Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom gebruik jij nog steeds ubuntu?  (gelezen 22913 keer)

Re: Waarom gebruik jij nog steeds ubuntu?
« Reactie #50 Gepost op: 2011/02/09, 23:48:31 »
Helaas is daar geen anti-virus voor XD

« Reactie #51 Gepost op: 2011/02/09, 23:52:05 »
Ik gebruik nog steeds Ubuntu omdat geen enkel ander OS zich laat installeren op de harde schijf, lijkt wel een virus. :'(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2011/02/10, 00:20:58 »
Waar vind jij dat dan? Want zo goedkoop vind ik laptoponderdelen niet bij de reguliere winkels (Media Markt, MyCom, Dynabyte etc.).

Ik heb het bij salland gehaald.
50 euro voor 500 gig is tog niet duur?
heb trouwens die van 56 of 57 euro.
Hier in de winkel vroegen ze voor een 320gig 80 euro.
32 euro voor 2 gig en heb nu 4 gig voor 37 euro bij salland.

Bij Dynabyte koop ik wel eens wat. zitten 10 minuten lopen van mij vandaan. maar Mediamarkt voor pc's. Nee die koop ik daar niet.
Desktop bouw ik zelf. In tegenstelling tot mijn laptop. Had een laptopje nodig en deze was gunstig van prijs.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #53 Gepost op: 2011/02/10, 00:31:07 »
Snel weer terug naar Ubuntu. Heeeeerlijk. Net vakantie 8)

Herkenbaar gevoel; heb ik ook.  :)

Maar soms wordt al die degelijkheid en betrouwbaarheid een tikje... saai. Dan vind ik het leuk om eens "over de muur" te kijken, en wat te experimenteren met andere Linuxdistro's en andersoortige besturingssystemen.

Maar: na het spelen is het heerlijk vertrouwd thuiskomen bij Ubuntu. Schoenen uit, sloffen aan, voeten op tafel, glas wijn erbij en gewoon onbekommerd simpel computeren zonder gedoe.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/10, 00:35:07 door Pjotr »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: 2011/02/10, 00:35:44 »
Ik ga zodra ik alles wat ik wil bewaren veilig heb gesteld. Mijn externe harddisk formatteren en dan ga ik daar verschillende Linux versies op testen.
Loopt mijn Ubuntu niet in gevaar.
Heb in vmware al wat getest maar Ubuntu bevalt tot nu toe nog het beste.

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #55 Gepost op: 2011/02/10, 12:06:14 »
Het is jullie forum dus het mag  :evil:

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #56 Gepost op: 2011/02/12, 07:57:02 »
1. Omdat het kan  XD, en het sneller, soepeler en stabieler werkt dan windows.
2. Eens met Pjotr, Ook voor school. Hebben ze nog nooit van Linux ofsow gehoord...
3. Ben nu op linux mint overgestapt, ubuntu wil wat mij betreft teveel op osx lijken.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2011/02/12, 09:17:53 »
Ik ga zodra ik alles wat ik wil bewaren veilig heb gesteld. Mijn externe harddisk formatteren en dan ga ik daar verschillende Linux versies op testen.
Loopt mijn Ubuntu niet in gevaar.
Heb in vmware al wat getest maar Ubuntu bevalt tot nu toe nog het beste.
Goed idee! Dat voer ik dagelijks in de praktijk uit. Alleen dan met Debian. Debian Squeeze (de huidige stable + backports) voor normaal gebruik, en Debian Testing/Unstable op mijn externe 40 GB disk. Gaat prima. Je moet dan wel USB 2.0 hebben, anders is het wel traag hoor. Alleen net na het opstarten wat traag, maar eenmaal opgestart merk ik nauwelijks snelheidsverschil met mijn gewone Debian.
Je kunt het zelfs zo aanpakken: Gebruik Rsync (of Grsync als je het grafisch wilt doen) om de documenten, spreadsheets e.d. te syncen tussen de normale schijf en de USB schijf. Dan kun je de USB schijf desnoods meenemen voor onderweg of op school. Kun je op een andere locatie via USB opstarten, dan heb je altijd je eigen Debian (of Ubuntu) bij de hand. Thuis kun je dan weer synchroniseren.
Wat ik altijd synchroniseer zijn de volgende /home directories:
documenten, .mozilla .mozilla-thunderbird en de openoffice/libreoffice directories (voor de macro's en sjablonen). Dan loopt dat niet uit de pas.
De instellingsbestanden laat ik zoveel mogelijk buiten schot.

