Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstarten in Terminal met internet???  (gelezen 1238 keer)

Offline tvrman

• Lid
opstarten in Terminal met internet???
« Gepost op: 2011/01/14, 09:44:36 »
wellicht post ik hier helemaal verkeert, mijn exuus,
mijn vraag is ik heb ubuntu 9.04 draaien op mijn sharp netwalker (5 inch laptop), omdat ik veel met bash en terminal werk
hoef ik niet heel ubuntu op te starten om te kunnen werken, alleen de terminal is ok,
maar als ik dat wil en de laptop laat opstarten in terminal (weet nog niet hoe) heb ik geen internet  en daar wringt de schoen
kan er opgestart worden in terminal mode met internet connectie?
wellicht rare vraag.
thanks

Offline softbart

• Lid
Re: opstarten in Terminal met internet???
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/14, 11:56:43 »
Omdat je opstart in een terminal werkt NetworkManager niet.
Je dient dan het netwerk met de hand te configureren.
Je geeft niet aan of dat je met een kabeltje of wifi werkt.
http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/een-leven-zonder-network-manager/
Hier wordt uitgelegd hoe te leven zonder NM.

groet,

Theo

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/14, 13:11:17 »
hoef ik niet heel ubuntu op te starten om te kunnen werken, alleen de terminal is ok,
maar als ik dat wil en de laptop laat opstarten in terminal (weet nog niet hoe) heb ik geen internet  en daar wringt de schoen
Ik snap het niet helemaal. Je weet niet hoe je in de Terminal moet opstarten (zonder grafische omgeving). Maar je weet wel dat je dan geen internet hebt?
Start je dan soms in recovery mode ofzo?

Wat jij in ieder geval wilt, is dat gdm (de grafische schil) niet opstart. Dit kun je als het goed is doen door het bestand /etc/X11/default-display-manager  leeg te maken. Of een # voor de regel zetten zodat het in commentaar staat.
# /usr/sbin/gdm

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline tvrman

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/14, 13:17:44 »
Omdat je opstart in een terminal werkt NetworkManager niet.
Je dient dan het netwerk met de hand te configureren.
Je geeft niet aan of dat je met een kabeltje of wifi werkt.
http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/een-leven-zonder-network-manager/
Hier wordt uitgelegd hoe te leven zonder NM.

groet,

Theo

Bedankt Theo,
Ik ben er mee bezig, ik zie dat het dus kan vanuit CLI zonder GUI dat belooft goeds.

Offline tvrman

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/14, 13:23:36 »
maar als ik dat wil en de laptop laat opstarten in terminal (weet nog niet hoe) heb ik geen internet  en daar wringt de schoen
Ik snap het niet helemaal. Je weet niet hoe je in de Terminal moet opstarten (zonder grafische omgeving). Maar je weet wel dat je dan geen internet hebt?
Start je dan soms in recovery mode ofzo?

Wat jij in ieder geval wilt, is dat gdm (de grafische schil) niet opstart. Dit kun je als het goed is doen door het bestand /etc/X11/default-display-manager  leeg te maken. Of een # voor de regel zetten zodat het in commentaar staat.
# /usr/sbin/gdm

Dat dat is inderdaad niet duidelijk van mij, in het verleden langetijd terug zag ik dat in Ubuntu zelf je de GUI uit kan zetten en bij een herstart start de gui niet
op en je komt op een prompt login, na inloggen werkt alles behalve Internet, zoals Theo al zegt start de NetworkManager niet op.
Mijn idee is dat ik gnome niet nodig heb en dus alleen vanaf de prompt kan werken.
Bedankt

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/14, 21:25:43 »
....... ik heb ubuntu 9.04 draaien........

tvrman, je weet dat Ubuntu 9.04 al een paar maanden (sinds oktober) niet meer wordt ondersteund met (beveiligings)updates.........? Misschien beter om bijvoorbeeld 10.04 (schoon) te installeren, die wordt ondersteund tot in april 2013. ;)

Offline tvrman

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/15, 14:24:36 »
....... ik heb ubuntu 9.04 draaien........

tvrman, je weet dat Ubuntu 9.04 al een paar maanden (sinds oktober) niet meer wordt ondersteund met (beveiligings)updates.........? Misschien beter om bijvoorbeeld 10.04 (schoon) te installeren, die wordt ondersteund tot in april 2013. ;)

Hi Mikkel,
ooo dit wist ik niet , thanks, probleem is dat al mijn laptops geen probleem op een na is de sharp netwalker die schijn ik
niet zomaar te kunnen updaten omdat deze op arm processor draait en geen x86 cultuur heeft heb al eens gekeken naar
nw releases gaat lastig worden ben ik bang afijn het is wel een heerlijke machine erbij..
groet
tvrman