Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Wine  (gelezen 1693 keer)

Offline Caledonia

• Lid
Opgelost: Wine
« Gepost op: 2011/01/03, 14:59:13 »
Ik heb ook eens, jaren geleden, Wine geïnstalleerd en het is nooit een succes geworden. Is nu het makkelijker om mee te werken? Jaren geleden heb ik ook eens een Xandros Linux gekocht waar Wine standaard al geïnstalleerd was en werkte. Ik vond het toen niet onaardig. Misschien dat ik het nu (met snellere computers en een nieuwere versie van Wine) wel goed vind. Maar ik ben alsmaar bang dat het een rotzooi wordt en dat ik het niet meer kwijt raak als ik het de-installeer. Maar misschien komt dat doordat ik een Windows complex heb, daar raak je soms ook nooit meer van bepaalde software af.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/14, 10:33:44 door Caledonia »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wine
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/03, 16:01:38 »
Wine is geweldig knap bedacht, maar blijft natuurlijk altijd enigszins behelpen.... Autochtone Linuxprogramma's hebben in Linux uiteraard een veel groter technisch voordeel.

Voor Windowsprogramma's raad ik daarom.... Windows aan. Tweevoudige opstartbaarheid is immers niet voor niets uitgevonden.  :P

Lees ook dit eens:
http://sites.google.com/site/computertip/wine

Offline Caledonia

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/03, 16:09:58 »
Je hebt gelijk. Inmiddels geprobeerd maar Mapsource van Garmin loopt regelmatig vast. Mijn boekhoudprogramma van Davilex zal misschien wel werken, maar neem toch maar geen risico.

Inmiddels heb ik een 320 schijf bijgezet waarop ik Ubuntu heb gezet op een computer die ik voor de boekhouding gebruik. Het boekhoudprogramma is nogal oud en werkt alleen nog maar op xp. De computer is gedateerd maar is behoorlijk snel.

« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/03, 16:43:19 »
Afgezien van dat ik ff meer dan 1 jaar linux actief gebruik en Wine dus ook maar net zo lang ken.
Is Wine naar mijn beleving enorm vooruit gegaan.
Hoewel het idd nog wel eens behelpen is om het werkende te krijgen.

De Wine site bied informatie over instalatie en gebruik voor veel programma's.
http://www.winehq.org/

Betreft het vollopen van je computer. Standaard worden programma's opgeslagen in de .wine map.
Als je Wine drastisch wilt schoonmaken is het simpelweg het verwijderen van deze map.
(Bedenk wel dat alle geïnstalleerde programma's en ook instellingen in Wine dan weg zijn, maar Wine is dan wel weer echt schoon.)

Wine is geweldig knap bedacht, maar blijft natuurlijk altijd enigszins behelpen.... Autochtone Linuxprogramma's hebben in Linux uiteraard een veel groter technisch voordeel.
Helemaal mee eens.
Gelukkig zijn er voor veel windows programma's goede linux alternatieven.

Daarom de vraag, welke programma's wil je eigenlijk onder wine draaien?
Edit:(verhip dat andwoordt is sneller dan ik dit bericht heb kunnen typen.)

Citaat
Voor Windowsprogramma's raad ik daarom.... Windows aan. Tweevoudige opstartbaarheid is immers niet voor niets uitgevonden.  :P
Vind ik minder handig.
Voor een (klein) programma elke keer weer moeten herstarten om het te gebruiken.  :|
(En ook binnen 5 minuten bijna gek te worden van alle update meldingen e.d.)
Nee dank je, alleen als het echt nodig is.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/03, 16:50:12 door Erik Krom »

« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/03, 17:45:08 »
Wine schoon na het verwijderen van de .wine-map?

Zag hier net nog bestandsassociaties met oude ooit-geprobeerde-nooit-werkende wine-programma's, terwijl wine inclusief .wine al lang weg is...

« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/03, 20:07:31 »
mmm. Oke dan heb ik dat niet goed.
Maar wat voor bestandsassociaties zijn dat dan?
En waar staan ze?

« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/04, 07:17:40 »
Waar ze staan weet ik ook niet...
Heb ooit al eens Coach-6 in Wine geïnstalleerd geïnstalleerd gehad.
*.cmr bestanden worden nog steeds met wine geasscocieeërd (geopend). Heb er verder geen last van, maar het is dus niet helemaal weg. Zo zullen er vast nog wel meer dingen zijn...

Offline Caledonia

• Lid
Opgelost Re: Wine
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/14, 00:46:24 »
Ik draai momenteel Virtual Box Ubuntu) op een machine waar geen xp op kan draaien. Mijn boekhoudprogramma werkt alleen met xp. Vandaar dat ik wine wilde proberen. Nu heb Virtualbox geïnstalleerd, daarna xp en heb mijn boekhoudprogramma er vervolgens op gezet. Probleem dus opgelost en mijn boekhouden schijnt goed te werken. Morgen wat boekingen doen.

Bedankt voor het meedenken!

« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/14, 10:32:46 »
mooi

Betreft je opgelost melding.
Pas ff de titel van je eerste bericht aan.