Eigenlijk werk je dan net als met portable.apps, alleen dan met je eigen Debian systeem (of Ubuntu uiteraard). Feitelijk kan ik mijn laptop thuis laten en op mijn werk met mijn USB-Debian systeem draaien, omdat daar alles met USB 2.0 draait en vanaf USB opstartbaar is.
Er zijn wel wat extra foefjes voor qua installeren en instellen, maar het werkt prima. Misschien iets voor een apart topic?

Succes!

PS. Wat je nu leest typ ik vanaf mijn USB-Debian Testing/Unstable systeem.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/12, 09:24:40 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #58 Gepost op: 2011/02/12, 10:38:27 »
3. Ben nu op linux mint overgestapt, ubuntu wil wat mij betreft teveel op osx lijken.

Je weet wel dat je op Ubuntu ook simpel een ander thema kan nemen?

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #59 Gepost op: 2011/02/12, 11:08:24 »
We hebben een paar maanden geleden een netbook gekocht (die voornamelijk door mijn vrouw gebruikt zou gaan worden) met een dualboot W7 starter + Android.
Ik heb ervoor gezorgd dat de boel up-and running is, virusscannertje erop, firewall erop, open office erop, foxit reader erbij en nog een of twee handige programmaatjes.
Heb daarna even gekeken of Android me beviel. In de geïnstalleerde vorm dus niet.
Hierna heb ik hem mooi overgedragen aan mijn vrouw omdat het apparaat met het oog op haar opleiding gekocht was.
We zijn nu dus een twee maanden verder en de eerste voorzichtige hints zijn reeds gemaakt: "ik denk dat ik je binnenkort eens ga vragen of je er Ubuntu op wilt zetten. Ik krijg de hele tijd vragen en meldingen waar ik niet weet wat ik ermee moet en ik moet vaak herstarten na het installeren van updates." Na een inwendig vreugdesprongetje heb ik gezegd dat ik dat best wel eens voor haar wil doen.
Zodra de vraag concreet wordt gaat Android er dus als eerste vanaf: dit voegt niets toe wat ons betreft (we zijn geen in-de-trein-en-in-de-auto-en-onder-het-wandelen-moeten-we-contact-houden-met-de-wereld-gebruikers. Waren we dat wel dan was het wellicht iets anders.)
Windows 7 laat ik dan waarschijnlijk wel staan: er is voor betaald en wie weet komt het ooit nog eens van pas.

Toen Windows Vista net op de markt was en volgens berichten niet zo'n succes bleek te zijn ben ik me gaan oriënteren op alternatieven (eerst Pardus, daarna Ubuntu 7.10) die mijn XP konden gaan vervangen. Eerst dualboot met XP en daarna Ubuntu only. Iedereen is er hier inmiddels zo aan gewend dat de kinderen op hun PC af en toe XP opstarten om wat games te spelen.
Verder is onze beleving van het gebruiksgemak dus kennelijk groot want anders zou mijn vrouw waarschijnlijk niet om Ubuntu op haar netbook gaan vragen lijkt me. Daarnaast doet Ubuntu datgene wat we willen doen dus meer dan uitstekend. Een enkele website zorgt wel eens voor een probleem, maar verder geen echte hick-ups. Zouden onze eisen dan echt zo laag zijn of is Ubuntu gewoon volwassen?

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2011/02/12, 13:03:51 »
@Phoeh
Een collega van mij heeft ook een vrouw die verknocht is aan Windows. Zelf gebruikt hij het liefste Linux. Omdat zijn vrouw persé geen dualboot wil (huiverig en zo) heb ik mijn collega ook zo'n USB-Debian verstrekt. Hij heeft een 80 GB USB disk gekocht (2,5" schijfje met behuizing) en daarop Debian geïnstalleerd. Hij kan er van alles mee doen, ook op de bestanden van de laptop (waar zijn vrouw mee werkt) erop of eraf halen en de schijf meenemen naar school. Prima transportmiddel en met een eige besturingssysteem. De laptop van zijn vrouw is ongemoeid gebleven en daarmee dus ook geen problemen.
Overigens typ ik nu ook op een andere computer vanaf mijn USB-Debian.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2011/02/12, 15:23:42 »
Hoi H2o,

Het is hier eigenlijk toch wat anders als bij jouw collega.
We werken al enkele jaren (zowel mijn vrouw als ik dus) met Ubuntu op onze vaste PC.
Toen we de netbook kochten dacht ik dat ik me er nu juist eens niet mee zou gaan bemoeien: laat W7 er maar lekker op staan en geen druk zetten om er Ubuntu op te zetten in plaats van of naast W7.
Het grappige is dus eigenlijk dat omdat zij de enige is die met die netbook werkt en dus elke keer opnieuw allerlei meldingen krijgt en dus zelf het systeem moet onderhouden, ze er al binnen 2 maanden de neus van vol heeft.
Op onze pc heb ik de instelling zo dat de belangrijke veiligheid-updates automatisch geïnstalleerd worden. Een enkele keer kijk ik wat er nog eventueel geupdate moet worden en dat is het dan.
Ze wil dus op haar netbook dus eigenlijk dezelfde "rust en kalmte" qua onderhoud en het zal dus niet meer lang duren voordat we minimaal een dualboot met Ubuntu gemaak hebben :-)

