dit is normaal dat je niets op de desktop ziet. Dit is ook niet de bedoeling als je in een live CD omgeving zit.
Ga eens naar je mountpoint. Daar zal je mooi de inhoud van je partitie zien staan.
dus in het kort
cd /media/je_gekozen_mountpoint

Arvid

ps: wil je dit zien op de desktop moet je dit aanpassen in /etc/fstab
en dan rebooten.
Nu met de live CD reset hij alles na booten dus zal je er niets mee zijn. Dus daarom dat ik er niets van zei.

Help
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/13, 20:14:04 »
Trouwens ontoegankelijk? Denk jij dat windows die zaken die we voorstellen toelaat. Om daar gaan zelf te repareren. Daar zeggen ze verpruts je het. Reinstall!
Je kan dit ook altijd doen en dan werkt ook alles terug. Linux geeft je de kans om zelfs alles terug in orde te brengen! Gewoon geduld. OF reinstall ;)

Arvid

Help
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/13, 20:54:35 »
En anders kan je altijd nog je /home partitie op een externe hdd zetten en opnieuw Ubuntu installeren.

Gast

• Gast
Help
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/13, 23:45:11 »
Ok bedankt alvast voor de reply's! :)
Morgenochtend ga ik er gelijk mee aan de slag.
Dat je de mount evt. op moest zoeken had ik al verwacht, vanwege de live-omgeving evt. (alhoewel je een usb-stick ook gewoon op je desktop ziet), maar in mnt had ik het niet gevonden.

Een reinstall is altijd een mogelijkheid, maar ik had net alles lekker lopen...de desktop netjes, alle plugins etc je kent het wel.

De reden dat ik dat wazige programma erop had gezet, is dat ik van de 4 hd's  er eentje had met een map van windows die ik op geen enkele manier kon benaderen. Daar stonden wat Tv-opnamen in en ik wilde weten welke. Later bleek het om een gecomprimeerde map te gaan en dat was de reden dat Nautilus (?) niet wilde mounten. Ik d8 dat het door puur de ntfs-structuur kwam.

In het vervolg maar niet meer doen dus :S

Iemand nog tips hoe deze situatie vanaf de commandline ($-prompt) terug kan draaien?
Het grafische gedeelte kan ik met geen mogelijkheid opstarten, het is geen errormelding zoals je die kreeg na de verkeerde update een tijd terug (kan iemand dat zich nog herinneren?), maar een melding dat X-server niet kan starten door een "interne error" het is een groot scherm met de melding erop.

Ik zou toch vermoeden dat door de opensource omgeving/flexibiliteit dat je vanaf de commandline ook een nieuwe kernel moet kunnen installeren oid? Hetzij vanaf cd of vanaf de partitie zelf? Heeft ubuntu geen kernel.bak ofzo die je in zo'n geval aan kan spreken? Een soort laatste redmiddel?

@Florian: kan je de /home partitie gewoon terugplaatsen na een verse install? Dus dan zou je weinig hoeven aanpassen om weer op je oude systeem te zitten? Dat lijkt me ideaal!

Mvg, JW

JeeWee

• Gast
Help
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/14, 12:27:43 »
Mensen bedankt!!! Het is gelukt!!!

Met de fictieve mount naar de map gegaan en daar de kernellist veranderd, fuse eruit gehaald en fstab bewerkt, daarna startte alles weer als vanouds op... :)
Zelfs de X-server hoefde ik niet eens opnieuw te configureren.

Dit was met Windows waarschijnlijk niet gelukt, bewerken in de GUI van een onbestuurbaar systeem.

Alleen: waar staat het commando "modprobe" eigenlijk voor?
Laadt je hier de kernel opnieuw mee in ofzo?
En wat doet "Fuse" eigenlijk?

Hoe kan ik programma's die niet gedownload zijn met Synaptic verwijderen? Zodat ze van de harde schijf zijn en uit het systeem zeg maar (de registry)...gewoon helemaal weg, alsof ze er nooit op hebben gestaan.

Nogmaals bedankt voor de oplossing,

Willem :)

Offline Tukcedo

• Lid
Help
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/14, 15:14:11 »
Ik zal alvast een vraagje voor je beantwoorden, maar wat fuse doet heb ik geen idee van ... Afijn, met modprobe "insert" je loadable kernel modules. Er is ook een commando insmod (insert module) maar het verschil is dat modprobe ook dependencies oplost: d.w.z. evt. andere modules die de jouwe op zijn beurt weer nodig heeft. Die moeten dan dus wel al zijn geinstalleerd. Overigens, een kernel moet wel zijn voorbereid op loadable modules, want er zijn hele bergen kernel-bakkers die alles in de kernel zetten en modules uitschakelen. Kan ook maar is niet zo flexibel natuurlijk.

JeeWee

• Gast
Help
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/14, 15:27:59 »
Ok, fuse is dus zo'n module...hmm met die kernel moet je niet teveel rommelen dus.
Maar bestaat die kernel dan alleen maar uit het korte rijtje (4-5 regels) modules?
Ik dacht dat dit altijd een heel complex register was oid, zoals de registry bij windhoo$...?

Typisch...

Offline Tukcedo

• Lid
Help
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/14, 23:18:40 »
Nee, de kernel bestaat absoluut niet alleen uit de modules die je ziet met lsmod (list modules). Dat zijn namelijk alleen de UITBREIDINGEN op de kernel. De kernel zelf is inderdaad een fraai stukje software engineering ...

Het Linux equivalent van de wintendo registry wordt trouwens over het algemeen gezien als de /etc directory. Waar allerlei software z'n instellingen opslaat en vandaan haalt dus. Windows heeft ook een kernel, maar ik gebruik het al zo lang niet meer dat ik geen idee heb hoe die precies heet, iets van system.exe of zo gok ik.

Het equivalent van DLLs bestaat ook: libraries met de extensie so (shared objects). Je mag zelf raden wie er het eerst met dit idee kwam ...