Ik ga zodra ik alles wat ik wil bewaren veilig heb gesteld. Mijn externe harddisk formatteren en dan ga ik daar verschillende Linux versies op testen.
Loopt mijn Ubuntu niet in gevaar.
Heb in vmware al wat getest maar Ubuntu bevalt tot nu toe nog het beste.
Goed idee! Dat voer ik dagelijks in de praktijk uit. Alleen dan met Debian. Debian Squeeze (de huidige stable + backports) voor normaal gebruik, en Debian Testing/Unstable op mijn externe 40 GB disk. Gaat prima. Je moet dan wel USB 2.0 hebben, anders is het wel traag hoor. Alleen net na het opstarten wat traag, maar eenmaal opgestart merk ik nauwelijks snelheidsverschil met mijn gewone Debian.
Je kunt het zelfs zo aanpakken: Gebruik Rsync (of Grsync als je het grafisch wilt doen) om de documenten, spreadsheets e.d. te syncen tussen de normale schijf en de USB schijf. Dan kun je de USB schijf desnoods meenemen voor onderweg of op school. Kun je op een andere locatie via USB opstarten, dan heb je altijd je eigen Debian (of Ubuntu) bij de hand. Thuis kun je dan weer synchroniseren.
Wat ik altijd synchroniseer zijn de volgende /home directories:
documenten, .mozilla .mozilla-thunderbird en de openoffice/libreoffice directories (voor de macro's en sjablonen). Dan loopt dat niet uit de pas.
De instellingsbestanden laat ik zoveel mogelijk buiten schot.
Eigenlijk werk je dan net als met portable.apps, alleen dan met je eigen Debian systeem (of Ubuntu uiteraard). Feitelijk kan ik mijn laptop thuis laten en op mijn werk met mijn USB-Debian systeem draaien, omdat daar alles met USB 2.0 draait en vanaf USB opstartbaar is.
Er zijn wel wat extra foefjes voor qua installeren en instellen, maar het werkt prima. Misschien iets voor een apart topic?
Succes!
PS. Wat je nu leest typ ik vanaf mijn USB-Debian Testing/Unstable systeem.