Overigens vind ik die suggestie van een USB Debian (of andere distro) natuurlijk ook wel interessant (voor ons nu niet echt relevant) omdat je dan eigenlijk overal met je eigen OS kunt werken + je bestanden bij je hebt.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2011/02/12, 15:59:01 »
Ubuntu is volwassen.

Windows is:
Ziet er leuk uit van buiten. Veel tijd aan uiterlijk besteed.
Duurt lang met opstarten.
Na het opstarten treuzelt het nog of het wel direct wil werken.
Daarna gaat het dwars liggen met wel of geen Wi-Fi verbinding en andere zaken.
Weigert dingen uit te voeren waar je om vraagt of stopt er halverwege zo maar mee.
Vraagt constant "Weet je het zeker?"

Ofwel Windows is weer aan het puberen.

Wel handig je eigen besturing's systeem op een usb stick.
kun je op iedere pc werken met je eigen systeem en heb je alle bij de hand.
Ook grappig als je iemand anders systeem op start met je USB. Daarna vragen wat het is dat hij op zijn pc draait.

« Reactie #63 Gepost op: 2011/02/16, 18:15:24 »
Microsoft is aardig bezig met de eigen ruiten in te gooien;

niemand zat op Vista te wachten ! XP was en is eigenlijk als OS goed genoeg. Opteren voor een betalend 'super service pack' had misschien een betere keuze geweest dan het maken van de opvolgers die er nu zijn. Met dat pack zou ik doelen op een extra beveiliging van het OS zelf.

De trage boottijden van Vista en 7 (als de toffe functies ingeschakeld zijn) waren de dooddoeners. Vandaar de overstap naar Ubuntu ?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/16, 18:25:57 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #64 Gepost op: 2011/02/16, 19:16:55 »
Vista was een ramp en Win 7 zou de oplossing zijn voor de problemen die er zijn in Vista.
Net als dat Win ME maar heel kort heeft bestaan. dit systeem heeft nooit gewerkt en werd dus snel vervangen.
Win 7 is een ramp systeem. het zit vol met bugs en het is veel te zwaar. Te veel grafische onzin er op die maar half of niet werkt.

Ik krijg met Win 7 foutmeldingen zonder ook maar iets aangepast of gedownload te hebben.
Ik ben niet de enige. Een vriend van mij wil nu ondanks zijn beperkte kennis van computers, Ubuntu proberen. Hij word er moe van dat hij iedere keer foutmeldingen, vast lopers en vreemde pop up vensters met fout codes bij het opstarten.
Ik heb ook zo'n fout code gehad en ik heb het opgezocht wat het probleem kon zijn.
Kreeg berichten van virussen tot problemen met dll bestanden.
Alles geprobeerd en door 3 verschillende virusscanners mijn systeem laten controleren.

Een paar dagen geleden is mijn systeem vast gelopen. heb alles geprobeerd en waar ik bij XP het nog voor elkaar kon krijgen om het weer draaiende te krijgen, kreeg ik het bij Win 7 niet voor elkaar.
Microsoft loopt er mee te koop dat als iets vast loopt dat je dan nog wel met andere dingen door kunt werken. Als je daar trots op bent dan accepteer je dus dat je een bagger systeem hebt en het niet voor elkaar krijgt om problemen op te lossen.
In plaats van de problemen op te lossen die er in vista waren, hebben ze het zo gemaakt dat je meerdere problemen naast elkaar kunt draaien.

Als het goed is weet ik vanavond of de pc van iemand anders in orde is en dat het een software probleem is of een hard ware probleem.
Die persoon kijkt er ook naar om over te stappen naar Linux.
Gebruikt Win 7 en heeft nog XP liggen.
Hun waren allemaal over XP tevreden en ze vinden Win 7 er goed uit zien, maar ze vinden het waardeloos draaien.

Beide draaide geen virusscanner omdat die na een paar maanden af liep en ze er geen geld voor willen neer leggen. (Bij Windows niet slim)
Office draaide niet meer omdat ook die licentie voorbij was.
Ze gaan nu naar open office kijken.

