Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp in Alkmaar  (gelezen 27030 keer)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Hulp in Alkmaar
« Reactie #75 Gepost op: 2007/02/06, 14:35:09 »
Leuk stuk wat hij geschreven heeft, en als je verder kijkt op de site dan zie je dat hij nog meer kritische teksten geschreven heeft.

Hij is alleen al een tijdje niet meer langsgeweest hier...
Ik ben benieuwd of hij Ubuntu nog steeds gebruikt, en of het hem ook bevalt op langere termijn.

Vinc

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #76 Gepost op: 2007/02/09, 21:46:55 »
Hai beste mensen,
Ja ik was een tijdje errug druk met Windows, zoals jullie gelukkig allemaal hebben kunnen lezen op de site van Trouw.
En ja, soms zeg ik, én schrijf ik, dingen redelijk recht voor zijn raap. Ik hoop de komende tijd nog wel vaker over Vista te schrijven. Microsoft zal niet blijer met me worden...
Recent ook leuk geschreven over een nieuw datacenter in de Eemshaven: 100.000 servers, vooral voor een bepaald Amerikaans zoekhulpje.
Ben Ubuntu echter niet vergeten. Zag tot mijn vreugde donderdag een bericht langskomen dat Linspire en Ubuntu gaan samenwerken. Linspire stapt over op Ubuntu, Ubuntu gaat CNR promoten. Kijk, dat soort krachtenbundeling lijkt me nou heel verstandig.
Wellicht volgende week stukkie over in Trouw...

ff On topic dan maar weer?
welke partitiemanager ik heb gebruikt? Power Quest PM Pro 7.0.
volgens mijn is de Linux-partitie is ie door of PM Linux tot een Ext2-schijf geformatteerd.
Als ik nu in PM kijk, zie ik dat het in ieder geval een primaire partitie is met als type Linux Ext2.
daranaast heb ik een C:schijf die NTSF is, plus een paar Extende schijven die allemaal Fat32 zijn.

Hee, enne dank julie allen voor de positieve opmerkingen over mijn geschrijf bij Trouw!

PS: Wat is dat over Texel?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp in Alkmaar
« Reactie #77 Gepost op: 2007/02/09, 21:51:22 »
Citaat van: Vinc
Hai beste mensen,
Ja ik was een tijdje errug druk met Windows, zoals jullie gelukkig allemaal hebben kunnen lezen op de site van Trouw.
En ja, soms zeg ik, én schrijf ik, dingen redelijk recht voor zijn raap. Ik hoop de komende tijd nog wel vaker over Vista te schrijven. Microsoft zal niet blijer met me worden...
Recent ook leuk geschreven over een nieuw datacenter in de Eemshaven: 100.000 servers, vooral voor een bepaald Amerikaans zoekhulpje.
Ben Ubuntu echter niet vergeten. Zag tot mijn vreugde donderdag een bericht langskomen dat Linspire en Ubuntu gaan samenwerken. Linspire stapt over op Ubuntu, Ubuntu gaat CNR promoten. Kijk, dat soort krachtenbundeling lijkt me nou heel verstandig.
Wellicht volgende week stukkie over in Trouw...

ff On topic dan maar weer?
welke partitiemanager ik heb gebruikt? Power Quest PM Pro 7.0.
volgens mijn is de Linux-partitie is ie door of PM Linux tot een Ext2-schijf geformatteerd.
Als ik nu in PM kijk, zie ik dat het in ieder geval een primaire partitie is met als type Linux Ext2.
daranaast heb ik een C:schijf die NTSF is, plus een paar Extende schijven die allemaal Fat32 zijn.

Hee, enne dank julie allen voor de positieve opmerkingen over mijn geschrijf bij Trouw!

PS: Wat is dat over Texel?
Bedankt voor je prima artikelen in Trouw! Goed onderbouwd. Teveel eer voor ons!

Partitiemanager: gebruik liever de Gparted LiveCD. Partition Magic ruïneert soms je Linuxpartities (bij mij ook....). Valse "foutmeldingen" die hij wil "repareren". Zeg je ja, dan is je Linuxpartitie bedorven.

De Gparted LiveCD haal je hier:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Texel: hopelijk ben je erbij in september! Den Haag was een succes.

