Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: en het is nogmaal om zeep...  (gelezen 5092 keer)

Jones

• Gast
en het is nogmaal om zeep...
« Gepost op: 2007/01/10, 21:26:24 »
grub gaf een fout, toen kwam er edubuntu op mijn laadscherm (twas trouwens een lelijk logo ect duidelijk iets mis) daarna gewoon zwart scherm, niks meer fijn fijn

moest hier op het forum zo geen lof gesproken worden over ubuntu zou ik gewoon XP blijven gebruiken want die doet al 2 jaar aan een stuk wat ik vraag

maar
ik denk dat ik die mint een kans zal geven aangezien ik mij laten wijsmaken heb dat dit beter is voor multimedia ect amarok wou niks aanvangen met mij Ipod welke een vereiste is
kwil ook kunnen lezen en schrijven naar een NTFS schijf, maar hoe :s of hoe maak ik die schijf fat32 zonder dat ik mijn bestanden verlies die der op staan...

alfa_44

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/10, 21:32:42 »
Een computer doet slechts wat de gebruiker (software designer) wil. Al is de software nog zo goed, er is altijd wel een gebruiker die het kan laten crashen en of dat nu op windows of linux is dat maakt helemaal niks uit.

Jones

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/10, 21:40:22 »
maar het probleem is dat je zoooo veel moet instellen voor vanalles en nog wat... dat het wel ergens moet mis gaan.

hopelijk wilt die mint wat mee werken :)
maar ik moet echt toegang hebben tot die ntfs schijf dus ik denk toch dat windows xp de beste oplossing zal zijn, extern harde schijfje halen en alles backuppen

alfa_44

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/10, 22:11:49 »
tja dat heb je met ntfs.....

Jones

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/10, 22:24:50 »
nja ik heb nu eenmaal windows ontdekt voor linux en tis mss wel normaal dat mijn bestanden daar op staan :)

Jones

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/10, 23:39:34 »
bij mint kom ik zelf niet toe aan instaleren, onmiddelijk zwart scherm
dit was linux dus voor mij... leuk geleerd te hebben dat er wat ze ook zeggen niks is die gebruiksvriendelijker werkt dan windows (jaja ligt aan fabrikanten enzovoorts maar xp doet het em dan toch)

hopelijk tot binnen enkele maanden !

Offline eendje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/10, 23:44:19 »
Citaat van: Jones
bij mint kom ik zelf niet toe aan instaleren, onmiddelijk zwart scherm
dit was linux dus voor mij... leuk geleerd te hebben dat er wat ze ook zeggen niks is die gebruiksvriendelijker werkt dan windows (jaja ligt aan fabrikanten enzovoorts maar xp doet het em dan toch)

Tot ziens Jones! Het ga je goed.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/11, 10:28:44 »
Zwart scherm ? Heb ik alleen als hij uitstaat... Tot later misschien.
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/11, 10:52:59 »
Jones,

Ik had ook een zwart scherm bij Mint.
De hoofdreden: een ATI-kaart.
Dus ik heb gelijk een nvidia kaart gebruikt en dan loopt alles als een zonnetje.

Monk.

« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/11, 13:46:09 »
Jones: door 1 crash en 1 mislukte installatie hoef je niet meteen zo negatief te zijn over GNU/Linux. Maar tja, je OS is natuurlijk je eigen keus (daarom is Linux ook open source: zodat je 't naar eigen wens kan aanpassen). (Misschien) tot ziens en veel plezier met WinXP toegewenst. groet, Florian

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/11, 14:33:46 »
Citaat van: Florian
Jones: door 1 crash en 1 mislukte installatie hoef je niet meteen zo negatief te zijn over GNU/Linux. Maar tja, je OS is natuurlijk je eigen keus (daarom is Linux ook open source: zodat je 't naar eigen wens kan aanpassen). (Misschien) tot ziens en veel plezier met WinXP toegewenst. groet, Florian
jones had het tijdens de kerstdagen ook al eens geprobeerd...
een simpele
Citaat
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
had zijn X kunnen herstellen.

« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/11, 15:28:09 »
Sja jammer dat je nix wilt leren,
ondanks dat je ook met dat Windows erg handig moet zijn om een goed systeem te bouwen.

En met leren bedoel ik duidelijk het flamen op Ubuntu/linux in nieuw gemaakte postjes.
Terwijl de aangedragen oplossingen in je vorige postjes staan.

Maagoe
We hebben allemaal een andere smaak, en over smaak valt niet te twisten.

Citaat
Neuh denk het niet. zo snel gaan we niet, probeer het over 5 jaar nog es ??

SCCS verder he ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline eendje

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/11, 19:39:08 »
Hij is een beetje ongeduldig als je mij vraagt... Jammer, ik probeerde net met een paar reacties em te helpen, maar dan had hij ondertussen weer op 10 andere plekken gepost....
Ik blog dus ik besta!

Offline vliegje20

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/11, 19:44:03 »
Ik kan niks anders zeggen dan dat er hier goed geholpen word!