Had vanmiddag weer problemen met Win 7.
Had alle updates gedraaid en alle drivers geüpdatet.
Alles netjes gedaan zoals Windows het aan geeft. na 3x opnieuw opstarten (omdat Windows niet snapt dat het makkelijker is om alles in 1x te doen) kreeg ik weer een foutmelding.
Nog wat dingen aan moeten passen en nu draait het.
msconfig aangepast omdat het en ik heb het geklokt 2 minuten en 33 seconden duurde met opstarten voor ik iets kon doen onder windows.
Heb XP liggen en zit er aan te denken dat weer te installeren.

Er zijn er bij die Win 7 goed vinden draaien. Dat is heel fijn voor die mensen maar ik kom meer mensen met problemen met Win 7 tegen dan dat er mensen tevreden over zijn.
Een aantal zijn terug naar Win XP gegaan.
Naderen wachten met Win 7 omdat XP goed draait bij hun en ze de problemen met Win 7 zien.

Offline brent8800

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2011/02/16, 19:21:54 »
Na dat ik Windows 7 had geïnstalleerd kreeg ik steeds meer BSOD's ik werd er helemaal gek van. Dus ben ik overgestapt op ubuntu. Ik gebruik het nu 3 dagen en vind het super goed werken.  Lekker stabiel , gratis , Geen BSOD's meer. En gratis office en andere pakketten.

Ik blijf nu ubuntu gebruiken!!!
Ubuntu 14.04 LTS

« Reactie #66 Gepost op: 2011/02/16, 19:32:36 »
XP is sowieso een goede keuze; het heeft een paar onstabilitieiten gehad, maar over-all: het draaide !
Daarom is mijn enige Microsoft OS thuis : XP pro en hoger en verder ga ik niet (ook al laat mijn harware en de drivers het toe).

Win 7 heeft spoken... op het WindowsOnline forum zit ik ook dikwijls, maar de fouten die je daar voorgeschoteld krijgt ..... ???

Ubuntu 10.10 zit ik nu uit te testen en ik blijf bij Linux Ubuntu (KDE ook).  Je zou voor de lol dat Windowsforum eens een paar topics moeten lezen... Oplossingen zijn er schaars aan het worden; zelfs de links naar de oplossingen van Microsoft lijden tot niets.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2011/02/16, 19:42:36 »
Microsoft heeft als oplossing op de fouten 1 antwoord gegeven en dat is, naast elkaar laten draaien zodat je er meerdere kunt draaien zonder iedere keer opnieuw op te starten om een andere fout tegen te komen.

Heb me suf gezocht naar oplossingen en iedereen kent de problemen en niemand weet het antwoord.

Na installatie win 7 plus wat software. 39.2 gig
Na installatie Ubuntu plus wat software. 9.47 gig
30 gig aan meuk.

zit mij nu weer op te fokken over die rotzooi van Microsoft.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #68 Gepost op: 2011/02/16, 20:31:46 »
Het wordt langzaam weer een anti Microsoft  gekrijs. :|
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2011/02/16, 20:37:05 »
nee hoor anti vista win 7.
xp is prima. draait zeer goed.

en ik ben niet anti microsoft. Ben alleen niet blij met Win 7 omdat het niet werkt zoals het zou moeten werken.

sprokkel

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 2011/02/16, 20:37:29 »
Kon toch op slot  ???

Offline joop13

• Lid
« Reactie #71 Gepost op: 2011/02/16, 20:37:50 »
Het wordt langzaam weer een anti Microsoft  gekrijs. :|
Dat is ook bijna niet te vermijden bij een vraag waarom je Ubuntu gebruikt. Dan krijg je vergelijkingen. Maar goed, het hoort niet zo!!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

« Reactie #72 Gepost op: 2011/02/16, 20:55:54 »
Het wordt langzaam weer een anti Microsoft  gekrijs. :|

1 Dat kun je in een topic als deze verwachten.
2 Waar is het anti-Microsoft? Ik lees juist vooral positieve dingen in dit topic over XP. Er worden alleen frustraties met Win Vista en 7 geuit en als dat niet mag, dan sluit ik ook direct een hoop gefrustreerde Linux-draadjes hier.

« Reactie #73 Gepost op: 2011/02/17, 22:47:33 »
Microsoft is aardig bezig met de eigen ruiten in te gooien;
"De eigen Windows in te gooien?" :-)

« Reactie #74 Gepost op: 2011/02/17, 23:20:03 »
Voor mij is het aardig vertrouwd,weet er makkelijk alles in te vinden en het doet wat het moet doen.En bij iedere nieuwe uitgave ben ik weer benieuwd wat er allemaal veranderd is en ben nog steeds erg aangenaam verrast over de vooruitgang die Ubuntu in een paar jaar tijd doorgemaakt heeft.Vooral op het gebied van stabiliteit,ondersteuning en lay-out. :)
Kubuntu 20.04