Groet, Pjotr.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hulp in Alkmaar
« Reactie #78 Gepost op: 2007/02/09, 21:56:23 »
Ik heb ook slechte ervaringen met Partition Magic en goede ervaringen met de GParted Live CD :)

Ook kan Partition Magic niet formatteren naar ext3, het broertje van ext2 met journalling ondersteuning (veel veiliger om verlies van data te voorkomen!)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Vinc

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #79 Gepost op: 2007/02/09, 22:00:54 »
Hai Gandyman,

Ik hoop dat je scherper programmeert dan rekent... :)

100 miljoen pc's per jaar x 100 euro licentieopbrengst = 10.000.000.000 euri per jaar: 10 miljard.
gedeeld door 52 is 178.571.000 euri per week
is per week ruim 178 miljoen, niet miljard hoor
is trouwens 35 miljoen per dag, is kleine 1,5 miljoen per uur.
ik ken bedrijven en mensen die het met minder moeten doen...

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Hulp in Alkmaar
« Reactie #80 Gepost op: 2007/02/09, 22:02:12 »
PQ-magic is een onding voor Linux gebruikers, maar een leuk ding voor Windows (FAT/NTFS) gebruikers.
Gparted is een leuk ding voor iedereen, werkt inuïtief en kan van alles ........

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Vinc

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #81 Gepost op: 2007/02/09, 22:16:06 »
Pfffft,
willen jullie wel even voorzichting met me zijn!

Toen ik dus even wilde kijken op wat voor soort schijf mijn Ubuntu stond, startte ik braaf PM, en ja, die gaf een stuk of wat fotmeldingen, maar ook de gerustellende mededeling dat 't gerepareerd kon worden. Dus dat liet ik doen.
En toen las ik vervolgens  bij pjotr123:
"Partition Magic ruïneert soms je Linuxpartities (bij mij ook....). Valse "foutmeldingen" die hij wil "repareren". Zeg je ja, dan is je Linuxpartitie bedorven."

Maaaar: geluk. Ubuntu staat er nog, alsof er niets gebeurd was. Dus dat zal dan ook wel niet.
Ik begrijp dat ik echter toch beter Gparted kan gaan gebruiken...

en nogmaals: wat weten jullie allemaal over texel dat ik niet weet?

en nog een andere vraag: ik wil online komen vanuit Ubuntu en moet dus een wifi-verbinding in huis kunnen benutten. Mijn huidige 11mbps Speedtouch gaat er weldra uit. Nou denk ik aan een 54 mbps van Sweex die ik hier kan kopen: een PCI-kaartje met een Atheros AR2413A als grote regelaar. Maar in de lijst van linux-wless.passys.nl zie ik die niet staan. Dus niet goed?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp in Alkmaar
« Reactie #82 Gepost op: 2007/02/09, 22:21:16 »
........ misschien een mooie kans om meteen over te stappen van EXT2 naar EXT3? Als je een stroomstoring of zo hebt, dan heb je veel minder kans op gegevenscorruptie met EXT3.
Texel wordt net zoiets als Den Haag: https://wiki.ubuntu.com/NlWinterMeeting2007

Groet, Pjotr.

Vinc

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #83 Gepost op: 2007/02/09, 22:22:05 »
Oh ja, nog even helemaaal off topic: over Trouw
in het verlengde van   Internet maakt ons tot supersociale wezens
Trouw heeft sinds kort  Trouw in de buurt  http://trouw.nuin.nl/
Daar kun je je eigen (buurt)nieuws en aankondigingen op kwijt. Het is geheel buiten mij om ontwikkeld, dus mij treft geen eer, maar vanaf het moment dat ik het zag, dacht ik: dit is het helemaal!
kijk eens of het wat is voor jullie zelf, en ik hoor graag reacties!

Vinc

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #84 Gepost op: 2007/02/09, 22:24:23 »
Den Haag, ai...
Daar had ik nog heen gewild. Maar ik wil geregeld veel meer dan ik waar kan maken...

Vinc

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #85 Gepost op: 2007/02/09, 22:39:49 »
Ik ken Gparted niet,
maar als live-cd zal ik m'n pc moeten opstarten met die cd, begrijp ik dat goed?