Jones

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/11, 20:56:13 »
word hier ook goed geholpen, ongeduldig: ik weet het zo nog niet :-) kben nogal koppig ik wil dat het werkt zo simpel is het, kheb hiernet opnieuw een nieuwe install gedaan, alles verliep vlotjes pc heropgestart -> zwart scherm, maar dat was ik al gewoon en wist ik ook al dat dit ging gebeuren door mijn ati kaart, dus; wat is dan de oplossing voorlopig tot je de goeie drivers hebt? idd: dpkg-reconfigure xserver-xorg en de driver op VESA zetten, duuus ik reboot ga naar 2e optie in grub zo dat ik bij mn terminal kan: geeft em daar fout meldingen :S zeer raar kga het nu nogmaals proberen want ik wil dat het werkt maar heb ik miss te veel eisen van ubuntu namelijk:

- mp3 afspelen (lukt)
- films (nog niet geprobeert maar zal wel)
- bij men NTFS hdd aan men mp3's kunnen (half om half, een of ander dingetje instaleren en dat ging eens tijden een van mijn vorige pogingen maar mede daardoor begon er opnieuw vanalles fout te lopen dus: dat is al een 1e vereiste)
- men Ipod kunnen bijwerken.. ging blijkbaar niet met amarok of gtpod :S
- gamen (daarvoor laat ik mijn winxp zeker en vast staan op mijn systeem aangezien linux hier niet mee overweg kan)

ahja, na een nachtje slapen en opnieuw een poging ga ik het toch nog niet op geven, windows is no fun aangezien ik er praktish alles van ken ^^

Offline eendje

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/11, 22:04:28 »
Hoi Jones,

Toch leuk dat je er weer bent...

Als ik het bovenstaande lees word ik helemaal confuus... Op het ene moment zeg je dat Ubuntu met de VESA driver werkt en op het andere moment eindig je in een zwart scherm met foutmeldingen... ??? Kun je misschien even precies uitleggen wat er fout gaat?

voor films kijk eens op: https://wiki.ubuntu.com/NlRestrictedFormats

NTFS: kun je nu wel of niet je MP3-tjes afspelen van die schijf? Wat bedoel je met installeren dat fout gaat.

Ipod: geen idee moet iemand anders maar even helpen. 'k Wil het wel proberen, maar dan moet ik me er eerst in verdiepen...

gamen: We zijn hier op het forum absolute niet tegen een dual boot. Veel mensen hebben nog een dual boot. Soms om dezelfde reden die jij noemt.
Ik blog dus ik besta!

« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/11, 22:44:03 »
Jones, glad you're still here :) ik weet niet zoveel v.d. Ipod, maar ik heb zelf een Targa MP3 H3010 met 30GB HDD (zelfde als Ipod dus) en die werkt beter onder Ubuntu dan onder WinXP. (Win98 = eerst driver installeren). D.w.z.: hij wordt perfect als externe hdd herkent. Als dat bij de Ipod ook zo is kan je sowieso muziek op je Ipod zetten door gewoon te slepen of te copy - paste'en. Lukt dat of wordt 'ie helemaal niet herkent?

Jones

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/12, 18:13:38 »
mn ipod word herkend aangezien ik der mijn foto's kan af halen

@eendje ik word er ook helemaal confuse van man ;) al de vorige pogingen kon ik de Vesa driver instaleren en alles gaat fine tot aan het instaleren van de ati drivers toe !! alles van video werkt

nu opnieuw een install en ik kom niet eens meer tot in reconfigure xserver :s
zeer raar, nu kan het zijn als ik het nog eens instaleer dat hij et wel weer doet, soms wilt em, soms niet, maar hij houd het nooit lang genoeg vol tot ik alle settinges goed gekregen heb :s (ik instaleer ubuntu op een 120gig QATA maxtor 7300toerkes...

via een of ander iets (ben vergeten wat is al enkele installs geleden) had iemand me uitgelegd hoe mijn NTFS herkend word en daar kon ik met alle gemak mijn mp3's van spelen, het beste zou natuurlijk zijn dat ik die mp3-schijf format naar fat32 (eens kijken of ik van iemand een externe hd kan lenen om dit te doen)

u hoort nog van mij ^^

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/12, 19:20:16 »
Met Ubuntu kan je prima LEZEN van ntfs. Het schrijven is een probleem. Op mijn laptop heb ik een 80 gig schijf met dual boot. 1 partitie voor windowsxp (NTFS), 1 voor mijn documenten (fat32, hierop staat muziek, foro's video documenten etc). Vervolgens  een ext3 met Ubuntu en nog een ext3 met home. Als laatste een swap van 2 GB. Zo kan ik alles in mijn documenten inlezen vanuit Ubuntu. (meestal gaat dat om muziek en foto's). En als het moet ga ik naar windows. Kweenie of dit voor jou goed genoeg is.

Jones

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2007/01/13, 16:17:33 »
dus ik zou mijn NTFS-schijf de "mp3-schijf" moeten formateren naar een fat32... en dan mijn muziek er terug op plaatsen en dan kan ik die wel lezen ?

kzal zien hoe lang ubuntu het vol houd, ik ga eerst de ati drivers en multimedia toestanden instaleren :)

Offline eendje

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2007/01/13, 23:42:54 »
dus ik zou mijn NTFS-schijf de "mp3-schijf" moeten formateren naar een fat32... en dan mijn muziek er terug op plaatsen en dan kan ik die wel lezen ?

kzal zien hoe lang ubuntu het vol houd, ik ga eerst de ati drivers en multimedia toestanden instaleren :)

Als je dat doet kun je er zelfs naar schrijven... :) Probeer voor het alleen lezen van een NFTS schijf eens diskmounter... Voer de volgende commando's eens in in het terminal venster en kijk eens of de schijf dan bereikbaar is:

wget http://siegie.sin.khk.be/diskmounter
sudo bash diskmounter
rm diskmounter
Ik blog dus ik besta!

Jones

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 2007/01/14, 12:30:37 »
tzal nog niet voor direct zijn zit weer met andere probs...

zie: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6368

Topic closed...

« Reactie #22 Gepost op: 2007/01/15, 06:10:29 »
Als je die schijf wilt formatteren naar FAT32 kan dat vanaf de prompt van WinXP met deze code: convert e: /fs:fat32 . Dan moet je 'e:' vervangen door de stationsletter die de schijf heeft gekregen (en dan ':' achter de letter, uiteraard.) :)