Hulp in Alkmaar
« Reactie #86 Gepost op: 2007/02/09, 22:50:31 »
Yes dat begrijp je goed. :D

Zoals Linux gewoon werken dit soort dingen allemaal zelfstandig, dus booten van de cd en werken maar.
NOTE:
Wen eerst ff aan het programma, klik een beetje rond, leer het kennen voor je wat doet.
Tis tamelijk permanent en voor je met de ogen kan knipperen gedaan.

ow en>
Citaat
Ik hoop dat je scherper programmeert dan rekent...
hehehe jwel, maar ik ging uit van 100 euri he? wat eigenlijk te weinig is.
en had me idd een nul verrekent.
Ik heb ergens eens gelezen dat Bill zo'n slordige 3000 $ per seconden aan salaris had.
(houd ff rekening met de klepel en de klok)
Het was in ieder geval waanzinnig.

En wat betreft je scherpe tong,
Die mag je ook hebben voor Ubuntu hoor ???
Sterker nog, anders dan bij Windows, mag je zelf ook daadwerkelijk inspraak hebben bij Ubuntu wat je niet bevalt, wat je erin zou willen hebben, ergo wat je wensen zijn.

Dennis & Profox weten hier meer van, er zijn namelijk af en toe meetings op IRQ waar gepraat word hierover.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Vinc

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #87 Gepost op: 2007/03/08, 14:16:07 »
Hai beste mensen,
ik heb weer heel lang gezwegen, sorry daarvoor.
onder meer druk geweest met:
http://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/article651921.ece/computers_Microsoft_is_overal%2C_zelfs_als_je_het_niet_wil?backlink=true
(zie Trouw van heden, of ook via link www.trouw.nl/digitaal)

Als het goed is kan ik zo mijn Linksys WUSB 54GC halen bij mijn computershop. Als ik m'n huiswerk op 'passys' goed heb gedaan, moet die ook met Linux zijn te gebruiken! Dan kom ik dus eindelijk vanuit Ubuntu online....

Inmiddels Speedlinq adsl in huis. Dat werkt goed, samen met een Fon router. Dus langzaam maar zeker krijg ik m'n zaakjes op orde.
groet
Vincent

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hulp in Alkmaar
« Reactie #88 Gepost op: 2007/03/08, 14:33:45 »
Ha, Vincent ....
Leoquant heeft een draadje geopend over je verslag:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/8049

Ben benieuwd of 't nu lukt met je internetverbinding.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Bobbie

• Lid
Hulp in Alkmaar
« Reactie #89 Gepost op: 2007/03/09, 23:45:04 »
Een bij dragen aan vinc, zins een een paar maanden draait ik af en toe de Kubuntu versie. omdat de rest van het gezin windows zijn gewend en niet zo zien zitten om over te stappen, maar als er problemen zijn door games, bezochte site of handelingen, dan is pa de ict er, die dan er voor mag zitten, om het op te lossen.
Zelf had ik al jaren de wens om over te stappen naar Linux, wat mij tegen hield was  de Engelse taal, die ik niet machtig ben, nadat er een blad uit kwam met een live cd werd mij bekent dat de programma's in het Nederlands waren, daardoor werd het toegankelijker voor mij.
Eenmaal begonnen met linux was ik bijna vergeten hoeveel tijd ik kwijt was aan windows om die te leren kennen en problemen op te lossen.

Ok  bij linux is het zoeken naar oplossingen, maar met zo'n geweldig forem die snel reageert is het toch een warm huis waar je binnen treed.

Nu als het Kubuntu opstart scherm komt, krijg ik een zeer rustig gevoel en ook een leeg gevoel, want ik mis een heleboel programma's, tegen spam, spyware, register optimaliseren, firewal,virus scanner, securiti center, pasword center, ccleaner en nog meer.
Los van de beperkingen die windows geeft in de vorm, dat bepaalde handelingen niet zijn toegestaan.
Tevens is mijn hoop om op een gegeven moment te kunnen zeggen dat linux mijn algemene besturings systeen is.

Vinc

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #90 Gepost op: 2007/03/16, 22:31:57 »
Hai Bobbie,
Ja, dat begon ik me net af te vragen: moet ik een firewll installeren in Ubuntu, een virusscanner, spamfilter? Zo ja, welke zijn dan aan te raden?
Ik heb sinds een uurtje eindelijk m'n snelle internetverbinding goed draaiende (onder Windows). Met dank aan de Linksys 54GC. Daar moet ik dus een driver voor dwonloaden opdat Linux er mee over weg kan. Maar heeft Ubuntu een algemeen stukje software voor wifi-verbindingen die ik als eerste moet opstarten en waarin dan de mogelijkheid verschijnt ene nieuwe driver te installeren? Of moet ik de software van de Linksys-cdrom op Ubuntu zetten?? Volgens mij is dat helemaal Windows-gericht, dus dat zal wel niet gaan?
Overigens heb ik vandaag ook m'n ethernetpoort aan de praat gekregen, dus als draadloos niet gaat, kan ik denk toch nog via draad online komen in Ubuntu...
Morgen allemaal rustig proberen.
Groet,
Vincent

budster

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #91 Gepost op: 2007/03/16, 22:39:47 »
een Firewall zit al standaard in de kernel, je kan nog wel een GUI installeren om deze te configureren (kan even zo snel niet op een naam komen, maar er zijn vast anderen hier die er wel een paar kunnen opnoemen).

Virusscanner is eigenlijk overbodig, een virusscanner is zo goed als de laatste update hiervan, mocht er een linux virus de kop op steken dan zorgt de gemeenschap er binnen een paar uur voor dat het lek waar gebruikt van wordt wordt gedicht. Dat zou ongeveer net zo snel zijn als er een update voor de virusscanner zou zijn die het virus zou aanpakken. Vandaar dat een virusscanner eigenlijk overbodig is.

Tja, spamfilter kan altijd, als je last hebt van spam (voor namen moet je bij anderen zijn)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp in Alkmaar
« Reactie #92 Gepost op: 2007/03/16, 22:43:48 »
De grafische schil heet firestarter

Zit gewoon in de Ubuntu pakketbronnen, dus te installeren via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer.
zoekterm: firestarter
aanvinken
op knop Toepassen drukken

starten, configureren, klaar.

Groet, Pjotr.

Vinc

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #93 Gepost op: 2007/03/17, 14:07:29 »
Zowaar, ik ben nu vanuit Ubuntu online!
En lekker soepel, zij het voorlopig even nog letterlijk on line, met m'n ethernetkabeltje.
Moet nu nog een driver voor mijn Linksys WUSB 54GC downloaden en dan installeren.
Heeft Ubuntu eigen Wifi-software, waarin ik dan via 'update driver' of iets dergelijks die Linksys-driver kan installeren?
Dank overigens weer voor jullie snelle reacties op firewalls etc. Toch leuk om te zien dat je geen virusscanner nodig hebt omdat het probleem meteen aan de wortel wordt aangepakt...
Maar dan moet je als gebruiker wel weten dat je een patch moet downloaden. Hoe krijg je dat te horen? Moet ik me daarvoor ergens op abonneren?
groet
Vincent

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Hulp in Alkmaar
« Reactie #94 Gepost op: 2007/03/17, 14:19:12 »
Zowaar, ik ben nu vanuit Ubuntu online!
En lekker soepel, zij het voorlopig even nog letterlijk on line, met m'n ethernetkabeltje.
Moet nu nog een driver voor mijn Linksys WUSB 54GC downloaden en dan installeren.
Heeft Ubuntu eigen Wifi-software, waarin ik dan via 'update driver' of iets dergelijks die Linksys-driver kan installeren?
Een WUSB 54GC gebruikt in principe (onder de kleine motorkap) een Ralink RT2571W/RT2671 chipset. Welke versie van Ubuntu gebruik je? Want (heel misschien) is het op Edgy makkelijker om de chipset aan de praat te krijgen. Waarschijnlijk moet je voor deze chipset echter zelf een moduletje compileren, en dat is niet zo leuk, maar wel doenbaar, ook voor een beginner. Maar dan kan iemand je wel best ff live helpen (via MSN, Jabber, IRC of bij je thuis)
Dank overigens weer voor jullie snelle reacties op firewalls etc. Toch leuk om te zien dat je geen virusscanner nodig hebt omdat het probleem meteen aan de wortel wordt aangepakt...
Maar dan moet je als gebruiker wel weten dat je een patch moet downloaden. Hoe krijg je dat te horen? Moet ik me daarvoor ergens op abonneren?
Een oranje/geel icoontje verschijnt in je paneel (taskbar) en normaal gezien komt er ook een tekstballonnetje uit nadat je desktop omgeving is opgestart met de melding dat er updates beschikbaar zijn. Je moet dan gewoon op het oranje/geel icoontje klikken en er start een updateprogramma. Handmatig dingen downloaden voor een kleine update hoeft niet hoor. Je gebruikt tenslotte een besturingssysteem met een geïntegreerd pakketbeheer voor bijna alle software. Updates komen vanzelf binnen voor alle programma's op je systeem. (niet zoals bij Windows, waar je voor elk third-party programma moet controleren of er nieuwe versies zijn waarin beveiligingslekken zijn gedicht, etc.)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Hulp in Alkmaar
« Reactie #95 Gepost op: 2007/03/17, 15:23:25 »
Als die USB stick inderdaad gebruik maakt van de Ralink chipset, dan kan je met behulp van de volgende link de boel aan het werk krijgen.
http://wwwu.uni-klu.ac.at/agebhard/WUSB54GC/

NB: Die link werkt alleen als je Ubuntu 6.06 (Dapper) gebruikt.

Je kan met het commando lsusb -v kijken welke chipset er gebruikt wordt als het goed is.

Vinc

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #96 Gepost op: 2007/03/22, 10:16:46 »
Beste mensen, dank weer voor alle tips.
Ik ben nog niet aan installatie van de Linksys 54GC toegekomen, maar moet dat miscshien wel heel snel doen, want:
nu ligt m'n ethernetkabelverbinding er weer uit...
Prblemen met een Copperjet-modem van Speedlinq gehad, en die werd dus vervangen door een Speedtounch AF 272 D en nu krijg ik in Ubuntu wel de mededeling via Beheer-Netwerken dat ik een vaste verbinding heb, maar als ik dan het web op wil, gebeurt er niks, dan blijft Firefox maar zoeken...
Vele wegen leiden naar Rome, maar ze eindigen allemaal in buitenwijken, lijkt het wel.
Ik ploeter verder....
lees ondertussen op www.trouw.nl/digitaal over open software enzo, zoals gisteren. dan zien jullie waar ik m'n tijd wel aan besteed als ik gene ubuntu-dingen aan het doen ben...
Vincent

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hulp in Alkmaar
« Reactie #97 Gepost op: 2007/03/22, 11:05:12 »
kun je pingen?
In je terminal:
ping www.google.nl

Krijg je een error?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Vinc

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #98 Gepost op: 2007/03/23, 22:50:17 »
Hai Bartek,
Ja, ik kan pingen, sterker nog, ik zit nu weer vanuit Ubuntu op het web!
Wat er de vorige keer mis is gegaan, toen ik net m'n nieuwe Speedtouch had, weet ik niet, maar het was misschien een eenmalige dwarse bit op de lijn...
Ga nu proberen om KDE als tweede desktop te installeren.
En, oh ja: maar weer een leestip: vandaag in Trouw een uitgebreid Podium-stuk over Open Source Software.
Wie het lezen wil: http://www.trouw.nl/deverdieping/podium/article667440.ece/Waarom_gunnen_we_Microsoft_zo_n_monopoliepositie

Ik weet niet van jullie dat heeft opgetikt, maar bij de reacties staat al een oproep om toch vooral Ubuntu te gaan gebruiken ;)

Vinc

• Gast
Hulp in Alkmaar
« Reactie #99 Gepost op: 2007/03/23, 22:53:59 »
Citaat van: Johanvd
Als die USB stick inderdaad gebruik maakt van de Ralink chipset, dan kan je met behulp van de volgende link de boel aan het werk krijgen.
http://wwwu.uni-klu.ac.at/agebhard/WUSB54GC/

NB: Die link werkt alleen als je Ubuntu 6.06 (Dapper) gebruikt.

Je kan met het commando lsusb -v kijken welke chipset er gebruikt wordt als het goed is.
Nee, ik heb geen Dapper, ben al lekker modern met Edgy ...
dus moet wat anders verzinnen om m'n WUSB 54GC aan de pruttel te krijgen.